Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2007, 12:14   #21
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Laten we om te beginnen eens naar de VS kijken.

Die hebben zowat het strengste rechtssysteem van de Westerse wereld. Ze hebben de doodstraf, en levenslang is daar echt levenslang. Ze hebben de grootste politiemacht, die altijd en overal aanwezig is. Je kunt in de VS letterlijk geen 3 straten rijden zonder politie tegen te komen.

En toch is de VS de gewelddadigste van alle Westerse landen. Nergens is er zoveel "zinloos geweld". De Amerikanen zijn dit fenomeen zodanig gewoon, dat ze er zelf niet bij stilstaan.

De reden hiervoor, laat ik als oefening voor de lezer.
En volgens jou zou er minder geweld zijn indien er minder tegen werd opgetreden? Geloof je dat zelf? Leg eens uit...
Zou het kunnen dat de maatschappij in de VS nog meer "multicultureler" is dan bij ons? Maar we volgen in snel tempo, als ik de politieke zeikerds hoor zojuist in de "zevende dag": nieuwe regularisatieronde hebben ze nodig, met mensen die ze zogezegd wat meer gaan uitkiezen...
Over al diegenen die hier al rondlopen en waarvan misschien 70-80% vooral in aanmerking om de rest van hun dagen aan het ocmw te staan melken + de "gezinsherenigingen" en vervalste "huwelijken" + de instroom van illegalen zoals gewoonte, + illegalen die het land moeten verlaten en wachten op de volgende "regularisatieronde, enz dat gaat natuurlijk gewoon verder. Er komt gewoon een groep bij.

Het moet en het zal allemaal naar de bliksem gaan, eventjes geduld...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:47   #22
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En volgens jou zou er minder geweld zijn indien er minder tegen werd opgetreden? Geloof je dat zelf? Leg eens uit...
Onze vrijheid is de laatste 20 jaar enorm gedaald.

We worden meer en meer bespied en begluurd.

Overal camera's en controles. Voortdurend worden we behandeld als potentiële criminelen, en nochtans zijn 99% van de mensen van perfect goede wil.

Elke dag passeer je door honderd databanken. Een rekening vergeten te betalen? Je boete is al verstuurd.

Ons materieel comfort is enorm toegenomen, maar om dat allemaal te kunnen betalen zit je wel vastgeketend aan je job. En dan nog haal je het met moeite. Een gezin met kinderen kan het tegenwoordig gewoon niet rooien als maar één ouder werkt.

We worden voortdurend geëvalueerd, beoordeeld, geobserveerd. Het begint tegenwoordig al in de kleuterklas, en het gaat verder tot de dag van je pensioen. Overal en altijd moet je je "doelstellingen" halen. Altijd weer moet je een norm halen die door iemand anders is opgelegd.

Is het niet begrijpelijk dat we vol woede zitten?

Hoe gaat dit probleem verdwijnen als we nog MEER controle invoeren, nog meer camera's, en nog strengere straffen? Vergeet niet, ook bij jou of bij mij kunnen op een dag de stoppen doorslaan. Het kan iedereen gebeuren. En dan zul je even efficiënt en vlot bestraft worden als wanneer je je EGW vergeet te betalen.

Ik denk dat het zinloos geweld hier veel mee te maken heeft. Niet een te veel aan vrijheid, maar juist een te weinig aan vrijheid.

Het is een complex probleem. Wat ik zeg is zeker niet 100% van de waarheid. Ik wil ook niet de individuele verantwoordelijkheid van het individu ontkennen, en vervallen in het linkse cliché dat het "allemaal de schuld van het systeem is". Maar toch denk ik dat hetgeen ik zeg een facetje van de waarheid is.

Citaat:
Zou het kunnen dat de maatschappij in de VS nog meer "multicultureler" is dan bij ons? Maar we volgen in snel tempo, als ik de politieke zeikerds hoor zojuist in de "zevende dag": nieuwe regularisatieronde hebben ze nodig, met mensen die ze zogezegd wat meer gaan uitkiezen...
Over al diegenen die hier al rondlopen en waarvan misschien 70-80% vooral in aanmerking om de rest van hun dagen aan het ocmw te staan melken + de "gezinsherenigingen" en vervalste "huwelijken" + de instroom van illegalen zoals gewoonte, + illegalen die het land moeten verlaten en wachten op de volgende "regularisatieronde, enz dat gaat natuurlijk gewoon verder. Er komt gewoon een groep bij.

Het moet en het zal allemaal naar de bliksem gaan, eventjes geduld...

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 18 februari 2007 om 12:49.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:50   #23
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waar stopt dat mensen???
Is hier weer spraken van .......(en sorry ik durf het niet te schrijven)
Iets moet er nu toch gebeuren hé
Aangezien er veel minder geweld in onze samenleving is dan 20, 40, 60, 80 of 100 jaar geleden, moeten we vooral voortdoen zoals we bezig zijn.

