![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() En wat zijn de voordelen van één Federale Kieskring?
(Radionieuws 15/2/O7) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijt ge ook geïnteresseerd in de nadelen?
Enfin, ik ben konstruktief en zal je een voordeel geven: we zouden als Vlamingen kunnen afspreken en oproepen om massaal op een Waal te stemmen die minst tegenstander is van verdere federalisering. Enfin, de raad van Jules Ceesaar volgen: verdeel en heers.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is een heeeel goede vraag waar ik u het antwoord schuldig op moet blijven...
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
exactly... we zouden op die manier de PS kunnen afstraffen, ... voer dat maar in, ge zou nog raar kunnen kijken, walen die vlaams blok gaan stemmen, bv, en vlamingen die PS of MR gaan stemmen, kan nog leuk worden, bovendien wil dat zeggen dat die partijen hoogst waarschijnlijk terug gaan samengaan, ... De PS zit nu gebeiteld omdat vlaamse stemmen geen enkele invloed op hun zetels hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas op, kiesdrempels, automatisch andere zetelverdelingen dan nu etc... Ge moet dan met een totaal andere kiesstelsel afkomen, het huidige bevoordeeld walonie met X zetels, in zo'n volgend zijn ze die zetels kwijt, en hoe ga je dan een meerderheid vormen... bovendien zal SPa/PS VLD/MR enz hoogstwaarschijnlijk samengaan kortom om dat te doen krijgt ge zo'n ingewikkelde discussie, dat het er hoogstwaarschijnlijk toch niet van komt, en zo het er toch van komt, hou u dan vast, want ge weet wel waar ge begint, maar niet wat de kiezer gaat doen... niet komen janken dan ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor die geleerde gastjes die dat bedachten ('t is weer afkomstig van Academia, dat stand-up comedian voorstel) is het compliceren van de zaken natuurlijkeen dagelijkse routine. Daar leven ze voor en van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idee 'nationale kieskringen' weer op tafel
De universitaire denktank Pavia stelt voor om 15 van de 150 kamerleden in een federale kieskring te laten verkiezen. Dat betekent dat zowel Vlamingen als Franstaligen op nationale kandidaten kunnen stemmen. Het nieuwe systeem moet een band creëren tussen federale politici en de bevolking, luidt de redenering. Kamervoorzitter De Croo (VLD) ziet het idee helemaal zitten. Enige federale staat De Pavia-groep bestaat uit een reeks Vlaamse en Franstalige professoren van alle Belgische universiteiten. Zij stellen vast dat België de enige federale staat ter wereld is waar geen band bestaat tussen de federale besluitvorming en de bevolking. Alle federale ministers en de premier moeten nu slechts aan één taalgroep verantwoording afleggen, terwijl ze een beleid voeren voor iedereen. "Dat is nochtans een elementaire democratische regel", stelde Kris Deschouwer (VUB) op een persconferentie. Daarom stelt de Pavia-groep voor een nationale kieskring in het leven te roepen waaruit 15 kamerleden (9N en 6F) worden verkozen. Wie op de nationale lijsten gaat staan, kan dus campagne voeren over het hele land, maar mag ook nog opkomen in de provinciale kieskringen die blijven bestaan en die nog 135 vertegenwoordigers naar de Kamer sturen. De burger kan twee stemmen uitbrengen voor de Kamer: één voor provinciale en één voor nationale kandidaten. Kloof dichten Kamervoorzitter Herman De Croo is alvast te vinden voor het voorstel. "Dat is een oud idee van mij", verklaarde hij. De Croo pleit al een hele tijd voor een nieuw, tweeledig kiessysteem met een grote - regionale of nationale - kieskring waar 10 �* 15 procent van de kamerleden verkozen wordt en daarnaast 130 of 140 echt kleine districten. Het systeem moet de kloof tussen enerzijds de burger en de verkozene en anderzijds Vlaanderen en Wallonië dichten. In de nationale kieskring dingen de grote kanonnen naar de gunst van de kiezer. "De Verhofstadts, de Letermes, de Di Rupo's of de De Croo's". Zij dragen ook de ideeën van de partijen uit. De kleine districten zijn er voor de parlementsleden die wel degelijk werk leveren, maar geen nationale uitstraling hebben. "Zij kunnen de hele electorale tuin niet bestrijken en moeten een bewerkbaar district krijgen. Zo kent de burger zijn député ook", dixit De Croo, die ook pleit voor het Engelse systeem van 'the winner takes it all' in die kleine kieskringen. "Zo zal er geen enkele VB'er verkozen raken." Voor het Vlaams en Waals parlement moet er een gelijkaardig stelsel komen, maar dan met een regionale kieskring en kleine districten, luidde het nog. (belga/dm) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_...ection_results Labour zit met een absolute meerderheid met 55% van de zetels hoewel het slechts door 35% van de bevolking gesteund wordt. Dat je plaatselijke afgevaardigen nodig hebt, snap ik wel een beetje (Californiërs zouden het ook niet fijn vinden dat er enkel New Yorkers in het congres zitten)maar zijn onze provincies niet al veel te klein? In de VSA worden de staten opgedeeld in kiesdistricten, daar kan een staat met 51% republikeinen een volledig republikeinse afvaardiging hebben. ![]() Ik zou op zijn minst pleiten voor een grote kieskring voor de regionale verkiezingen (dus de vijf Vlaamse provincies samen). Zonder het systeem van d'Hondt. En zonder kiesdrempel. ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Nogal theoretisch, want dat zou betekenen dat alle partijen toegang zouden moeten krijgen in de media. Dat lukt wel in Vlaanderen, maar in Wallonië zit men met een totaal gepolitiseerde RTBF.
