Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Mag je tegen Europa zijn?
ja 31 86,11%
nee 5 13,89%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2003, 00:55   #21
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

elke vorm van samenwerking ( behalve militaire ) is goed, het is geweten dat dit enkel voordelen geeft. Daarom ben ik pro EU. Heb echter heel veel vragen over hoe de dingen daar geregeld worden. het heen-en-weer verhuis is het groootste probleem daarvan. Je kan toch op andere manieren je economie stimulere??
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 10:00   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Europa kan alleen maar sociaal zijn als de huidige staten verdwijnen en als het Europees bestuur democratisch wordt verkozen. Zolang de huidige staten (die van nature imperialistische en protectionistische trekjes hebben) blijven bestaan kan er nooit een goede europese samenwerking komen.
Oud 11 december 2003, 15:20   #23
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Tegen Europa mag je niet zijn. Anders krijg je allerlei verwijten naar je hoofd gesmeten. Niemand, geen enkele politieke fractie of groepering durft zich ronduit anti-Europees noemen.

Zelfs het comité Stop Euro Brussel is niet anti-Europees, maar is er enkel op gericht om de praktische consequenties te veranderen voor onze hoofdstad. Toch krijgen zij dit verwijt naar hun kop, en beschouwd men hen als achterlijke apen.
Blood and Honour is tegen Europa
Dwaas, dom, extreem-rechts,... Dat zijn de termen die je op je geplakt krijgt als je tegen Europa bent. En iedereen maar "ja" stemmen... Kom zeg! Schijnheiligaards
Oud 11 december 2003, 15:29   #24
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dwaas, dom, extreem-rechts,... Dat zijn de termen die je op je geplakt krijgt als je tegen Europa bent. En iedereen maar "ja" stemmen... Kom zeg! Schijnheiligaards
Van mij mag je gerust tegen Europa zijn.

Wil jij hier beweren dat ik zulke opinies niet dwaas, dom of extreem rechts mag vinden?
Oud 11 december 2003, 15:34   #25
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Wil jij hier beweren dat ik zulke opinies niet dwaas, dom of extreem rechts mag vinden?
U bevestigt enkel wat ik al dacht: tegen Europa zijn is het laatste taboe van de politiek. Die mensen moeten wel ergens gek zijn, of marginaal, of dit of dat, of extreem-rechts, of dom en dwaas.
Oud 11 december 2003, 15:35   #26
El Cid
Gouverneur

Standaard

En om op uw vraag rechtstreeks te antwoorden: zijn ze dat ook?
Oud 11 december 2003, 15:42   #27
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Wanneer mensen zeggen voor Europa te zijn, bedoelen ze in feite het principe te steunen dat Europese staten meer naar elkaar zouden moeten toegroeien en bepaalde zaken gezamelijk beslissen. Indien ze zich echt zouden verdiepen in de Europese Unie zouden ze die ook wel "slecht" vinden. Wanneer je dus zegt tegen Europa te zijn, is het vaak alsof je dat principe niet steunt. En wat voor onmensen zijn personen die samenwerking verwerpen?

Althans, zo denk ik dat de meesten, die u hypocriet noemt, redeneren.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 15:53   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

U bevestigt enkel wat ik al dacht: tegen Europa zijn is het laatste taboe van de politiek. Die mensen moeten wel ergens gek zijn, of marginaal, of dit of dat, of extreem-rechts, of dom en dwaas.
Zeker en vast niet. Ik ben er zelfs van overtuigd dat 90% van de bevolking geen flauw benul heeft waarom Europa een goed idee is. Dat is trouwens volgens mij de enige reden dat anti-Europese standpunten nog mogelijk zijn. Als argumentatie krijg je dan iets te horen over volkeren en hun identiteit.

Als je nog andere argumenten tegen het principe van de EU hebt, wil ik ze graag horen, ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben.
Oud 11 december 2003, 15:54   #29
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vraag kan ik onmogelijk beantwoorden zonder dat u uw kritiek op Europa beter verwoord.

Als u zich beperkt tot: Ik ben tegen Europa, moet ik me inderdaad beperken tot: Je weet niet waarover je praat.
Oud 11 december 2003, 15:57   #30
luke dierick
Burger

Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Natuurlijk mag je tegen Europa zijn, je mag er ook voor zijn, maar dan verwacht ik toch dat je afgaat op argumenten...

Pas na de oorlog, zagen we in Europa een toekomst van vrede, de overeenkomst tussen vrl. Frankrijk en Duitsland liet ons toe te denken, dat nu een oorlog ,zoals we reeds tweemaal meegemaakt hadden, tot de onmogelijkheden zou geboren.

Nadien kwam de economische eenmaking, daar deden we lustig aan mee. Maar moesten toch al gauw opmerken dat staatsgrenzen met douane vervangen werden door andere beperkingen op grond van "gezondheid" en dgl.

De stappen werden steeds maar groter, de uitbreiding van Europa ging grenzen aan andere nog twistende delen, als Kosovo en hun gevolgen, in concreto werden ook meerdere Warschau-pact landen benaderd en aangesloten..

Wat mij het meest interesseert, is het een "Europa der volkeren" dat we nastreven of gewoon een agglomeratie van staten.? Indien dit laatste dan zullen wij het wel vlug weten wie de sterkste staat is, of de anderen het willen erkennen en of er opnieuw oorlog komt.

Voor mij is het een uitgemaakte zaak, komt er geen europa der volkeren dan ben ik er tegen wat men ook "Europa" mag noemen.

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 16:04   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Je mag vooral zijn tegen de invulling die "men" aan "Europa" geeft....
en het misbruik dat er van gemaakt wordt
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 16:10   #32
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Die vraag kan ik onmogelijk beantwoorden zonder dat u uw kritiek op Europa beter verwoord.

Als u zich beperkt tot: Ik ben tegen Europa, moet ik me inderdaad beperken tot: Je weet niet waarover je praat.
Dat is een drogreden, beste vriend.

Hitler's Europa was ook een eenmaking, zij het onder Duits gezag. Was dat dan zo lovenswaardig?

Kun je het huidige Europa een democratische structuur noemen? Kan jij garanderen dat de wil van de Europese bevolking ook echt in besluiten tot uiting komt, en dat het niet de wil is van enkele deelstaten?

Ook ik ben voor een Europa, maar ik vind sommige eurocritici nog niet zo gek. Als u dat wilt inkleden als "het niet weten waarover je praat", bevestig je enkel het dogma: "Europa is goed", en zo het taboe "tegen Europa zijn".
Oud 11 december 2003, 16:17   #33
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Je mag vooral zijn tegen de invulling die "men" aan "Europa" geeft....
en het misbruik dat er van gemaakt wordt
Juist. Zo kan dringt men ons van overheidswege bepaalde onpopulaire maatregelen op met het excuus dat ze ons door "Europa" opgelegd zijn.

Europa is een excuus geworden. Vlaamsnationalisten beweren dat met Europa België overbodig wordt. De BUB neemt daarentegen de Europese vlag in hun logo en zegt dat vlaamsnationalisme met Europa passé is (en terecht).

Europa is verworden tot het nec plus ultra, waar iedere redenaar zijn gelijk mee kan aantonen, maar is in de praktijk niet meer dan een logge bureaucratische constructie zonder veel voeling met de honderden miljoenen mensen waarboven ze staat.
Oud 11 december 2003, 16:21   #34
El Cid
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
Tegen Europa zijn is geen taboe, in het Verenigd Koninkrijk is het zelfs vrij populair om tegen te zijn, het is alleen dom.
Voila, elke tegenstander krijgt meteen een waardeoordeel te verwerken.
Oud 11 december 2003, 19:11   #35
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

In Oostenrijk is het trouwens zeer opvallend. Iedereen is voor Europa maar tegen Brussel.
Brussel wordt hier gebruikt zoals Europa in België. Té hoge nitraat? Dat mag niet van "Brüssel", ...

In Oostenrijk zijn er trouwens ook veel sceptici. Het land is dan ook nog niet zolang bij de unie. Je ziet hier regelmatig stickers, ... met "Oostenrijk moet terug vrij worden".
Oud 11 december 2003, 21:55   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Laten we nu eerlijk zijn. Hoeveel vat heeft de simpele mens in de straat op wat er ergens in hogere sferen beslist wordt? Geen. Elke zoveel jaar mogen we ne keer stemmen voor een paar europarlementariërs die zich dan afzonderen in een verafgelegen groot paleis dat als zenuwcentrum dient voor de hele bureaucratische structuur. Een unitaire staat Europa zoals sommigen er van dromen is onmogelijk (tenzij je er een dictatuur van maakt) omdat de schaal te groot is. U weet wel, 'de politiek moet bij de mensen zijn'. We worden door dezelfde regering bestuurd als de mensen ergens in Polen waar we misschien nooit van ons leven komen, en er wordt verwacht dat die regering alle noden van iedere Europeaan kan vervullen. Het is als een groot waternet dat door één enkele toren wordt geregeld. In de vallei, waar de druk laag moet zijn, spuit het water als een fontein uit de kranen terwijl ze op de bergflank amper een druppel krijgen. Er is een enorme staatsstructuur nodig om elk hoekje van Europa te omvatten.Dit zal altijd een ver-van-mijn-bed-show blijven, omdat de schaal te groot is.

Het enige werkzame Europa is een confederaal Europa van regios waar basisdemocratie bestaat. Anders verzanden we in een bureaucratie zoals in de USSR.
Oud 11 december 2003, 22:12   #37
El Cid
Gouverneur

Standaard

Toch vreemd dat een democratisch land, nog meer dan België, als Zwitserland zo extreem-rechts, dom en dwaas is om als eiland binnen de EU te blijven staan.
Oud 12 december 2003, 06:19   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dat is een drogreden, beste vriend.

Hitler's Europa was ook een eenmaking, zij het onder Duits gezag. Was dat dan zo lovenswaardig?

Kun je het huidige Europa een democratische structuur noemen? Kan jij garanderen dat de wil van de Europese bevolking ook echt in besluiten tot uiting komt, en dat het niet de wil is van enkele deelstaten?

Ook ik ben voor een Europa, maar ik vind sommige eurocritici nog niet zo gek. Als u dat wilt inkleden als "het niet weten waarover je praat", bevestig je enkel het dogma: "Europa is goed", en zo het taboe "tegen Europa zijn".
Nu kleur je het al helemaal anders in, en kunnen we het zelfs nog eens worden. De oplossing ligt volgens mij echter niet in het terugtrekken uit Europa, of staan roepen dat je 'tegen' bent. Vooral niet als je zelf het volgende denkt:

Citaat:
Ook ik ben voor een Europa
De oplossing lig em volgens mij in een constructieve aanpak van de instituties rond de EU, beginnende met de wetgevende.
Oud 12 december 2003, 18:21   #39
El Cid
Gouverneur

Standaard

Natuurlijk. Alleen kan ik sommigen begrijpen die het op een bepaald moment falikant zien aflopen en daarom de plug helemaal uittrekken om erger te voorkomen. Zijn die mensen fascistisch/dom/dwaas/achterlijk/vul zelf maar iets in???

En Zwitserland? Wat vind je daar van?
Oud 13 december 2003, 11:34   #40
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Wat sites van anti-/anders-Europa groepen, met zo min of meer de verschillende strekkingen
http://www.free-europe.org.uk/
http://www.free-europe.org/

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be