Onze maatschappij wordt steeds minder gewelddadig. Dat is toch goed?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:53   #24
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Aangezien er veel minder geweld in onze samenleving is dan 20, 40, 60, 80 of 100 jaar geleden, moeten we vooral voortdoen zoals we bezig zijn.

Bron aub.
Oud 18 februari 2007, 12:57   #25
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Zijn er bewijzen voor het aantal wapens dat er in zwitserland zouden zijn?
Een hele boel Zwitsers hebben een wapen in huis en dan niet zomaar een proppenschietertje. Ze hebben nl. een wapen van het Zwitsers leger thuis staan, ze krijgen dat daar mee naar huis.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 13:32   #26
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Het geweld begint met wapens te fabriceren..
Bullshit;een wapen dood niet,het is degene die de trekker overhaalt.
Ik kan evenzeer iemand doden met mijn blote vuisten,ik kan evenzeer iemand vermoorden met een kettingzaag of zelfs een keuken mes en ga zo maar door.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 13:37   #27
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:

lol.Als ik een tijdje geleden terug hoor dat er bv in oost vlaanderen meer auto inbraken en dergelijke zijn dan noem ik dat niet meteen minder geweld of het veiliger is geworden.
Integendeel zelfs,in de grootsteden en ook op het platteland is het verslechterd.
Oud 18 februari 2007, 14:12   #28
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Bullshit;een wapen dood niet,het is degene die de trekker overhaalt.
Ik kan evenzeer iemand doden met mijn blote vuisten,ik kan evenzeer iemand vermoorden met een kettingzaag of zelfs een keuken mes en ga zo maar door.
Als je van je hand een vuist maakt wordt je hand een wapen,idd.Maar je hand is niet enkel en wapen in tegenstelling tot een revolver.
Oud 18 februari 2007, 14:27   #29
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lees dit artikel dan eens hé
Oud 18 februari 2007, 14:36   #30
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je van je hand een vuist maakt wordt je hand een wapen,idd.Maar je hand is niet enkel en wapen in tegenstelling tot een revolver.
Nogmaals;het is niet een wapen dat door meer de persoon die de trekker overhaalt.
Oud 18 februari 2007, 15:35   #31
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Nogmaals;het is niet een wapen dat door meer de persoon die de trekker overhaalt.
het wapen is dus overbodig want is enkel op een verkeerde manier te gebruiken.
Oud 18 februari 2007, 15:40   #32
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wapens zijn soms voor bange mensen nodig,als ik deze nacht te voet langst het sportpaleis liep was ik daar ook aan het denken (bedankt trouwens voor Uw mooi onderschrift )
Oud 18 februari 2007, 17:17   #33
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Laten we om te beginnen eens naar de VS kijken.

Die hebben zowat het strengste rechtssysteem van de Westerse wereld. Ze hebben de doodstraf, en levenslang is daar echt levenslang. Ze hebben de grootste politiemacht, die altijd en overal aanwezig is. Je kunt in de VS letterlijk geen 3 straten rijden zonder politie tegen te komen.

En toch is de VS de gewelddadigste van alle Westerse landen. Nergens is er zoveel "zinloos geweld". De Amerikanen zijn dit fenomeen zodanig gewoon, dat ze er zelf niet bij stilstaan.

De reden hiervoor, laat ik als oefening voor de lezer.
Tip: wapenbezit.
Oud 18 februari 2007, 17:19   #34
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
in pakweg Zwitserland zijn vier maal meer wapens in omloop als in België en toch is het misdaadcijfer veel lager als in België. Maar Zwitserland is dan ook geen multikulstaat.
Je kan Zwitserland niet zomaar vergelijken met België, met geen enkel land eigenlijk. Het heeft echt wel een heel eigen systeem en is het meest democratische land ter wereld denk ik.

Edit: Dat de meeste gezinnen daar een wapen hebben heeft te maken met de dienstplicht die dacht ik bijna iedere Zwitserse man heeft. De aanwezigheid van een wapen is dan gekoppeld aan discipline en men is gewend het te hanteren.
Maar ik herinner me trouwens een nieuwsbericht van een tijdje terug waarin stond dat Zwitsere vrouwen actie wouden ondernemen tegen de aanwezigheid van wapens in hun gezin omdat er teveel zelfmoorden en moorden (vaak de vrouw) mee zouden gebeuren...