Ik denk dat de enige Vlaamse partij die er echt baat bij zou hebben, het Vlaams Belang is. Niet alleen omdat er heel wat Vlamingen verhuizen naar die gemeenten, maar ook omdat er voor de Waalse anti-kiezers eigenlijk geen alternatief meer is. Maar van één ding ben ik overtuigd: als de Vlaamse partijen te veel stemmen zouden halen in Wallonië, dan ligt het voorstel binnen de kortste keren terug in de vuilnisemmer. Stel je voor dat Vlaamse lijsten tot 20% halen in Waals-Brabant en Henegouwen, je zal wat meemaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
Maar wat je zegt over RTBF is waar, ik zie Vlaams Belang voortdurend op VRT en FN af en toe ook. Hoe vaak worden deze mensen geïnterviewd op de RTBF? Citaat:
Maar vallen er zoveel Vlaamse stemmen te rapen in Waals-Brabant? Waarom is er nooit een Unie der Vlamingen opgekomen dan?
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Los daarvan: d' Hondt is op zich zo geen slecht systeem voor kleinere partijen. 't Is natuurlijk de schaal waarop je het toepast. Een kiesdrempel heb je de facto. De laagste kiesdrempel zou je hebben als je met een volledige nationale lijst werkt, waar je nog een gegarandeerde vertegenwoordiging inbouwt vanaf x aantal-stemmen (voor het Vlaams Parlement zou dat 50.000 kunnen zijn). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. RTBF hanteert een politiek dat er geen interviews worden toegestaan met 'extreem-rechts' en iedere mogelijkheid dat ze zouden kunnen inbreken wordt strikt onderzocht. Recent nog een debat in het Waals Parlement: er was geen live-uitzending omdat het FN zou kunnen tussenkomen. 3. Ik denk dat de Franstalige partijen dat ook wel weten, want het zijn enkel de Vlaamse die er mee komen aandraven. En ja, er zijn heel wat stemmen te rapen in Waals-Brabant: er zijn ondertussen al duizenden Vlamingen naar daar gaan wonen omwille van de grondprijzen. In een aantal gemeenten (Komen, Edingen, Vloesberg, Moeskroen,...) wonen nog tamelijk wat Vlamingen. Maar Vlamingen hebben het nooit verder gebracht dan Davidsfonds-afdelingen en het schooltje van Komen. In Komen-Waasten is er een tijdlang een Vlaamse lijst geweest, maar die werden niet gesteund zoals de franskiljons in de rand rond Brussel. Er is ooit (ik dacht in 1995 en 1999) de lijst VLAAMS geweest (dat letterwoord was netjes ingevuld met een Franstalige uitleg) en die scoorde de eerste keer goed zonder veel moeite. De tweede keer was een fiasco, ook al omdat de lijst de grond werd ingeschreven door de Franstalige pers en niet de middelen had om afdoend te reageren. Maar los daarvan: Vlamingen doen traditioneel niet de moeite om zich apart te organiseren en blijven eerder hun ideologie getrouw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Van Overstraeten was het product van de apperantering en het feit dat de VU een aantal keren een lijst moet ingediend hebben in het arrondissement Nijvel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van Eycken is rechtsgeldig verkozen voor een lijst die de eentaligheid van Vlaanderen aanvecht. Hoe verwerpelijk ik de man en zijn ideeën ook vind, er is niks wat hem belet van te zetelen en zijn stem te laten horen. |
|
![]() |
![]() |