![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen, wat jij gelooft, geloof ik niet, maar dat zul je al wel door gehad hebben vermoed ik. Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2007 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Beide quotes zijn en blijven nietszeggend. Bovendien is het op niets concreets gebaseerd en derhalve van geen en nullerlei waarde. Geloof, al dan niet het openstaan ervoor, is geen kunde (heeft er zelfs geen uitstaans mee!), maar wel een metafysisch lapmiddel om de pathologische doodsdrift af te wentelen en de menselijke sterfelijkheid niet onder ogen te moeten zien. De religieuze regelvoering en dogma's neemt men er graag bij.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 februari 2007 om 09:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel en alleen van toepassing wanneer de discussie gaat over de zogenaamde drie triades van engelen, onderverdeeld in negen koren (hoe verzinnen ze het?), of pakweg hoeveel engelen er passen op een speldenknop. Maar... : Zolang religieuzen allerhande alle mogelijke moeite doen om burgerlijke wetgevingen volgens hun religieuze "moraal" te beïnvloeden en aan te passen, heb ik ALLE recht jullie om godsbewijzen te vragen. Zolang theocratische staten - het Vaticaan voorop, steevast gevolgd door een lange reeks islamitische landen - alle mogelijke moeite doen om VN-conferenties inzake ondermeer ethische kwesties te saboteren, heb ik ALLE recht jullie om godsbewijzen te vragen. Bij de minste geringste inmenging in het dagdagelijkse, burgerlijke en aardse leven, heb ik ALLE recht jullie om godsbewijzen te vragen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 februari 2007 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
De laatste god verdwijnt met de laatste mens.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 februari 2007 om 12:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Soms is het zelfs lastig te vermijden. Laat ik dit illustreren met een voorbeeld. Mijn Godsbeeld stelt God noch als mannelijk, noch als vrouwelijk voor. Ook niet als onzijdig. Aangaande Gods geslacht zal niemand me tot een uitspraak verleiden. Simpelweg omdat ik het niet weet; omdat dit goddelijke aspect mijn menselijke vermogens te boven gaan. Ingaan op dergelijke vraag is even zinloos als discussiëren over het geslacht van de engelen of over de vocatief van "ego". Maar... in onze drang tot antropomorfiseren - lees: "het begrijpelijk voorstellen" - kennen we Hem impliciet of expliciet toch een geslacht toe. Nu zitten wij bovendien met de ellende van Indo-Europese talen opgescheept (ik heb als hobby taalkunde), en IE talen hebben (op een paar uitzonderingen na) de "onhebbelijke" eigenschap iets als een "grammaticaal geslacht" te vertonen. Als ik het in het Nederlands dus over God heb, dan gebruik ik meestal voornaamwoorden als "Hij", "Hem" enz... Zelden zal je me "Zij" of "Haar" weten gebruiken. Misschien omdat ik toevallig een man ben, maar ook omdat het gebruik van "Hij" en "Hem" hoedanook minder uitgesproken "geslachtelijk" bepalend is dan het gebruik van "Zij" of "Haar". (Vergelijk bvb. met het Frans waar men aan een grote groep mensen altijd met "ils" refereert, tenzij men min of meer absoluut zeker is dat er in die grote groep mensen zich geen enkele man bevindt. Alléén in dat éne geval gebruiken de Fransen "elles".) In talen als Turks stelt dergelijke antropomorfisering zich niet, aangezien het Turks geen grammaticaal geslacht onderscheidt. Voor "hij" en "zij" gebruiken de Turken hetzelfde woord. Wat ik maar wil zeggen: het is heel lastig aan antropomorfisering te ontkomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bon, over de initiële vraag.
