![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
HELEMAAL JUIST!!! Ook wel de kracht van het sociaal kapitaal genoemd...
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De beurs heeft natuurlijk ook haar nadelen, zoals daar zijn vervalste boekhoudingen en andere window-dressing technieken, gebruik maken van voorkennis... maar in de tollenaars en woekeraars, die enkele aandelen kopen en ze daarna met winst trachten te verkopen, zie ik geen enkel probleem. Ik zou ze zelfs eerder goede huisvaders noemen. Vraag mij wel af, als de hedge-fondsen blijven groeien, zoals ze aan het groeien zijn, of we daar vroeg of laat geen problemen mee gaan krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is precies wat ik versta onder "gemotiveerde" aandeelhouders. Als de fiere vlaamse GIMV met veel poeha geld stopt in (uiteraard rendabele) Vlaamse firma's dan staat het op alle frontpagina's. Maar als ze korte tijd later dat bedrijf onderuit halen door dat geld er terug uit te trekken omdat het elders winstgevender is (ja, meer en meer in het buitenland ![]() Ook niet naar de royale bonussen die die 'bekwame' beheerders zich intussen toeëigenden. 't Zijn ook gemotiveerde beleggers dus. Maar niet in het belang van dat bedrijf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zoals ik hierboven schreef is een bedrijf niet gediend met forse investeerders die zich even fors terugtrekken. Waar is het verantwoordelijkheidsgevoel van zulke partners ? Ik kan ze bezwaarlijk goede huisvaders noemen. Het kind blijft huilend achter .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In extremis zijn deze beurskoersen alleen belangrijk, als men kapitaalsverhogingen (of overnames die men met eigen aandelen wil betalen) wil doorvoeren. Bedrijven gaan niet failliet omdat de beurskoersen kelderen, maar boerskoersen kelderen omdat bedrijven failliet gaan. Maar toegegeven, het zou beter zijn voor iedereen, moesten de koersen én stabieler zijn én een afspiegeling van de werkelijke waarde van het bedrijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Sorry, ik ben geen econoom
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ja nr. 10 en Giserke consumeert ook, dus mag meepraten ![]()
![]() |
![]() |
#35 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als je alles heel strikt neemt is eigenlijk (voor jou persoonlijk) alleen je manier van NUTS-maximalisatie van belang (kortom, hoe bevredig jij je behoeften) --> en wie zei dat economie niet spannend was!! ![]()
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan TomB
Ik denk dat we wat naast mekaar aan het praten zijn. Volgens mij zijn er twee discussiepunten : 1. Dat er een centrale bank moet zijn, daar zijn we het al over eens. Rest dan de discussie over de rol die deze centrale bank kan/moet spelen. Uw stelling hierover is : laat de markt die rente bepalen. Goed. Dan is mijn vraag : hoe wil je dat aanpakken ? 2. Tweede punt van discussie betrof de monetaire standaard (in het verleden het edelmetaal goud), en haar relatie met papieren effecten. Hoe zit het met de overdreven waarde die we aan ‘papier’ hechten, een waarde die alleen maar gebaseerd is op vertrouwen. Vertrouwen, dat kan omslaan in wantrouwen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Vooraleer een gefundeerd antwoord op de vragen van nr10 te geven, toch een tip voor iedereen die geinteresseerd is hoe in het verleden vele standaarden passeerden vooraleer bij de goudstandaard en de afbouw daarvan te eindigen heden ten dage: het boek "Geld" van John Kenneth Galbraith.
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"In de monetaire unie zijn de statuten van de ECB vastgelegd bij verdrag, zodat unanimiteit is vereist om ze te wijzigen. De president van de ECB zal jaarlijks in het Europees Parlement verantwoording afleggen tegenover mensen die geen macht over hem hebben.'' "Het is de bestuurders van de ECB en van de deelnemende nationale centrale banken verdragsmatig verboden om van regeringen instructies te accepteren of te vragen." "Een ander onopgelost probleem heeft te maken met de betrekkingen tussen de ECB en de ministers van Financien, verenigd in de `euro-11' (de raad van ministers van Financien van de eurolanden). Deze verhouding moet nog vorm krijgen en hier kunnen zich botsingen gaan voordoen. Bijvoorbeeld over het externe wisselkoersbeleid, de koers van de euro ten opzichte van de dollar. In het Europese verdrag is niet helemaal helder hoe de bevoegdheden wat dit belangrijke onderwerp betreft tussen de ministers en de ECB zijn verdeeld." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Even samenvatten met een analogie: ![]() ![]() ![]() ![]() Ik wil gerust een discussie voeren over het al dan niet herinvoeren van een goudstandaard tov de fiduciaire, maar dan liever in een andere thread.
![]() |