Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2007, 15:36   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Brussel maakt vandaag, anno 2007, volledig deel uit van de Vlaamse sociaal-economische ruimte. Dat is de realiteit.

Wat zijn we opgeschoten met een Vlaamse staat, als de kern van onze economie nog atijd binnen de klauwen van België valt?
Niets, en hoe is dat een argument? Alsof de Franstaligen daar wakker van liggen.
Ik denk dat je trouwens al blij mag zijn als we de Rand niet verliezen. Als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, zie ik die burgemeesters onmiddellijk een referendum organiseren. Dan wordt de sfeer wel zeer gespannen. Ik kijk niet uit naar die Zuid-Ossetië toestanden.
Oud 4 februari 2007, 15:41   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Niets, en hoe is dat een argument? Alsof de Franstaligen daar wakker van liggen.
Ik denk dat je trouwens al blij mag zijn als we de Rand niet verliezen. Als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, zie ik die burgemeesters onmiddellijk een referendum organiseren. Dan wordt de sfeer wel zeer gespannen. Ik kijk niet uit naar die Zuid-Ossetië toestanden.
Wat gaan ze doen??
Hun bourgeoisgemeentekes laten aansluiten bij Wallonië?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 15:47   #23
evilbu

Standaard

Citaat:
Wat gaan ze doen??
Hun bourgeoisgemeentekes laten aansluiten bij Wallonië?
Neen, ik bedoelde dat Brussel dat zeker zal doen (dus Wallobrux oprichten) en dat we al blij mogen zijn als de Vlaamse Rand dat niet ook voor een stuk doet.
Je kan dat vergelijken met Srpska dat geen zin had om in een onafhankelijk Bosnië te leven. Ik denk dat dat daar zeer gevaarlijk zal worden.

Kijk, je vindt me misschien een collaborateur nu met de dingen die ik zeg, maar ik vind dat we ook geen dingen moeten claimen die moeilijk te verantwoorden zijn of die onhaalbaar zijn.
De kritiek op de taalpariteit is ook niet helemaal terecht, we weten ook dat de Vlamingen in Brussel oververtegenwoordigd zijn.
Oud 4 februari 2007, 15:51   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En op welke manier gaat Wallonië instaan voor de miljarden die Brussel nodig heeft?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 4 februari 2007, 15:57   #25
evilbu

Standaard

Citaat:
En op welke manier gaat Wallonië instaan voor de miljarden die Brussel nodig heeft?
O daar vinden ze wel iets op en het zal hen lukken ook. Heeft di Rupo niet ooit gezegd dat de geldstroom normaal is omdat wij Brussel de lebensraum ontzeggen waar het op recht heeft? Of bijvoorbeeld dreigen met Nederlandstalig onderwijs af te schaffen of zoiets, het lukt hen wel.
Oud 4 februari 2007, 16:11   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O daar vinden ze wel iets op en het zal hen lukken ook. Heeft di Rupo niet ooit gezegd dat de geldstroom normaal is omdat wij Brussel de lebensraum ontzeggen waar het op recht heeft? Of bijvoorbeeld dreigen met Nederlandstalig onderwijs af te schaffen of zoiets, het lukt hen wel.
Dus wij zouden moeten gaan betalen voor een Wallo-Brux in stand te houden?
Oud 4 februari 2007, 16:15   #27
evilbu

Standaard

Citaat:
Dus wij zouden moeten gaan betalen voor een Wallo-Brux in stand te houden?
Ja.

Een mogelijke stok achter de deur is wel dat hun eigen kindjes ook naar Nederlandstalige scholen soms gaan.

Neen, ik zie de toekomst van Vlaanderen eigenlijk niet zo rooskleurig.
Oud 4 februari 2007, 16:19   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.
Waarom zouden we dat nu in hemelsnaam doen??
Oud 4 februari 2007, 16:23   #29
evilbu

Standaard

Citaat:
Waarom zouden we dat nu in hemelsnaam doen??
Wel u heeft mijn post gezien : dreigen met treiteren van de Vlaamse minderheid in Brussel.

