![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van Eycken wil gewoon dat Brussel buiten de 19 gemeenten van nu met als resultaat dat een groot deel van Vlaams-Brabant tweetalig zou worden. Over Wallonië wordt in die context nooit gesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Hoe?Ik heb nog nooit op de PS gestemd. Als ik nu dit jaar echter uitzonderlijk boos ben op di Rupo, wat moet ik dan doen? Nog minder op hem stemmen dan vroeger?
![]()
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]() Volgens mij zal het wij-zij gevoel dan de bovenhand halen.
De Walen wordt dan voorgeschoteld dat ze enkel nog iets te zeggen gaan hebben als ze PS stemmen, wat ze dan waarschijnlijk ook massaal gaan doen. Dus of het echt iets zal uithalen? Het goede punt is dan wel dat je een globaal zicht krijgt op wat er nu in alle deelstaten leeft. Eigenlijk heb ik bewondering voor de Duitstaligen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister
|
![]() Het voorstel dat voorligt is klinklare onzin, omdat het niets bijdraagt tot een optimalisering van de democratie. Dit voorstel - dat niet meer dan een politieke symboliek in zich draagt - getuigt van een totale wereldvreemdheid en bovenal een totaal gebrek aan inzicht in wat democratie eigenlijk is.
Parlementsleden moeten worden verkozen via kieskringen die dicht bij de mensen staan. De uitvoerende macht daarentegen moet worden verkozen door een kieskring die gans de bevolking omvat. Wat moet er gebeuren op federaal niveau? De uitvoerende macht (de regering) moet verkozen worden vanuit een federale kieskring (gans het land). Kandidaatteams - premier en vice-premier - bieden zich aan bij alle kiezers in dit land. Na de eerste stemronde gaan de twee best scorende teams over naar de tweede ronde. De kandidaatteams doen er goed aan zo te zijn samengesteld dat elk landsdeel gading kan vinden bij de teams, dwz dat een team best bestaat uit een Nederlandstalige en een Franstalige. De uitvoerende macht beschikt over de nodige bevoegdheden om beleid te kunnen voeren. Mbt de wetgevende macht wordt de Senaat afgeschaft en blijft enkel de Kamer van Volksvertegenwoordigers bestaan die 200 ipv 150 leden telt. Er verdwijnen dus 21 federale mandaten: 71 senatoren minder maar 50 volksvertegenwoordigers meer. Brussel krijgt 20 volksvertegenwoordigers toegewezen waarvan er 10 worden verkozen in kleine kieskringen (districten) volgens het "the winner takes it all principe". De overige tien worden verkozen in de volledige Brusselse kieskring waarbij het aantal stemmen bepaalt wie is verkozen. Elk van de tien provincies verkiest binnen een provinciale kieskring 9 volksvertegenwoordigers waarbij per provincie de kandidaten met het hoogst aantal stemmen zijn verkozen. Dit betekent dat er 45 Waalse en 45 Vlaamse provinciale volksvertegenwoordigers zijn. De overige 90 volksvertegenwoordigers worden verkozen in twee kieskringen - de Waalse en de Vlaamse - waarbij het aantal gewestvolksvertegenwoordigers wordt bepaald door het aantal inwoners. Momenteel zou dit betekenen dat Vlaanderen 54 gewestvolksvertegenwoordigers afvaardigt en Wallonië 36. De verkiezing gebeurt volgens het aantal behaalde stemmen. De Kamer van Volksvertegenwoordigers zou dus bestaan uit 20 Brusselse volksvertegenwoordigers, 81 Waalse volksvertegenwoordigers en 99 Vlaamse volksvertegenwoordigers. De wetgevende macht controleert de uitvoerende macht. De plaats op een lijst speelt geen rol; kiesdrempel is uit den boze; zelfs individuen kunnen opkomen.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 15 februari 2007 om 09:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 februari 2007 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In dat waar ik aan denk is echter geen sprake van deze of gene alarmbelprocedures en geldt uitsluitend de parlementaire en niet-blokkeerbare meerderheid.
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Burger
|
![]() Waarom hierover praten? Als wij de Vlaamse onafhankelijkheid willen dan heeft dit voorstel geen enkele zin. Natuurlijk zullen de NVA kiezers dan voor het Vlaams Belang moeten stemmen. Maar volgens de CD&V zal NVA na de verkiezingen van 2007 samen met hen een aantal communautaire stappen zetten maar zeker niet opteren voor een onafhankelijk Vlaanderen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() ![]() Dat snap ik nu niet : als Vlamingen in Wallonië hierdoor stoppen met op Franstalige lijsten te stemmen en omgekeerd, verandert dat toch wel degelijk? Of stellen zij voor om het aantal Vlaamse zetels en het aantal Franstalige op voorhand vast te leggen of zo?
![]() |
#35 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |