Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2004, 23:01   #21
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
We hebben tenminste al een concensus bereikt dat er in het kapitalisme wel degelijk mensen zijn die uit de boot vallen.
Gho, uit de boot vallen. Perfecte systemen bestaan jammer genoeg niet vrees ik, of kent u er eentje?

Citaat:
Nu, als we veronderstellen dat dit inderdaad zo is, kunnen we verder redeneren dat deze mensen dus eigelijk niet in het systeem geloven.
Ik vind dit maar een merkwaardige overgang hoor, waarom zouden die mensen niet in het systeem geloven? Iedereen is in dit systeem vrij in te vullen zoals hij zelf wenst, hij kan daar dus moeilijk tegen zijn denk ik?

Ik ga toch nog Jantje eens terug aanhalen vergezeld van een nieuwe vraag:
Citaat:
Als ik u en Jantje vanaf morgen elke week €5 geef en jij spaart/investeert en hebt op het einde van het jaar op die wijze €300 bij elkaar gespaart, Jantje koopt liever elke week snoep en heeft op het einde van het jaar geen geld meer. Vind jij het dan eerlijk dat die €300 die overblijft van het geld opnieuw over jullie beiden verdeelt wordt?
U zei mij dat u wenst te voorkomen dat er sukkerlaars als Jantje kunnen bestaan in het systeem, dan stel ik mij bij deze de vraag hoe u denkt dat te kunnen verwezenlijken?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 23:03   #22
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik ben het grotendeels eens met jouw visie, met enig verschil dat ik het wel aanvaardbaar vindt dat men 'kunstamtig' probeert om sommigen hun IQ te verhogen (dit doen we tenslotte ook nu reeds), maar zoals je zegt is een (zeer) hoog IQ geen uitsluitend positieve zaak, integendeel.
Dat je je kan vinden in mijn tekst verbaast me, daar het mijn deep dark conservative side is die ik liet spreken.

Vooreerst: Ik geloof niet dat intelligentie in die mate erfelijk is dat domme mensen het niet aan zichzelf te danken dat ze dom zijn, om het cru te stellen. Intelligentie wordt voor het grootste deel bepaald door opvoeding en training (zelfs het redeneren zelf staat niet vast van bij de geboorte). Maw IQ is geen vaststaand gegeven.

Iemands IQ verhogen is dus te vergelijken met iemand tegemoetkomen die wat meer spiermassa wil, maar niet bereid is om ervoor te werken. Dit beeld klopt natuurlijk niet helemaal, daar men de keuze om "intelligent te worden" niet bewust maakt. Zeker niet daar een groot gedeelte van het proces voor of vlak na de geboorte gebeurd. Maar iemand die geboren wordt als "normaal" kindje, kan uitgroeien tot een hoogbegaafd persoon en omgekeerd. Om diezelfde reden verwerp ik luxe-plastische chirurgie. Now if think I have gone too far for you.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 23:17   #23
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nu, als we veronderstellen dat dit inderdaad zo is, kunnen we verder redeneren dat deze mensen dus eigelijk niet in het systeem geloven.
Ik vind dit maar een merkwaardige overgang hoor, waarom zouden die mensen niet in het systeem geloven? Iedereen is in dit systeem vrij in te vullen zoals hij zelf wenst, hij kan daar dus moeilijk tegen zijn denk ik?
Waarom zou je zelf kiezen om een sucker te zijn als je gelooft in het systeem ? Dat zou een redelijk krankzinnige keuze zijn.

