Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2007, 12:09   #21
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
C2c
In principe is er echter voldoende land om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zonder dat dit moet leiden tot voedselschaarste. We moeten alleen de juiste technologieën toepassen en duidelijke duurzaamheidscriteria hanteren.
Er is nu al voedselschaarste (economisch bepaalde voedselschaarste).
Om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zouden we verschillende aardes nodig hebben. Projecties daarover ben ik aan het opsporen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 12:20   #22
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gelieve je ad hominem leugens en je dito kots in andere draden en/of fora te gaan verspreiden, amperbroekie.

De kinderlijke muis Chipie denkt dat ik de rattenvanger van Hämeln ben, hij achtervolgt mij nu al jaren, terwijl ik toch maar een nederige straatzanger ben.
Negeer die toch gewoon. Chipie heeft duidelijk niets zinnigs te vertellen en begint uit compensatie dan maar wat te provoceren...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 12:28   #23
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In principe is er echter voldoende land om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zonder dat dit moet leiden tot voedselschaarste. We moeten alleen de juiste technologieën toepassen en duidelijke duurzaamheidscriteria hanteren.
Hierin moet ik je toch ongelijk geven. De volledige energie inhoud van alle fotosynthese in de VS is maar genoeg om 60% van haar energie gebruik te dekken, dit mede dankzij het enorm lage rendement van fotosynthese (een kleine 1 % !).
Zonne-energie kan men in de VS het best winnen door middel van thermische systemen in het Zuid-Westen van het land, deze hebben een veel hoger rendement.
Er zijn ook proeven aan de gang met genetisch gemanipuleerde algen, waardoor het rendement van de fotosynthese gevoelig zou stijgen (tot zo'n 10 %). Deze algen kunnen dan gekweekt worden in bassins op zee of op onbruikbare stukken land, waardoor er geen verlies is van landbouwgrond voor voedselproductie.
Oud 17 januari 2007, 12:39   #24
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

De vandaag gebruikte biodiesel zorgt niet enkel voor problemen bij de voedselvoorziening (zoals met maïsolie het geval is), maar is ook een regelrechte ramp voor het milieu (palmolie, koolzaadolie,...).

Citaat:
Massale productie biodiesel leidt tot een voedsel- en milieuramp

“Het wordt hoog tijd dat Nederland en de Europese Unie de biodiesellobby negeren en deze fata morgana vervangen door een realistisch scenario”, stellen prof. Dr. Martijn Kantan (hoogleraar Voedingsleer Vrije Universiteit en expert oliën en vetten, lid Gezondheidsraad en KNAW), Prof. dr ir Rudy Rabbinge (universiteitshoogleraar Wageningen Universiteit, expert duurzame ontwikkeling en voedselzekerheid en lid Eerste Kamer PvdA) en Prof. dr ir Wim van Swaaij (procestechnoloog, hoogleraar thermo-chemische conversie biomassa Universiteit Twente en expert omzetting biomassa in brandstof en lid KNAW). De heren vinden het onzin dat het in de Europese Unie verplicht wordt om benzine en diesel te mengen met biobrandstof, 2 procent vanaf 2007 en 5,57 procent in 2010. “Dat is niet uitvoerbaar. En het helpt niet.”

In het Financieel Dagblad van begin juli 2006 leggen ze uit dat voor de productie van biodiesel fossiele brandsof nodig is, onder andere voor de productie van kunstmest, de zaadproductie, tractoren en voor het opzuiveren van de olie. Afhankelijk van de berekeningsmethode lopen de schattingen uiteen van 0,2 tot 1,3 liter aardolie per liter biodiesel.

