![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() we hebben het over winst, die wordt uitgereikt aan eigenaars van aandelen, of over investeringen. Investeringen worden hoedanook mee in de verkoopsprijs verrekend, dus als de coöp even grote investeringen doet als de kapitalist dan blijft de verkoopsprijs even hoog. De kapitalist doet er daarentegen ook nog een winstmarge bovenop die naar eigen zakken gaat en dat doet de coöp niet. Dus tenzij de kapitalist zijn villa en zijn auto verkoopt en voortaan in zijn zaak werkt volgens het loon van een gewone werkmens gaat de coöperatie altijd goedkoper kunnen verkopen en toch evenveel kunnen investeren als die kapitalist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zie het probleem niet. Een coöperatie kan krak dezelfde investeringen gaan doen als een kapitalist. Het is de factor winst die wegvalt, waardoor de verkoopsprijs lager ligt terwijl de investeringen even hoog kunnen blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je La Chunga niet goed begrepen hebt; hij zegt nl. net hetzelfde als jij... De staat is een instrument in handen van lobbygroepen allerhande die er hun -meestal minoritaire- belangen weten door te drukken. Als de grote concerns fiscaal buiten schot zijn gebleven ten nadele van de kleine zelfstandige (en vooral de werknemer natuurlijk), dan is dat enkel een illustratie van dit punt. 'De liberalen' in dit land zijn al sinds mensenheugnis een groepje opportunisten met een kruideniersmentaliteit. Als je ziet wat de huidige zogenaamd 'liberale' partij ervan bakt, dan behoeft dat geen verder betoog. nb. libertariërs zijn geen voorstanders van een staatsloos kapitalisme. Je moet je iets beter informeren. (of buiten dit forum de zaak aankaarten, want dergelijke topics zijn hier -naar ik begrepen heb- niet welkom)
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Het verhindert dan misschien de toetreding van nieuwkomers - die niet aan zulke lage prijzen kunnen opereren - maar anderzijds is er dan ook geen sprake van monopoliewinsten, integendeel zelfs (ex hypothesi), zodat consumenten in feite gesubsidieerd worden door het grootkapitaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() komen subsidies niet van de staat?
je kan natuurlijk nog een stap verder gaan en zeggen dat gans de arbeidersklasse door het grootkapitaal wordt gesubsidieerd. ik ben echter de mening toegedaan dat het omgekeerde het geval is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarstraks reclame van Campina gezien.
![]() ![]() De bron van Campina maakt het verschil. Want onze boeren, zo’n 6.000 melkveehouders in Nederland, zijn lid van de coöperatie Campina. Ze zijn samen eigenaar van de onderneming waaraan ze de melk leveren. Onze boeren hebben hun zeggenschap georganiseerd en controleren zo de directie van de onderneming Campina. Wat Campina doet, is dus in het belang van onze boeren. Wie melk, zuiveldranken, yoghurt, vla, kaas of boter van Campina koopt, draagt dan ook bij aan het inkomen van een Campina-boer.
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Had ik iets tegen winst?
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Deze ook: ![]() Drink Cécémel, Fristi en Appelsientje. ![]()
Laatst gewijzigd door lombas : 17 mei 2007 om 00:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Een coöperatieve economie is volgens mij hét antwoord op de uitdagingen waar de mensheid in de toekomst zal voorstaan.
Belgische Federatie van de Sociale en Coöperative Economie Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Ik vraag me af, maar misschien kan Lombas daarop antwoorden, hoe de interne prijs-strategie van Campina werkt? Op welke basis worden de aankoopprijzen bij de boeren berekend/gezet?
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet er het fijne niet van, maar "leden" dragen bij tot het bepalen van het investeringsbeleid en het winstoogmerk. Hun website is nogal moeilijk toegankelijk.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Er bestaat namelijk een probleem met ondernemingen die verschillende productieprocessen in één firma geïntegreerd hebben, zoals een onderneming die auto's produceert maar ook zelf de verschillende onderdelen produceert (in plaats van ze af te nemen op de markt). Je hebt dan namelijk "transferprijzen" nodig om de efficiëntie van de onderneming te maximaliseren: misschien is het interessanter om die onderdelen niet zelf te maken maar elders te kopen - zoiets kan je enkel weten als je prijzen kunt vergelijken en dus heb je ook ramingen nodig van de prijzen intern. Maar misschien kan je je winst zelfs nog maximaliseren door je losse onderdelen ook te verkopen op de markt. Als je dus de winst wil maximaliseren, moet je 'n fancy systeem van transferprijzen op poten zetten: de afdelingen die de onderdelen maken, verkopen die onderdelen aan de marginale kostprijs aan de eigen firma, maar ze verkopen ze tegen de marktprijs op de markt; de 'assemblage' koopt de onderdelen enkel als ze goedkoper zijn in de eigen firma dan op de markt. Nu vraag ik me af: als melkboeren die prijs zetten, welke winst maximaliseren ze dan? De winst van de 'melkboer'-afdeling of de winst van de 'assemblage' (yoghurt, ...) afdeling? Uiteindelijk komt die winst ook bij de boeren terecht, daar niet van, maar lijkt me interessant om dat eens op te zoeken.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
|
![]() Hier zeg,een toffe coöperatieve http://www.dewrikker.be/
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat: