![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Op welk wetenschappelijk bewijs zijn die 2 uitspraken gebaseerd?
![]() |
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Voornoemd hoofdstuk begint met een historische anecdote uit het Italië van de 19de eeuw. In 1858 werd Edgardo Mortara, het zesjarig zoontje van joodse ouders die in Bologna woonden, van rechtswege van zijn ouders afgenomen door de pauselijke politie op last van de Inquisitie..Het kind was eerder in zijn leven door het (katholieke) kindermeisje in het geheim gedoopt ...en dus onherroepelijk omgevormd tot katholiek..Daar de joodse ouders niet de juiste (lees katholieke) opvoeding konden geven, was het uitgesloten dat het kind bij zijn ouders kon blijven.. Misschien vindt u een dergelijke interventie dan wel rationeel ??? ![]()
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het komt kennelijk niet eens bij je op hoezeer mensen die "verhaaltjes" als echo herkennen van datgene wat uit hun eigen ziel opborrelt, en dat in het geheel niet door wie of wat dan ook werd opgelegd! Elk menselijk individu is met rede begiftigd. Maar daarnaast is er ook de gevoelswereld. En die laat zich niet in redelijke terminologie vatten. Een kunstenaar die plots inspiratie vindt kan dit niét op redelijke wijze duiden. Jij kan niét op redelijke wijze duiden waarom jij precies met dié partner een relatie bent aangegaan. Ik kan niét op redelijke wijze duiden wat uit het diepste van mijn emotionaliteit opborrelt. Maar ik herken wel de echo ervan in de "verhaaltjes". Heb jij ooit in de kleuterschool gezeten? Ik wel. De zuster vertelde ons over Roodkapje, Sneeuwwitje en Doornroosje; over de Gelaarsde Kat en de Baron van Münchhausen. En wij, kleine kinders, herkenden - toen nog onbewust - véél echo's van datgene waarmee onze kinderlijke zielen zich zoals bezighielden. Pas met het volwassen worden ben ik me daarvan welbewust geworden. Kortom: we zitten beiden op totaal verschillende golflengten. Wanneer jij het woord "geloven" in de mond neemt, dan spreek je wel degelijk over iets héél anders dan ik, wanneer ik het over "geloven" heb. Ik troost me ermee dat er wel degelijk niet-gelovigen zijn, met wie ik wél op dezelfde golflengte zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Néén, dat is niét rationeel. Dat is zelfs niet goed te keuren. Ik weet niet of de katholieke Kerk ooit haar excuses heeft aangeboden, of vergeving hiervoor gevraagd aan de (inderdaad joodse) familie Mortara. Ik zou het tenzeerste toejuichen mocht de paus een signaal in die richting geven, liever vandaag nog dan morgen (voor zover dit al niet eerder geschiedde). Wél weet ik dat de Kerk vergiffenis heeft gevraagd aan de joden voor het eeuwenlange latente antisemitisme - de joden als "godsmoordenaars" - dat ten lange leste op de holocaust uitdraaide. Welke andere wereldwijde organisatie heeft zelf maar haar excuses aangeboden voor wat er in haar naam verkeerd werd gedaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Naar mijn mening zijn zijn beweringen wel degelijk gegrond..Het is amper een goede vijftig jaar geleden, dat in België bvb. een schooloorlog ontketend werd "terwille van de ziel van het kind", een aanduiding dat toen het Belgisch Episcopaat enorm veel belang hechtte aan een ,uitsluitend katholiek geïnspireerd, primair en secundair (en zelfs universitair) onderwijs..en dit in wezen nog altijd doet. Het is trouwens overduidelijk dat alle godsdiensten (bvb. Koranscholen..)willen beslag leggen op de "ziel van het kind", wat Dawkins in zijn boek uitvoerig belicht.. De kernvraag die Dawkins ons stelt is de volgende : "Hebben wij wel het recht om onze kinderen onze (religieuze) leefwijze op te dringen , om erop te staan dat zij de smalle paadjes volgen van onze eigen geloofsovertuigingen, om hun horizon van kennis van jongsaf te beperken, om ze groot te brengen in een klimaat van dogma's en lichtgelovigheid ???" Zelf heb ik mij indertijd ook deze vraag gesteld en beslist dat ik dit recht helemaal niet had..Mijn kinderen zijn mij later erg dankbaar geweest, dat zij nooit enig godsonderricht hebben gekregen of aan een of andere religieuze manifestatie hebben moeten deelnemen..