Het tweede probleem is dat de vereiste hoeveelheid landbouwgrond immens is omdat auto’s zulke energievreters zijn. Die grond is in de Westerse wereld nauwelijks aanwezig. De biobrandstoffen moeten dus vooral komen uit Afrika en Zuid-Amerika. Voor de productie moet een deel van het resterende oerwoud worden afgebrand en worden beplant met sojabonen en oliepalmen. Deze manier van landbouw vereist grote hoeveelheden drinkwater en veroorzaakt erosie en milieuvervuiling. Daarnaast vormt het gebruik van eerbare oliën voor auto’s een bedreiging van de voedselvoorziening van mensen. Concurrentie tussen auto’s en mensen komt in zicht. De auteurs geloven wel in de tweede generatie biobrandstof waarbij het mogelijk is complete planten om te zetten in alcohol of dieselolie.
Bron

Laatst gewijzigd door Edina : 17 januari 2007 om 12:40.
Oud 17 januari 2007, 13:52   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Met andere woorden, een extra kerncentrale om waterstof te maken, wat dan gebruikt kan worden om koolstoffen om te zetten naar alcohol zou deze arme mexianen kunnen redden van de hongersnood, en nog eens het milieu helpen ook.

Wat is het nu Groenen, alternative energie of niet?
Oud 17 januari 2007, 14:10   #26
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met andere woorden, een extra kerncentrale om waterstof te maken, wat dan gebruikt kan worden om koolstoffen om te zetten naar alcohol zou deze arme mexianen kunnen redden van de hongersnood, en nog eens het milieu helpen ook.
Nope, want een kerncentrale helpt het milieu sowieso niet... Integendeel. Gewoon geen biodiesel op basis van maïsolie gebruiken is voldoende om de Mexicanen te helpen hoor. En niet zo'n energieverslindende wagen kopen, die je trouwens toch nergens voor nodig hebt, bespaart ook al enorm.

Citaat:
Wat is het nu Groenen, alternative energie of niet?
Hernieuwbare energie natuurlijk, maar dan alleen verantwoorde hernieuwbare energie die geen negatieve impact heeft op milieu en voedselvoorzieningen. Geen biodiesel dus. In ieder geval niet degene die nu wordt gebruikt!
Oud 17 januari 2007, 14:18   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat ik persoonlijk niet veel minder kan verbruiken met de wagen.
Maar kom, da's niet het punt, het zijn die USA'ers met hun slagschepen van wagens die de arme Mexiaanse boeren hun mais opzuipen.

Dus, biofuels zijn niet goed, zelfs al bewijst Brazilië dat het wel kan.
Kernenergie is ook niet goed.
Fossiele brandstoffen zijn zeer slecht en geraken op.
Waterkracht, stuwmeren verzanden, verzilten, moorden vissensoorten uit door hun migratiepatronen te verstoren en als er iets mis gaat zijn er nog een hoop doden ook.
Windkracht, onstabiel en windmolens vervuilen het landschap, en vermoorden vogels.
Zonne-energie. Weerom onstabiel, zeer duur, CO2 uitbrakend tijdens productie, vergt enorme oppervlaktes en zeldzame grondstoffen.

Wat schiet er dan nog over?
Oud 17 januari 2007, 15:23   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Negeer die toch gewoon. Chipie heeft duidelijk niets zinnigs te vertellen en begint uit compensatie dan maar wat te provoceren...
Ik heb dat piepedingetje een vol jaar totaal genegeerd, maar zo om het jaar val ik ten slachtoffer aan de onweerstaanbare drang hem weer eens droog door de mangel te halen,
Oud 17 januari 2007, 15:29   #29
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Maddox, de waterstof om CO2 mee te reduceren kan evengoed van zonne-energie komen. Thermische installaties hebben geen dure of zeldzame materialen nodig, gewoon wat spiegels, een stoomturbine en nog een vat zout om warmte in op te slaan - zodanig dat de elektriciteitsproductie niet op en neer gaat met iedere wolk die passeert. Door de eenvoudige opslag van de geproduceerde alcohol en andere koolwaterstoffen wordt zonne-energie een pak betrouwbaarder, aangezien zo perioden van lage productiviteit overbrugd kunnen worden.
Oud 17 januari 2007, 15:32   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Heb je hier nu een bron voor ook?
Tuurlijk, Jazeker. Ik lees niet of nauwelijks krant en kijk ook helemaal geen TV.
Dus moet ik alles wel uit mijn duim zuigen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2007 om 15:32.
Oud 17 januari 2007, 15:37   #31
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb dat piepedingetje een vol jaar totaal genegeerd, maar zo om het jaar val ik ten slachtoffer aan de onweerstaanbare drang hem weer eens droog door de mangel te halen,

