Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2007, 14:58   #21
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Misschien kan jij me beter eens uitleggen wat Belgique kan voorleggen zonder al die Vlaamse kunstenaars waar 'Belgen' van gemaakt werden?
Maar wie zegt dat ik een Belgicist ben?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:03   #22
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
met zulke tegenstrevers heeft het VB eigenlijk geen medestrevers nodig...
Oud 5 februari 2007, 15:05   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien kan jij me beter eens uitleggen wat Belgique kan voorleggen zonder al die Vlaamse kunstenaars waar 'Belgen' van gemaakt werden?
Maar wie zegt dat ik een Belgicist ben? Een Vlaamse Belg misschien (zie supra). Ik vind gewoon dat het in België goed wonen is, dat de politici heel die communautaire zaak opblazen en van een mug een olifant maken. Maar ik meen ook dat de Vlaamse transfers naar Wallonië correct moeten gebeuren. Daar heb ik geen problemen mee. Daar hoef je toch geen rabiate Vlaams-nationalist te zijn om dat te eisen.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2007 om 15:06.
Oud 5 februari 2007, 15:08   #24
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar behalve die schilders, wat kunnen we nogal zo voorleggen als prestatie?
Een onverdachte bron, de "Larousse Universel", uitgave van 1922, weerlegt die nonssens op een schitterende manier. Buiten een uitgebreide tekst over "art flamand" waarin gewezen wordt op o.m. schilderkunst, gravures, beeldhouwkunst en architectuur, voegen ze ook een volledige bladzijde toe met voorbeelden omtrent deze kunstvormen. Tevergeefs gezocht naar "art wallon", alhoewel deze ook bestaat natuurlijk. Maar onze Franse vrienden achtten ze geen woord waard. Om je een treffend voorbeeld te geven omtrent Vlaamse architectuur volstaat het de grote markt in Brussel eens goed te bekijken. Is die misschien ontworpen en gebouwd door marsmannetjes?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:14   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Een onverdachte bron, de "Larousse Universel", uitgave van 1922, weerlegt die nonssens op een schitterende manier. Buiten een uitgebreide tekst over "art flamand" waarin gewezen wordt op o.m. schilderkunst, gravures, beeldhouwkunst en architectuur, voegen ze ook een volledige bladzijde toe met voorbeelden omtrent deze kunstvormen. Tevergeefs gezocht naar "art wallon", alhoewel deze ook bestaat natuurlijk. Maar onze Franse vrienden achtten ze geen woord waard. Om je een treffend voorbeeld te geven omtrent Vlaamse architectuur volstaat het de grote markt in Brussel eens goed te bekijken. Is die misschien ontworpen en gebouwd door marsmannetjes?
Ja ik kan er ook van alles gaan bijsleuren. Wat ik wil zeggen is dat het zogezegde Vlaanderen (wie en wat is dat eigenlijk? Wat heeft Limburg nu met Vlaanderen te maken) niet zoveel te bieden had om de heel eenvoudige reden. Na de rijke perioden van de steden (Brugge, Gent, Damme, Brussel, enz) is het stilgevallen hier door constante oorlogen. De bevolking was arm en ongeletterd en werd voortdurend geconfronteerd met oorlogsgeweld. Het is pas in het laatste 5 decennia dat het beter is beginnen te gaan. En dit omdat het in het Westen beter ging na de Tweede Wereldoorlog door een algemene wederopbouw. En kom nu niet af met de vraag: hoe komt het dat het dan in Wallonië niet beter gaat? Dit is niet altijd zo geweest. Honderd jaar geleden waren Wallonië en Brussel de rijke gewesten en weken heel veel Vlamingen uit naar Wallonië. Nu is het omgekeerd. En voor de toekomst zullen we het nog moeten afwachten.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2007 om 15:23.
Oud 5 februari 2007, 15:41   #26
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja ik kan er ook van alles gaan bijsleuren. Wat ik wil zeggen is dat het zogezegde Vlaanderen (wie en wat is dat eigenlijk? Wat heeft Limburg nu met Vlaanderen te maken) niet zoveel te bieden had om de heel eenvoudige reden. Na de rijke perioden van de steden (Brugge, Gent, Damme, Brussel, enz) is het stilgevallen hier door constante oorlogen. De bevolking was arm en ongeletterd en werd voortdurend geconfronteerd met oorlogsgeweld. Het is pas in het laatste 5 decennia dat het beter is beginnen te gaan. En dit omdat het in het Westen beter ging na de Tweede Wereldoorlog door een algemene wederopbouw. En kom nu niet af met de vraag: hoe komt het dat het dan in Wallonië niet beter gaat? Dit is niet altijd zo geweest. Honderd jaar geleden waren Wallonië en Brussel de rijke gewesten en weken heel veel Vlamingen uit naar Wallonië. Nu is het omgekeerd.
Een klein ogenblikje. Ik heb alleen je bewering omtrent de beperktheid van de Vlaamse kunst weerlegd. De argumenten waarmee je afkomt hebben daarmee niks te maken. Zeker niet de constante oorlogen waarmee je zwaait. En als er al één factor is die onze ontwikkeling heeft tegengehouden is het wél de rampzalige scheuring der Nederlanden geweest in 1830, waardoor in Vlaanderen voor ruim 100 jaar een periode van economische en maatschappelijke miserie ingeluid werd.
Oud 5 februari 2007, 15:52   #27
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een klein ogenblikje. Ik heb alleen je bewering omtrent de beperktheid van de Vlaamse kunst weerlegd. De argumenten waarmee je afkomt hebben daarmee niks te maken. Zeker niet de constante oorlogen waarmee je zwaait. En als er al één factor is die onze ontwikkeling heeft tegengehouden is het wél de rampzalige scheuring der Nederlanden geweest in 1830, waardoor in Vlaanderen voor ruim 100 jaar een periode van economische en maatschappelijke miserie ingeluid werd.
Toen België zich afscheurde van Nederland was Wallonië reeds bezig zich te industrialiseren ondermeer ook door toedoen van Willem, koning de Nederlanden. Onder Nederlands bewind ging het Vlaanderen niet beter.
Oud 5 februari 2007, 16:09   #28
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Toen België zich afscheurde van Nederland was Wallonië reeds bezig zich te industrialiseren ondermeer ook door toedoen van Willem, koning de Nederlanden. Onder Nederlands bewind ging het Vlaanderen niet beter.
Als het Wallonië zo goed ging onder Willem, waarom dan de omwenteling? En wat Vlaanderen betreft vergeet je te vermelden (of je weet het niet) dat onder het impuls van Willem wel de Gentse universiteit werd gesticht en het onderwijs in het Nederlands in de Vlaamse scholen werd heringevoerd en onmiddellijk terug door de Franstalige imperialisten werd afgeschaft na de "onafhankelijkheid".
Oud 5 februari 2007, 16:42   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het Wallonië zo goed ging onder Willem, waarom dan de omwenteling? En wat Vlaanderen betreft vergeet je te vermelden (of je weet het niet) dat onder het impuls van Willem wel de Gentse universiteit werd gesticht en het onderwijs in het Nederlands in de Vlaamse scholen werd heringevoerd en onmiddellijk terug door de Franstalige imperialisten werd afgeschaft na de "onafhankelijkheid".
Ik zeg niet dat Willem geen goede dingen heeft gedaan gedaan voor Vlaanderen, zeker voor wat betreft het onderwijs. Voor voor het alledaagse leven van het gewone volk veranderde er niet veel. Wij zijn toen ook uit mekaar gegaan omdat de Katholieke kerk het niet kon vinden met een protestantse vorst. De rede vergeet men vaak op te sommen.
Oud 5 februari 2007, 17:42   #30
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat Willem geen goede dingen heeft gedaan gedaan voor Vlaanderen, zeker voor wat betreft het onderwijs. Voor voor het alledaagse leven van het gewone volk veranderde er niet veel. Wij zijn toen ook uit mekaar gegaan omdat de Katholieke kerk het niet kon vinden met een protestantse vorst. De rede vergeet men vaak op te sommen.
In het huidige Nederland beneden de Moerdijk is er altijd een katholieke traditie geweest en daar had men geen problemen met Willem, voor zover ik weet. Deze theorie doet vaak de ronde maar lijkt me op los zand gebouwd en vooral een Belgicistisch fabeltje dat achteraf de wereld in gestuurd is om de scheiding van destijds te rechtvaardigen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 17:43   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen werd van Nederland afgesplitst dus de officiële taal van de Vlamingen is het Nederlands.

Je geeft intussen al zelf toe dat 'Vloms' uit vele dialecten bestaat. Zoals dat met elke taal het geval is.
Heb je al een op het verschil gelet tussen het Castiliaans dat in Valladolid wordt gesproken en het Spaans in M�*laga? Of het verschil tussen het Engels dat in Londen gesproken wordt en dit in Birmingham? Of het 'Frans' dat in Luik gesproken wordt en dit in Parijs?
Waarom zou dit anders zijn met het Nederlands?
Vanwaar komt jouw behoefte om zo denigrerend te doen over de Vlaamse dialecten?
Ik doe helemaal niet denigrerend over Vlaamse dialecten. Integendeel zelfs. Ik vind het bovendien jammer dat ik het niet méér kan praten. Wanneer ik een oude kennis tegenkom vanuit mijn schooljaren gaan we autmatisch over op dialect. Dialect heeft zijn charme, is een aparte taal en is een vertrouwenstaal én het is een volkstaal met zijn typische en soms erg wijze uitdrukkingen.

Maar het ging hier over het feit dat Vlamingen geen 'Vlaams' kennen als officiële taal. Wij hebben geen eigen taal: wij spreken geen 'vlaams' wel 'nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2007 om 17:44.
Oud 5 februari 2007, 18:11   #32
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar behalve die schilders, wat kunnen we nogal zo voorleggen als prestatie?
De Vlaamse polyfonisten die een hele tijd het muzikale leven in europa sterk beïnvloedde.
En ooit al van een stad als Brugge gehoord? Miljoenen toeristen van over heel de wereld komen er nog altijd op af.

Is system nu radeloos of gelukkig om vast te stellen dat de gemeenschap waartoe hij behoort een mooi palmares heeft?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 18:28   #33
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik doe helemaal niet denigrerend over Vlaamse dialecten. Integendeel zelfs. Ik vind het bovendien jammer dat ik het niet méér kan praten. Wanneer ik een oude kennis tegenkom vanuit mijn schooljaren gaan we autmatisch over op dialect. Dialect heeft zijn charme, is een aparte taal en is een vertrouwenstaal én het is een volkstaal met zijn typische en soms erg wijze uitdrukkingen.

Maar het ging hier over het feit dat Vlamingen geen 'Vlaams' kennen als officiële taal. Wij hebben geen eigen taal: wij spreken geen 'vlaams' wel 'nederlands'.
De historische fout 1830 heeft Limburg en Brabant middendoor gesneden.
Ontwikkelde Vlamingen spreken algemeen Nederlands en minder het eigen dialect. Dat is niet anders dan in andere taalgebieden.
'Vlaams' is eigenlijk geen taal op zich. Er zijn wel Nederlandse dialecten waaronder bv West-Vlaams, Limburgs enz.
In Vlaanderen was het algemeen Nederlands minder verspreid omdat de burgerij in Vlaanderen zich lange tijd van het gewone volk distanciëerde en Frans sprak. Door de invoering van het algemeen stemrecht en de democratisereing is dat nu gelukkig veleden tijd.
Wie weet nog dat bv Joris Van Severen en Prof Dr Frans Daels uit Franstalig milieu kwamen?
Oud 5 februari 2007, 18:30   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De Vlaamse polyfonisten die een hele tijd het muzikale leven in europa sterk beïnvloedde.
En ooit al van een stad als Brugge gehoord? Miljoenen toeristen van over heel de wereld komen er nog altijd op af.

Is system nu radeloos of gelukkig om vast te stellen dat de gemeenschap waartoe hij behoort een mooi palmares heeft?
Alles wat mooi is kan ik appreciëren. En de stad Brugge is mooi. En de stad Brussel is mooi, en ook Doornik heeft zijn charme en het kleine stadje Chimay of Lier.En Chimay heeft zijn trappist en West-Malle ook. En Wallonië heeft zijn Adophe Sax en zijn wapenindustrie van Luik en omstreken die een grote invloed op de Europese oorlogen en het had rijk verleden in de meubelmakerij en was vrij bekend en Halle had zijn lakenindustrie en Anwerpen zijn haven enzovoort.

Ik bedoel:elke cultuur heeft mooie dingen gepresteerd daar niet van. En de havensteden waren natuurlijk in dit opzicht bevoorrecht dat is juist, maar precies ook omdat het een smeltkroes van culturen was. En dat vele gewaardeerde kunstschilders waren uit Vlaamse steden dat is algemeen bekend. Maar ik moet toch goed zoeken wat wij nog uitzonderlijk gepresteerd hebben na de schilderkunst.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2007 om 18:32.
Oud 5 februari 2007, 19:22   #35
system
Banneling

Standaard

[quote=luc broes;2405562]De historische fout 1830 heeft Limburg en Brabant middendoor gesneden.
Ontwikkelde Vlamingen spreken algemeen Nederlands en minder het eigen dialect. Dat is niet anders dan in andere taalgebieden.
'Vlaams' is eigenlijk geen taal op zich. Er zijn wel Nederlandse dialecten waaronder bv West-Vlaams, Limburgs enz.
In Vlaanderen was het algemeen Nederlands minder verspreid omdat de burgerij in Vlaanderen zich lange tijd van het gewone volk distanciëerde en Frans sprak. Door de invoering van het algemeen stemrecht en de democratisereing is dat nu gelukkig veleden tijd.Wie weet nog dat bv Joris Van Severen en Prof Dr Frans Daels uit Franstalig milieu kwamen?[/quote]

Jij bevestigt alleen maar wat ik poneer: dat wij geen Vlaamse taal hebben, wel een Nederlandse.