Citaat:
Ik ga toch nog Jantje eens terug aanhalen vergezeld van een nieuwe vraag:
Citaat:
Als ik u en Jantje vanaf morgen elke week ?5 geef en jij spaart/investeert en hebt op het einde van het jaar op die wijze ?300 bij elkaar gespaart, Jantje koopt liever elke week snoep en heeft op het einde van het jaar geen geld meer. Vind jij het dan eerlijk dat die ?300 die overblijft van het geld opnieuw over jullie beiden verdeelt wordt?
U zei mij dat u wenst te voorkomen dat er sukkerlaars als Jantje kunnen bestaan in het systeem, dan stel ik mij bij deze de vraag hoe u denkt dat te kunnen verwezenlijken?
Het is niet mijn ambitie om het perfecte systeem uit mijn mouw te schudden. Wél vind ik dat we ernaar moeten blijven streven. Dit kan enkel door kritisch te staan tegenover de bestaande systemen. Het stigmatiseren van het ene systeem en het verheerlijken van een ander is geen goed idee. Je kan namelijk in je halsstarrigheid verstrikt raken.

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 23:34   #24
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Aangebrande Phönix,

Je angst is gegrond maar hoe ben je van plan om deze trend enigzins tegen te gaan ? De oorzaak is denk ik het hedonisme. Lees bijvoorbeeld een post van mij op ILP:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dictionary.com
he·don·ism

Philosophy. The ethical doctrine holding that only what is pleasant or has pleasant consequences is intrinsically good.
Isn't this considered a dogma by many people nowadays ? Saying you don't believe in hedonism is as much a taboo as being an atheist was in more religious times.

The purpose of hedonism is comparable to other religions, too. Religions were a tool for the upper class to keep the people from revolting. If you believe in life after death, it doesn't matter much if your life sucks.

Capitalists are the upper class today, and they use hedonism to let people put their minds off of their depressing lives. In stead of comforting themselves with an afterlife they comfort themselves with the notion that at least they had pleasure in their lives.

Just as religion leads to ignorance, pleasure does so, too. In the mind of the hedonist, all other ways of life seem absurd. Pleasure is the new God.

-- Peter Griffin --
Oud 10 januari 2004, 23:37   #25
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je zelf kiezen om een sucker te zijn als je gelooft in het systeem ? Dat zou een redelijk krankzinnige keuze zijn.
Je kiest er niet rechtstreek voor om een sucker te zijn, maar wel indirect door de keuzes en beslissingen die je maakt.
Als je weet dat het niet verstandig is om al je geld te spenderen aan snoep, maar dat toch doet dan wordt ja als gevolg van je keuzes een 'sucker'.

Citaat:
Het is niet mijn ambitie om het perfecte systeem uit mijn mouw te schudden. Wél vind ik dat we ernaar moeten blijven streven. Dit kan enkel door kritisch te staan tegenover de bestaande systemen. Het stigmatiseren van het ene systeem en het verheerlijken van een ander is geen goed idee. Je kan namelijk in je halsstarrigheid verstrikt raken.
Mooie houding en zo moet het en als u nog een beetje langer op dit forum verblijft en wat oudere teksten van mijn hand leest dan zal u ontdekken dat ik een zeer kritische houding heb. Dus wees gerust ik ben geen blinde aanbidder, integendeel: ik schreef ooit een paper over alle problemen en paradoxen waar het liberalisme mee geconfronteerd werd en wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Now if think I have gone too far for you.
Oh ik kan nog volgen, intelligentie is iets dat mij altijd zeer geboeid heeft.
(dat hebben mijn kinderen ook mogen ondervinden, hihi 8) [size=1]nu niet denken dat ik wrede experimenten uitvoer op mijn kinderen ofzo hé - wink -[/size]
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 10 januari 2004, 23:47   #26
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je kiest er niet rechtstreek voor om een sucker te zijn, maar wel indirect door de keuzes en beslissingen die je maakt.
Als je weet dat het niet verstandig is om al je geld te spenderen aan snoep, maar dat toch doet dan wordt je als gevolg van je keuzes een 'sucker'.
Is er geen kans dat ze dat doen uit protest ?

-- Peter Griffin --
Oud 10 januari 2004, 23:57   #27
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Now this is even more creepy.

Ik heb niet de ambitie om ertegenin te gaan. Toch niet als kruisvader. Als neveneffect van andere daden zou het echter wel prettig zijn.

Over hedonisme kan ik kort zijn: De "mensheid" gaat er prat op in die mate geëvolueerd te zijn dat het nu al of in de nabije toekomst in staat zal zijn zijn eigen lot te bepalen, in grotere mate dan de natuur nu. De hypergeëvolueerde apensoort schijnt echter ook te vergeten dat alles wat zij als haar diepere drijfveren acht, slechts ontstaan zijn als middelen van de natuur om haar eigen "doelen" te bekomen. Dat mensen nu hun eigen zijn willen regelen in functie van die drijfveren, zegt veel over de oppervlakkigheid en het gedoemde karakter van die mensheid.

Stap naar conservatisme nr. 2: klink als Jeremiah.
Oud 10 januari 2004, 23:57   #28
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als je weet dat het niet verstandig is om al je geld te spenderen aan snoep, maar dat toch doet dan wordt je als gevolg van je keuzes een 'sucker'.
Het is een excuus dat we vaak gebruiken ja, waarom?
Oud 11 januari 2004, 00:00   #29
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Oh ik kan nog volgen, intelligentie is iets dat mij altijd zeer geboeid heeft.
(dat hebben mijn kinderen ook mogen ondervinden, hihi 8) [size=1]nu niet denken dat ik wrede experimenten uitvoer op mijn kinderen ofzo hé - wink -[/size]
Ik had het eerder over mijn stelling ivm luxe-plastische chirurgie. [size=1](Heb je toevallig geen intelligente dochter tegen de 18?)[/size]
Oud 11 januari 2004, 00:03   #30
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat bewijst dan dat er mensen bestaan die zelf kiezen om uit de boot te vallen omdat ze tegen het systeem zijn. Dank je

-- Peter Griffin --
Oud 11 januari 2004, 00:08   #31
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat bewijst dan dat er mensen bestaan die zelf kiezen om uit de boot te vallen omdat ze tegen het systeem zijn. Dank je :wink:
Mnee, we vallen gewoon zacht genoeg. "Tegen het systeem zijn" is gewoon een reden om er wat meer diepgang aan te geven. Althans, dat is toch zeker bij één groep zo. Of de groep bestaat waar jij over spreekt weet ik niet. Vermoedens heb ik wel.
Oud 11 januari 2004, 00:35   #32
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bewijst dan dat er mensen bestaan die zelf kiezen om uit de boot te vallen omdat ze tegen het systeem zijn. Dank je
Uit het systeem vallen? Het systeem laat het toe dat iedereen doet wat hijzelf goed acht, als je daar tegen bent dan zou je dus liever hebben dat anderen in jouw plaats beslissen wat goed is? Nu goed, zelfs dat is toegestaan, m.a.w. je kan niet tegen het systeem zijn.

Terzijde: Waarom ben je werkloos? Die vraag is hier jaren taboe geweest. Ik denk dat vandaag de dag die vraag meer dan ooit prangend is en daarom dat ik ook graag refereer graag naar Kennedy. Die zei: "vraag niet wat Amerika voor jou kan doen, maar wat jij voor Amerika kan betekenen". Het eigen initiatief, de eigen zingeving. Wát je doet is niet belangrijk: verpleegster, kuisvrouw, …maakt niet uit. Doe iets. Voel je verantwoordelijk.Vandaag schuiven we echter alle verantwoordelijkheid af naar 'de Staat' of naar 'de politici'.

Citaat:
[size=1](Heb je toevallig geen intelligente dochter tegen de 18?)[/size]
[size=1]al eens gelezen wat jij hier allemaal neerpent? Een goede sollicitatie kan je dat niet noemen hé - wink -[/size]
Oud 11 januari 2004, 00:38   #33
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
[size=1]al eens gelezen wat jij hier allemaal neerpent? Een goede sollicitatie kan je dat niet noemen hé - wink -[/size]
[size=1]Dat verklaart veel...[/size]

Overigens, dit soort doelloosheid vonden we eerder al terug. Remember Gomora..
Oud 11 januari 2004, 20:36   #34
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Uit het systeem vallen? Het systeem laat het toe dat iedereen doet wat hijzelf goed acht, ...
Wat met het fenomeen steal from the rich and give to the poor ? Stel dat ik het goed acht om door middel van stelen zelf aan herverdeling te doen. Is dat toegestaan ? Ik dacht het niet. Vrijheid is een relatief begrip. Vrijheid als hoogste doel is hoogstens een paradoxiaal gegeven.

Je mag ook de grote onverschilligheid van de mensen tot elkaar niet verwarren met tolerantie. Het is niet omdat de hedonisten van tegenwoordig zonder protest schaapje spelen dat ze achter het systeem staan. Ze zijn gewoonweg onverschillig.

Citaat:
Terzijde: Waarom ben je werkloos? Die vraag is hier jaren taboe geweest. Ik denk dat vandaag de dag die vraag meer dan ooit prangend is en daarom dat ik ook graag refereer graag naar Kennedy. Die zei: "vraag niet wat Amerika voor jou kan doen, maar wat jij voor Amerika kan betekenen". Het eigen initiatief, de eigen zingeving. Wát je doet is niet belangrijk: verpleegster, kuisvrouw, ?maakt niet uit. Doe iets. Voel je verantwoordelijk.Vandaag schuiven we echter alle verantwoordelijkheid af naar 'de Staat' of naar 'de politici'.
Nu ga je opeens nationalistische argumenten geven ? Of bedoel je misschien dat we niet moeten vragen wat de kapitalisten voor ons kunnen doen, maar wat wij voor de kapitalisten kunnen betekenen ?

-- Peter Griffin --
Oud 12 januari 2004, 00:15   #35
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat met het fenomeen steal from the rich and give to the poor ? Stel dat ik het goed acht om door middel van stelen zelf aan herverdeling te doen. Is dat toegestaan ?
Seg ambetant ventje moet ik echt alles uitdrukkelijk specifieren wil ik begrepen worden.
Dat is natuurlijk niet aanvaardbaar, ik - nog enig ander liberaal - kan zulke misbruiken van vrijheid aanvaarden. Het had dus moeten zijn: vrijheid zolang men andere geen kwaad toebrengt. (u weet wel het uitgangsprincipe van het liberalisme)

Citaat:
Nu ga je opeens nationalistische argumenten geven ? Of bedoel je misschien dat we niet moeten vragen wat de kapitalisten voor ons kunnen doen, maar wat wij voor de kapitalisten kunnen betekenen ?
Nah, ik wou het citaat aanpassen en had dat ook moeten doen eigenlijk:
Citaat:
Waarom ben je werkloos? Die vraag is hier jaren taboe geweest. Ik denk dat vandaag de dag die vraag meer dan ooit prangend is en daarom dat ik ook graag refereer graag naar Kennedy. Die zei: "vraag niet wat anderen voor jou kunnen doen, maar wat jij voor jezelf kan doen". Het eigen initiatief, de eigen zingeving. Wát je doet is niet belangrijk: verpleegster, kuisvrouw, ?maakt niet uit. Doe iets. Voel je verantwoordelijk.Vandaag schuiven we echter alle verantwoordelijkheid af naar anderen; 'de Staat' of naar 'de politici'.
Oud 12 januari 2004, 22:25   #36
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het had dus moeten zijn: vrijheid zolang men andere geen kwaad toebrengt.
Kwaad is nogal vaag en voor iedereen anders. Stelen van de rijken en geven aan de armen �* la Robin Hood is in mijn ogen een goede daad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hitler
A healthy society must stop at nothing to cleanse itself of evil.
Om maar aan te tonen dat er verschillende definities van kwaad bestaan afhankelijk van het individu waarmee je te maken hebt.