Tja, dat noemt men vechten tegen een muis...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2;
k heb je een jaar met rust gelaten, maar je maakt er alleen misbruik van om te spammen en te stalken.
Vanaf nu ga ik weer stelselmatig wat winden in jouw gezicht laten, hoofdscheet nr1 van Forum, die nog het verschil niet weet tussen allusies in de wind en uit de wind...
Zelfopgeblazen Simplissimussen gaan beter meevliegen in de wind met de mussen...
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=14
Eno, ik riek uw winden wel, maar ik kan ze niet zien...
Kunt U uw winden niet kleuren?

Eno kleurt zijn scheten...

U beseft toch dat U me aan het spammen bent, want U reageert op een post van mij die niet AAN U gericht was...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 15:46   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Maddox, de waterstof om CO2 mee te reduceren kan evengoed van zonne-energie komen. Thermische installaties hebben geen dure of zeldzame materialen nodig, gewoon wat spiegels, een stoomturbine en nog een vat zout om warmte in op te slaan - zodanig dat de elektriciteitsproductie niet op en neer gaat met iedere wolk die passeert. Door de eenvoudige opslag van de geproduceerde alcohol en andere koolwaterstoffen wordt zonne-energie een pak betrouwbaarder, aangezien zo perioden van lage productiviteit overbrugd kunnen worden.
Alharb, ik ben ter dege bewust van deze mogelijkheid, en promoot deze low tech oplossing. ( thermische collectoren staan op de lijst van 'things to do' voor mijn huisje).
Maar ik vind het an sich leuk de Groenen te jennen die om bestaande infrastrukturen te vervangen utipiën en wensdromen aanhalen.
Fotovoltaïsche zonnepanelen. Leuk voor een sateliet, en andere kleinschalige projecten. Maar ter vervanging van grootschalige electriciteitswinning vrij onbetaalbaar of zelfs bouwbaar.

En biofuel, da's ook leuk als extraatje. Verwerk daarmee landbouwoverschotten die anders gewoon gedumpt zouden worden, maar om er de klassieke fuel mee te vervangen?
Dat zou kunnen, als we 1% van het verkeer zouden overhouden. Helaas beginnen de Chinezen en Indiêrs nu pas mobiel te worden.
Oud 17 januari 2007, 17:00   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Edina:
Gewoon geen biodiesel op basis van maïsolie gebruiken is voldoende om de Mexicanen te helpen hoor
Helaas hebben de Mexicanen via de Nafta-akkoorden het grote delen van hun rechten op het landelijk beheer van hun eigen landbouwareaal uit handen gegeven en ligt dat nu bij de Multi's....
Oud 17 januari 2007, 18:28   #34
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de opbouw van de Europese regelgeving omtrent de verplichte inmenging van bio-derivaten in de brandstoffen staat duidelijk dat het plan is een DIVERSIFICATIE te brengen in de mogelijkheden om brandstoffen te maken...
(het zijn taaie teksten,daar op de sites van de EU,maar men leert nog eens iets.....)

Ik lees hier dat mensen het "schandalig" vinden dat er fossiele brandstoffen verbruikt worden om bio-brandstoffen aan te maken......Diezelfde mensen lepelen in de pauzes op het werk,gans het jaar door,potjes yoghurt naar binnen,voor de gezondheid...en dat potje gaat nadien niet in de PMD-zak maar....juist......

Mensen moeten eens ECHTE afwegingen maken ipv DIRECT te bekritiseren.De aanmaak van biobrandstoffen moet noodgedwongen gebeuren in grote organisaties,en noodzakelijkerwijze worden grote hoeveelheden voedsel verwerkt,die we dan niet meer moeten dumpen in de derde wereld...

