![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Burger
|
![]() [quote=eno2;2245092]
Citaat:
Welk ander systeem kan volgens jou beter onze schaarse productiefactoren inzetten zodat onze wensen het best worden ingelost? En om terug te komen op die innovatie, aan wat merk je dat er te weinig innovatie is, tenzij aan de winsten (die betekenen dat er te weinig wordt geproduceerd voor de bestaande vraag) die in deze sector te maken zijn? Ik hoop dat dit wat correct is daar ik idd geen econoom ben... Laatst gewijzigd door simon01 : 14 december 2006 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
|
![]() Oeps, ik wou gewoon wijzigen
Ja natuurlijk zijn er slechte ondernemers die verkeerde beslissingen maken en zo de schaarse productiefactoren die we hebben inzetten om goederen te produceren die niet gewenst zijn. Maar deze ondernemers maken verlies en kunnen niet meer ondernemen. Op de markt is er een continu selectie proces waarbij diegene die de consument het best dienen het meeste geld verdienen en zo het grootste aantal productiefactoren kunnen inzetten volgens hun expertise. En diegene die dit niet doen verliezen geld en zo hun zeggenschap over de allocatie van productiefactoren. Welk ander systeem kan volgens jou beter onze schaarse productiefactoren inzetten zodat onze wensen het best worden ingelost? En om terug te komen op die innovatie, aan wat merk je dat er te weinig innovatie is, tenzij aan de winsten (die betekenen dat er productiefactoren uit verlieslatende sectoren de consument beter zouden dienen wanneer ingezet in de innovatie-business) die in deze sector te maken zijn? Ik hoop dat dit wat correct is daar ik idd geen econoom ben... Laatst gewijzigd door simon01 : 14 december 2006 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Nu is een van de meest belangrijke brokken informatie in een economische systeem de prijs. Vandaar dat financiële markten zo belangrijk zijn voor een goed functionerende economie.
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive." -- Thomas Sowell |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 15 december 2006 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die er gekomen is als antwoord op een "marktfalen"? Nee?
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volgens de theorie zou vrije markt moeten leiden tot een optimale dienstverlening.
Het valt mij echter op dat de laatste tijd de dienstverlening overal achteruit gaat. Het valt me op: - dat ik langer dan vroeger aan de kassa sta te wachten. Geoptimaliseerde klantendoorstroming zeker? - dat er vaker dan vroeger producten uitverkocht zijn. Geoptimaliseerde JIT-toelevering zeker? - dat ik nu zelf mijn waterstand mag gaan opmeten en doorbellen, via een "gemakkelijke procedure" die behelst dat je allerlei nummers intikt op je telefoon. Als ik dit verzuim, dan rekent de watermaatschappij een forfait aan, die ze later terugbetaalt, uiteraard zonder interest. - dat ik nu mijn trambiljet moet kopen van een lomp, gebruiksonvriendelijk apparaat, terwijl ik dat vroeger gewoon op de tram kon kopen van een mijnheer die perfect begreep wat je wilde. - dat elk apparaat dat ik aanschaf complete crap is die na 2 jaar kapot gaat. - dat passagiersvluchten die niet 70% volzet zijn, zonder boe of ba gecancelled worden. - dat ik nu een digicoder moet betalen om tv-kanalen te zien die vroeger gewoon op de kabel zaten. - dat GSM-operators duidelijk meer geld steken in marketing dan in de betrouwbaarheid van hun netwerk - dat een gewoon doorsnee-leven leiden peperduur is geworden Ik weet zeker dat de lijst nog aangevuld kan worden Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 16 december 2006 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() 't Wordt misschien tijd om de privé-consumptie te nationaliseren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De vrije markt zal zorgen voor de beste kwaliteit aan een prijs die de consument bereid is te betalen. En omdat er zo veel verschillende consumenten zijn, zijn er verschillende producten, van variërende kwaliteit en aan verschillende prijzen. En het kan gebeuren dat sommige consumenten helemaal niet bedient worden. Als vrijwel iedereen liever 50% minder betaalt blijft de minderheid die liever 20% meer kwaliteit wil inderdaad in de kou staan. Goed, niemand die beweert dat de vrije markt perfect is. De voorkeuren van consumenten veranderen, de technologie biedt nieuwe mogelijkheden, en bedrijven zoeken voortdurenden naar nieuwe producten en diensten. En die diensten worden blijkbaar geapprecieert, of men zou zie niet blijven aanbieden. Dat deze veranderingen door sommige consumenten (waar jij blijkbaar een van ben) als zinloos gezien worden is geen argument tegen de vrije markt. Het is niet alsof je er "recht" op zou hebben dat alles bij het oude blijft. Had je anders liever de totale afwezigheid van kwaliteit en dienstverlening van een planeconomie?
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive." -- Thomas Sowell |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Er wordt volgens jou dus blijkbaar niet genoeg honger geleden in de wereld?
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk, met jullie luidjes is het altijd hetzelfde: De staat mag de rijken niet afromen met belastingen; integendeeel, die moeten altijd maar verminderd worden. Maar anderzijds mag de staat van jullie luidjes geen andere inkomsten opzoeken, bv uit winstgevende activiteiten, want die behoren volgens jullie luidjes voorbehouden te zijn aan de rijken... Het enige wat jullie kennen is het belang van de rijkjes in tegenstelling tot het algemene belang... Laatst gewijzigd door eno2 : 18 december 2006 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Zodra ik mijn rondje marktfalen gelopen heb met Joe kom ik terug met een
paar voorbeeldjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Het enige wat jullie kennen is het belang van de rijkjes in tegenstelling tot het algemene belang...
----------------------------------------- In wallonie hebben ze de rijken een lesje geleerd en erg veel voor het algemeen belang bereikt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wanneer ga je eens doorkijgen dat een ongefundeerde gemeenplaats niet hetzelfde is als een argument.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |