![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Iets boven u houden en vervolgens loslaten is geen bewijs. De zee ziet er op het eerste gezicht ook blauw uit.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Als ge 't in twijfel trekt, stap op 't vijfde verdiep eens door het venster. Als ge 'r met een paar reanimatie-'staven' vanaf komt zult ge van geluk mogen spreken. Het resultaat van herhaalbare experimenten geldt in de wetenschap wel als bewijs. Nee skeletje, een hypothese moet niet gestaafd worden. Het is een voorlopige aanname. Citaat:
Citaat:
Zoals in mijn brein nog verschillende andere wiskundige stelsels bestaan waarin 1+1 niet 2 is, maar bijvoorbeeld 10. Het stelsel waarin 1+1=2 is, is alleen het meest alledaags bekende. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Voor de menselijke gedragingen hou ik het graag bij Richard DAWKINS, The Selfish Gene, Oxford University Press, 1989, ISBN: 0192860925
waarin deze wetenschapper onder meer het begrip "meme" ontwikkelt. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins http://en.wikipedia.org/wiki/Meme http://en.wikipedia.org/wiki/Memetics etc.
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 6 december 2006 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik hoef aan jou geen verantwoording af te leggen. ![]() Citaat:
Dat heeft niks te maken met me op een goedkope manier er vanaf te maken. Dat heeft niks te maken met 'niet sterk te staan in mijn schoenen'. Dat heeft alles te maken met een keuze die ik maak. Niet jij. Ik deel met wie ik wil.
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 december 2006 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() Zo kennen we onze onderlegde gelovige weer.
![]() |
#28 |
|
![]() Maar m'n arme jongen toch
![]() Trouwens, ik daag u uit één enkel bewijs te vinden waaruit blijkt dat ik zomaar alles wat in de Bijbel staat aanvaard. Ik wacht.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 6 december 2006 om 22:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Tja, de Kerk is wel ietwat geëvolueerd sinds dan
![]() (en, ach ja, ik verwerp de Belgische Kerk volledig) |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geloven in god(en) kan u zeker steun geven.Ook verontschuldigingen voor met wat ge bezig bent, krimineel en krankzinnig gedrag inbegrepen.Daar waar het laatste restje gezond verstand in je binnenste begint te roepen van "hou op daarmee.Dit is slecht" roept je waanzin het "geloof" ter hulp."Doe voort! Goed bezig! Dit is aangenaam in god's ogen..."... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 7 december 2006 om 01:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() ideeën is overigens met 3e's
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Als een persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Als Van Maerlant een betere hyopthese (naast de zwaartekracht dus) heeft om de banen van de planeten, de appel die uit de boom valt, satellieten, ... te verklaren, laat maar komen uiteraard. Of als Van Maerlant kan aantonen dat de zwaartekrachttheorie fundamentele gaten vertoont waardoor zaken onverklaard blijven, ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister
|
![]() On topic.
Ik las een recensie (Marnix Verplancke) over een boek van de evolutiebioloog Richard Dawkins: God als misvatting. Enkele stukjes. In God als misvatting neemt evolutiebioloog Richard Dawkins de drie grote monotheïstische godsdiensten op de korrel. Religie is gevaarlijke onzin, zo betoogt hij. Kijk daar", zei Alfred Hitchcock tijdens een autotochtje door Zwitserland, "dat is het bloedstollendste wat ik ooit heb gezien." De master of suspense verwees niet naar een skiër die met een rotvaart een berg af kwam of naar een kabelbaan vol gevulde stoeltjes die doorknapte, maar naar een priester, in gesprek met een jongen, de hand op de schouder van het kind. "Rennen ventje", riep de regisseur door het raam, "ren voor je leven!" In God als misvatting haalt Richard Dawkins deze anekdote aan wanneer hij het heeft over het sluipende gevaar dat van religie uitgaat, niet omdat - zoals wij nogal vlug veronderstellen na een paar schandalen in die sfeer - de priester de jongen weleens zou kunnen laten kennismaken met de geneugten van zijn elfde vinger. Nee, aldus de