En dat de man die 'zijn volk leerde lezen', H. Consciense, een Franstalige vader had.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2007 om 19:22.
Oud 5 februari 2007, 22:08   #36
luc broes

Standaard

Citaat:
Jij bevestigt alleen maar wat ik poneer: dat wij geen Vlaamse taal hebben, wel een Nederlandse.
Dat is echt geen openbaring hoor, dat spreekt toch vanzelf.

Laatst gewijzigd door luc broes : 5 februari 2007 om 22:13.
Oud 5 februari 2007, 22:12   #37
luc broes

Standaard

Citaat:
Alles wat mooi is kan ik appreciëren. En de stad Brugge is mooi. En de stad Brussel is mooi, en ook Doornik heeft zijn charme en het kleine stadje Chimay of Lier.En Chimay heeft zijn trappist en West-Malle ook. En Wallonië heeft zijn Adophe Sax en zijn wapenindustrie van Luik en omstreken die een grote invloed op de Europese oorlogen en het had rijk verleden in de meubelmakerij en was vrij bekend en Halle had zijn lakenindustrie en Anwerpen zijn haven enzovoort.

Ik bedoel:elke cultuur heeft mooie dingen gepresteerd daar niet van. En de havensteden waren natuurlijk in dit opzicht bevoorrecht dat is juist, maar precies ook omdat het een smeltkroes van culturen was. En dat vele gewaardeerde kunstschilders waren uit Vlaamse steden dat is algemeen bekend. Maar ik moet toch goed zoeken wat wij nog uitzonderlijk gepresteerd hebben na de schilderkunst.
Nogmaals, neem eens wat inlichtingen ivm de Vlaamse polyfonisten.

Ik denk dat Vlaanderen door de eeuwen heen heel wat gepresteerd heeft, en ik vind het prachtig dat andere volkeren en culturen ook veel hebben om trots op te zijn.
Oud 5 februari 2007, 22:33   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik denk dat Vlaanderen door de eeuwen heen heel wat gepresteerd heeft, en ik vind het prachtig dat andere volkeren en culturen ook veel hebben om trots op te zijn.
Maar die Vlaamse stedelijke cultuur heeft ook iets gepresteerd, zoals alle culturen in het Westen.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2007 om 22:33.
Oud 6 februari 2007, 19:55   #39
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de vijf grote namen van de "Vlaamse" polyfonisten, is er slechts één in Vlaanderen geboren, m.n. Adriaan Willaert (Roeselaere of Brugge, ze weten het niet eens zeker). Johannes Ockeghem komt uit Henegouwen, net als Orlandus Lassus en Gilles Binchois. Guillaume Duffay was een franstalige Brabander, Josquin Des Prez is in Noord-Frankrijk geboren.

Hetzelfde geldt voor onze (terecht) geroemde "Vlaamse" primitieven: de gebroeders Van Eyck komen van Maaseik (ver van Vlaanderen, dus), Rogier Van Der Weyden (heette eigenlijk Roger de la Pasture) uit Doornik. Dirk Bouts was dan weer een Hollander.

Laatst gewijzigd door drosophila : 6 februari 2007 om 19:56.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 20:02   #40
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een volk is een bepaalde groep mensen die onderlinge verwantschap en verbondenheid voelt op basis van één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken.

Ik ben een 'Maaslander' en behoor tot het Vlaamse volk waarmee ik me verwant en verbonden voel.

Jij bent een Belg en hebt meer gemeen met hoog opgeleide, cultuurminnende, Luikse stedelingen.

Hoe verwonderlijk....
En als ik nu eens meer "verwantschap en verbondenheid" voel met andere stedelingen, die er een vergelijkbare levenswijze en interesse op nahouden? En als ik nu eens niks gemeen heb met de SUVvende Verkavelingvlaam die van FC De Kampioenen houdt en een dialect brabbelt waar ik minder van begrijp dan het Frans van mijn kennis uit Luik, of Brussel, of New York of Kathmandu?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be