![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Stoppen met rookschema | |||
ik rook niet |
![]() ![]() ![]() |
13 | 68,42% |
slecht systeem, gaat niet werken, ik begin er niet aan |
![]() ![]() ![]() |
3 | 15,79% |
lijkt me goed: ik ga zo proberen te minderen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,26% |
lijkt me goed: ik ga zo proberen te stoppen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,53% |
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() probleem van aders of van longen? En gaat het beter nu? Ik hoop van wel ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() Mijn vader heeft de kans niet gehad te stoppen. Op zijn 53e gestorven aan de gevolgen van het roken door een hartaanval.
Hij lachtte vroeger altijd dat er elke dag in de krant mensen stonden die voorgoed met roken gestopt waren, helaas stond hij er enige tijd later ook tussen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wellicht kan zo'n blog me erdoor helpen, dan voel ik me interessant...naaaah ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén van de grootste leugens van deze tijd is dat stoppen met roken moeilijk zou zijn. Men maakt dat de mensen wijs, maar het is niet waar. Er heeft, in tegenstelling tot afkicken van andere drugs, nog nooit iemand een beroerte bezorgd of zo. Dat stoppen met alcohol, cocaïne of andere harddrugs moeilijk is, valt niet te ontkennen. Sommigen kunnen een vliegtuigreis van 10 uur niet aan zonder een dosis. Maar afkicken van nicotine is niet meer dan een soort van hongergevoel, die best te verduren is. Maar als je natuurlijk psychologisch onvoldoende of zelfs totaal verkeerd voorbereid bent, kan het mislopen. De leugen dat het o zo moeilijk is om te stoppen, speelt daarin een hele grote rol, maar geloof me, er is nog nooit iemand flauwgevallen of een soot van cold turkey gekregen door te stoppen met roken. Dat is gewoon niet waar. Om het met de woorden van Kamiel Spiesens te zeggen: "Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk". Wat je wel goed voor ogen moet houden is dat je te maken hebt met een harddrug. Dat betekent, dat als je echt wil stoppen, je jezelf moet voornemen om nooit of te nooit of te nooit nog te roken. Een alcoholist bijvoorbeeld, die kan best met zijn verslaving leven, maar hij mag ook nooit of te nooit of te nooit nog één glas alcohol drinken of hij loopt een verschrikkelijk hoog risico om te hervallen. Bij nicotine is dat net zo. Eén sigaretje is voldoende om terug te hervallen. Keep that in mind. De beste manier om een niet-roker te worden en van meet af aan, niet te roken. Door te minderen of hulpmiddelen te gebruiken, verterk je precies dat stemmetje die zegt hoe moeilijk het wel is om te stoppen en welk een zware strijd die je moet leveren en zo. Maar dat is helemaal niet waar. Stoppen met roken is echt niet moeilijk. Eens je dat doorhebt gaat het vanzelf. Je legt dat stemmetje meteen het zwijgen op en je geeft er niet aan toe. De psycholigisch kant van de nicotineverslaving is de moeilijkste kant. Precies omdat je dat stemmetje gelooft. Wel ik, Paulus zeg u: geloof het niet! Het is een vorte leugen! Sommigen zeggen dat je een kalm moment moet uitkiezen om te kunnen stoppen. Wel doe dat niet op die manier, want dat is niet waar. Op die manier luister ja naar dat stemmetje (lees psychologische verslaving) die zegt hoe moeilijk het wel zal zijn. Kies integendeel een moeilijk moment uit om te stoppen zodat je geen exuus hebt om te herbeginnen als er slecht gemakkelijke momenten volgen. Zo moet je te werk gaan. Je moet bijvoorbeeld niet het groepje rokers gaan vermijden waar je voordien bijstond. Neen, ga er gerust bij staan en hang de sukkelaar niet uit. Zij (de andere rokers) benijden u veel meer dan jij hen benijd. Jij bent immers een niet-roker geworden. Weet u dat verslaafde mensen oneerlijke mensen zijn? een gewaagde uitspraak ik weet het, maar je moet eens vragen aan een alcoholist of hij veel drinkt. Hij zal zeggen van niet, een pintje of drie per dag. Aan een roker die rookt, hij zal zeggen van niet, een half pakje per dag.... Snap je dat? Natuurlijk is dat wel veel. Dat is nergens voor nodig. Je moet goed voor ogen houden