Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

Discussietools
Oud 15 januari 2007, 23:45   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom negeetr u enerzijds de taalgrenzen, maar dweept u langs de andere kant met gemeentegrenzen??

Ik kan mij voorstellen dat het centrum van Sint-Genesius-Rode nog in meerderheid Nederlandstalig is. Maar tóch gaan die dikkenekken uit de villawijken het beleid gaan bepalen. Ook in het centrum.
Ge trekt het een beetje int belachelijke he. Een gemeente is volgens mij de laagste bestuurlijke eenheid van ons land, maar ook meteen deze die het dichtste bij de bevolking staat. En dat is wat telt. Ik heb meer vertrouwen in mijn Burgemeester dan in de minister president of de premier.....
Tavek is offline  
Oud 15 januari 2007, 23:51   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom negeetr u enerzijds de taalgrenzen, maar dweept u langs de andere kant met gemeentegrenzen??
Omdat een taalgrens niet iets is dat territorium gebonden is. Dat wordt bepaald door de mensen die er op wonen, en zodoende, is deze grens dynamisch, omdat mensen dynamisch zijn.

Nogmaals: IK BEN GEEN FAN VAN HET FRANS, maar wel van pragmatisme en eerlijkheid. En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....
Tavek is offline  
Oud 15 januari 2007, 23:53   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iedereen weet dat Vlamingen zich snel, goed en zelfs gedwee aanpassen wanneer ze in anderstalig gebied wonen. Vlaams taalimperialisme is er niet. Alhoewel de Vlamingen bijna 30% van Elzele (Ellezelles) uitmaken, bestaat er geen Vlaamse partij. Er bestaat geen vereniging die taalfaciliteiten wil afdwingen. Geen partij van die aard. Kijken we echter naar de houding van de Franstaligen, dan stellen we wel iets anders vast.
O jawel! In Vloesberg is een Vlaming verkozen... op een CDH lijst. Hij wil de faciliteiten laten uitvoeren en wordt extremist genoemd.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=g4f14nb03
Oud 15 januari 2007, 23:56   #24
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Aan de Belgische taalgrens raken is altijd delicaat in dit frileus landje als het op taalrechten aankomt. Daarom wenst de B.U.B. op dit vlak geen revolutionaire standpunten in te nemen. Wel moet het op termijn mogelijk zijn dat gemeenten met een belangrijke franstalige of nederlandstalige minderheid kiezen voor een tweetalig statuut. Maar laten we er eerst voor zorgen dat de meer prangende communautaire problemen zoals de slechte werking van onze dure en ingewikkelde staatsstructuur opgelost worden door de hercreatie van een unitaire staat met provinciale decentralisatie en een actieve politiek van individuele tweetaligheid, hét credo van de B.U.B..
Uw fransdolheid komt weer naar boven. Met wat onzin op het einde over provinciale decentralisatie probeert u dat te maskeren.
Als ik met twee man in je wagen spring in Brussel, en vervolgens houden we een "referendum" over die wagen, zal jij je daarbij neerleggen?
U pleit voor individuele tweetaligheid, maar als u op voorhand zegt dat elke gemeente waar de Franstaligen inwijken uiteindelijk tweetalig zal worden, geeft u hen geen enkele stimulans om zich aan te passen, in tegendeel. Op bedoelde u Vlaamse tweetaligheid?
Oud 15 januari 2007, 23:56   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge trekt het een beetje int belachelijke he. Een gemeente is volgens mij de laagste bestuurlijke eenheid van ons land, maar ook meteen deze die het dichtste bij de bevolking staat. En dat is wat telt. Ik heb meer vertrouwen in mijn Burgemeester dan in de minister president of de premier.....
Ik trek niets in het belachelijke. Ik weet niet of u de uitzending van TerZake'06 gezien heeft over Sint-Genesius-Rode?

Daarin kwam iemand van de gemeente aan het woord, die de straten moest vegen. Ik vermoed dat hij van Marokaanse origine was, en sprak enkel Frans. Tot daar geen probleem. Heel eerlijk als hij was, vertelde hij dat de burgemeester hem had verteld dat hij enkel in de Franstalige wijken moest gaan kuisen, omdat er voor haar toch geen stemmen te verdienen vielen in de Nederlandstalige straten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 januari 2007, 00:01   #26
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik trek niets in het belachelijke. Ik weet niet of u de uitzending van TerZake'06 gezien heeft over Sint-Genesius-Rode?