Ik denk dat het zo zou gaan, moest er ooit iets gebeuren : Vlaams Belang en N-VA en misschien wat mensen van andere partijen houden ooit een stemming in het Vlaams Parlement om het gewest af te scheiden. In Brussel wordt een referendum gehouden en zij kiezen voor Wallonië. Waarna de faciliteitengemeenten het voorbeeld volgen en kiezen voor aansluiting bij dat Brussel. De Vlaamse regering zal niet weten hoe te reageren, en ondertussen gaan mensen van TAK en Voorpost en dergelijke op eigen houtje naar die gemeenten om te protesteren en dan...
Oud 4 februari 2007, 16:34   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel wordt een referendum gehouden en zij kiezen voor Wallonië.
Twee problemen:
1/ De Brusselaars zullen NOOIT accepteren dat zij samengevoegd worden met dat verarmd arbeidersstaatje Wallonië.
2/ De Walen zullen NOOIT accepteren dat zij samengevoegd worden met die omhooggevallen arrogante bourgeois' uit Brussel.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 februari 2007 om 16:36.
Oud 4 februari 2007, 16:36   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel u heeft mijn post gezien : dreigen met treiteren van de Vlaamse minderheid in Brussel.
Als we ze geen geld geven, kunnen ze ons ook niet treiteren.
Oud 4 februari 2007, 17:28   #32
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Brussel, Brussel, Brussel...de Vlaamse beweging staart zich blind op Brussel. Brussel is net het zelfde zoals Frans-Vlaanderen: een fatamorgana. ´t Wordt tijd dat ze eens wakker wordt. Gewoon laten vallen die stad
HEAR HEAR.

Zolang "de Vlaamse beweging" als een KIEKEN ZONDER KOP wil blijven vasthouden aan een onpopulaire stad die al l�*ng niet meer de onze is, zal er NOOIT een onafhankelijk Vlaanderen komen.

Zoals Tobback het al zei: was Brussel er niet, bestond Belgie al lang niet meer.

WEL DAN? Laat vallen dat Bruxelles. Ik word zo moe van die mensen die denken dat de hele wereld rond Brussel draait. Na een bestuurlijke splitsing zullen we trouwens nog altijd kunnen 'genieten' van de stad aangezien ze ligt waar ze ligt: als een eiland omringd door Vlaanderen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 17:35   #33
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
HEAR HEAR.

Zolang "de Vlaamse beweging" als een KIEKEN ZONDER KOP wil blijven vasthouden aan een onpopulaire stad die al l�*ng niet meer de onze is, zal er NOOIT een onafhankelijk Vlaanderen komen.

Zoals Tobback het al zei: was Brussel er niet, bestond Belgie al lang niet meer.

WEL DAN? Laat vallen dat Bruxelles. Ik word zo moe van die mensen die denken dat de hele wereld rond Brussel draait. Na een bestuurlijke splitsing zullen we trouwens nog altijd kunnen 'genieten' van de stad aangezien ze ligt waar ze ligt: als een eiland omringd door Vlaanderen.
We zijn al met drie. Ik dacht al dat ik alleen was.

Ik kan eigenlijk maar redenen opnoemen om het niet bij Vlaanderen te laten zij : ondemocratisch voor ons, ondemocratisch voor hen, niet legitiem,.....

Zoals ik reeds schreef vandaag: ons Vlaams gewest bij elkaar houden, dat zonder bloedvergieten verwezenlijken is al moeilijk genoeg!
Oud 4 februari 2007, 19:08   #34
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In Brussel wordt een referendum gehouden en zij kiezen voor Wallonië.
Waarom blijven sommige Vlamingen daarin geloven? Als Piqué zelf, op de RTBf verklaart dat Brussel maar twee opties heeft: onafhankelijk of met Vlaanderen, en hij zegt verder dat ze Wallonië niet kunnen onderhouden...
Waarom geloven sommigen dan nog dat Wallo-Brux een optie is?

Laatst gewijzigd door Burry : 4 februari 2007 om 19:09.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 19:13   #35
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Waarom blijven sommige Vlamingen daarin geloven? Als Piqué zelf, op de RTBf verklaart dat Brussel maar twee opties heeft: onafhankelijk of met Vlaanderen, en hij zegt verder dat ze Wallonië niet kunnen onderhouden...
Waarom geloven sommigen dan nog dat Wallo-Brux een optie is?
Derde optie : bij Frankrijk.
Frankrijk is misschien totaal niet geïnteresseerd in Wallonië maar misschien wel in de Europese hoofdstad?

Trouwens nog iets: we zitten voortdurend bezig over de verweving van Brussel met Vlaanderen, maar de kieskring BHV, die Vlaanderen met Brussel verbindt, mag niet bestaan.
Ik vind dat ook niet consequent.
Oud 4 februari 2007, 19:16   #36
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Derde optie : bij Frankrijk.
Frankrijk is misschien totaal niet geïnteresseerd in Wallonië maar misschien wel in de Europese hoofdstad?
Ja, om de boel in Brussel op te doeken en alles in Straatsburg te laten plaats vinden Brussel vervalt tot een simpel provinciestadje binnen Frankrijk. Misschien dat sommige of veel Franstalige Brusselaars zien zitten, maar dat is niet zeker. Zeker allen die niets met de Franstaligheid an sich te zien hebben hebben er economisch geen baat bij.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 19:33   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat we er alles moeten aan doen om die eurocraten weg te jagen uit Brussel. Hoe sneller die bende naar Straatsburg vertrekt, hoe beter.

