![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Burgemeester
|
![]() Yep, je zit ermee. Ik ben nu vanuit het bedrijf waar ik werk ( www.grontmij.nl ) toch enkele beleidsmensen uit Vlaanderen warm aan het maken voor het opstarten van eigen incasso-bureaus. Net zoals in Nederland waar justitie niet in snelheidsovertredingen tussen komt. (wat dus impliciet zou betekenen dat provincies, steden of gewesten over veel meer fondsen zouden kunnen beschikken om de verkeersveiligheid te verhogen)
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() Dat zu natuurlijk heel goed nieuws zijn, veel gemeenten klagen over te weinig fondsen en subsidies, met het vrijkomen van de energiemarkt en de politiehervorming hebben veel gemeentes hun belastingen moeten verhogen wat dus niet ten goede komt van de inwoners.
ik wens je alleszins veel succes |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Burgemeester
|
![]() Och, eer dat er door komt, zijn we weeral 10 jaar verder.
Spijtig want die incassobureaus zijn echt wel efficient.
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In de hoop dat bij een volgende regering ALLE Vlaamse partijen bij elkander gaan zitten en de koppen bij elkander slaan om te komen tot jawel een Vlaamse Onafhankelijke Staat .................... Vlaamse groeten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik stel me wel grote vragen bij het hanteren van het bevolkingscriterium voor het zetelaantal. Wanneer je stem zwaarder weegt omdat in jouw regio meer niet-stemgerechtigde vreemdelingen wonen, dan word jij dus eigenlijk een soort niet-verkozen subvertegenwoordiger van je niet-Belgische medemens. Jij bepaalt wie je niet-Belgische medemens in het parlement gaat vertegenwoordigen, zonder dat die laatste iets in de pap te brokken heeft. Dat klopt niet, toch niet als het over volwassen niet-Belgen gaat. Ik zie maar één consequente oplossing: verplichte overstap naar de Belgische nationaliteit van al diegenen die permanent en wettig in het land verblijven.
![]() |
![]() |
#27 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Voor zover ik het nu begrijp is het probleem niet zozeer, dat Vlaanderen minder zetels krijgt dan Franstalig België, maar wel dat de Franstalige kiezer méér electorale macht bezit dan de Nederlandstalige kiezer, omdat de Franstalige kiezer ook nog geacht wordt om over een stemmandaat te beschikken namens een groter aantal volwassen niet-stemgerechtigden (ik beschouw kinderen en degelijke nu even niet mee). De logische oplossing is dan, dat die niet-stemgerechtigden (niet-Belgen dus) wél stemgerechtigd worden. Wallonië krijgt dan geen (of een vrij geringe) zetelvermindering, maar de toch wel gigantische kloof tussen het elektorale gewicht van Vlaams versus Franstalig individu wordt weggewerkt. Omdat de niet-stemgerechtigden met het stemrecht natuurlijk ook �*lle rechten en plichten moeten hebben die gelden voor hun medeburgers, lijkt de enige oplossing mij te zijn dat ze overstappen naar de Belgische nationaliteit. Wat kan daar tegen zijn?
![]() |
![]() |
#30 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Gouverneur
|
![]() De zetelverdeling gebeurt op basis van de 10-jaarlijkse volkstelling (art.63 van de Grondwet) én op basis van de bevolkingscijfers, niet op basis van het aantal kiezers.
Om die reden heeft Vlaanderen sinds de laatste verkiezingen één zetel minder die naar Wallonië is gegaan. Het grootste probleem is echter de situatie van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat arrondissement heeft 22 zetels maar die worden niet noodzakelijk verdeeld volgens de bevolking. Bij de laatste verkiezingen verloor Vlaanderen hier 2 zetels. Franstaligen die in Vlaanderen wonen kunnen immers op franse lijsten stemmen (en omgekeerd voor de Vlamingen). Als men met provinciale kieskringen werkt dan moet het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst worden. Brussel moet dan een afzonderlijke kieskring vormen, aangezien het ingevolge een bepaling in de Grondwet (art.5) aan de provincies werd onttrokken. Waar er in 1999 in dat arrondissement 11 zetels naar de nederlandstaligen gingen en 11 naar de franstaligen zijn er nu 9 zetels voor de nederlandstaligen en 13 voor de franstaligen. En de Vlamingen? Maar blijven verder slapen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() 1) Vlaanderen zou meer zetels moeten krijgen
2) De kiesdrempel moet weg
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mooie democratie hé ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vlaamse groeten Erwin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De spa heeft ooit voorgesteld om 16-jarigen te laten stemmen. Dat is ronduit walgelijk. Iedereen weet dat jongeren vooral spa en groen zullen stemmen. Dat deed ik vroeger ook. Tot je eens moet gaan werken en je ogen open gaan. Zoals Yves Desmet zei: "Als je op je 20 niet links bent, heb je geen hart. Als je op je 50 nog altijd links bent, heb je geen verstand." Daarom: stemmen is voor mensen die met het beleid te maken hebben en die de belastingen betalen, niet voor broekventjes.
![]() |
![]() |
#38 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Iedereen gaan stemmen? Verbod om blanco te stemmen? Kiesdrempel afschafffen en alle partijtjes in de kamer laten? Democratie is een slechte staatsvorm, maar er is geen betere... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |