Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2006, 15:26   #21
hydra
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk bericht
Als er morgen een individu met 25 piercings in zijn gezicht en met haar in alle kleuren van de regenboog mij een gebakje aanbiedt dan weiger ik dit ook. Is dit dan ook egoïsme? Als de dame een egoïst was had ze het gebakje aangenomen zonder te bedanken. Als men al verplicht is om een geschenk aan te nemen.
Overlaatst vertelde een kennis van mij dat een allochtone collega, op zijn moeder haar werk, een keer zelfgemaakte zoete gebakjes mee had gebracht om uit te delen.
Zijn moeder heeft die geweigerd enkel en alleen omdat ze van een Marokkaanse kwamen.

Zie je het verschil?
hydra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:58   #22
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Overlaatst vertelde een kennis van mij dat een allochtone collega, op zijn moeder haar werk, een keer zelfgemaakte zoete gebakjes mee had gebracht om uit te delen.
Zijn moeder heeft die geweigerd enkel en alleen omdat ze van een Marokkaanse kwamen.

Eerlijk: is dit nu nog normaal?
Ik weet dat sommigen onder jullie extreemrechtse racisten zijn die dwepen met alles wat een zwartbruine ideologie heet, maar ieder rationeel mens keurt zoiets toch af: het getuigt van een bekrompen en xenofoob karakter.
Zonlicht, ik ben blij dat er eens iemand een thread begint tegen de bruine prutstroom in, dat moet meer gebeuren!

Over de gebeurtenis die je beschrijft : Nee, normaal is dat niet. Niet in de ruime zin van het woord, en ook niet in de enge want dit soort gedrag is gelukkig nog niet de norm geworden. Er is nog hoop.

Maar het zou je niet moeten verwonderen dat de bruinschrijvers op dit forum daar geen graten in zien. Racisme is namelijk meer dan een ideologie die op foute redeneringen is gebaseerd. Het is voor sommigen een zeer emotionele zaak, een passie zelfs! Als je even rondwandelt door de verschillende threads, en het vuur en het onmiskenbaar genoegen ziet waarmee sommigen hun haat botvieren in de meest zotte schrijfsels... dan voel je naast plaatsvervangende schaamte ook een dof triest gevoel omdat we uit het verleden blijkbaar niets geleerd hebben, voor de zoveelste keer...
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 18:37   #23
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Zonlicht, ik ben blij dat er eens iemand een thread begint tegen de bruine prutstroom in, dat moet meer gebeuren!

Over de gebeurtenis die je beschrijft : Nee, normaal is dat niet. Niet in de ruime zin van het woord, en ook niet in de enge want dit soort gedrag is gelukkig nog niet de norm geworden. Er is nog hoop.

Maar het zou je niet moeten verwonderen dat de bruinschrijvers op dit forum daar geen graten in zien. Racisme is namelijk meer dan een ideologie die op foute redeneringen is gebaseerd. Het is voor sommigen een zeer emotionele zaak, een passie zelfs! Als je even rondwandelt door de verschillende threads, en het vuur en het onmiskenbaar genoegen ziet waarmee sommigen hun haat botvieren in de meest zotte schrijfsels... dan voel je naast plaatsvervangende schaamte ook een dof triest gevoel omdat we uit het verleden blijkbaar niets geleerd hebben, voor de zoveelste keer...
Als ik dit lees dan denk ik onmiddellijk aan het religieus racisme dat passioneel beleden wordt door vele moslims (al is het maar verdoken door wat politiek correct als 'terugplooiing op de eigen gemeenschap' genoemd wordt (lees : religieuze apartheid).
Dan denk ik ook aan dhimmies als Doki die met passie hun broek afsteken voor elke vorm van racisme en onverdraagzaamheid, als ie maar religieus geïnspireerd is en vergoeilijkt wordt door een of ander profetenboekje waarin de bruine smurrie als religieuze doctrine geserveerd wordt. Dan denk ik aan zeikerds die alles onder het noemertje racisme schuiven omdat ze te idioot zijn om te begrijpen dat het kritisch benaderen van een verderflijke ideologie niets te maken heeft met de pigmentering in het vel.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 18:37   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Op de wereldtentoonstelling in Hannover verklaarden sommigen mij ook gek dat ik een Palestijnse koek ging proberen. Het was lekker. Weet helaas de naam niet meer.
Oud 19 december 2006, 18:39   #25
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hydra Bekijk bericht

Zie je het verschil?
Nee.
Misschien mag die gepiercete van zijn godsdienst geen koekjes eten die gebakken zijn door een Marrokaanse.
Zoals een Marokkaanse van haar godsdienst geen hambroodjes mag eten die bereid zijn door een Belgische.
Oud 19 december 2006, 19:57   #26
hydra
Partijlid

