Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2007, 15:17   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U vergist zich. De huidige oorlog van moslim-extremisten richt zich tegen alle ongelovigen.
En de "gematigden" hebben daar zelfs "begrip" voor, dansen bij tijd en wijle in Westerse plaatsen op straat bij een "geslaagd" evenement.
Oud 1 januari 2007, 15:22   #22
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
En de "gematigden" hebben daar zelfs "begrip" voor, dansen bij tijd en wijle in Westerse plaatsen op straat bij een "geslaagd" evenement.
Helaas juist.
Wel moet aangestipt worden dat in deze oorlog de moslim-extremisten in de eerste plaats andere moslims (die voor hen niet gelovig genoeg zijn) aanvallen en doden. Dat maakt de houding van sommige gematigde moslims nog onbegrijpelijker.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 16:22   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Off topic: er bestaan/bestonden méér slechterikken dan genoemd in deze draad.

Het is volgens jou niet waar dat China Tibet is binnengevallen, met vreselijk geweld tegen de locale bevolking?
Noord-Korea spande niet met China samen in een "burgeroorlog" waarin USA en NAVO zijn tussengekomen? Noord-Korea dreigt niet met kernwapens?

Natuurlijk maakt dat die partijen niet per se slechter dan enige vroeger bekende. Ik probeer mij slechts voor te stellen hoe een inmiddels redelijk beschaafd land als Japan tegen zulke buren aankijkt.
Japan gebruikt N-Korea alleen maar excuus voor haar eigen ambities. De huidige grondwet en het huidig Japanse leger is meer dan capabel om zich te verdedigen tegen eventuele Chinese of N-Koreaanse agressie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 16:29   #24
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Helaas juist.
Wel moet aangestipt worden dat in deze oorlog de moslim-extremisten in de eerste plaats andere moslims (die voor hen niet gelovig genoeg zijn) aanvallen en doden. Dat maakt de houding van sommige gematigde moslims nog onbegrijpelijker.
Strategisch, lijkt mij; intimidatie, zuivering van het thuisfront.
Oud 1 januari 2007, 16:33   #25
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Japan gebruikt N-Korea alleen maar excuus voor haar eigen ambities. De huidige grondwet en het huidig Japanse leger is meer dan capabel om zich te verdedigen tegen eventuele Chinese of N-Koreaanse agressie.
Je draait om het punt heen, kennelijk bij gebrek aan argumenten.

Blijf je de agressie ook ontkennen die ik signaleerde? Dat lijkt mij dan toch negationisme.
Oud 1 januari 2007, 16:43   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je draait om het punt heen, kennelijk bij gebrek aan argumenten.

Blijf je de agressie ook ontkennen die ik signaleerde? Dat lijkt mij dan toch negationisme.
Het is pas negationistisch op een moment er 150.000 Westerse soldaten in moslimlanden bezig zijn de boel kort en klein te slaan te gaan schreeuwen dat moslims een grote bedreiging vormen voor de Westerse beschaving. Het is pas negationatisch op een moment er Amerikaanse troepen gestationeerd zijn aan de Iraanse oostgrens, de Iraanse westgrens en er permanent een tweetal Amerikaanse vliegdekschepen in de Perzische Golf aanwezig zijn te gaan stellen dat Iran een bedreiging vormt voor Europa laat staan de VS. Idem voor China. Ik heb geen weet van Chinese vliegdekschepen, spionagevliegtuigen en kernonderzeeërs die patrouilleren in de buurt van de VS. Het omgekeerde is dagelijkse kost. Wie vormt hier een bedreiging voor wie. Ik kan me inbeelden dat ze daar in het Midden-Oosten een ietwat andere opvatting over hebben de dreiging van de islam voor het westen op een moment westerse gevechtsvliegtuigen hun luchtruim doorkruisen en tanks hun velden doorploegen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 januari 2007 om 16:45.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 16:48   #27
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Japan wil af van pacifistische traditie

zo 31/12/06 - De Japanse premier Shinzo Abe wil een referendum houden om de grondwet van Japan te kunnen wijzigen. Abe wil af van de pacifistische traditie die het Japanse leger aan banden legt.

In de grondwet staat nu dat het land afziet van oorlogvoering.
Premier Abe wil zijn land een grondwet geven die "aangepast is aan de 21e eeuw".
Dat moet gebeuren binnen zijn huidige ambtstermijn, dat is ten laatste over 5 jaar.
De huidige grondwet dateert van kort na de Tweede Wereldoorlog, toen Japan door de Verenigde Staten bezet werd.
Japan heeft een modern en goed uitgerust leger, maar dat mag geen militaire taken uitvoeren in het buitenland.
Het leger heeft ook geen offensieve wapens als bommenwerpers en vliegdekschepen.
Volgens de regerende conservatieve partij dwarsboomt de regel de internationale ambities van Japan.
Zo heeft Japan wel troepen in Irak maar die mogen uitsluitend humanitaire opdrachten uitvoeren.
Een meerderheid van Japanners is voorstander van een wijziging van de grondwet, maar velen blijven gehecht aan de pacifistische traditie.
Om een referendum te kunnen houden, moet het parlement eerst een wetsontwerp goedkeuren voor de organisatie ervan.
bron: vrt nieuws

Ja oké de titel is een beetje overdreven! Maar als ik een land zou zijn op dit moment zou ik me ook wel gaan versterken want met de imperialistische Amerikanen weet je immers nooit! Maar Japan stapt hier toch van een mooie traditie af en waarschuwt eigenlijk de wereld dat een wo3 misschien wel niet zo ondenkbaar is als iedereen wel hoopt!
Kunnen we niet omgekeerd te werk gaan?