Ik noem mezelf christen, maar ik geloof niet dat Jezus de zoon van God is. Zeggen dat zulk geloof een voorwaarde is, is meteen alle Arianen, Unitariërs en grote delen van andere kerken ontkerstenen. Lijkt me dus geen legitieme voorwaarde. En net als bij joden lijkt het me ook perfect mogelijk dat een atheïst zich "christen" noemt, zij het dat hij de filosofie van Jezus wel leuk vindt, zij het dat hij de christelijke traditie van zijn streek (Vlaanderen, bijvoorbeeld) erkent en respecteert.
![]() |
![]() |
#30 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hieruit kan men afleiden dat Christus het vleesgeworden Woord was, bijgevolg de vleesgeworden God. We beschouwen hem als 100% menselijk en 100% goddelijk, ongescheiden en onvermengd.
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Het "filioque" is een eeuwenoud twistpunt tussen orthodoxen en niet-orthodoxen. De orthodoxen hebben het nooit aan hun credo toegevoegd, katholieken en protestanten daarentegen wél. Citaat:
Me dunkt kan je culturele eigenheid veel beter m.b.v. andere begrippen catalogiseren dan m.b.v. de term "christen". Het is juist eigen aan het christen-zijn dat het alle culturele eigenheid overstijgt. Niet voor niets is het christendom met zowat 2 miljard gelovigen 's werelds grootste religie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard is iedereen vrij om er eigen definities op na te houden. Ook aangaande de invulling van het christen-zijn. Ik heb de mijne gegeven, en ik heb daartoe een aantal argumenten gegeven. Jij hebt nog niet echt jouw definitie gegeven - je beperkte je voorlopig tot een kritische noot bij de mijne - en één van jouw argumenten (het "culturele" luik) werd al zowel door Visjnu als door mezelf gedeeltelijk ontkracht. We wachten dus op jouw definitie én op (andere) argumenten om je definitie te staven. Begrijp me niet verkeerd. Nergens stel ik dat christenen zich beter moeten voelen dan niet-christenen. Zeker niet als ik mijn eigen definitie hanteer. M.a.w. is het zeker geen schande om als niet-christen door het leven te gaan. Maar laten we niet vergeten dat het christen-zijn een gevolggeving inhoudt aan de oproep vanwege Jezus. En die oproep is tweeërlei:
Ik heb al eerder betoogd dat twijfel eigen is aan geloof. Dus mag er zelfs getwijfeld worden aan Jezus' status als Gods Zoon, en ook aan de oorspronkelijkheid van de Bijbel zélf. Maar het christen-zijn houdt hoedanook een poging in die twijfel te overstijgen. Een oprechte poging, in eer en geweten met zichzelf. Ik ben "maar" wie ik ben. Maar m.i. kan je niet in eer en geweten met jezelf in zekerheid stellen dat de Bijbel niet (helemaal) oorspronkelijk is, dat er geknoeid werd met vertalingen en/of dat bepaalde (apocriefe) teksten moedwillig werden verdonkermaand. Diegenen die dergelijke onzin - want dat is het - aanvoeren hebben als enig argument dat de Kerk al heel vroeg uit was op "macht"; terwijl de Kerk in haar eerste eeuwen blootstond aan de ergste vervolging, en alleen maar in klandistiniteit wist te overleven. Hoe kan een klandestiene organisatie zich aan machtswellust bezondigen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat in het Nieuwe Testament staat, vind ik af en toe enorm mooi, en de filosofie van Jezus Christus roept er me toe mezelf "christen" te noemen. Maar op het einde van de dag, in wie geloof jij? In een boek, of in God? En als je beweert in beide te geloven omdat ze verwant zijn, volgens jou, waarom zou jouw waardeoordeel dan voor iedereen gelden?
