Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Zal de fictiereportage van de RTBf politieke gevolgen hebben?
Ja, het zal de besprekingen rond de staatshervorming bemoeilijken. 32 37,21%
Ja, het zal de besprekingen rond de staatshervorming vergemakkelijken. 16 18,60%
Neen, er zullen geen politieke gevolgen zijn. 22 25,58%
Ik weet het niet. 16 18,60%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2006, 15:57   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Dat er bij een groot deel van de Waalse bevolking angst leeft voor verdere federalisering - om nog maar te zwijgen van splitsing - is een geen onbekend gegeven. Vertrekkend vanuit deze premisse en rekeninghoudend met het psychologisch effect van de reportage, vermoed ik dat verdere stappen in de staatshervorming wel eens kunnen bemoeilijkt worden.

Eerst even duiden wat ik onder het psychologisch effect begrijp van de fictieve reportage. Eigenlijk werd de bestaande, Waalse angst voor verdere stappen in de staatshervorming bevestigd.
Ook al wijst men de mensen achteraf op het fictief karakter, er blijft - zeker onbewust - iets hangen.
Het percentage van de Waalse bevolking dat na de reportage gelooft dat verdere stappen in de staatshervorming finaal naar splitsing en dus chaos en onzekerheid (dat was de teneur van de reportage) leiden, zal zijn gestegen.

Het 'geloof' in 'marsmannetjes' kende na Orson Welles' radiospel 'War of the Worlds' een ware boom, ondanks mensen er nadien werden op gewezen dat het louter om fictie ging.
Deze 'boom' had geen uitdovend karakter, maar een sterk groeiend. Het succes van het oneindig aantal SF-producties in de jaren vijftig kan best wel teruggekoppeld worden naar het psychologisch effect dat de 'War of the Worlds'-fictie veroorzaakte.

Mbt verdere federalisering kan dit betekenen dat de Waalse publieke opinie nog minder dan voorheen zal toelaten dat hun politici belangrijke toegevingen doen op dit vlak.
Los van het feit indien die Waalse politici al geneigd waren ver te gaan in de staatshervorming, daar zouden ze wel eens geconfronteerd kunnen worden met een publieke opinie die totaal afkerig staat tegenover de kleinste, federaliserende stap.

Voeg daarbij dat de speerpunt van het verkiezingsprogramma van het kartel CD&V/NV-A (momenteel goed voor om en bij de 35%!) precies wordt gevormd door verdere federaliserende stappen, dan komen we in een erg gepolariseerde omgeving terecht.
Aan Vlaamse kant duidelijke eisen voor verdere federalisering; aan Waalse kant een door angst gestuurde publieke opinie die Waalse politici verplicht ontoegeeflijk te zijn.

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat paars - zeker niet aan Vlaamse kant - overeind blijft en bijgevolg zou ook het kartel CD&V/NV-A tot een regering moeten toetreden.
Het kartel kwam echter overeen niet toe te treden tot een federale regering indien niet voldoende stappen worden gezet in verdere overdrachten van bevoegdheden naar de gewesten.

Als Waalse politici dus teveel instemmen met verdere federalisering zijn ze in hun gewest de klos. Als Waalse politici niet of te weinig instemmen met verdere federalisering komt er geen federale regering.

Ik ga afronden door te stellen dat - volgens mij - de besprekingen rond verdere bevoegdheidsoverdrachten, zullen worden bemoeilijkt, maar indien die overdrachten er niet komen politieke instabiliteit ontstaat.

Het is vooral omwille van die mogelijke, politieke instabiliteit dat VB langs de zijlijn buldert van het lachen.
Je zit er pal op La Chunga.

Jij noemt het 'politieke instabiliteit'.

Ik voorspel al langer dat Belgique ophoudt te bestaan de dag dat de Vlamingen de eerste keer niet meer toegeven.
Oud 14 december 2006, 15:59   #22
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik schrijf enkel neer wat IK denk op termijn.

Maar terzijde: ik denk ook niet dat dit politieke gevolgen voor de RTBF zal hebben.
Belgisch Nationalisten denken sowieso niet.
Oud 14 december 2006, 16:11   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal de fictiereportage van de RTBf politieke gevolgen hebben?
Vergemakkelijken of bemoeilijken is nu niet direct de interessantste parameter. 2003 was misschien de gemakkelijkste communautaire ronde van de laatste decenia: we geven op alle vlakken toe op de Waalse eisen en vragen daar niets voor terug.