Citaat:
maar de kieskring BHV, die Vlaanderen met Brussel verbindt, mag niet bestaan.
Ik vind dat ook niet consequent.
Dat BHV moet opgelost worden, is nu eenmaal een juridisch gegeven. Maar de oplossingen die naar voor geschoven, verschillen.
De Belgisch-nationalisten (zoals B-Plus) stellen een verdeling in drie voor: een kieskring Vlaams-Brabant, een kieskring Waals-Brabant én een kieskring Brussel.
De Vlaams-nationalisten willen een verdeling in twee: een kieskring Vlaams-Brabant en een kieskring Waals-Brabant. De Brusselaars krijgen dan de keuze tussen de twee lijsten.
Oud 4 februari 2007, 20:20   #38
evilbu

Standaard

Citaat:
Daarom dat we er alles moeten aan doen om die eurocraten weg te jagen uit Brussel. Hoe sneller die bende naar Straatsburg vertrekt, hoe beter.
Dat is wel een heel rare strategie hoor. Jij wilt Brussel oninteressant maken zodat het uiteindelijk bij ons uitkomt.
Ik denk dat veel Vlaamsnationalisten juist kicken op het veroveren van Brussel omdat ze hun hoofdstad de hoofdstad van Europa willen laten zijn.

Citaat:
Dat BHV moet opgelost worden, is nu eenmaal een juridisch gegeven. Maar de oplossingen die naar voor geschoven, verschillen.
De Belgisch-nationalisten (zoals B-Plus) stellen een verdeling in drie voor: een kieskring Vlaams-Brabant, een kieskring Waals-Brabant én een kieskring Brussel.
De Vlaams-nationalisten willen een verdeling in twee: een kieskring Vlaams-Brabant en een kieskring Waals-Brabant. De Brusselaars krijgen dan de keuze tussen de twee lijsten.
Is er ooit een Franstalige partij geweest die een van deze oplossingen voorstelde (of gewoon drie kieskringen die totaal ontkoppeld zijn) zonder iets in ruil te vragen?
Ik vrees immers dat wij al blij kunnen zijn met een splitsing op gelijk welke manier.
Oud 4 februari 2007, 20:28   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel een heel rare strategie hoor. Jij wilt Brussel oninteressant maken zodat het uiteindelijk bij ons uitkomt.
Ik denk dat veel Vlaamsnationalisten juist kicken op het veroveren van Brussel omdat ze hun hoofdstad de hoofdstad van Europa willen laten zijn.
Vlaanderen uit de EU, en de EU uit Vlaanderen!

Als Frankrijk graag die bende parasieten huisvest, is iedereen tevreden. Wij zijn verlost van die troep, en Frankrijk heeft zich wat extra op de kaart kunnen zetten.

Citaat:
Is er ooit een Franstalige partij geweest die een van deze oplossingen voorstelde (of gewoon drie kieskringen die totaal ontkoppeld zijn) zonder iets in ruil te vragen?
Ik vrees immers dat wij al blij kunnen zijn met een splitsing op gelijk welke manier.
Wij moeten de splitsing niet gaan vragen. Anders zouden we daar toegevingen moeten doen.
Je houdt gewoon het been stijf en weigert na 24 juni 2007 verkiezingen te organiseren in Halle-Vilvoorde. Als de Walen willen dat het probleem van BHV opgelost wordt, zullen ze zélf uit hun kot moeten komen.

Zij hebben immers veel meer te verliezen aan de onbestuurbaarheid van België, dan wij.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 februari 2007 om 20:29.
Oud 4 februari 2007, 20:35   #40
evilbu

Standaard

Citaat:
Vlaanderen uit de EU, en de EU uit Vlaanderen!

Als Frankrijk graag die bende parasieten huisvest, is iedereen tevreden. Wij zijn verlost van die troep, en Frankrijk heeft zich wat extra op de kaart kunnen zetten.
N-VA (en Vlaams Belang ook?) gaan voor Vlaanderen binnen de Europese Unie.
Ik zie niet in wat we kunnen winnen aan een mini-paria omsingeld door landen van de Europese Unie.
Ik dacht dat Vlaamsnationalisten internationalisten waren?

Citaat:
Wij moeten de splitsing niet gaan vragen. Anders zouden we daar toegevingen moeten doen.
Je houdt gewoon het been stijf en weigert na 24 juni 2007 verkiezingen te organiseren in Halle-Vilvoorde. Als de Walen willen dat het probleem van BHV opgelost wordt, zullen ze zélf uit hun kot moeten komen.

Zij hebben immers veel meer te verliezen aan de onbestuurbaarheid van België, dan wij.
Ik ben geen specialist in de grondwet. Ben je zo zeker dat wij recht hebben op die splitsing?
Marc Hooghe beweert van niet : http://www.politics.be/duiding/583/

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be