't Is te zeggen... iedereen dezelfde grondwet als Japan op dat gebied?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 januari 2007 om 16:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 16:57   #28
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
China en N-Korea staan al decennialang bekend als "gevaarlijke" buren (zachtst uitgedrukt).
Says who?
Oud 1 januari 2007, 16:59   #29
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is pas negationistisch op een moment er 150.000 Westerse soldaten in moslimlanden bezig zijn de boel kort en klein te slaan te gaan schreeuwen dat moslims een grote bedreiging vormen voor de Westerse beschaving. Het is pas negationatisch op een moment er Amerikaanse troepen gestationeerd zijn aan de Iraanse oostgrens, de Iraanse westgrens en er permanent een tweetal Amerikaanse vliegdekschepen in de Perzische Golf aanwezig zijn te gaan stellen dat Iran een bedreiging vormt voor Europa laat staan de VS. Idem voor China. Ik heb geen weet van Chinese vliegdekschepen, spionagevliegtuigen en kernonderzeeërs die patrouilleren in de buurt van de VS. Het omgekeerde is dagelijkse kost. Wie vormt hier een bedreiging voor wie. Ik kan me inbeelden dat ze daar in het Midden-Oosten een ietwat andere opvatting over hebben de dreiging van de islam voor het westen op een moment westerse gevechtsvliegtuigen hun luchtruim doorkruisen en tanks hun velden doorploegen.
Je zegt met erg veel woorden heel weinig en haalt alles doorelkaar. Probeer je een soort rookgordijn te leggen?

Dat er méér dan alleen Aziatisch schorem bestaat hoef je mij niet uit te leggen.

Wat China met grenslanden zoals Tibet uithaalt alsmede de vertoonde poging om via de Noord-Koreanen ook Korea iets vergelijkbaars te doen ondergaan wil je niet zien of toegeven.

Los van verdere waarde-oordelen kan ik mij voorstellen dat Japan zich onbehaaglijk voelt met deze buren, die inmiddels allebei over atoomwapens beschikken.

Vanouds wordt de strategische ligging van Korea genoemd "een pistool op de borst van Japan".
Oud 1 januari 2007, 16:59   #30
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martini Bekijk bericht
Voor wie het nog niet wist: WOIII is volop aan de gang. Radicale moslims hebben de oorlog verklaard aan de VS, het Westen, en alle niet-moslims, in die volgorde. Dat betekent dat ze ook tegen u en mij, en Japan, de oorlog verklaard hebben.
Volgens mij is het een grote denkfout van het Westen om die uitspraken niet serieus te nemen - temeer daar ze voldoende gestaafd worden door aanslagen, niet in het minst het in twee torens laten vliegen van volle passagiersvliegtuigen.

Japan is misschien een land dat eindelijk begrepen heeft dat hun eigen grondwet een degelijk verweer in de weg staat. Ik vraag me af hoeveel aanslagen Europa nog nodig heeft om wakker te schieten.
Ik acht het evident dat de dreiging van een Nucleair Noord-Korea ook iets te maken heeft met dat voorstel tot grondwetswijziging. Ze wijzigen (of allez, zullen dat misschien doen) hun wetten conform de nieuwe situaties op geopolitiek vlak. Het is mooi om pacifistisch te willen zijn, maar dan is er wel een grote kans dat je vernietigd wordt door iemand die dat niet is. Realiteit is belangrijker dan idealisme.
U maakt een vitale fout ...

Voor wie het nog niet wist: WOIII is volop aan de gang. De VS heeft de oorlog verklaard aan de moslims en de radicalen zijn er met veel plezier mee in gestapt.

Dat betekent dat ze ook tegen u en mij, en Japan, de oorlog verklaard hebben.
Oud 1 januari 2007, 17:10   #31
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht

Voor wie het nog niet wist: WOIII is volop aan de gang. De VS heeft de oorlog verklaard aan de moslims en de radicalen zijn er met veel plezier mee in gestapt.

Het ligt iets minder eenvoudig: Japan houdt technisch de moslims buiten (slimme hantering van wetten, technicaliteiten / red tape) en China heeft al geruime tijd problemen met moslims (en sowieso met godsdiensten), cq vice-versa.
Oud 1 januari 2007, 17:14   #32
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ik denk dat deze bemerking terecht is. De uitgaven voor bewapening van Japan stijgen de laatste jaren haast verticaal. ...
Zou u de cijfers kunnen geven van deze "haast verticale stijging"?