Maar of Vlaanderen hier garen kan bij spinnen... Als ze het goed durven spelen: zeer zeker!
Wallonië heeft gisteren door haar hysterische reactie getoond hoe erg ze (emotioneel) verknocht is aan de Belgische staat. Ze kunnen bijgevolg in 2007 niet langer dreigen België op te blazen, indien Vlaanderen regionaliseringen eist (wat ze in het verleden wél gedaan hebben: België opblazen bij splitsing van de Sociale Zekerheid, of zelfs indien BHV gesplitst werd). Als Wallonië toch zo gehecht is aan deze staat, laat ze dan in 2007 een beetje federale loyauteit tonen. Als ze België willen behouden, zullen ze maar moeten meestappen in de gematigde Vlaamse eisen voor verdere stappen in de staatshervorming. Anders zorgen ze voor een radicalisering in Vlaanderen, en we hebben allemaal gezien hoe Wallonië zou reageren op zo'n Vlaamse radicalisering.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 16:23   #24
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië heeft gisteren door haar hysterische reactie getoond hoe erg ze (emotioneel) verknocht is aan de Belgische staat. Ze kunnen bijgevolg in 2007 niet langer dreigen België op te blazen, indien Vlaanderen regionaliseringen eist
OK, maar de vraag is of de Vlaamse politici bereid zijn om te dreigen met het opblazen van belgië indien hun eisen niet worden ingewilligd.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 16:26   #25
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Belgisch Nationalisten denken sowieso niet.
Ja jongen, ge zijt braaf...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 16:29   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Met het oog op de komende, federale parlementsverkiezingen lijkt het me niet oninteressant even deze vraag te stellen.

Vooraleer zelf een iets uitvoeriger mening te geven, leg ik het even voor.

Het is dus niet de bedoeling om de reportage op zich te gaan bespreken, daarover bestaat al een thread, maar wel om de mogelijke, politieke gevolgen even te beschouwen.
Ja, De Winter wordt eerste raadgever van de RTBF
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 16:39   #27
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
OK, maar de vraag is of de Vlaamse politici bereid zijn om te dreigen met het opblazen van belgië indien hun eisen niet worden ingewilligd.
Vermoedelijk niet.

Maar het is wel iets wat meer en meer bij hun achterban begint te spelen: "Als Wallonië niet wil luitseren naar onze zeer redelijke eisen (naleving taalwetgeving, splitsing BHV, enz...), is er maar één alternatief: unilateraal Vlaanderen onafhankelijk verklaren."
Daar houdt vooral CD&V rekening mee voor hun strategie: zij willen België redden. Niet door de contra-productieve struisvogelpolitiek van de VLD, maar door de radicalisering van de Vlaamse beweging tegen te gaan, door de gematigde eisen te laten inwilligen.
Op een onbewaakt moment durft een CD&V'er daar al eens mee dreigen: Enkele maanderen geleden verklaarde Eric Van Rompuy aan Christian Dupont van de PS: in tegenstelling tot het verleden voelt de CD&V zich niet langer verantwoordelijk voor de Belgische eenheid te gaan redden; zeker niet als je weet dat 60% van de Vlamingen voor separatistische (N-VA en VB) of confederalistische (CD&V en Spirit) partijen stemt.
Wij weten ook dat CD&V een deel van zijn staart zal intrekken in 2007. Maar ze hebben toch al de troeven in handen om communautair op tafel te slaan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 16:43   #28
vooruit
Gouverneur

Standaard

Ik zal het niet vaak zeggen maar deze keer moet ik Dewinter gelijk geven. Voor de Franstaligen kan dit een signaal zijn: ofwel werk je mee aan de staatshervorming ofwel doen we het alleen. En trek dan jullie plan maar.