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zomin als jouw definitie normerend is, zomin is de mijne dat. Maar totnogtoe heb je je beperkt tot een kritische noot op mijn definitie - wat je goed recht is, en ik weet dat ook echt te waarderen, bedankt dus - terwijl ik eigenlijk van jou wil weten wat jouw definitie van christen-zijn precies inhoudt. Liefst gestaafd met argumenten. Niets verplicht je tot reageren. Even goede vrienden... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Die roodgeverfde woordjes houden precies in wat ik "vervaging" van definitie noem. Waar spreekt de Bijbel je wél aan, en waar niet? En waarom wél, op die plekken die je aanspreken? En waarom niet, bij fragmenten die je niet aanspreken? Nochtans beschouw ik de hele Bijbel, van de allereerste letter tot de allerlaatste, als het woord van God, opgeschreven door de mensen waarvan Hij Zich bediende, mét hun eigen persoonlijke inbreng die meebepaald wordt door hun persoonlijke temperament, hun persoonlijke kwaliteiten en hun persoonlijke diepmenselijke tekortkomingen. Het christen-zijn houdt in dat je in de hele Bijbel poogt de echo te herkennen van wat uit het diepste van jezelf aan geloof naar boven opborrelt. En niet alleen in die fragmenten die jou toevallig op het eerste gezicht "mooi" overkomen. Want dan ga je aan die teksten voorbij die je op het eerste gezicht "minder mooi" vindt, doch die - wanneer je je de moeite getroost om in de "diepte" te lezen - een wezenlijk bestanddeel vormen van de bijbelse boodschap. De Bijbel is geen grootwarenhuis waar je zomaar kan uitpikken wat je toevallig "mooi" lijkt, of wat in je kraam te pas komt. Mocht dat wél zo zijn, welke uitdaging biedt het christen-zijn dan nog? Hoezeer zou de definitie ervan dan niet uitgehold zijn? Maar nogmaals: begrijp me niet verkeerd. Het is "slechts" mijn definitie, die voor mij normerend is. Als jij in eer en geweten ervan overtuigd bent dat jij christen bent, dan ga ik je daarop niet aanvallen. Hoogstens confronteer ik je dan met de vragen die ik hierboven in het groen heb gezet... ... in de hoop er een antwoord op te krijgen. En niks verplicht je daartoe. Even goede vrienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn excuses voor het lange citaat, maar het is nodig om het even kracht bij te zetten. [13] Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister. [14] Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. [15] Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven: [16] “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, [17] zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.” [19] Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, [20] maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. [21] In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’ [22] Daarop besloten de apostelen en de oudsten in overleg met de hele gemeente enkele afgevaardigden met Paulus en Barnabas mee te zenden naar Antiochië. De keuze viel op twee leiders uit de gemeente: Judas, wiens bijnaam Barsabbas luidde, en Silas. [23] Men gaf hun een brief mee met de volgende inhoud: ‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet! [24] Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. [25] Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, [26] mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. [27] We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. [28] In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: [29] onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ Hnd.15,13-29 Je ziet hier duidelijk hoe het pleit beslecht werd onder de vroege volgelingen in de gehele discussie omtrent alle regeltjes en definitietjes: de kant van Paulus won, het christendom zou geen tweede jodendom worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het woord "aanspreken" heb ik, me dunkt, niet in de mond gehad. Citaat:
Uiteraard zijn wij allemaal niet dan bediensels van God, het Licht is in ons allen als overblijfsel van zijn schepping, net zoals het in andere dieren en planten is. Maar wij kennen de Rede, en het is nu juist de Rede die ons er toe brengt te schrijven. Ondanks dat feit, echter, is het voor mij onmogenlijk te pretenderen dat dit nu het ware Gods zou zijn en een ander boek niet. Dat zegt niets over de inhoud, die juist wel een diepe waarde bijbrengt aan het geloof dat een mens in God kan hebben. Voor de kok het kookboek, is de bijbel voor de gelovige niet meer. Jezelf bedienen van de bijbel als gezagsargument is, in mijn ogen, juist een - zij het goed bedoelde - lastering van God. Want, zoals ik al zei, kan het geloof in een boek nooit meer zijn dan het geloof in God zelf, en de pretentie is niet aan de mens, maar aan de schepper. Citaat:
![]() |
![]() |