Gezien het vrijwel komplete falen van de motorfabrikanten,olieconcerns en de universiteiten om serieus werk te verrichten die de mensheid aanbelangt, zie ik de steenkoolchemie weer in volle glorie terugkeren als leverancier van vrijwel alle chemicalien en brandstoffen
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2007, 11:05   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Gezien het vrijwel komplete falen van de motorfabrikanten,olieconcerns en de universiteiten om serieus werk te verrichten die de mensheid aanbelangt, zie ik de steenkoolchemie weer in volle glorie terugkeren als leverancier van vrijwel alle chemicalien en brandstoffen
Als het dan maar de properder versie betreft van steenkool-energie-opwekking. Die is voorlopig ook voor de rijke landen nog te duur.
Oud 1 februari 2007, 11:40   #36
eno2
Banneling

Standaard De tortilla-rellen gaan nog altijd door.

De tortilla-rellen gaan nog altijd door.
Of hoe de rijken het basisvoedsel van de armen ontoegankelijk maken.
Dat is de stof waar bloedige revoluties van gemaakt zijn.
En terecht.
De armen moeten maar taart eten, zeggen sommigen hier in de thread.
Of de rijken worden er toch rijker van, zeggen anderen dan weer.
Nou precies.
Misschien moet Mexico maar weer eens een comité de salut publique inrichten...
Oud 6 februari 2007, 18:51   #37
eno2
Banneling

Standaard

Is graan voedsel of brandstof? Biobrandstof jaagt prijzen omhoog[FONT=Trebuchet MS][SIZE=2][/SIZE][/FONT][FONT=Trebuchet MS][SIZE=2]Kiezen voor biobrandstof heeft zo zijn gevolgen. En het is zeer de vraag of die allemaal goed zijn ingeschat. Zo doen de Verenigde Staten voor het distilleren van hun ethanol vooral beroep op granen. Maar blijkbaar lopen de schattingen over hoeveel graan daar straks voor nodig is heel hard uiteen. In 2008 zal er volgens het Landbouwministerie 60 miljoen ton maïs nodig zijn in de ethanolfabrieken. Maar het Earth Policy Institute waarschuwt dat die schatting veel te laag is omdat blijkbaar niemand goed bijhoudt hoeveel productiecapaciteit wordt gebouwd. Zelf berekent het Earth Policy Institute dat er maar liefst 139 miljoen ton zal nodig zijn, veel meer dan het dubbele dus.
Nu bedraagt de Amerikaanse maïsexport 55 miljoen ton, en dat is bijna een kwart van de mondiale graanuitvoer. De massale inzet van maïs voor de productie van ethanol verhoogt drastisch de maïsprijs, en ook die van tarwe en rijst omdat ze onderling in hoge mate verwisselbaar zijn. Daar komt bij dat deze sterke vraag samenvalt met een slabakkende graanproductie. Van de jongste zeven jaar waren er zes jaren dat de wereld minder graan produceerde dan er geconsumeerd werd. De graanvoorraden zijn nu het laagst sinds de vroege jaren zeventig van vorige eeuw. Levensgroot probleem vormt de strijd tussen de rijken van deze wereld die brandstof willen tanken en de armsten die voldoende willen eten.
Landbouwers zullen wellicht tevreden zijn met hogere prijzen, en ze verdienen die ook. Maar niet te vroeg juichen, de jacht op winstgevende grond dreigt de kleine arme landbouwers uit de markt te halen en tot verliezers te maken, en dat is de overgrote meerderheid.
Earth Policy Institute, aangevuld met eigen informatie [/SIZE][/FONT]
Oud 1 maart 2007, 17:34   #38
eno2
Banneling

Standaard Stop een Mexicaanse Tortilla in je tank...

De prijs van de Mexicaanse Tortilla is van twee naar acht peseta's gestegen.
Alleen de Amerikaanse volgevreten dikzakken kunnen nog de tortilla betalen.. om in hun tank te stoppen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be