Nu weet ik ook wel dat er veel zal moeten gebeuren eer het Vlaamse Parlement plots de onafhankelijkheid uitroept, maar wees er maar gerust van dat de Franstaligen daar nu serieus schrik voor hebben.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 16:53   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De Vlaamse die Vlaams zijn wel maar de 'Vlaamse' die Belgisch zijn (nog) niet.
Oud 14 december 2006, 16:56   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Ik zal het niet vaak zeggen maar deze keer moet ik Dewinter gelijk geven. Voor de Franstaligen kan dit een signaal zijn: ofwel werk je mee aan de staatshervorming ofwel doen we het alleen. En trek dan jullie plan maar.

Nu weet ik ook wel dat er veel zal moeten gebeuren eer het Vlaamse Parlement plots de onafhankelijkheid uitroept, maar wees er maar gerust van dat de Franstaligen daar nu serieus schrik voor hebben.
Nooit gedacht dat FDW nog eens gelijk ging KRIJGEN.

En dat voor ene waarvan altijd beweerd wordt dat de Vlaamse onafhankelijkheid hem niet kan schelen....
Oud 14 december 2006, 16:59   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja, De Winter wordt eerste raadgever van de RTBF
Hij was er in alle geval van op de hoogte.

Ik hoop dat hij hen een goeie kloot heeft kunnen aftrekken dan stem ik volgende keer nog op hem ook.
Oud 14 december 2006, 17:04   #32
vooruit
Gouverneur

Standaard

Het mocht dan wel niet objectief zijn, maar internationaal heeft het toch weer mooie gevolgen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/14/485995.html

Nu kent Noorwegen onze onafhankelijkheids strijd ook.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 18:08   #33
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Vroeger knikte de meeste politici hun knieën al als ze bij vorst en waal op bezoek mochten, was het van schrik of van euforie, dat laat ik in het midden.

Nu zullen de knieën knikken van schrik, ze zullen hardop roepen dat de reportage de waarheid verkondigt, want zo jagen ze de anti-VB´er schrik aan, Gestapo, SS-achtige toestanden omdat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn.

Ziekelijk spel met hopelijk een Selfforfilling prophesy tot gevolg
LeMmOnN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 18:15   #34
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Dat programma heeft maanden van voorbereiding nodig gehad waarbij een groot aantal mensen betrokken waren. Mij maken ze niet wijs dat niemand informatie laten lekken heeft, om nu te doen alsof men uit de lucht valt.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 18:43   #35
pca
Vreemdeling

pca's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard Dit is nu typisch Belgie

Mocht de pers/TV uitzenden dat het Duitse leger Belgie binnen valt ...

Zo zie je nogmaals dat niet iedereen een IQ heeft die hem kiesrechtig verklaard.

Langs leve het NIET verplicht STEMMEN
pca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 18:51   #36
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Het mocht dan wel niet objectief zijn, maar internationaal heeft het toch weer mooie gevolgen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/14/485995.html

Nu kent Noorwegen onze onafhankelijkheids strijd ook.
Dan vraag ik me toch af wat het beste is: dat ze het streven naar onafhankelijkheid niet kennen, of dat ze dat wel kennen met de veronderstelling erbij dat we hier een nazi-republiekje willen oprichten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 19:10   #37
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

De grote overwinnaar zal paars en Verhofstadt zijn...

Zou Noël Slangen er voor niets tussen zitten?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 19:15   #38
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Dit zal de besprekingen inderdaad bemoeilijken. Spijtig dat het geen coproductie was met de vrt want dat had het einde van het vlaams nationalisme kunnen betekenen.

Echt een domme fout van de vrt. Ze hadden het VB in één klap kunnen ridiculiseren tot een bende monthy python types, maar ja wij moesten weer zonodig onze stomme vlaamse series voorgeschoteld krijgen "geeuw".
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 19:16   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Dit zal de besprekingen inderdaad bemoeilijken. Spijtig dat het geen coproductie was met de vrt want dat had het einde van het vlaams nationalisme kunnen betekenen.

Echt een domme fout van de vrt. Ze hadden het VB in één klap kunnen ridiculiseren tot een bende monthy python types, maar ja wij moesten weer zonodig onze stomme vlaamse series voorgeschoteld krijgen "geeuw".
Heb jij in deze uitzending dan één VB-politicus gezien, soms?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 19:23   #40
Daedalos
Vreemdeling

Standaard

bemoeilijken, de reactie van di rupo gezien te hebben
Daedalos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be