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar ,zoals ik het in een voorgaand schrijven aan Uh-huh reeds aangaf, kaart Dawkins in werkelijkheid een ernstig probleem aan met name ..het behoeden van kinderen tegen geestelijk, religieus geweld... En dat is heel wat anders dan verhaaltjes vertellen over Roodkapje, de Gelaarsde Kat en dito..die inderdaad van wezenlijk belang zijn om de fantasie van het kind te prikkelen en te stimuleren.. Om deze reden alleen al is, naar mijn mening, het boek van Dawkins het lezen waard, ofschoon deze auteur zich een beetje teveel het imago en aureool van "wetenschapper" toekent. Sommige van zijn wetenschappelijke stellingen o.m. aangehaald in een van zijn meest bekende boeken "The selfish Gen" zijn aanvechtbaar om niet te zeggen verkeerd..In elk geval het blijft een boeiende auteur..
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Waarde Solon,
Als Dawkins dan toch zo bezorgd is voor die arme kindertjes, en hen per sé wil vrijwaren van alle (fysieke én mentale) geweld... ... waarom dramt hij dan zo door op het religieuze vlak? En waarom hoor je hem niet over alle andere vlakken waarop kinderen fysiek en mentaal het hard te verduren krijgen? Sorry, maar ik blijf hem selectieve verontwaardiging aanwrijven. Een vader die zijn zoon meeneemt naar een risicomatch zou om identiek dezelfde reden aangepakt moeten worden, mochten we Dawkins redenering eventjes logisch doortrekken. Het joch zou toch maar eens kunnen betrokken raken in relletjes... ... of zwaargewond of gedood worden wanneer de voetbalmeute in paniek raakt in een stadion dat bij nader inzien toch niet zo veilig blijkt. (Denk maar aan wat er op de Heizel indertijd gebeurd is.) Als ouder maak je keuzes inzake het kleurenpalet waarmee je je kinderen wil opvoeden. Met de ene kleur breng je hen in aanraking, van de andere scherm je ze juist af. En alles heeft te maken met des ouders persoonlijke voorkeur voor deze of gene kleur. Waarom Dawkins, als je zijn redenering doortrekt, wel ouders op de korrel neemt, omdat zij toevallig wel graag de kleur "religie" of "geloof" zien, maar niet omdat zij bvb. graag in snelle sportbolides rondtoeren, en hun vrije tijd doorbrengen in dancings met véél te luide muziek - hoeveel procent van onze schoolgaande jeugd heeft er geen gehoorproblemen? - is me nog altijd een raadsel. Wat Dawkins béter op de korrel zou nemen - en dan zo hij me oprechter overkomen - is de intentie waarmee ouders de door henzelf gekozen kleuren aan hun kinderen aanbieden. Blijft het gewoon bij een aanbod, dan is er m.i. geen vuiltje aan de lucht. Wordt de kleur het kind echter opgedrongen, dan zit er stront aan de knikker. En dergelijke problemen - waar ouders hun eigen verwachtingspatronen projecteren op hun kinderen - doen zich op alle vlakken in onze samenleving voor. Jazeker, óók op het religieuze. Maar daarnaast tevens op alle andere. Ik herinner me mijn middelbareschooljaren, hoe ik als arbeiderszoon Grieks-Latijnse volgde (terwijl mijn vader in eigen dorp hiervoor bijna voor gek werd versleten) en de klas deelde met enkele sukkelaars die zo nodig in vaders voetsporen moésten treden - het ging dan om vaders met beroepen als dokter, notaris, advocaat... Dáár ligt de échte discussie. En Dawkins verschuift dit pijnpunt om godweetwelke reden naar religie. Mij nog steeds een raadsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar hij gaat veel verder en beweert dat een kind een katholieke opvoeding geven erger is dan een kind seksueel misbruiken. Aangezien Dawkins moet doorgaan voor één van de grote voorstanders van het rationele denken, verwacht ik meer van hem dan (historische) andekdotes om zijn bewering hard te maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementslid
|
![]() Niet meer verkeerd dan ouders die atheîsme doorgeven. Het is moeilijk te vermijden (niemand kan echt neutraal zijn in opvoeding), maar het zou veel schelen moesten zowel gelovige als ongelovige ouders meer tijd besteden aan de juist manier van denken (kritisch & zelfstandig dus) te stimuleren in hun kinderen dan aan de eigen waarheden in die hoofdjes te stampen vooraleer ze in staat zijn om zelf te denken. Geloof of ongeloof moeten niet als onbetwistbare waarheden verkocht worden, maar als opinies als een ander.