Standaard

Nu sla je heel aparte dingen door elkaar!
Dat we geen varkensvlees mogen eten, mag je niet gebruiken als een bron. Want als er mij een belg een gebakje zou aanbieden, zou ik dat wel aannemen..Dat is toch hetzelfde als bij Joden? Dat heeft niets te maken met dat klein probje hier. Ik ga niets beginnen weigeren omdat het van een christen of een kweetnie wie of wat komt.
hydra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 20:11   #27
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hydra Bekijk bericht
Nu sla je heel aparte dingen door elkaar!
Dat we geen varkensvlees mogen eten, mag je niet gebruiken als een bron. Want als er mij een belg een gebakje zou aanbieden, zou ik dat wel aannemen..Dat is toch hetzelfde als bij Joden? Dat heeft niets te maken met dat klein probje hier. Ik ga niets beginnen weigeren omdat het van een christen of een kweetnie wie of wat komt.
Maar nee, ik sla niets door elkaar.
Als een Belg jou een hambroodje zou aanbieden, dan neem jij dat niet aan op basis van religieuze gronden. Waarom zou een gerpiercete dan een halal gerecht moeten aannemen van een Marrokkaanse als zijn godsdienst hem de consumptie ervan verbiedt. We gaan toch weer niet meten met twee maten en twee gewichten?
Oud 19 december 2006, 21:29   #28
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Nee.
Misschien mag die gepiercete van zijn godsdienst geen koekjes eten die gebakken zijn door een Marrokaanse.
Zoals een Marokkaanse van haar godsdienst geen hambroodjes mag eten die bereid zijn door een Belgische.
Je leert me hier iets nieuw, dat die moslima geen hambroodje 'mag' eten klopt, maar dat dit ook is omdat een Belgische dat heeft gemaakt dat wist ik niet... dus volgens jou zou ieder zijn eigen kost moeten koken bij ons? Thanks voor de inlichtingen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 21:41   #29
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Varkensvlees is voos, je hoeft heus geen koran te lezen om dat te beseffen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 21:45   #30
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
(hmm denk denk... begin juli..... waarom begin juli? Dat was zeker niet het einde van ramadan of wat wij 'suikerfeest' noemen.... gewoon gezonde vrouwelijke nieuwsgierigheid zenne )
Begin juli heb ik gedurende 10 dagen een rondreis gemaakt door een deel van Marokko. Meer dan eens werden mij daar door Marokkaanse vrouwen zelfbereide koekjes aangeboden en meer dan eens heb ik die ook opgegeten.

Vandaar.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 21:52   #31
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat is uw probleem dan ?
Dat jouw vergelijking niet opgaat, natuurlijk.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 22:33   #32
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha dank u.

Maar het is helaas praktisch onmogelijk om iemand die vanuit irrationele, emotionele motieven handelt, te overtuigen van zijn ongelijk door middel van rationeel redeneren.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 22:36   #33
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk bericht
En al de moslims die enkel halal geslacht vlees eten? Of joden die kosjer eten? Getuigt dit ook van een xenofoob karakter?
Je moet hier wel een onderscheid maken tussen een aantal dingen. Je kan weigeren om iets te eten om verschillende redenen :
1) omdat je er geen zin in hebt
2) omdat het niet strookt met je religie of levensfilosofie
3) als een statement tegen de persoon die je het voedsel aanbiedt

In de eerste twee gevallen moet je dat respecteren. In het derde geval moet je eerst kijken naar het motief. In de situatie die hier wordt beschreven kan je afleiden dat het motief racistisch van aard is. De weigering was in dit geval een manier van die vrouw om haar wantrouwen en laagdunken voor de cultuur van die allochtone collega lucht te geven.

Nu zullen de bruinschrijvers natuurlijk in koor zingen dat ook zo'n racistische statement vrije meningsuiting is en dat je dat dus ook moet respecteren, maar daar ben ik het niet mee eens. Vrije meningsuiting is geen wiskundig axioma, maar een in ons land algemeen geldend democratisch principe dat naar elke specifieke context moet vertaald worden. Zo bestaat er ook vrijheid van godsdienst, maar die is feitelijk beperkt door een aantal wetten, zodat je bijvoorbeeld niet in naam van je godsdienst met mensenoffers zou kunnen beginnen. Ook de vrijheid van meningsuiting is op deze manier beperkt, bijvoorbeeld door de wet op laster en eerroof.