dat je geen nicotine nodig hebt om gelukkig te zijn. Rokers zeggen soms dat zij na het eten een sigaretje moeten hebben en dat eigenlijk zien als deel van de maaltijd. Dan smaakt een sigaretje best. Is het niet? Wel dat is een leugen. Geloof me vrij dat niet-rokers veel meer smakelijk eten dat rokers. Fijnproevers en wijn proevers zijn doorgaan nooit rokers. Bovendien is het niet waar dat een sigaret lekker smaakt. Je moet eens sigaretterook naar een dier blazen. Dat dier zal dat zeker niet lekker vinden. Je eigen eerste sigaret, was dat lekker? Neen! Sigaretten zijn niet lekker, dat is niet waar. Er worden geen culinaire wedstrijden gehouden om te zien welke sigaret nu het lekkerst smaakt. De waarheid is dat een roker door zijn psychologische verslaving het roken van een stuk touw lekker zou kunnen vinden, na zijn eten. Maar dat betekent nog niet dat het daadwerkelijk ook lekker is. Ik herhaal, het nicotinemonstertje is een hele grote leugenaar. Je hebt geen nicotine nodig. Absoluut niet. Men zegt soms dat men zeven jaar moet gestopt zijn om een lichaam te hebben van een niet roker. Ook dat is niet waar. Ik zou wel eens kunnen uitleggen hoe nicotine werkt, ik wil eerst zien of daar wel interesse voor is. Feit is dat na amper zes weken ipv zeven jaar, alle nicotine uit je lichaam verdwenen is. De helft van de dosis in twintig minuten (wat het kettingroken verklaard), van de andere helft, nog eens de helft in de eerste drie weken en na zes weken ben je volledig clean. Je kan er je horloge op juist zetten. Ik garandeer het en kan dat ook bewijzen! Maar zoals ik zei wil ik eerst wat reactie afwachten. Te lange postings worden niet gelezen. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 17 december 2006 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niettemin, Circe, veel succes toegewenst. Ik hoop dat wat bij mij niet lukte, bij jou wel het geval zal zijn. Wij gaan het in ieder geval nog eens proberen - radicaal stoppen - (voor de zoveelste keer een goed voornemen bij het begin van het nieuwe jaar... ![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 december 2006 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ Paulus : ik heb deze posting toch wel gelezen. En eerlijk, het is eens een andere manier om het te bekijken.
Nu jah, mijn goed voornemen is om te stoppen. Alleen al omwille van het geld dat het kost. Ik verhuis in januari naar een andere provincie, en daar zal er door niemand nog binnen gerookt mogen worden, alleen al van de stank die overal inkruipt. Wat die psychologische verslaving betreft, geef ik u 150% gelijk in. Roken is inderdaad voor niks nodig lichamelijk. Het is enkel die geestelijke fhankelijkheid die het zo moeilijk maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vrees er ook voor. Radicaal stoppen is de enige oplossing.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben ook roker geweest, mij maak je geen blaasjes wijs. Een echte roker ziet het helemaal niet zitten om te stoppen en zo een gratis reisje te krijgen. Liever geen reisje maar een jaar rookgenot. Zeker weten. Trouwens wat heb je als roker aan een reis als je daar niet mag roken? Neen! Je moet niet je handelen veranderen, maar je denken veranderen, als je echt wil stoppen. Je moet denken als een niet-roker. Je moet niet denken dat als je stopt je dan meer geld zal hebben, (wat uiteindelijk wel waar is, maar niet sterk genoeg motiveert) je moet inzien dat je meer doet dan dat geld in rook te laten opgaan. Wat je doet is elke dag investeren in een gewissen vreselijke dood. Daar spendeer je je geld aan als je rookt. Je investeert in de distructie van je lichaam. Je pleegt zelfmoord op afbetaling. D�*t is de bikkelharde realiteit! Al eens iemand zien sterven van longkanker? Knijp je eigen keel eens toe steeds harder en harder. De geluiden, die je daarbij onvrijwillig maakt creëeren perfect de sfeer waarin je sterft. Geloof me, je hebt een zuurstoffles nodig en morfine, of je sterft mùet een ondraaglijk lijden. En daar betaal jij voor. Elke dag. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De gedachten van een roker veranderen in die van een niet-roker is een cruciale maar bijna onmogelijke taak !