evolutiebioloog, de gevolgen van seksueel misbruik gepleegd door sommige priesters vallen in het niet bij het psychische misbruik inherent aan een katholieke opvoeding. Dawkins, zo mag meteen blijken, is een papenvreter, een jodenhater en een islamofoob, en wanneer je zijn boek gelezen hebt, kun je niet anders dan hem gelijk geven. De schade veroorzaakt door deze religies is immers niet te schatten, of zoals de beruchte Amerikaanse romancier en polemicus Gore Vidal het ooit zei: "Het grote kwaad in het hart van onze cultuur waarover niet gepraat mag worden, is het monotheïsme. Uit een barbaarse tekst uit het bronzen tijdperk, bekend als het Oude Testament, hebben zich drie antimenselijke godsdiensten ontwikkeld: jodendom, christendom en islam." De schade waarvan sprake, kennen we allemaal: geestelijke indoctrinatie, vrijheidsberoving, het doden van afvalligen, het neerschieten van dokters die abortussen uitvoeren en het in brand steken van hun klinieken, het verbieden van euthanasie ook al wordt daardoor enorm veel pijn veroorzaakt, homohaat, vrouwendiscriminatie en het besnijden van jonge meisjes. En het gaat de laatste jaren hard, bijzonder hard, en totaal de verkeerde kant op. ... In dit boek gaat Dawkins breedvoerig en heel toegankelijk in op het ontstaan en de geschiedenis van de drie grote religies. Hij gaat na met welke argumenten zij hun bestaansrecht menen te kunnen verdedigen en is bereid een heel eindweegs mee te gaan in hun redeneringen, om ze uiteindelijk finaal te fileren met behulp van het vlijmscherpe mes van het gezond verstand. Heel vilein is hij wanneer hij getuigenissen van gelovigen op de korrel neemt, zoals die van Johannes Paulus II, die na de aanslag van 1981 beweerde dat hij zijn leven te danken had aan Onze-Lieve-Vrouw van Fatima. "Een moederhand leidde de baan van de kogel", beweerde hij, wat aan Dawkins de bedenking ontlokt dat ze dan even goed de kogel net naast het lichaam van de paus had kunnen leiden. Hij voelt zich ook niet te goed om in discussie te gaan met een paar oude theologen zoals Thomas van Aquino, die in zijn vierde godsbewijs beweerde dat er gradaties zijn van goedheid. Geen mens is volmaakt goed. En toch kunnen we ons het volmaakt goede voorstellen. Welnu, zei Thomas, dat volmaakt goede is God. "Grappig", merk Dawkins hierbij op, "dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat mensen verschillen qua stank, maar dat we de vergelijking alleen kunnen maken door terug te grijpen op een volmaakt maximum aan voorstelbare stank. Derhalve moet er een stinkerd bestaan die uitsteekt boven alle anderen, en die noemen we God." Maar waarom geloven mensen dan, kun je je afvragen, en ook daar gaat Dawkins op in. Van de hypothese dat religie troost brengt of langer doet leven, moet hij niet weten. De katholieke immer knagende schuld zou een mens immers weleens eerder in de kist kunnen doen belanden. ... Veeleer gelooft hij dat onze bereidheid om te geloven, het heftig verlangen om zich over te geven aan een externe autoriteit, een ongewild bijproduct is van een noodzakelijk geëvolueerd overlevingsmechanisme. Kleine kinderen hebben een blind vertrouwen in hun ouders. Als ze doen wat deze zeggen, komen ze er wel. Anders lopen ze het gevaar het er niet levend af te brengen. In feite, zo beweert Dawkins, appelleert religie aan een soort persisterende kinderlijke reflex: gehoorzamen aan de autoriteit, en dit gekoppeld aan een animistische zienswijze die alles wat er gebeurt intentionaliteit toekent. Er kan geen kruis van een kerktoren waaien of er zit iets achter, wat natuurlijk ook zo is: roest. Richard Dawkins God als misvatting Oorspronkelijke titel: The God Delusion Nieuw Amsterdam, Amsterdam, 448 blz., 24,95 euro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Leer lezen en nadenken eer u stompzinnige posts plaatst waarmee u enkel zichzelf belachelijk maakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Ik wil gerust kritisch staan tegenover wetenschappelijke theoriën/hyoptheses hoor. Maar dat is iets heel anders dan geloven toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Zeker en vast niet. Geloven in God is bijna hetzelfde als geloven in de natuurwetten. Geloven in dit laatste is uiteraard makkelijker omdat er tastbare 'bewijzen' zijn.
|
![]() |
![]() |