Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2007, 14:17   #21
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door KrisKras : 11 januari 2007 om 14:17.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 14:21   #22
Kimmie2710
Vreemdeling

Kimmie2710's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Ik ben blij dat de kans dat een man langdurig ziek wordt, nog altijd veel kleiner is dan dat een jonge vrouw zwanger wordt.
Zoals gezegd bestaat bij de meesten (ook bij een meerderheid der vrouwen) nog steeds de reflex dat de vrouw in de eerste plaats voor de kinderen zorgt en de man in de eerste plaats ambitieus zijn carrière nastreeft. Het is in deze gedachtegang dan ook logisch dat bedrijven eerdere geneigd zijn zo'n ambitieus geachte man aan te nemen. Trouwens, als ik de vrouwen uit mijn omgeving vraag wat zij zoeken in mannen, stelt nog altijd een meerderheid onder hen dat ze verwachten dat hun ideale man ambitieus is, wat aangeeft dat bovengaande redenering ook in hun hoofden speelt en dat vrouwen blijkbaar ook verwachten dat de man goed zijn boterham verdient zodat zij meer de vrijheid hebben om met het gezin bezig te zijn.
Daar heb je inderdaad een punt dat het grotendeel van de vrouwen zo'n ingesteldheid hebben, maar er zijn ook vrouwen die dat niet hebben.
Ik moet eerlijk zijn, waar ik werk in een klein notariskantoor, verdien ik evenveel dan mijn mannelijke collega. Dus daar kan ik absoluut niet van klagen. Maar ik denk dat er veel vrouwen in een andere positie zitten en daar graag verandering willen in hebben.
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 14:24   #23
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderzoek van het Kenniscentrum van SD WORX naar de loonverschillen tussen mannen en vrouwen, toont aan dat vrouwen gemiddeld 4,7 % minder verdienen dan hun mannelijke collega’s voor eenzelfde functie. Resultaten gaan over het jaar 2004.
In België een futiele vergelijking, aangezien je niet alleen over dezelfde functie moet spreken, je moet evenzeer over dezelfde ervaring en dezelfde leeftijd spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Omdat het daar totaal niet over gaat. Het gaat over GELIJK loon voor GELIJK werk en over GELIJKE KANSEN krijgen.
Durf je het dan aan om ook te pleiten voor een stop van de graduele loonsopslag naarmate men ouder wordt?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 14:24   #24
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
2 jaar?? Sorry he, maar als iemand na een maand of 2 niet kan meedraaien bij ons kan ie vertrekken. Dat is dan ook de reden waarom je zonder diploma audiovisuele vorming, grafische en reclamevormgeving... en zeker zonder stage ervaring gewoon niet bij ons moet afkomen. Wij horen productief te zijn, geen opleidingen te verzorgen.

En dan deze, ivm arbeiders. Ik heb vaak genoeg in verschillende fabrieken gewerkt om mijn studies te kunnen betalen. Dit was vaak enkel in weekends of voor korte periodes van 2 weken of zo (en ik heb het hier niet over vakantiewerk). Sorry he, ma als ge 2 jaar nodig hebt om een beetje te kunnen meedraaien, dan verdien je eerder medeleiden.
2 Jaar ja, maar dat zal wel komen door de aard van het werk. Het is op projectbasis in het buitenland en het duurt meestal al een half jaar voordat ze doorhebben hoe ze goed met de "locals" om moeten gaan.
Oud 11 januari 2007, 14:26   #25
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
2 Jaar ja, maar dat zal wel komen door de aard van het werk. Het is op projectbasis in het buitenland en het duurt meestal al een half jaar voordat ze doorhebben hoe ze goed met de "locals" om moeten gaan.
ok, cava, maar dan zijn jullie wel eerder uitzondering dan regel.
Oud 11 januari 2007, 14:43   #26
Anna List
Banneling

Standaard

ik herhaal dus : als we rekening houden met heel de loopbaan , inclusief pensioen én hogere levensverwachting bij vrouwen, verdienen vrouwen dan minder of zelfs meer dan mannen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 15:08   #27
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar aanleiding van een andere topic waarin dit ter sprake kwam en - toegegeven - het een beetje off topic was.

Gelijkheid tussen mannen en vrouwen is jammer genoeg ook bij ons nog steeds niet aan de orde.

Eens benieuwd dus of er hier met evenveel verontwaardiging gereageerd zal worden dan in de topics waar de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen bij moslims wordt aangekaard...
Men telt een hele hoop samen waardoor men aan deze conclusie komt.
Vrouwen verdienen voor dezelfde job evenveel als mannen maar vrouwen kiezen vaak voor minder goed betaalde jobs.

Ik wil wel eens weten in welk bedrijf een vrouw voor identiek dezelfde job minder per uur of per maand betaald word. Ik ken er geen enkele
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 15:22   #28
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Oedadde? Vrouwen wordt dat nu ook al betaald om te werken? Amai, waar gaan we naartoe zeg! Werken kan nog net zijn, maar ze ervoor betalen?
Oud 11 januari 2007, 15:22   #29
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Men telt een hele hoop samen waardoor men aan deze conclusie komt.
Vrouwen verdienen voor dezelfde job evenveel als mannen maar vrouwen kiezen vaak voor minder goed betaalde jobs.

Ik wil wel eens weten in welk bedrijf een vrouw voor identiek dezelfde job minder per uur of per maand betaald word. Ik ken er geen enkele
Ford, Lear, SML, Decomo, DHL, Fasta Pack...

Allemaal bedrijven waar ik in mijn studententijd wat heb bijverdiend. Allemaal bedrijven waar vrouwen voor dezelfde job een goei 100 a 150 € per maand minder hadden!

Laatst gewijzigd door KrisKras : 11 januari 2007 om 15:22.
Oud 11 januari 2007, 15:26   #30
Kimmie2710
Vreemdeling

Kimmie2710's schermafbeelding

Standaard

In de verpleegkundige sector worden mannen ook meer betaald dan vrouwen
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 15:37   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het daar totaal niet over gaat. Het gaat over GELIJK loon voor GELIJK werk en over GELIJKE KANSEN krijgen.
Geef dan eens een duidelijk voorbeeld waarin een vrouw minder verdient dan een man voor hetzelfde werk. Ik ken er geen.
Gelijke kansen krijgen zou ik liever vervangen door gelijke kansen benutten. Vrouwen kiezen nu eenmaal nog steeds meer voor zachte beroepen.
En dat heeft niets met gelijk loon voor gelijk werk te maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 15:39   #32
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ford, Lear, SML, Decomo, DHL, Fasta Pack...

Allemaal bedrijven waar ik in mijn studententijd wat heb bijverdiend. Allemaal bedrijven waar vrouwen voor dezelfde job een goei 100 a 150 € per maand minder hadden!
In je studententijd mochten vrouwen niet met de nacht werken...

Voor identiek hetzelfde werk...nee.
Ik geloof niet dat er nu bij Ford een man naast een vrouw, hetzelfde werk doen, evenlang, evenveel en dat de vrouw per uur minder krijgt, indien ze ook dezelfde ancieniteit hebben. Dat geloof ik niet.

Men telt idd het totaal uit en men zegt dat de vrouw bv met vakantiewerk minder verdienen dan de mannen, wat men er dan achteraf bijvertelt is dat mannen in fabrieken staan, weekend werk en nachtwerk doen en dat vrouwen gaan opdienen in een café, tja, tuurlijk verdienen ze daar meer.
Oud 11 januari 2007, 15:41   #33
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie2710 Bekijk bericht
In de verpleegkundige sector worden mannen ook meer betaald dan vrouwen
Voor identiek dezelfde job?
Ik geloof er niets van.
Telke malen dat ze het op het journaal zeggen, vermelden ze er rekensommetjes erbij, maar heb je niet de correcte cijfers van in de praktijk. Men telt bv het zwangerschapsverlof eraf...tja...
Oud 11 januari 2007, 15:43   #34
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Geef dan eens een duidelijk voorbeeld waarin een vrouw minder verdient dan een man voor hetzelfde werk. Ik ken er geen.
Gelijke kansen krijgen zou ik liever vervangen door gelijke kansen benutten. Vrouwen kiezen nu eenmaal nog steeds meer voor zachte beroepen.
En dat heeft niets met gelijk loon voor gelijk werk te maken.
Idd, je maakt mij niet wijs dat indien er 2 identiek dezelfde functies in een bedrijf openstaan, en wanneer men een man en een vrouw aanneemt ze tegen de man zeggen gij krijgt 300 per uur en gij krijgt 250 per uur. No way! Dat wil ik ook echt wel eens zien.
Oud 11 januari 2007, 15:47   #35
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
In je studententijd mochten vrouwen niet met de nacht werken...

Voor identiek hetzelfde werk...nee.
Ik geloof niet dat er nu bij Ford een man naast een vrouw, hetzelfde werk doen, evenlang, evenveel en dat de vrouw per uur minder krijgt, indien ze ook dezelfde ancieniteit hebben. Dat geloof ik niet.

Men telt idd het totaal uit en men zegt dat de vrouw bv met vakantiewerk minder verdienen dan de mannen, wat men er dan achteraf bijvertelt is dat mannen in fabrieken staan, weekend werk en nachtwerk doen en dat vrouwen gaan opdienen in een café, tja, tuurlijk verdienen ze daar meer.
2 jaar terug?? Er werken zeker vrouwen in de nacht toen.
Ik heb het niet over vakantiewerk, ik werkte er vaak door het jaar.

Dit was een van de hot-topics tijdens de schaft en rookpauzes. Ik heb er genoeg horen klagen dat ze minder verdienden om aan dezelfde band te staan.
Oud 11 januari 2007, 15:48   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie2710 Bekijk bericht
De discussie dat een vrouw meer risico bevat om haar aan te nemen vind ik niet eigenlijk de juiste uitspraak. Akkoord vrouwen kunnen kinderen krijgen, gaan in zwangerschapsverlof en dergerlijke en nemen ouderschapsverlof enzo.
Maar wat als een man ziek wordt? Die man is dan ook niet productief meer voor het bedrijf.
Natuurlijk misschien een beetje rare vergelijking maar komt toch op hetzelfde neer vind ik.
Natuurlijk wordt een man ook ziek, vrouwen ook trouwens, zelfs maandelijks.
Dat is natuurlijk geen reden om ze minder te betalen.
Het kan wel de oorzaak zijn dat ze op het einde van de rit minder in hun loonzakje vinden terwijl ze in feite zelfs meer betaald zijn per gepresteerde dag.
Oud 11 januari 2007, 15:59   #37
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2 jaar terug?? Er werken zeker vrouwen in de nacht toen.
Ik heb het niet over vakantiewerk, ik werkte er vaak door het jaar.

Dit was een van de hot-topics tijdens de schaft en rookpauzes. Ik heb er genoeg horen klagen dat ze minder verdienden om aan dezelfde band te staan.
Ik geloof het gewoonweg niet. Dat ging dus via interimkantoren? Wat ik dan zou willen zien zijn de 2 loonbriefje met het uurloon op.
Je maakt mij echt niet wijs dat bij vacatures via interimkantoren en ze hebben een sollicitant dat ze daar 2 soorten vacatures hebben, 1 voor vrouwen en 1 voor mannen.
Natuurlijk heb je haar loonbriefje niet, maar indien het zoveel voorkomt, hoe komt het dat ik nog nooit effectief een vrouw op tv heb gezien in een interview in een bepaald bedrijf met een man ernaast waarbij ze beiden zeggen van kijk, wij doen hier identiek hetzelfde werk en dit is mijn uurloon en dit is het zijne.

Sorry, ik geloof het gewoonweg niet.
Oud 11 januari 2007, 16:02   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2 jaar?? Sorry he, maar als iemand na een maand of 2 niet kan meedraaien bij ons kan ie vertrekken. Dat is dan ook de reden waarom je zonder diploma audiovisuele vorming, grafische en reclamevormgeving... en zeker zonder stage ervaring gewoon niet bij ons moet afkomen. Wij horen productief te zijn, geen opleidingen te verzorgen.

En dan deze, ivm arbeiders. Ik heb vaak genoeg in verschillende fabrieken gewerkt om mijn studies te kunnen betalen. Dit was vaak enkel in weekends of voor korte periodes van 2 weken of zo (en ik heb het hier niet over vakantiewerk). Sorry he, ma als ge 2 jaar nodig hebt om een beetje te kunnen meedraaien, dan verdien je eerder medeleiden.
Een beetje kunnen meedraaien is toch nog iets anders dan volop renderen hoor.
Oud 11 januari 2007, 16:03   #39
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof het gewoonweg niet. Dat ging dus via interimkantoren? Wat ik dan zou willen zien zijn de 2 loonbriefje met het uurloon op.
Je maakt mij echt niet wijs dat bij vacatures via interimkantoren en ze hebben een sollicitant dat ze daar 2 soorten vacatures hebben, 1 voor vrouwen en 1 voor mannen.
Natuurlijk heb je haar loonbriefje niet, maar indien het zoveel voorkomt, hoe komt het dat ik nog nooit effectief een vrouw op tv heb gezien in een interview in een bepaald bedrijf met een man ernaast waarbij ze beiden zeggen van kijk, wij doen hier identiek hetzelfde werk en dit is mijn uurloon en dit is het zijne.

Sorry, ik geloof het gewoonweg niet.

awel, ga om 14 uur, om 22 uur of om 6 uur aan een fabriekspoort staan en interview 20 vrouwen en 20 mannen.
Ga eens langs bij een 10 tal interim kantoren, soliciteer voor bepaalde jobs, vraag uw loon na. Laat daarna een vriendin voor diezelfde jobs gaan soliciteren en haar loon vragen.
Je zal onaangenaam verrast zijn. Ik heb het genoeg gemerkt en ik heb inderdaad geen loonfiches van andere mensen bij me. Als je het echt bewezen wil hebben, zul je er iets voor moeten doen.
Oud 11 januari 2007, 16:06   #40
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een beetje kunnen meedraaien is toch nog iets anders dan volop renderen hoor.
Zeg je nu maar wat om wat te zeggen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be