Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 15:23   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Als je nog een goed doel zoekt: Mijn bankrekening is net verongelukt en kan wel wat steun gebruiken.
Verongelukte bankrekeningen zijn geen goede doelen.
Oud 15 februari 2007, 15:24   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Intussen zijn alle partijen ervan verwittigd dat ik mij niet voor ongrondwettelijke verkiezingen zal laten gebruiken endat ik voor geen enkele partij wens te stemmen die er wél zonder meer aan meedoet.

Zogauw mijn oproepingsbrief in bus valt zet ik mijn actieve verzet voort.
Wie in afwachting de actie wil steunen kan bv. zijn bankinstelling opdracht geven tot een maandelijkse storting van enkele euro's. Het leuke is dat het geld je misschien zelf nog van pas kan komen:
http://www.haviko.org/contact/contact.htm
Oud 15 februari 2007, 15:25   #23
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haviko heb ik ook al gemaild om te vragen hoe ik dit het best aanpak als gewone kiezer.
Hou je ons op de hoogte in deze draad?
Oud 15 februari 2007, 15:31   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja.

Ik heb van het VB, de VLD ende SP-A een automatisch bericht gekregen dat ze het zullen bekijken en dat ik antwoord mag verwachten.
CD&V heeft nog niets laten horen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 februari 2007 om 15:35.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 15:35   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Wie in afwachting de actie wil steunen kan bv. zijn bankinstelling opdracht geven tot een maandelijkse storting van enkele euro's. Het leuke is dat het geld je misschien zelf nog van pas kan komen:
http://www.haviko.org/contact/contact.htm
Welja, waarom niet. Wat voor Doel 2020 kan moet ook hiervoor kunnen.
Zogauw ik antwoord heb van Haviko geef ik die vaste opdracht.
Oud 19 februari 2007, 18:36   #26
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Up?
Oud 20 februari 2007, 02:54   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb nog van niemand antwoord gekregen. Ook niet van Haviko.
Oud 20 februari 2007, 03:10   #28
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

TIP:

Ik heb deze tekst (Quote) gecopieerd en naar al mijn kennissen gestuurd waarvan ik nog maar een klein vermoeden heb dat het ze van nut kan zijn.

Citaat:
Het Halle-Vilvoorde comité roept alle burgers op niet mee te werken aan de ongrondwettelijke verkiezingen van 10 juni 2007.

De actie is op de eerste plaats gericht tot voorzitters, bijzitters en plaatsvervangers, niet enkel in Halle-Vilvoorde maar in heel Vlaanderen, maar ook kiezers in heel het land kunnen er gebruik van maken om niet te moeten deelnemen aan deze ongrondwettelijke verkiezingen.

Alle info over de inhoud van de actie, over hoe je kan deelnemen, en welk risico je al dan niet loopt, is te vinden op www.haviko.org. Klik op Actie Dienstweigering Verkiezingen 10 juni 2007.http://www.haviko.org/acties/word_dienstweigeraar.htm

Hoe ? Door dienstweigering.

Wordt u – waar ook in Vlaanderen - opgeroepen om als voorzitter, bijzitter of plaatsvervanger te zetelen in een stembureau of een telbureau voor de Europese verkiezingen, weiger dan op gemotiveerde wijze uw medewerking. Hierboven vindt u een modelbrief, die u aangetekend dient te verzenden zodra u de uitnodiging ontvangt om te zetelen (in een stembureau ’s morgens of in een telbureau voor de Europese verkiezingen ’s namiddags). Zo wordt uw weigering duidelijk politiek gemotiveerd en onderbouwd. Zend ons een kopie van dit ondertekend document, en bewaar ook zelf een exemplaar, samen met het bewijs van aangetekende verzending.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van een dienstweigering ?

U kan, in het slechtste geval, een boete oplopen (gewoonlijk rond 250 Euro maar maximaal 1000 Euro). Er zijn geen andere sancties mogelijk.

Maar gezien de ongrondwettig verklaarde kieskring en dus ook de ongrondwettigheid van de verkiezingen is de kans dat er effectieve vervolging en veroordeling komt, zeer klein. Er zijn veel juridische argumenten om de dienstweigering te staven.

Vooreerst handelt u uit gewetensnood en een onweerstaanbare dwang, omwille van een hoger belang, nl. het doen eerbiedigen van de grondwet (indeling in taalgebieden, gewesten en gemeenschappen). Dit kan op zich reeds voldoende zijn om vrijspraak te bekomen.

Verder is het duidelijk dat uw weigering politiek van aard is. Ze is immers gericht tegen de politieke instellingen van het land en beoogt meer bepaald het houden van Waalse verkiezingen in Vlaanderen onmogelijk te maken.

