Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2006, 19:48   #21
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Doe niet zo idioot man Er is wel een verschil tussen respect tonen voor de voedende hand, en zich ook in het privé-leven assimileren.
Taalgebruik tussen mensen is nu eenmaal een privé-zaak.
En als je als huurder van een Vlaamse sociale woning geen Nederlands kunt, en dat je dus niks begrijpt, is dat uw eigen verantwoordelijkheid, en moet je er zelf de gevolgen van dragen.
Oud 7 december 2006, 19:57   #22
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dus protesteer ik niet tegen het feit dat de Vlaamse overheid taallessen aanbiedt (verre van zelfs, hoewel ik niet inzie waarom ze gratis zouden moeten zijn, maar soit), ik protesteer tegen het feit dat men "zich bereid moet verklaren die lessen te volgen".
Zich bereid verklaren Nederlandse les te nemen, toont aan dat je ook wil deelnemen aan de maatschappij die die sociale woningen verhuurt.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 7 december 2006 om 19:58.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:20   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken het dossier niet echt, maar moeten Vlamingen zich ook bereid verklaren Nederlands te leren?

En wat indien de huurder zich bereid verklaart om Nederlands te leren en daarna de lessen aan zich voorbij laat?
Ik juich de "wooncode" toe,en accepteer dat er vooralsnog geen "ijzeren examendwang "bij gemoeid is.

Vlaanderen wandelt ,alweer,"de extra kilometer" als tegemoetkoming.Laat ons nu eens zien of de mensen die kunnen "genieten" van VLAAMS belastingsgeld en middelen om een dak boven het hoofd te krijgen (en die niet zullen verhuizen....dat weten we ondertussen) ons nu ook tegemoet willen komen.iedereen is tenslotte geboren met die kilo hersenen...

Wallonie moet niet janken,dat ze gewoon maar eens een "Waalse wooncode" opstellen,en ze zullen merken dat er geen protest komt vanuit Vlaanderen.Over vanzelfsprekende zaken protesteren weldenkende mensen niet ....

Laatst gewijzigd door kelt : 7 december 2006 om 20:22.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:21   #24
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik die "taalregel" in de wooncode niet echt ondersteun, maar niet om communautaire redenen.

Ik vind deze regel immers een inmenging van de overheid in het privé-leven van de huurder. Het is niet aan de overheid om iemand te verplichten "zich bereid te verklaren om Nederlands te leren" door het een vereiste te maken tot het bekomen van een woning. Hiermee moeit de overheid zich rechtstreeks met de taalkennis van een huurder, en daar heb ik het als liberaal moeilijk mee.
De overheid mengt zich in het privé-leven van de huurder (om het bij uw woorden te houden), als de huurder beroep doet op de overheid om aan een woning te geraken. Voor wat hoort wat.
Indien de huurder geen bemoeienissen wil mbt zijn taalkennis, kan hij steeds op de privé-markt een woning zoeken.
(Vraag is ook hoe de huurder de overheidsinmening inzake zijn taalkennis onderging toen hij nog onderhevig was aan de leerplicht, en zoals de meesten op de klasbanken lessen in vreemde talen kreeg. Had je het daar als liberaal ook moeilijk mee ?)
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:26   #25
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Zich bereid verklaren Nederlandse les te nemen, toont aan dat je ook wil deelnemen aan de maatschappij die die sociale woningen verhuurt.
Daar verschillen we dus duidelijk van mening in. Er bestaat mi geen enkel verband tussen het verkrijgen van een sociale woning en het deelnemen aan de maatschappij. De twee ideeën staan los van elkaar.
Oud 7 december 2006, 20:30   #26
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
(Vraag is ook hoe de huurder de overheidsinmening inzake zijn taalkennis onderging toen hij nog onderhevig was aan de leerplicht, en zoals de meesten op de klasbanken lessen in vreemde talen kreeg. Had je het daar als liberaal ook moeilijk mee ?)
Neen, toen ik naar school ging, heeft niemand mij gevraagd of ik bereid was Nederlands te spreken om van de Vlaamse, door Vlaamse belastingbetaler betaalde, onderwijs te mogen genieten.

Maar dat is misschien nog eens een idee sie: geen bereidheid om Nederlandse lessen te volgen, geen toegang tot het onderwijs.
Oud 7 december 2006, 22:39   #27
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Taalgebruik tussen mensen is nu eenmaal een privé-zaak.
En als je als huurder van een Vlaamse sociale woning geen Nederlands kunt, en dat je dus niks begrijpt, is dat uw eigen verantwoordelijkheid, en moet je er zelf de gevolgen van dragen.
Wie een sociale woning koopt, ergo een woning waartoe de Vlaamse overheid en ergo de Vlaamse belastingbetaler aan heeft bijgepast, wentelt zijn eigen verantwoordelijkheid (een eigen huis volledig zelf betalen) al voor een deel af op de staat en de medeburger. Mij niet gelaten, maar dan kan je wel niet het recht eisen de middenvinger te tonen aan die Vlaamse gemeenschap door principieel te weiger hun taal te leren...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 22:56   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei oei, ik vreesde het al... Een geluk dat ik in Brussel woon en dat ik geen sociale woning moet hebben, ik had mij bereid moeten verklaren om Nederlands te leren. Ik heb immers een Franstalig diploma.

't is wat kij zek? 't is ikke nie bekrijp...
Ik ook. Ik heb trouwens al mijn studies in het Frans gevolgd. Damn, ik zal nooit naar Vlaanderen kunnen komen leven.........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 23:18   #29
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik ook. Ik heb trouwens al mijn studies in het Frans gevolgd. Damn, ik zal nooit naar Vlaanderen kunnen komen leven.........
Dat zal je wel kunnen, mits je bereid was Nederlands te leren en de taal goed beheerst.
Nu nog enkel je fancofone maatjes overtuigen.
Oud 7 december 2006, 23:20   #30
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar verschillen we dus duidelijk van mening in. Er bestaat mi geen enkel verband tussen het verkrijgen van een sociale woning en het deelnemen aan de maatschappij. De twee ideeën staan los van elkaar.
Niet in het minst. Huur je van een woningmaatschappij ergens in Vlaanderen dan kom je automatisch in de Vlaamse maatschappij terecht. Alleen al uit elementaire zelfredzaamheid, is het aangewezen de basis van de lokale taal, het Nederlands te kennen.
Oud 8 december 2006, 00:19   #31
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
neen de lessen zijn voor alle anderstaligen die een sociale woning vragen. Daarom is ook Groen! tegen omdat dat allochtonen zou kunnen benadelen.
ik begrijp alleen niet dat juist een basiskennis, d.m.v. bv. gratis lessen, de allochtonen juist zou helpen een weg te vinden in de maatschappij.
Neus, lang, kijken???
Ze hoeven dus niet werkloos te zijn? En die zijn gratis? En wordt er massaal gebruik van gemaakt? (is er ook een test aan verbonden?)
Oud 8 december 2006, 09:29   #32
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Dat zal je wel kunnen, mits je bereid was Nederlands te leren en de taal goed beheerst.
Nu nog enkel je fancofone maatjes overtuigen.
Ik ben Vlaming en ik zit in dezelfde situatie als Everytime met mijn Franstalig diploma : ik zou die taallessen ook moeten volgen ...
Oud 8 december 2006, 09:40   #33
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Wie een sociale woning koopt, ergo een woning waartoe de Vlaamse overheid en ergo de Vlaamse belastingbetaler aan heeft bijgepast, wentelt zijn eigen verantwoordelijkheid (een eigen huis volledig zelf betalen) al voor een deel af op de staat en de medeburger. Mij niet gelaten, maar dan kan je wel niet het recht eisen de middenvinger te tonen aan die Vlaamse gemeenschap door principieel te weiger hun taal te leren...
Als de overheid van mening is dat ze woonst voor bepaalde mensen moet voorzien, moet ze dat op basis van gelijkheid en objectieve criteria doen: wie aan de criteria voldoet, moet de beschikbare hulp krijgen.
Het geven van sociale woning heeft als doelgroep mensen die zich geen privé-woning kunnen veroorloven. Dus zijn in casu de enige objectieve criteria socio-economische criteria. taal speelt hierin geen enkele rol.
Oud 8 december 2006, 14:17   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben Vlaming en ik zit in dezelfde situatie als Everytime met mijn Franstalig diploma : ik zou die taallessen ook moeten volgen ...
Als je les gevolgd hebt in Brussel, heb je altijd lessen Nederlands gekregen. En gaat de wooncode er dus vanuit dat je Nederlands kent.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 14:53   #35
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Let wel, blijkbaar (de definitieve tekst is nog niet beschikbaar) is de bereidheid om Nederlands te leren geen voorwaarde om een woning te KRIJGEN, wel in de woning in te mogen blijven. Het zit vervat tussen de verplichtingen van de huurder, zoals in de woning verblijven, de huur betalen, en van die zaken.