Als ik ga proberen stoppen dan is het met Champix, dat is sinds deze maand in Belgie verkrijgbaar op voorschrift. Champix lijkt beter dan alles wat ervoor bestond, zyban of acomplia. Het gaat op de receptoren inwerken als nicotine waardoor je bij de rookstop geen afkickverschijnselen meer zou hebben. Al de rest lijkt me niet "straf" genoeg om mij ervan af te helpen. Ik rook sinds m'n 14e ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De fout dfie je maakt is dat je denkt dat het moeilijk is om te stoppen met roken en dat je hulpmiddelen nodig hebt. Je hebt helemaal niks nodig. Er os nog nooit een ambulance uitgereden voor de gevolgen voor iemand die zijn dosis nicotine niet had. Je moet niet geloven in Champix, je moet in jezelf geloven. Zonder dat geloof helpt geen enkel middel. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ook gerookt van mijn 14 tot mijn 62. Niets afkickverschijnselen, alleen een permanent gemis gedurende maanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs nu soms nog, vooral als ik ergens kom waar niet gerookt mag worden of als ik antitabaksreclame hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rokers die ik ken zijn allemaal op die manier gestopt. Ik heb zo'n 5 jaar (zwaar) gerookt. Ben er nu al een goede 8 maanden vanaf. Heb ook totaal geen goesting meer om te roken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij eerdere pogingen merkte ik immers dat zolang er nog saffen in huis waren, de drang om te roken bleef. Het was immers te makkelijk om in de oude gewoonten te hervallen.
![]() |
![]() |
#40 |
Gouverneur
|
![]() na 33 jaar lang , 1,5 pakske daags roken nu bijna 4 jaar gestopt.
gewoon gestopt zonder meer. ik ben het helemaal eens met de stelling dat we voorgehouden worden dat het zo moeilijk is. Je moet wel jezelf gaan zien als niet-roker en dat is een soort geestelijke voorbereiding die je moet maken. Ik had erg veel moeite met het missen van het ritueel van het roken, dat heb ik vervangen door het aansteken van kaarsen en wierook en dat werkt perfect. Mijn longinhoud is nog niet je dat maar toch merkbaar beter. Ik stopte na het roken nog met een anti-migrainegeneesmiddeltje dat ik 27 jaar lang gebruikte en ik kan je garanderen daarbij vergeleken was stoppen met roken peanuts. Jezelf regelmatig eens belonen de eerste tijd kan helpen. Ik stopte op 1 maart (het lentegevoel) en had en heb nog steeds vooral veel nood aan buitenlucht. Beweging, gezond eten en opletten met alcohol en cafeine in het begin. Twee/drie jaar na mijn rookstop ben ik met een café begonnen en ........ geen probleem, geen behoefte aan het roken al voel ik wel de invloed van het passief roken. Dus succes maar het zit vooral tussen je twee oren.
Lutifer maakt werk van Het Mysterie ! Laatst gewijzigd door Lutifer : 18 december 2006 om 15:30. |
![]() |
![]() |