Daarin kwam iemand van de gemeente aan het woord, die de straten moest vegen. Ik vermoed dat hij van Marokaanse origine was, en sprak enkel Frans. Tot daar geen probleem. Heel eerlijk als hij was, vertelde hij dat de burgemeester hem had verteld dat hij enkel in de Franstalige wijken moest gaan kuisen, omdat er voor haar toch geen stemmen te verdienen vielen in de Nederlandstalige straten.
http://www.haviko.org/films-video/Si..._23-9-2006.mov

Helaas draait dat filmpje bij mij niet. Ik zou het wel eens willen zien.
Oud 16 januari 2007, 00:05   #27
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www.haviko.org/films-video/Si..._23-9-2006.mov

Helaas draait dat filmpje bij mij niet. Ik zou het wel eens willen zien.
Misschien werk het hier:
http://www.vrtnieuws.be/nieuwsnet_ma...e/index.shtml#
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 januari 2007, 00:12   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....
Denk je dat ik zó rijk ben??
In tegenstelling tot de Franstaligen kan ik me daar geen stuk grond veroorloven.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 januari 2007, 00:14   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ontken niet dat het ingewikkelde situatie is. En je hebt hier een punt. Hier weet ik ook geen raad mee.....
Tavek is offline  
Oud 16 januari 2007, 00:18   #30
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik dank je. Helaas is het 38 minuten en kan ik het niet opslaan. Een beetje onhandig dus als je telkens je iets wel herbekijken, opnieuw de hele stream doormoet.
Ik vind het wel een zeer interessante aflevering. Die Christian Van Eycken klinkt trouwens echt verfranst.
Oud 16 januari 2007, 07:32   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Tja als men te mak is om zijn numerieke meerderheid op te eisen (er zijn tenslotten 60 % Nederlandstaligen in Belgie) dan moet men achteraf niet komen huilen.
Wat een onzin! De taalgrens is vastgelegd, en dit met duidelijke bedoelingen (zoals verwoord staat in het desbetreffende deel van het rapport-Harmel). Wie zich als Vlaming in Franstalig gebied vestigt, weet dat Frans er de ambtelijke taal is en dat men bijgevolg overeenkomstig hoort te handelen. Dit zouden de Franstaligen ook horen te doen. In de eerste plaats gestuwd door hun burgerzin. Juist bij dat laatste schort het: zij hebben geen burgerzin, bezitten geen federale trouw of neiging daartoe. Aldus verwerpen ze zelf de basis van heel de taalregeling in dit land, nl. de territorialiteit.

In Zwitserland respecteren de burgers dit wel, zelfs daar waar er grote groepen anderstaligen leven. In Genève woont een niet onaardig aantal Duitstaligen. Nooit hoort men deze mensen evenwel taalrechten eisen: dit past namelijk niet in het respect dat de Zwitsers koesteren voor hun staatsordening.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 januari 2007, 07:36   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de taalgrens is niet aan u, of welke regering ook, om te bepalen. Die is aan de bevolking ! Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken.
Totaal naast de zaak! Het taalgebruik is vrij in dit land (net als in heel Europa trouwens, met uitzondering van Griekenland): d.w.z. iedereen spreekt thuis, in het openbaar... die taal die hij wenst. Er bestaan alleen bepalingen voor het ambtelijk gebruik van de taal.

Daar waar andere vreemdelingen zich moeiteloos schikken naar dit laatste, doen de Franstaligen moeilijk hierover. Zij willen immers de ambtelijke taal veranderen, wat dus veel verder gaat dan het privaat gebruik van een welbepaalde taal (en waar de Vlaamse overheid helemaal geen probleem mee heeft).
Oud 16 januari 2007, 07:38   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och, dat laatste mag u gerust. Alleen heb ik daar, rekening houdend met de vele fratsen en merkwaardige toestanden in vele gemeentehuizen, zo mijn twijfels bij.
Oud 16 januari 2007, 07:41   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
O jawel! In Vloesberg is een Vlaming verkozen... op een CDH lijst. Hij wil de faciliteiten laten uitvoeren en wordt extremist genoemd.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=g4f14nb03
Niet juist. Vloesberg IS een faciliteitengemeenten. Bijgevolg kan er niets nieuws worden ingevoerd.

Alleen is het zo dat het gemeentebestuur van Vloesberg al vele jaren de facto de faciliteiten niet meer toepast. Er zijn wel wat vertalingen van bepaalde documenten voorhanden, maar het kost alleen "veel moeite" om ze te verkrijgen. Daarenboven zijn veel stukken in heel slecht Nederlands omgezet (ik heb er hier enkele thuis, niet in het min het officieel gemeenteplan is een regelrechte giller...).
Oud 16 januari 2007, 07:52   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
B Plus, beweging voor een federaal België, reikte zopas voor de eerste keer haar « Prijs voor politieke moed » uit. Deze prijs werd geschonken aan 1 Vlaamse en 1 Franstalige personaliteit die gedurende het afgelopen jaar blijk hebben gegeven van een uitgesproken federalistische ingesteldheid en van een vermogen om het communautaire hokjesdenken te overstijgen. De prijs bestaat uit een klein kunstwerk dat symbool staat voor de goede samenwerking tussen Vlamingen en Franstaligen binnen het federale kader. B Plus wil van deze prijsuitreiking een jaarlijkse gewoonte maken en wil daarmee iedereen aanmoedigen die van België een beter werkende federale staat wil maken, met eerbied voor autonomie en verscheidenheid van elkeen.

Aan Franstalige kant ging de prijs naar Minister van Sociale Zaken Rudy Demotte. Rudy Demotte heeft in zijn functie als Minister blijk gegeven van een groot vermogen om de Vlaamse gevoeligheden te begrijpen. Hij kondigde al onmiddellijk bij zijn ambtsaanvaarding aan dat hij de strijd zou aanbinden tegen de misbruiken in de gezondheidszorg, ongeacht of zij zich nu voordoen in Vlaanderen of in Wallonië. Zo stelde hij onder meer voor om voor routine-operaties in het ganse land forfaits in te stellen om zo overconsumptie tegen te gaan.
Maar Minister Demotte is ook burgemeester in de faciliteitengemeente Vloesberg / Flobecq, een Franstalige gemeente met taalfaciliteiten voor de Vlamingen. Zoals in geen enkele andere Waalse faciliteitengemeente, wordt er in Flobecq voor gezorgd dat het Nederlands duidelijk aanwezig is in het straatbeeld en in de dienstverlening.
http://www.bplus.be/nl/acties/bplus_...tieke-moed.htm

Praten we hier over hetzelfde Flobecq/Vloesberg waarover B-Plus zo enthousiast de loftrompet zwaait als voorbeeld van de goede werking van een faciliteitengemeente en de harmonieuze manier waarop beide taalgemeenschappen er samenleven?
Zwartengeel is offline  
Oud 16 januari 2007, 08:04   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Praten we hier over hetzelfde Flobecq/Vloesberg waarover B-Plus zo enthousiast de loftrompet zwaait als voorbeeld van de goede werking van een faciliteitengemeente en de harmonieuze manier waarop beide taalgemeenschappen er samenleven?
Kuch... Bplus weet dan gewoon niet wat er in Vloesberg aan de hand is.
Oud 16 januari 2007, 08:18   #37
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalgrens hoort niet statisch te zijn. Indien een gemeente volledig franstalig wordt na verloop van tijd, dan is de taalgrens de facto verschoven. Het omgekeerde geldt ook natuurlijk.

Een gewestgrens daarintegen is wat anders, dat is territorium. Ik ben persoonlijk van mening dat taal en territorium totaal niks met elkaar te maken hebben.
OK, dan hoeft er aan de grenzen helemaal niets te veranderen en kunnen Vlaanderen en Wallonië zelfstandig bepalen hoe ze met hun minderheden omgaan.
Oud 16 januari 2007, 08:20   #38
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom heeft een antwerpenaar iets te zeggen over wat er moet gebeuren in een gemeente in de rand rond brussel ? Het zijn de inwoners van de betrokken gemeente zelf die het laatste woord moeten hebben. Ik kom u toch ook niet zeggen wat ge moet doen in uw dorp/stad ?
Onzin. Er bestaat geen land ter wereld waar de inwoners van een gemeente of gehucht zelf mogen bepalen tot welk land ze behoren.

Er is dus niet de minste reden om over de gewestgrenzen binnen België te onderhandelen, tenzij je in de nazi-logica (Lebensraum!) van het FDF en andere francofone racisten wil stappen.
Oud 16 januari 2007, 08:23   #39
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....
Neen: de grens is de grens. Er hoeft geen enkele Nederlandstalige in Rode te wonen om die gemeente in het Vlaams gewest te houden. Zelfs al woont er een Chinese meerderheid, dan nog blijft het Vlaanderen.
Oud 16 januari 2007, 11:44   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch... Bplus weet dan gewoon niet wat er in Vloesberg aan de hand is.
En nog veel minder wat er aan de hand is binnen de gzondheidszorg.
Ik heb van Vlaamse dokters, verpleegsters en andere mensen uit de Vlaamse medische sector nog geen enkel goed woord gehoord over die mens.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 januari 2007 om 11:45.
Jaani_Dushman is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be