Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2007, 17:23   #21
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het "de wet is hard, maar het is de wet" principe zit stevig verankerd in Duitsland (& nog andere landen). Heel deze discussie lijkt terug te voeren op een dispuut over de examenuitslagen voor enkele vakken. Ik ken mensen hier bij ons die met hetzelfde geconfronteerd waren en dan is er ook een voorgeschreven procedure om dart aan te vechten enz.. Maar als de onderwijzende partij dan op zijn/haar strpen gaat staan komt er hommeles van.

Als ik recent tijdens een reportage zag dat het grote succes van het zelftuisonderwijs in de midwest van de Vs toe te schrijven is dat ouders erop staan dat hun kinderen met groot fanatisme de stelling gaan aanhangen dat OLHeer de wereld in 6 werkdagen van 24 uur geschapen heeft & dat alle fossielen van "zogezegd" miljoenen jaren oud een propagandatruc van Satan zijn, ben ik meteen een vast besloten tegenstander van "thuisonderwijs" zoals het bestaan van Jihadstrijdersscholen "Madrassa's" me ook problematisch lijkt als een oorbare vorm van privaatonderwijs.

Ook op het gebied van onderwijs houdt individuele vrijheid op waar de vrijheid van anderen een aanvang neemt. Op dit forum zijn er genoeg voorbeelden van mensen die niet begrijpen at de westerse democratische waarden van godsdienstvrijheid en verdraagzaamheid precies betekenen
idem dito over discriminatie en uitbuiting van de medemens inclusief machtsmisbruik.

Voor het meisje in kwestie hoop ik van harte dat ipv confrontatie en een beroep op persmuskieten men de weg van dialoog zal bewandelen om een eerbaar compromis te vinden. Hoe een onrechtmatig verblijf in een psychiatrische instelling hieraan zou helpen is mij een raadsel.
Oud 24 februari 2007, 17:26   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe noemt zoiets? Overbeschermen? Het probleem niet willen zien, en het daardoor nog erger maken ??
Ik dacht eerder aan "de fascistische Euro-staat in wording".
Oud 24 februari 2007, 17:28   #23
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat dat kind moet beschermd worden tegen haar ouders.
...
Die ouders hebben waarschijnlijk een serieuze draai verkeerd in hun hoofd
...
neen, ze zal beter af zijn als ze deftig geholpen wordt.
...
En inderdaad, men zou beter de ouders gekollokeerd hebben
U heeft het stalinistische jargon al aardig onder de knie, zo te zien.
Oud 24 februari 2007, 19:07   #24
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ook op het gebied van onderwijs houdt individuele vrijheid op waar de vrijheid van anderen een aanvang neemt. Op dit forum zijn er genoeg voorbeelden van mensen die niet begrijpen at de westerse democratische waarden van godsdienstvrijheid en verdraagzaamheid precies betekenen
idem dito over discriminatie en uitbuiting van de medemens inclusief machtsmisbruik.
Sorry, maar als ik zie wat voor onzin kinderen tegenwoordig op school moeten slikken... dan geef ik ze liever zelf les. En ik ben geen godsdienst-fundi of ultra-fascist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Idd heel juist van U,maar ik kom uit een andere generatie,jaren 1970,wij waren allemaal tegen de school hé .....
Dat moest toen zo ...
Wij zijn van dezelfde generatie. Ik heb van 1976 tot 1993 school gelopen (plus 1973-1976 kleuterschool, dat maakt 20 jaar in totaal). Ik kan U verzekeren dat het merendeel mijner klasgenoten graag naar school ging. Slechts enkelen kwamen er tegen hun goesting. Of ben ik misschien bevooroordeeld ?
Oud 24 februari 2007, 21:26   #25
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
In Duitsland is een meisje van 15 jaar opgesloten in een psychiatrische instelling wegens 'schoolfobie'. Melissa Busekros is oudste van een Duits gezin met zes kinderen.
Zulke gevallen moet je niet eens zo ver zoeken. In BelgIê bestaat er zelfs niet eens zoiets als een kinder-psychiatrie.
Gevolg : kinderen die een gevaar voor zichzelf betekenen, komen op het einde van de rit in Beernem of Mol terecht.
Een plaats waar alleen deliquenten thuis horen.
Met andere woorden : het kind krijgt er nog een trauma bij.
Dit werd over een week of drie nog uitvoerig op radio 2 besproken door onderandere prof De Boette en jeugdrechter van Antwerpen Mevr. Hënch.
Dat dit soort proktijken nog kunnen in 2007 is ontoelaatbaar.
Anderzijds zie je dan asielcentra ontstaan, kompleet met zwembad en alle faciliteiten van een vakantieoord.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 21:32   #26
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

AZ-VUB bouwt afdeling kinderpsychiatrie Het AZ-VUB is begonnen met de voorbereidingen van een afdeling kinder- en jongerenpsychiatrie. Het zal de eerste Nederlandstalige in Brussel zijn. Het ziekenhuis is ook andere afdelingen aan het verbouwen.

-----------------------

Het nieuwe fusieziekenhuis van Sint-Niklaas krijgt twintig plaatsen kinderpsychiatrie. Een alomvattend plan om het tekort aan kinderpsychiaters aan te pakken, is er nog niet. De twee ministers, de Vlaamse Inge Vervotte (CD&V), en de federale Rudy Demotte (PS) - de hoofdverantwoordelijke - erkennen wel dat er een probleem is.

-----

Vlaams minister van Welzijn Inge Vervotte (CD&V) heeft een akkoord bereikt met haar federale collega Rudy Demotte (PS) over 36 extra plaatsen voor de behandeling van jonge delinquenten met psychiatrische problemen. Er komen 21 extra forensische bedden en 15 bedden voor crisis-kinderpsychiatrie.
-------

't is er misschien nog niet zoals het zou moeten zijn ; maar ze zijn er toch mee bezig. Je kan ook aan de kant blijven roepen of iets doen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 22:06   #27
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Als ik recent tijdens een reportage zag dat het grote succes van het zelftuisonderwijs in de midwest van de Vs toe te schrijven is dat ouders erop staan dat hun kinderen met groot fanatisme de stelling gaan aanhangen dat OLHeer de wereld in 6 werkdagen van 24 uur geschapen heeft & dat alle fossielen van "zogezegd" miljoenen jaren oud een propagandatruc van Satan zijn, ben ik meteen een vast besloten tegenstander van "thuisonderwijs" zoals het bestaan van Jihadstrijdersscholen "Madrassa's" me ook problematisch lijkt als een oorbare vorm van privaatonderwijs.

Als ik u zo bezig zie vraag ik me af in welke mate u zelf die 'westerse democratische waarden' eigenlijk begrijpt. Wanneer ouders creationistische opvattingen huldigen en die aan hun kinderen proberen door te geven, dan is dat hun volste recht. De staat heeft daar niks mee te maken. Die kinderen zullen groot geworden zelf wel uitmaken wat ze ervan vinden; en als ze creationist wensen te zijn, dan is er geen man overboord, want creationisten zijn bij mijn weten niet minder productief of meer crimineel dan andere mensen. In scholen wordt aan de kinderen ook allerlei onzin verkocht ; de bewering dat België een democratie is, om maar iets te noemen. Iedere vorm van cultuuroverdracht en onderwijs gaat gepaard met fouten en bijgelovigheden; dat maakt gewoon deel uit van de menselijke conditie en er is geen instantie, zeker niet de staat, die wat dat betreft zonder zonden is. Het verschil is, dat (1) de gemiddelde ouder veel meer geeft om zijn kind dan de gemiddelde school of de gemiddelde politieker , en (2) de onwaarheden en fouten die door de staat en haar scholen worden verkocht vaak een stuk subtieler en mensvijandiger zijn dan wat een braaf rechtgelovig ouderstel aan de kinderen poogt over te dragen.

Citaat:
Voor het meisje in kwestie hoop ik van harte dat ipv confrontatie en een beroep op persmuskieten men de weg van dialoog zal bewandelen om een eerbaar compromis te vinden. Hoe een onrechtmatig verblijf in een psychiatrische instelling hieraan zou helpen is mij een raadsel.
"Eerbaar compromis"? Wanneer iemand inbreekt in uw huis, dan moet niet naar een eerbaar compromis worden gezocht. Die inbreker moet eruit en direct, en moet alle schade vergoeden. In zo'n situatie leuteren over 'eerbaar compromis' betekent, dat men aan de kant gaat staan van de agressor en de geweldenaar, in casu de Duitse staat.
Oud 25 februari 2007, 11:50   #28
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
als je domme meelopers wilt kneden niet. Als je een deftige maatschappij wilt opzetten met denkende mensen dan is schoollopen in een zo'n neutraal mogelijke omgeving waar van alle mogelijke waarden en normen geproeft kan worden en waar een mens in zoveel mogelijk vrijheid zijn EIGEN waarden en normen uit kan distilleren een broodnoodzakelijkheid.
Dat is allemaal leuk zo lang uw kind in de mold past. Als de begaafdheden ver voor of achter liggen is er een probleem.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be