Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2003, 21:41   #21
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het verbod op de hoofddoek is een goede eerste stap naar :

1. het intrekken van de erkenning van de islam in Europa;
2. het verbod op de verspreiding van de islam in Europa;
3. het verbod op het in het publiek beleven van de islam in Europa;
4. het verdrijven van de moslims uit Europa tot de laatste man zoals we destijds zo succesvol hebben gedaan in Spanje;
5. het voleindigen van de taak die we met de kruistochten onafgewerkt gelaten hebben.
Tja, als je dat zou doen in Europa dan zou de boel nogal knallen me dunkt ...
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 21:41   #22
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Citaat:

4. het verdrijven van de moslims uit Europa tot de laatste man zoals we destijds zo succesvol hebben gedaan in Spanje;
5. het voleindigen van de taak die we met de kruistochten onafgewerkt gelaten hebben.
Tja, als je dat zou doen in Europa dan zou de boel nogal knallen me dunkt ...
En terecht ook.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 21:42   #23
bananaqueen
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Goeie mop!
bananaqueen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 21:46   #24
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bananaqueen
Citaat:

Goeie mop!
Waarom een mop?

Wat we toen konden kunnen we nu ook als het moet.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 21:51   #25
bananaqueen
Vreemdeling

Standaard

Qoute: Waarom een mop?

En waarom zou dat moeten?
Ik dacht echt dat u het niet meende maar ja, racisten en fascisten kom je overal tegen hé.
Oud 11 december 2003, 21:53   #26
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En waarom zou dat moeten?
Ik dacht echt dat u het niet meende maar ja, racisten en fascisten kom je overal tegen hé.
Als het moet zullen we onze cultuur verdedigen. Op de gepaste manier.

Nu zijn er nog velen onder ons die slapen. Maar langzaam worden ze wakker. Eén voor één. En meer en meer ook de intellectuelen.

We hebben al voor een mindere inzet godsdienstoorlogen gevoerd in Europa.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 21:55   #27
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Toen de Spanjaarden de Ottomanen verdreven van het het Iberisch schiereiland, was inderdaad iedereen blij. Maar dit was dan ook een oorlog.

Oud 11 december 2003, 22:02   #28
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Net zoals er een scheiding moet komen tussen staat en godsdienst, dient er ook een scheiding te komen tussen staat en onderwijs. De staat moet geen onderwijsinstellingen controleren. Laat de katholieken maar katholieke scholen oprichten, de islamieten islamitische scholen, de frammesons frammesonscholen, en laat de normale mensen hun kinderen maar thuis leren. Alles onder dezelfde financiële voorwaarden (=leerbon voor ieder leerplichtig kind) en laat dan de concurrentie maar spelen. En uiteraard mag iedereen zich in zijn eigen onderwijskot kleden en verkleden zoals hij wil.

http://www.sepschool.org/
http://www.thuisonderwijs.net/
http://www.johntaylorgatto.com/
http://www.hslda.org/
http://www.learninfreedom.org/
Oud 11 december 2003, 22:03   #29
bananaqueen
Vreemdeling

Standaard

Quote: Als het moet zullen we onze cultuur verdedigen. Op de gepaste manier.

En wat is 'onze' cultuur precies?
Oud 11 december 2003, 22:05   #30
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Net zoals er een scheiding moet komen tussen staat en godsdienst, dient er ook een scheiding te komen tussen staat en onderwijs. De staat moet geen onderwijsinstellingen controleren. Laat de katholieken maar katholieke scholen oprichten, de islamieten islamitische scholen, de frammesons frammesonscholen, en laat de normale mensen hun kinderen maar thuis leren. Alles onder dezelfde financiële voorwaarden (=leerbon voor ieder leerplichtig kind) en laat dan de concurrentie maar spelen. En uiteraard mag iedereen zich in zijn eigen onderwijskot kleden en verkleden zoals hij wil.

http://www.sepschool.org/
http://www.thuisonderwijs.net/
http://www.johntaylorgatto.com/
http://www.hslda.org/
http://www.learninfreedom.org/
Wat betreft diezelfde financieringsvoorwaarden ben ik akkoord. Nu is het zo dat een kind in het gemeenschapsonderwijs meer geld opleverd dan een kind in het katholiek onderwijs. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Oud 11 december 2003, 22:09   #31
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Ben echt benieuwd hoe de Joodse gemeenschap zal reageren als de mannekes hun keppeltje moeten uitdoen.
MAAAAAAR ben vooral benieuwd naar hun vrouwen, moeten ze hun pruik uitdoen????

Een verbod van de hoofddoek is nog geen slecht idee.
Nu hebben de sjeiks een reden om zwaar geld te pompen in Islamitische scholen.
Dat ze maar snel komen, dan wordt het meteen een hopeloze wet!
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 22:11   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Wat betreft diezelfde financieringsvoorwaarden ben ik akkoord. Nu is het zo dat een kind in het gemeenschapsonderwijs meer geld opleverd dan een kind in het katholiek onderwijs. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Sindswanneer is onderwijs een materie die oplevert aan de gemeenschap????
Oud 11 december 2003, 22:14   #33
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Sindswanneer is onderwijs een materie die oplevert aan de gemeenschap????
Dat bedoel ik niet.

Ik bedoel dat een kind - in het gemeenschapsonderwijs - meer waard is dan datzelfde kind in het Katholiek onderwijs. Dus een praktisch voorbeeld:

Kind 1
gemeenschapsonderwijs
finaciering voor school: 100 euro/jaar

Kind 2
katholiek onderwijs
financiering voor school: 65 euro/jaar

Oud 11 december 2003, 22:21   #34
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ben echt benieuwd hoe de Joodse gemeenschap zal reageren als de mannekes hun keppeltje moeten uitdoen.
MAAAAAAR ben vooral benieuwd naar hun vrouwen, moeten ze hun pruik uitdoen????
de Rabbijn van Parijs heeft het voorstel van Chirac al gesteund ... ten eerste, joodse vrouwen dragen pas een pruik nadat ze trouwen en ten tweede, een pruik is geen religieus of politiek symbool ... kale leraars zouden frankrijk nogal rap platleggeng als ze hun pruik thuis moeten laten
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 22:29   #35
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
Citaat:
Qoute: Stasi: "Moslims moeten begrijpen dat het secularisme een kans vormt voor de islam. Secularisme betekent scheiding van kerk en staat, maar het betekent ook het respecteren van verschillen."
Stasi stelt alsof alle moslims fundamentalisten zijn. Alsof alle moslims voor de regimes zijn in het midden-oosten waar inderdaad geen scheiding tussen staat en godsdienst is. Toch wel racistisch.
Verder vind ik dat vooral openbare scholen jongeren de kans moeten geven hun eigen identiteit te ontwikkelen en voor sommige moslima's is de hoofdoek een deel van die identiteit.
Daarmee ben ik het niet eens. Mij moet je maar eens uitleggen hoe je een identiteit vormt met een lap stof?
Valt de lap stop af, is men dan identiteitsloos?
Ik denk eerder dat je een identiteit vormt door je persoonlijkheid, je ideeën, je uitstraling, je manier van omgaan met anderen, etc.
Mijn gympies bepalen mijn identiteit niet : ze suggereren hooguit dat ik aan sport doe.
Hebt u überhaupt wel gelezen wat ik scheef: een hoofddoek is niet zomaar een lapje stof. Ze bepalen wél de identiteit, ze zijn een deel van de godsdienstbeleving.
Ik zie niet in hoe een doek je identiteit kan bepalen. Een stuk materie bepaalt je identiteit niet. Het is de betekenis die jij aan dat stuk materie geeft die de illusie zou moeten opwekken - bij jezelf en bij de anderen -dat het identiteitsbepalend is. Doe het stuk materie weg, en de illusie is ook weg. Kortom, dat is zelfbedrog.

Godsdienstbeleving doe je in je hoofd ... niet in je hoofddoek.
Godsdienstbeleving doe je in de privésfeer of in de daartoe bestemde ruimte (moskee, kerk, etc.). De school, in het bijzonder de openbare school, dient niet om je godsdienst te etaleren. Daar ga je in de eerste plaats om een studierichting te volgen of een vak te leren. Godsdienstbeleving is er niet aan de orde, met uitzondering van het uurtje godsdienst naar keuze. Het uiten van je religieuse identiteit is er dus ook niet aan de orde, met uitzondering van het uurtje godsdienst naar keuze.
Dus geen hoofddoeken voor mij in openbare scholen, al was het maar uit respect voor andere overtuigingen die zich niet in dermate opzichtige wijze etaleren.
Tenslotte betwijfel ik de stelling of de hoofddoek werkelijk een religieus symbool is dat de islam gebiedt om te dragen. De koran verplicht het dragen van de hoofddoek niet als symbool voor 'onderwerping aan Allah". De koran vermeldt we wel de hoofddoek. De Profeet verzocht zijn vrouwen een hoofddoek te dragen. Die dracht had niets met goddelijke onderwerping te maken, alleen maar met het op orde houden van zijn huishouden. Mohammed had verschillende vrouwen, 7 denk ik, en dat gaf wel eens aanleiding tot echtelijke twisten, meer bepaald tussen de jongste en de oudere vrouwen. Om de lieve vrede in huis te houden, dienden de dames zich maar identiteitsloos te maken ... geen jaloezieën meer.
Intussen is de context veranderd : we zijn 16 eeuwen verder.

