![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Kwa rekeningrijden: een soort congestion-charge voor Brussel of de invalswegen naar Brussel gaat ook. En dat hoeven daarom geen autostrades te zijn.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Staatssecretaris
|
![]() Jan van den Berghe schreef
Neen, dat klopt. Alleen komt het de reizigers ten goede? Of zijn dergelijke zaken het resultaat van de grilligheid van de planning? Hoe stelt men trouwens zulke planningen op? Zou het niet veel beter zijn bepaalde machinisten op dezelfde lijnen te laten werken voor een bepaalde periode (ik zeg maar: een weekje)? Waarom dat voortdurend veranderen? Er zijn nu toch al machinisten die enkel stoptreinen doen en andere die alleen de intercitys besturen? We doen enkel reizigerstreinen maar als je een trein wil laten vertrekken om 4:19 moet je zorgen dat die trein en de bestuurder met treinbegeleider(kaartjesknipper) er geraakt dat wil zeggen dat je die trein eerst controleert van onder tot boven, de remproeven en alle veiligheidstests doet. Je kan zeggen wat je wil maar de NMBS VERPLICHT iedere bestuurder alle veiligheidscontrole nauwgezet uit te voeren (misschien de reden dat er maar zeer weinig ongelukken gebeuren) Zij hebben liever dat de trein blijft staan dan dat hij vertrekt met maar een betrouwbaarheid van 90% |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Staatssecretaris
|
![]() Als bestuurder ga je niet eens naar Luik rijden dan naar Oostende : je moet die lijn van buiten kennen dwz alle seinen weten staan, alle blokposten (bediening van de de seinen) alle perrons en stations (nogal logisch) de topografie van de lijn en iedere plaats waar je kan veranderen van seinregime zowel voor het normaalspoor als het tegenspoor moet je van buiten kennen. Wanneer je vindt dat je een lijn kent (na de nodige studie) kan je het geschiktheidsbrevet laten aanpassen en dan enkel kan je een trein verzekeren op die lijn. heel omslachtig schijnt het maar de veiligheid primeert op de regelmaat dat is hun heilige koe EN TERECHT
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Staatssecretaris
|
Allemaal terecht. Als ik me niet vergis, moet een locomotief trouwens ook eerst een uur of zo opwarmen. Niet? Je krijgt 25 min om een locomotief of motorstel gereed te maken, per bijkomend loc of stel komen er 10 / 5 min bij Betekent dit dan dat een beginnende machinist nooit alleen rijdt? Als je een lijn moet leren ga je eerst via het SSP (Schematisch Sein Plan) de lijn leren en de lijnfiches aanpassen daarna ga je met een trein meerijden om je lijnfiches aan te passen aan de werkelijkheid (remmingspunten ed) die fiches zijn strikt persoonlijk. Dus een beginnend machinist rijdt nooit alleen op een lijn, trouwens tijdens de opleiding mioet een leerling 50 % van de tijd mee met een ervaren bestuurder om de knepen van het vak te leren. Die oude rot moet een evaluatie opmaken wat evenveel weegt in de beoordeling als de theoretische kennis |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
|
Machinisten zijn dan ook meestal ingenieurs van opleiding? De vereiste is : hoger secundair onderwijs richting electriciteit of electronica (vroeger A2) link www.NMBS.be/jobs.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Staatssecretaris
|
![]() Jan van den Berghe schreef :
Machinisten zijn dan ook meestal ingenieurs van opleiding? Van de 100 kandidaten slaagt 21 % in de opleiding ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
Dat is inderdaad vrij weinig. Komt dit door de moeilijkheidsgraad of gewoon omdat er veel ongeschikten erop af komen? Ik vrees dat het onregelmatig leven, weekend werk, verre verplaatsingen (meestal naar Antwerpen Noord voor min. 5 jaar) en de hoge eisen oorzaak zijn dat zovelen afhaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik sprak even over het laten vervoeren van goederen door gewoon met de camion op de trein te rijden. Ik heb nu ontdekt dat er ook in Oostenrijk zo'n bedrijf is:
http://www.oekombi.at/html_idx/index_2.html Maar meer relevant voor de discussie: ook in België! http://www.trw.be/trw_web/plsql/showpage?PAGE=INDEX Ze werken blijkbaar wel vooral internationaal.
![]() |
#35 |
Staatssecretaris
|
![]() boer_bavo schreef
Ik sprak even over het laten vervoeren van goederen door gewoon met de camion op de trein te rijden. Ik heb nu ontdekt dat er ook in Oostenrijk zo'n bedrijf is: U hoef zo ver niet te gaan, reeds jaren worden trailers van Muizen (Mechelen) naar hoofdzakelijk Italie met de trein vervoert ![]()
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mijn part zelfs nog kleiner, al denk ik dat de infrastructuur dan wel heel goed zou moeten zijn om het te doen functioneren. Zie ik dus nog niet direct gebeuren met onze spoorwegen. Er is ook een verschil tussen het systeem in Oostenrijk en het systeem in Muizen. In Muizen worden Trailers opgeladen. In Oostenrijk rijdt de camion, met chauffeurs op de trein, en de chauffeur(s) rijden er later terug af. Beetje zoals bij de Eurostar.
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() VERVOER TE WATER is de oplossing, daar is nog volume genoeg voorhanden. Milieuvriendelijk, tegenwoordig héél vlug. Zoals die veevoederfabrikant in Merksem, die ligt zelfs aan het Albertkanaal. Van het noorden van Franktijk naar Merksem kom je tegenwoordig op 2 dagen. Zo een schip kan dan wel 40 vrachtwagens meehebben en in plaats van dat er dan 40 x 350 pk gedraaid hebben gedurende 4 uur = (56.000 eenheden verbruik) doet het schip dat voor dezelfde hoeveelheid vracht met 800 x 35 uur= (28000 eenheden verbuik) Dus ook nog de helft minder vervuiling. Met in en uit rangeren kan de trein, nochtans véél duurder, niet vlugger.