Voor alle duidelijkheid

Ik vergelijk je niet met Hitler, ik zeg alleen dat er al vreselijke dingen gebeurd zijn onder het mom van bestrijden van kwaad. Het is dus gevaarlijk om dogmatisch iets als kwaad te bestempelen.

Citaat:
Waarom ben je werkloos? Die vraag is hier jaren taboe geweest. Ik denk dat vandaag de dag die vraag meer dan ooit prangend is en daarom dat ik ook graag refereer graag naar Kennedy. Die zei: "vraag niet wat anderen voor jou kunnen doen, maar wat jij voor jezelf kan doen". Het eigen initiatief, de eigen zingeving. Wát je doet is niet belangrijk: verpleegster, kuisvrouw, ?maakt niet uit. Doe iets. Voel je verantwoordelijk.Vandaag schuiven we echter alle verantwoordelijkheid af naar anderen; 'de Staat' of naar 'de politici'.
Wel, de mensen verwachten dat als ze macht geven aan anderen die ten minste wat verantwoordelijkheden van hen overnemen. Hetzelfde geldt trouwens voor de machtpositie van de kapitalisten. Money is power and with power comes great responsability. Als je alle hiërarchie uit de maatschappij elimineert kan je inderdaad verantwoordelijkheid van de mensen eisen. Op dit moment is dat gewoonweg belachelijk.

-- Peter Griffin --
Oud 12 januari 2004, 22:38   #37
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zeg alleen dat er al vreselijke dingen gebeurd zijn onder het mom van bestrijden van kwaad. Het is dus gevaarlijk om dogmatisch iets als kwaad te bestempelen
Ik wens niets te bestrijden, ik wijs er enkel op dat dwang niet goed te praten valt. (ga eens een kijkje nemen op een liberaal georienteerde website, dat bespaart mij de moeite hier 6blz. uitleg te geven om duidelijk te maken wat ik bedoel)

Citaat:
Als je alle hiërarchie uit de maatschappij elimineert kan je inderdaad verantwoordelijkheid van de mensen eisen.
Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn de meeste mensen er bang van!

En over Robin Hood gesproken: http://www.meervrijheid.nl/rw-robinhood.htm

En nog iets dat het lezen meer dan waard is: http://www.unabombertrial.com/manifesto/
Oud 12 januari 2004, 22:49   #38
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als je alle hiërarchie uit de maatschappij elimineert kan je inderdaad verantwoordelijkheid van de mensen eisen.
Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn de meeste mensen er bang van!
Is dat zo ? Of is dat iets dat de machthebbers de mensen maar al te graag doen geloven ?

-- Peter Griffin --
Oud 12 januari 2004, 22:54   #39
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En over Robin Hood gesproken: http://www.meervrijheid.nl/rw-robinhood.htm
Het grote verschil hier is dat de organisatie niet beslist wie er geld geeft maar de kapitalisten zelf. Het is dus niets meer dan een middel om de kapitalisten een goed geweten te bezorgen. Wat je al niet kan kopen tegenwoordig

-- Peter Griffin --
Oud 16 januari 2004, 16:09   #40
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grote verschil hier is dat de organisatie niet beslist wie er geld geeft maar de kapitalisten zelf.
Bwa, ik verwees er slechts naar omwille van de (toevallig toepasselijke) titel. Al ben ik het er wel mee eens en vind ik zulke initatieven veel beter dan verplichte bijdragen. (bovendien is dit soort maatregelen vele malen zinvoller en efficiënter dan inkomensbelastingen en andere verplichte belastingen)

Citaat:
Is dat zo ? Of is dat iets dat de machthebbers de mensen maar al te graag doen geloven ?
Neen hoor, dat is zo en uzelf hebt dat hier zelfs al enkele malen mooi geïllustreerd.

Maar goed we dwalen wel heel ver af van waar de discussie de vorige bladzijde over ging.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be