Ik geloof eerder in het verhaal dat de hoofddoek een teken van onderwerping is dat in de macho-islam cultuur misbruikt werd en nog steeds wordt - onder het mom van cultuur, traditie en godsdienst - om de dames onder de knoet te houden. Vele moslima's halen aan dat het naakte hoofd en meer bepaald het haar de man sexueel zou prikkelen. Dat moet ten allen koste vermeden worden : een moslima mag zich maar aan 1 man geven. Zelf een blik naar een andere man toe is zondig. Om het risico van aantrekking en zondigheid te vermijden dient de moslima zich dus te hullen in een identiteitsloze allesdekkende doek.

Mij lijkt de hoofddoek de moslima's tot identiteitsloze klonen te maken.
Het verbod op de hoofddoek kan de moslima enkel helpen in haar identiteitsopbouw.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 22:54   #36
bananaqueen
Vreemdeling

Standaard

Quote: Mij lijkt de hoofddoek de moslima's tot identiteitsloze klonen te maken.
Het verbod op de hoofddoek kan de moslima enkel helpen in haar identiteitsopbouw.

Er zijn heel veel moslima's die trots zijn op hun hoofddoek en die ze helemaal niet onderworpen zijn aan macho's.Zij voelen zich wel onderworpen aan onze opdringerige westerde cultuur en gelijk hebben ze.
Belgen moeten maar eens leren aan te passen aan de multiculturele realiteit en zich niet superieur en paternalistisch gedragen, zoals u nu doet.
Oud 11 december 2003, 23:07   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor sommige moslima's is de hoofdoek een deel van die identiteit.
Straf. :o

Morgen ga ik in mijn nakie soliciteren want mijn toekomstige werkgever is toch lekker verplicht om ermee akkoord te gaan dat ik geen doekjes wind rond een welbepaald deel van mijn identiteit.
Oud 11 december 2003, 23:35   #38
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:

Er zijn heel veel moslima's die trots zijn op hun hoofddoek en die ze helemaal niet onderworpen zijn aan macho's.Zij voelen zich wel onderworpen aan onze opdringerige westerde cultuur en gelijk hebben ze.
Belgen moeten maar eens leren aan te passen aan de multiculturele realiteit en zich niet superieur en paternalistisch gedragen, zoals u nu doet.
Dat laatste was een ...zelfbeschouwing? Van een superieur en paternalistisch toontje gesproken. U deed aardig uw best in uw laatste comment.
Ik gaf een mening, een mening die menig moslima - de évolué, let op het woord - trouwens deelt. Klasseert u alles dat niet binnen de krijtlijnen van uw religieus-seutjes-denken valt als superieur of paternalistisch, of is het gewoon een angstige reflex?

"Onderworpen aan een opdringerige westerse cultuur ": Wat een overstatement. Ocharme, wat een lijdensweg ivg met hun homecultuur die ze om welke reden ook verlaten hebben. Maar ze hebben hem verlaten, en wij westerlingen hebben hen daartoe niet verplicht : dat is hun persoonlijke keuze. Het minste dat je kan verwachten van iemand die van leefwereld verandert, is dat hij minstens de gevolgen overweegt van een verandering van leefwereld, en zijn bereidheid om volgens de plaatselijke normen van zijn nieuwe leefwereld te gaan leven. Een van die normen is het begrip laïcité : scheiding van kerk en staat. En het begrip staat dekt ook staatsstructuren, zoals het openbaar onderwijs. Bij de minste twijfel of terughoudenheid hadden ze ook kunnen opteren voor een leefwereld waar een groot islamitisch draagvlak aan de orde is, om het risico op een contaminatie door Westerse invloeden te vermijden. Dat kunnen ze nog doen, als de Westerse cultuur hen zo unhappy maakt.
(Wat belet hen dat? Hun hoofddoek? )
Tenslotte lijkt het me een elementaire beleefdheidsregel te zijn dat de gast een minimum van respect opbrengt voor de leefwereld (inclusief de huisnormen) van de gastheer. De 3de-generatie-allochtoon die nog steeds naar Marokko als thuisland verwijst, beschouw ik nog steeds als gast. Dat doet hij/zij trouwens zelf.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 00:15   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe kunnen ze onderworpen zijn aan onze westerse cultuur als u stelt: ?
Citaat:
Quote: Als het moet zullen we onze cultuur verdedigen. Op de gepaste manier.

En wat is 'onze' cultuur precies?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 00:15   #40
ivano
Vreemdeling

Standaard

het heeft beringen duizende franken gekost aan procedures om geen foto op een paspoort met hoofddoek toe te laten en de apen in belgie hebben de stad verplicht met alle schade vergoeding indien ze het niet uitvoerden.

moslima's is de hoofdoek een deel van die identiteit. zegt u
deze dame is de toegang tot haar geliefde vaderland ontzegd omdat ze met dat ding op haar hooft op hare pas stond
ivano is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be