Dus valt die regel nog duidelijker onder de privé-betrekkingen tussen een verhuurder en een huurder.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 14:56   #36
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als je les gevolgd hebt in Brussel, heb je altijd lessen Nederlands gekregen. En gaat de wooncode er dus vanuit dat je Nederlands kent.
Als uw veronderstelling juist is, zullen alle Franstalige Brusselaars die in de Rand gaan wonen, geacht worden Nederlands te kunnen.

Hoewel ik dit dossier niet als communautair beschouw, moet ik toch eventjes lachen.
Oud 8 december 2006, 15:19   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als uw veronderstelling juist is, zullen alle Franstalige Brusselaars die in de Rand gaan wonen, geacht worden Nederlands te kunnen.
Inderdaad. Vandaar de kritiek van een aantal Vlamingen die vonden dat de Vlaamse Wooncode niet ver genoeg ging.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 15:43   #38
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ze hoeven dus niet werkloos te zijn? En die zijn gratis? En wordt er massaal gebruik van gemaakt? (is er ook een test aan verbonden?)
Neen er is geen test aan verbonden. De Vlaamse regering wil gewoon dat je een beetje nederlands kent om een sociale woning aan te vragen en als je het niet kent, krijg je onvoorwaardelijke Nederlandslessen.

Wat is er daar toch zo fout mee?
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 16:24   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoewel ik dit dossier niet als communautair beschouw, moet ik toch eventjes lachen.
Dat gedoe met Nederlandstalige / Franstalige documenten in de randgemeenten begon niet-kinderachtige vormen aan te nemen nochtans...

De "verondersteld-Nederlands" kennenden worden eigenlijk gevraagd om hun "contacten met de overheid" in het nederlands te voeren...

Ik vind dat niet "onnozel",ik vind dat een absoluut minimum....

Zou zelfs dat al "teveel" zijn ?

In mijn (enkele maanden geleden gewijzigde-)werksituatie heb ik nu veel te maken met mensen uit andere hoeken van de wereld.
Arabieren,Chinezen,Indiers,Fillippijnen...Georgier s,Russen... ALLEMAAL spreken ze in de periode dat ze hier zijn(de meesten geen 20 jaar) al meer dan een mondje Nederlands!

En wie dan niet?

juist....
Franstalige medewerkers uit de regio Doornik,Moeskroen...die vallen nog liever dood blijkbaar?

men verliest snel zijn "gematigdheid" hoor(maar niet zijn manieren,en men demonstreert dan dat men ook Frans kan)!

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 17:08   #40
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat gedoe met Nederlandstalige / Franstalige documenten in de randgemeenten begon niet-kinderachtige vormen aan te nemen nochtans...
Bedoel je dat gedoe rond de faciliteiten?
Die faciliteiten die gebruikt werden maar waarover niemand meer sprak totdat een on***nozelaar het nuttig heeft gevonden het vuur aan het lont te steken door een pestregel in te voeren? Maar daar bestaan andere topics over...

Citaat:
De "verondersteld-Nederlands" kennenden worden eigenlijk gevraagd om hun "contacten met de overheid" in het nederlands te voeren...

Ik vind dat niet "onnozel",ik vind dat een absoluut minimum....
Zou zelfs dat al "teveel" zijn ?
Ik heb toch gezegd dat de contacten tussen de overheid (verhuurder) en de burger (huurder) in het Nederlands dienden te gebeuren (behalve in de faciliteitengemeenten, en enkel voor het Frans dan nog)? Zelfs de FDF is het hiermee eens...

Het probleem ligt daar niet, het probleem ligt eraan dat de overheid zich op autoritaire manier bemoeit met de taalkennis van particulieren.

Citaat:
In mijn (enkele maanden geleden gewijzigde-)werksituatie heb ik nu veel te maken met mensen uit andere hoeken van de wereld.
Arabieren,Chinezen,Indiers,Fillippijnen...Georgier s,Russen... ALLEMAAL spreken ze in de periode dat ze hier zijn(de meesten geen 20 jaar) al meer dan een mondje Nederlands!

En wie dan niet?

juist....
Franstalige medewerkers uit de regio Doornik,Moeskroen...die vallen nog liever dood blijkbaar?
Toch eigenaardig het aantal Franstalige collega's die op mijn werk Nederlands spreken, maar daar bestaan andere topics over...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be