![]() |
![]() |
#33 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 januari 2007 om 08:25. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De typische arrogantie van een katholiek om in één en dezelfde zin te spreken over liefde voor god en respect voor de medemens. De typische arrogantie van een katholiek die het enorme onderscheid tussen beide zaken niet kan of niet wil inzien. Een religieuze leefwijze die zegt dat je op je knieën dient te vallen voor een welbepaalde goddelijke entiteit en deze bijgevolg dient te aanbidden - de rest van de andere goden en godinnen zijn uiteraard verzinsels - is géén waarde, maar wel het opdringen van een bepaalde geloofsovertuiging aan kinderen die niet zelfstandig kunnen denken en er zich bijgevolg geen eigen mening kunnen over vormen. Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 januari 2007 om 08:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ouders zijn de voogden van hun kinderen, weet je wel. Mijn vader en moeder zijn niet gelovig. Mijn vader en moeder hebben andere politieke gedachten.
Mij is wel geleerd altijd met mes en vork te eten. Waar is mijn "vrijheid" nu? Ik zit voor m'n ganse leven aan die gewoonte vast. &c. Je kunt niet eenzijdig spreken van "beïnvloeding", dat noemt men nu juist opvoeding.
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() Daar is niets verkeerd mee, maar waarom zou je daar een geloof in een god voor nodig hebben?
Laatst gewijzigd door Wautd : 25 januari 2007 om 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Yup yup...hebben ze in mijn geval ook willen doen...gedoopt worden, eerste communie...en al die zever. Minstens een keer per week naar de kerk worden meegesleurd enz enz enz... Happy joy...één wijze les voor iedereen : laat uw kinderen gerust met al die zever en laat ze later zelf kiezen ipv ze te dwingen of dingen liggen wijs te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat heeft niets te maken met de aandacht af te leiden, maar wel met het voeren van een discussie. Ouders hebben m.i. het recht om hun kinderen bepaalde zaken op te dringen. Dat lijkt me niet meer dan normaal wanneer men kinderen opvoedt. Ouders die hun kind in alles de vrije keuze laten, schieten in mijn ogen ernstig te kort. Tenzij u mij kunt overtuigen dat een katholieke opvoeding (waarin liefde voor God en de medemens centraal staan) werkelijk kindermisbruik is, ga ik er van uit dat het niet verkeerd is om kinderen een dergelijke opvoeding te geven. Citaat:
Citaat:
Op welke manier mishandelen ouders hun kind als ze aan hun kind vertellen dat Jezus geboren is uit een maagd? U kan zeggen dat u dat onzin vindt, mij niet gelaten, u doet maar. Maar als u en Dawkins zeggen dat dat kindermishandeling is, dan verwacht ik op z'n minst enige vorm van bewijsmateriaal. Citaat:
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 25 januari 2007 om 16:46. |
|||||
![]() |
![]() |