Volgens wat ik hier heb spendeerde Japan in 1990 ca 0,90 % van zijn BBP aan militaire uitgaven. In 2004 en 2005 was dat telkens 1,00 %.
Oud 1 januari 2007, 17:24   #33
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ligt iets minder eenvoudig: Japan houdt technisch de moslims buiten (slimme hantering van wetten, technicaliteiten / red tape) en China heeft al geruime tijd problemen met moslims (en sowieso met godsdiensten), cq vice-versa.
Het enige Japanse slachtoffer van de mohammedaanse terreur dat me bekend is, is Hitoshi Igarashi, de vertaler van Salman Rushdie's Duivelsverzen, die in de universtiteit waar hij werkte werd vermoord in 1991.
Oud 1 januari 2007, 18:03   #34
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Het bevissingsgeschil tussen Japan & China zou maar eens op een slecht-gehumeurde ochtend een acute wending nemen.

Een wrange problematiek dat al jaren heeft kunnen stoven in z'n vet. Oorlogen zijn al om veel minder begonnen.

Dat de grondwet van Japan dat land zou verhinderen een vitaal gebied in de warfare te benutten, is haast leven op een vals gevoel van veiligheid.
Oud 1 januari 2007, 18:27   #35
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het bevissingsgeschil tussen Japan & China zou maar eens op een slecht-gehumeurde ochtend een acute wending nemen.

Een wrange problematiek dat al jaren heeft kunnen stoven in z'n vet. Oorlogen zijn al om veel minder begonnen.

Dat de grondwet van Japan dat land zou verhinderen een vitaal gebied in de warfare te benutten, is haast leven op een vals gevoel van veiligheid.
Daarom dat Japan zijn investeringen in China in 2006 met 30 % verhoogd heeft zeker? Om China te straffen!!!
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 23:58   #36
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Het enige Japanse slachtoffer van de mohammedaanse terreur dat me bekend is, is Hitoshi Igarashi, de vertaler van Salman Rushdie's Duivelsverzen, die in de universtiteit waar hij werkte werd vermoord in 1991.
Ik bedoelde eigenlijk iets anders, las op Net op verscheidene plaatsen dat Moslims zich beklagen over moeilijk binnen te komen Japan.
http://www.islamawareness.net/Asia/Japan/
Oud 2 januari 2007, 00:03   #37
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Daarom dat Japan zijn investeringen in China in 2006 met 30 % verhoogd heeft zeker? Om China te straffen!!!
Omdat er in China een snelle groei is?
Oud 2 januari 2007, 00:06   #38
Martini
Burger

Martini's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht

Tja, zo kunnen we blijven over en weer gaan, maar wie denkt dat de VS de agressor is en die arme moslims slachtoffer, die heeft echt wel wat bijscholingswerk te doen.
De klare kijk van Daniel Pipes en Stratfor.com zou een begin zijn.

Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people.
Martini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:24   #39
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Om dezelfde reden waarom de Europese productie naar daar gaat
Oud 2 januari 2007, 02:18   #40
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Japan wil af van pacifistische traditie

zo 31/12/06 - De Japanse premier Shinzo Abe wil een referendum houden om de grondwet van Japan te kunnen wijzigen. Abe wil af van de pacifistische traditie die het Japanse leger aan banden legt.

In de grondwet staat nu dat het land afziet van oorlogvoering.
Premier Abe wil zijn land een grondwet geven die "aangepast is aan de 21e eeuw".
Dat moet gebeuren binnen zijn huidige ambtstermijn, dat is ten laatste over 5 jaar.
De huidige grondwet dateert van kort na de Tweede Wereldoorlog, toen Japan door de Verenigde Staten bezet werd.
Japan heeft een modern en goed uitgerust leger, maar dat mag geen militaire taken uitvoeren in het buitenland.
Het leger heeft ook geen offensieve wapens als bommenwerpers en vliegdekschepen.
Volgens de regerende conservatieve partij dwarsboomt de regel de internationale ambities van Japan.
Zo heeft Japan wel troepen in Irak maar die mogen uitsluitend humanitaire opdrachten uitvoeren.
Een meerderheid van Japanners is voorstander van een wijziging van de grondwet, maar velen blijven gehecht aan de pacifistische traditie.
Om een referendum te kunnen houden, moet het parlement eerst een wetsontwerp goedkeuren voor de organisatie ervan.
bron: vrt nieuws

Ja oké de titel is een beetje overdreven! Maar als ik een land zou zijn op dit moment zou ik me ook wel gaan versterken want met de imperialistische Amerikanen weet je immers nooit! Maar Japan stapt hier toch van een mooie traditie af en waarschuwt eigenlijk de wereld dat een wo3 misschien wel niet zo ondenkbaar is als iedereen wel hoopt!
Je doet het dus nog eens, BBP. "Een beetje overdreven", noem je die titel?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be