In het specifiek geval dat hier wordt beschreven is er geen wet van toepassing die de vrijheid van meningsuiting van die vrouw (het weigeren van dat eten) verbiedt. Dat zou ook sterk overdreven zijn. De beste reactie van de allochtone vrouw zou dus volgens mij in dit geval zijn om de weigering van de vrouw wijselijk te negeren.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 22:43   #34
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
AHA dus dan mogen moslims ook overal hun eigen taal spreken, vrouwen altijd en overal hun hoofddoek dragen,...?
vrouwen mogen zelfs geen hoofddoek meer dragen in moslimlanden als tunesie, waarom zouden ze het hier mogen?
Oud 19 december 2006, 22:54   #35
colargo
Banneling

colargo's schermafbeelding

Standaard

Die gebakjes lust ik wel, maar baklava en die andere koekjes met honing-noten enz....kun je ook krijgen in griekenland.Marokkaanse keuken vindt haar oorsprong in de keuken van de Middellandse Zee.

De Munthee,
De drank werd in de 17de eeuw door Europeanen in Marokko geïntroduceerd, maar het duurde twee eeuwen vooraleer het drinken van de thee vanuit de stedelijke elite zich onder alle lagen van de bevolking
had verspreid.
Europeane hadden dit gehaald bij de chinesekes...

Laatst gewijzigd door colargo : 19 december 2006 om 23:17.
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 23:42   #36
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Je leert me hier iets nieuw, dat die moslima geen hambroodje 'mag' eten klopt, maar dat dit ook is omdat een Belgische dat heeft gemaakt dat wist ik niet... dus volgens jou zou ieder zijn eigen kost moeten koken bij ons? Thanks voor de inlichtingen.
Die moslima zal dat hambroodje weigeren van iedereen die ze verdenkt ongelovige te zijn. Zoals de gepiercete de halal koekjes zal weigeren, op basis van zijn godsdienst, van iedereen die hij verdenkt ongelovig te zijn volgens zijn godsdienst. Omdat de kans groot is dat die Marokkaanse een moslima is, een ongelovige en onreine dus (althans volgens de godsdienst van de gepiercete), kan hij niet anders dan weigeren.
Normaal toch, of geldt het enkel voor moslims die weigering om religieuze redenen? Gaan we weer met twee maten en twee gewichten werken?

Dat ieder zijn kost moet koken is een conclusie die jij maakt. Ik vermoed dat vooral veel moslims die volgen anders zouden ze zoveel tamtam niet maken om hun eten op de meest barbaarse wijze op hun bord te krijgen.
Oud 19 december 2006, 23:49   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
Dat jouw vergelijking niet opgaat, natuurlijk.
Natuurlijk gaat ze op.
Ge geeft zelf toe dat het in beide gevallen onzin is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 00:05   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet hier wel een onderscheid maken tussen een aantal dingen. Je kan weigeren om iets te eten om verschillende redenen :
1) omdat je er geen zin in hebt
2) omdat het niet strookt met je religie of levensfilosofie
3) als een statement tegen de persoon die je het voedsel aanbiedt

In de eerste twee gevallen moet je dat respecteren. In het derde geval moet je eerst kijken naar het motief. In de situatie die hier wordt beschreven kan je afleiden dat het motief racistisch van aard is.
1. is juist.
Dat kunt ge nog aanvullen met medische en andere objectieve redenen.
2. is al voor interpretatie vatbaar.
Er is geen enkele objectieve reden.
3. Is nooit goed te keuren maar menselijk.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom ge een hekel aan iemand hebt.
Van mening of opvattingen verschillen kan er voor sommigen een zijn.
Zo had ik een vriend die door iedereen gemeden werd om zijn extreme geloofbelijding. Denk maar aan de getuigen van Jehova.
Ik voel mij niet geroepen om uit te maken of een motief racistisch van aard is.
Oud 20 december 2006, 00:08   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door colargo Bekijk bericht
Die gebakjes lust ik wel, maar baklava en die andere koekjes met honing-noten enz....kun je ook krijgen in griekenland.Marokkaanse keuken vindt haar oorsprong in de keuken van de Middellandse Zee.

De Munthee,
De drank werd in de 17de eeuw door Europeanen in Marokko geïntroduceerd, maar het duurde twee eeuwen vooraleer het drinken van de thee vanuit de stedelijke elite zich onder alle lagen van de bevolking
had verspreid.
Europeane hadden dit gehaald bij de chinesekes...
De thee kunnen ze steken waar de zon nooit schijnt.
De rest lust ik wel.
Oud 20 december 2006, 00:47   #40
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Als een Marokkaanse u gebakjes aanbiedt, dan heeft ze gegarandeerd in de deeg gespuwd of nog veel erger. Mohammed heeft dat bevolen, en dat heet Taqiya. Vroeger wist ik dit niet, maar ik heb dat geleerd op dit forum.

Tina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be