Een politiek misdrijf kan alleen voor het Hof van Assisen vervolgd worden. Het is weinig waarschijnlijk dat men een Assisenproces zal opstarten voor dergelijk gering vergrijp. Juristen zeggen dan : “De minimis non curat praetor”, of vrij vertaald : “Je mag niet met een kanon schieten op een mug.”

Het lijkt dus waarschijnlijk dat de parketten in de meeste gevallen zullen beslissen om geen vervolging in te stellen, ook al om politieke processen te vermijden.

Bij de vorige twee acties schreven meer dan 400 personen zich in als dienstweigeraar. Uiteindelijk werden er een zeventigtal effectief opgeroepen. Zeventig moedige dienstweigeraars dus ! Er werd slechts tegen enkelen onder hen vervolging ingesteld. Eén van het werd door het Hof van Beroep te Gent, bij arrest van 29 april 2004, vrijgesproken (zie het arrest op website www.haviko.org).

Met nog meer deelnemers aan de actie wordt het organiseren van Waalse verkiezingen in Vlaanderen, gezien het steeds stijgend tekort aan voorzitters en bijzitters, effectief onmogelijk. En dat is het uiteindelijke doel van de actie : de federale overheid beletten nog Waalse verkiezingen te houden in Vlaanderen.

Want het omgekeerde, Vlaamse lijsten (met Verhofstadt, Leterme, Verwilghen of Vandelanotte) in Wallonië is ondenkbaar. Hoelang zouden de Walen dat trouwens aanvaarden ? Niet één verkiezing !

Deze modelbrief voor voorzitters, bijzitters etc., is mits enkele kleine aanpassingen, ook bruikbaar voor kiezers.

http://www.haviko.org/acties/MODELBR...AAR%202007.doc

http://www.haviko.org/acties/MODELBR...AAR%202007.pdf

MODELBRIEF DIENSTWEIGERAAR – DERDE AKTIE VERKIEZINGEN 10 JUNI 2007
(deze titel verwijderen in uw persoonlijke brief – voor verdere inlichtingen, zie: http://haviko.org/acties/word_dienstweigeraar.htm )

(Uw naam en adres)
(Gemeente), (Datum)
Aangetekend

(vergeet niet een kopie bij te houden evenals het bewijs van aangetekende zending)

Aan de voorzitter van …. (zie oproepingsbrief)
(Adres bestemmeling)

Geachte Voorzitter,

Betreft : verkiezingen 10 juni 2007

Ik heb kennis genomen van mijn aanstelling tot (….) van stembureau/stemopnemingsbureau nr (…..)

Tot mijn spijt moet ik u meedelen dat ik omwille van gewetensbezwaren en politieke redenen niet kan zetelen.
Ik sluit mij aan bij de oproep van het Halle-Vilvoorde Komitee en de VVB, onder auspiciën van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen, om mijn medewerking te weigeren aan de organisatie van alle verkiezingen in Vlaanderen waarbij de grondwettelijke indeling van het land in taalgebieden, gewesten en provincies niet wordt geëerbiedigd, en waarbij de Waalse en Frans-Brusselse kandidatenlijsten op discriminerende wijze worden voorgelegd aan kiezers uit het Nederlands taalgebied.

Met deze actie, die de morele steun heeft gekregen van ontelbare Vlaamse vooraanstaanden, en die aansluit bij de acties van de burgemeesters van Halle-Vilvoorde, wil ik het houden van verkiezingen waarbij Waalse en Frans-Brusselse lijsten in het Nederlands taalgebied aan de kiezer worden voorgelegd, onmogelijk maken. Ik verwijs ook uitdrukkelijk naar de talrijke resoluties van het Vlaams Parlement en van gemeenten en provincies in gans Vlaanderen, die stellen dat de huidige regeling strijdig is met de grondwet en elke legitimiteit heeft verloren, en naar het arrest van het Hof van Beroep te Gent van 29 april 2004, waarbij een dienstweigeraar werd vrijgesproken. Dit alles geldt nog meer nu het Arbitragehof bij arrest nr.73/2003 van 26 mei 2003 de huidige regeling discriminerend en ongrondwettelijk verklaard heeft,.

Zolang de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet gesplitst is overeenkomstig de grondwettelijke indeling van het land, en de overheid dus zelf de grondwet niet naleeft, kan ze van mij in redelijkheid niet verwachten dat ik mijn medewerking verleen aan de organisatie van die ongrondwettige verkiezingen en kan ik die medewerking ook in eer en geweten niet verlenen.

Met oprechte hoogachting,

(uw handtekening)
(uw naam)
Oud 20 februari 2007, 09:56   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wordt u – waar ook in Vlaanderen - opgeroepen om als voorzitter, bijzitter of plaatsvervanger te zetelen in een stembureau of een telbureau voor de Europese verkiezingen, weiger dan op gemotiveerde wijze uw medewerking.

Daar hoor ik dus niet bij. Ik moet zelfs niet stemmen in de kieskring BHV. Daarom had ik graag antwoord gekregen van Haviko.
Oud 20 februari 2007, 09:59   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie dat de website van www.haviko.org ondertussen zelfs niet meer bestaat. (De pagina kan niet worden weergegeven.)
Oud 20 februari 2007, 10:04   #31
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie dat de website van www.haviko.org ondertussen zelfs niet meer bestaat. (De pagina kan niet worden weergegeven.)
Ik geraak er nochtans normaal op, hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 14:58   #32
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik geraak er nochtans normaal op, hoor.
ik ook
Oud 20 februari 2007, 15:04   #33
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog van niemand antwoord gekregen. Ook niet van Haviko.
Ben ondertussen ook al 2 weken op antwoord aan het wachten van het VB rond deze materie.
Volgens mij gaat dit toegedekt worden met de mantel der liefde of is het wachten tot het VB dit hekele punt gaat gebruiken vlak voor de verkiezingen en is het daarom radio stilte.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 16:10   #34
luc broes

Standaard

Citaat:
De Haviko-actie geeft ook burgers die principieel niet meer willen gaan stemmen de kans om zich aan te sluiten bij een gestructureerde actie. Twee vliegen in één klap, zou ik zeggen.
Ik steun dienstweigering bij het inrichten van de verkiezingen om wille van BHV.
Maar niet gaan stemmen is je reinste waanzin!
Dit is alvast één klap in ons eigen aangezicht

Laatst gewijzigd door luc broes : 20 februari 2007 om 16:13.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 16:23   #35
luc broes

Standaard

Citaat:
bestaat wel!
Oud 21 februari 2007, 08:30   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb intussen antwoord gekregen van haviko.

Er wordt me aangeraden om, ofwel, te weigeren te stemmen, wat een signaal zou zijn ofwel op een partij te stemmen die de splitsing van BHV steunt.

Voor mij steunt geen enkele partij de splitsing van de kieskring HBV door zonder meer mee te doen aan ongrondwettelijke verkiezingen.
Zogauw ik dus mijn oproepingsbrief krijg zal ik de voorzitter van mijn kiesbureau berichten dat ik niet aan de onwettigheden kan, noch zal, meewerken waartoe de regering mij probeert te dwingen.
Oud 21 februari 2007, 08:33   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
bestaat wel!

Kan wel Luc maar ik probeerde meermaals maar de pagina kon niet worden weergegeven. Gewoonlijk wijst dat erop dat de betreffende webstek niet meer bestaat. Het lag dus wellicht aan iets anders.

Ik wacht intussen nog op antwoord van het VB, de CD&V, VLD en SP.a.
Oud 21 februari 2007, 09:38   #38
luc broes

Standaard

Citaat:
Kan wel Luc maar ik probeerde meermaals maar de pagina kon niet worden weergegeven. Gewoonlijk wijst dat erop dat de betreffende webstek niet meer bestaat. Of overbelast is. Het lag dus wellicht aan iets anders.

Ik wacht intussen nog op antwoord van het VB, de CD&V, VLD en SP.a.
Oud 21 februari 2007, 09:42   #39
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik heb intussen antwoord gekregen van haviko.

Er wordt me aangeraden om, ofwel, te weigeren te stemmen, wat een signaal zou zijn ofwel op een partij te stemmen die de splitsing van BHV steunt.

Voor mij steunt geen enkele partij de splitsing van de kieskring HBV door zonder meer mee te doen aan ongrondwettelijke verkiezingen.
Zogauw ik dus mijn oproepingsbrief krijg zal ik de voorzitter van mijn kiesbureau berichten dat ik niet aan de onwettigheden kan, noch zal, meewerken waartoe de regering mij probeert te dwingen.
Knuppel, deze keer ben je wel heel speciaal.
Zonder twijfel zal Verhofstadt heel tevreden zijn als alle Vlamingen die BHV willen splitsen op die manier reageren.

Laatst gewijzigd door luc broes : 21 februari 2007 om 09:43.
Oud 21 februari 2007, 11:29   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Knuppel, deze keer ben je wel heel speciaal.
Zonder twijfel zal Verhofstadt heel tevreden zijn als alle Vlamingen die BHV willen splitsen op die manier reageren.
Het VB hoeft maar één initiatief te nemen om tenminste de ongrondwettelijke verkiezingen aan te klagen, en ze krijgen mijn stem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be