Citaat:
Zwitserse huishoudens hebben 2 �* 3 miljoen vuurwapens. Nationaal wapenregister ontbreekt

Zo eens in de twee weken melden de kranten in Zwitserland wel een familietragedie die door het gebruik van vuurwapens is beslecht. Meestal gaat het om uitgebreide zelfmoorden, waarbij de dader eerst echtgenoot en soms kinderen neerschiet, alvorens het pistool op zichzelf te richten. Enkelvoudige zelfmoorden zijn nog frequenter: elke dag maakt een Zwitser een eind aan zijn leven met een vuurwapen.
Het wapenbezit in Zwitserland is hoger dan in de Verenigde Staten. Bij een van de hoogste suïcidecijfers ter wereld – 1.500 per jaar – werkt een pistool onder handbereik drempelverlagend.
In de helft van die gevallen komt de kogel uit het geweer dat dienstplichtigen thuis bewaren en mogen houden als de militaire dienst voorbij is.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 februari 2007 om 17:25.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 17:26   #35
Groentje-18

Standaard

*foutje*

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 februari 2007 om 17:26.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:55   #36
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien dat wapen kan dienen om een gangster af te knallen, dan heeft dat wapen goede dienst gedaan!
De gewone burger moet dus zijn geweer inleveren... maar ik denk niet dat de gangsters ook maar iets tekort zullen komen. Men maakt graag groot kabaal als eens bij iemand de stoppen doorslaan en er dan een geweer aan te pas komt. Hoeveel mensen zijn als gestorven of ernstig gekwetst door "messentrekkers"? Hoe komt het dat men daar niet zo erg op zoek naar is, op straat, terwijl men weet dat bepaalde groepen er nog al dikwijls een op zak hebben, en het is niet om een appel te schillen???
Het zijn niet de wapens die in de eerste plaats moeten verdwijnen maar de gangsters die ze gebruiken.
Oud 18 februari 2007, 20:16   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Na de geweren nu de messen.
Bij arcelor staat het staal tegenwoordig goedkoop.

Straks de...breinaalden, schroevendraaiers en kurkentrekkers.
Oud 18 februari 2007, 21:27   #38
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet mee eens.
Politieagenten hebben een wapen nodig en mensen die hun goederen thuis willen verdedigen moeten ook het recht hebben om zich te verdedigen en hun goederen te verededigen.

En wapens zullen er altijd blijven bestaan dus het houd geen steek om de fout op wapens te steken.
Oud 19 februari 2007, 11:33   #39
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Na de geweren nu de messen.
Bij arcelor staat het staal tegenwoordig goedkoop.

Straks de...breinaalden, schroevendraaiers en kurkentrekkers.
Het inzamelen van de wapens bij de particulieren zal niet veel aan de onveiligheid op straat veranderen! De "gewone" burger die zijn geweer van de muur haalt en er iemand mee overhoop schiet is "verwaarloosbaar" in het licht van de totale feiten! Als die persoon, bij wie de stoppen doorslaan, geen geweer bij de hand heeft neemt hij op dat ogenblik wat anders vast, een bijl, een mes, een staaf enz
Het nieuwe en grotere gevaar voor de burger zijn het relatief groot aantal lieden die nu met een mes op zak rondlopen, als was het vanzelfsprekend. Die kerel in Oostende had een mes op zak "om zich te beschermen"... Doorloop eens een paar dagen een paar kranten, en kijk eens hoeveel keer er voor alles en nog wat een mes getrokken wordt...
In openbare gelegenheden zoals dancings, cafés en dergelijke moet maar eens regelmatig een razzia houden, er zal wel iets te rapen vallen...

Laatst gewijzigd door andev : 19 februari 2007 om 11:35.
Oud 19 februari 2007, 11:44   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het inzamelen van de wapens bij de particulieren zal niet veel aan de onveiligheid op straat veranderen! De "gewone" burger die zijn geweer van de muur haalt en er iemand mee overhoop schiet is "verwaarloosbaar" in het licht van de totale feiten! Als die persoon, bij wie de stoppen doorslaan, geen geweer bij de hand heeft neemt hij op dat ogenblik wat anders vast, een bijl, een mes, een staaf enz
Het nieuwe en grotere gevaar voor de burger zijn het relatief groot aantal lieden die nu met een mes op zak rondlopen, als was het vanzelfsprekend. Die kerel in Oostende had een mes op zak "om zich te beschermen"... Doorloop eens een paar dagen een paar kranten, en kijk eens hoeveel keer er voor alles en nog wat een mes getrokken wordt...
In openbare gelegenheden zoals dancings, cafés en dergelijke moet maar eens regelmatig een razzia houden, er zal wel iets te rapen vallen...
Een mes is ook om uw boterham mee te smeren, of eens iets los te snijden. Bij mijn weten mag men nog steeds een zakmes hebben.

Steken in mensen is al altijd verboden geweest natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be