![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Nee "onafhankelijke" thuislanden, die aanhalingstekens zijn zeer belangrijk. http://en.wikipedia.org/wiki/Bantustan
Citaat:
Ik heb trouwens nooit gesnapt hoe een communistische terrorist zoals Mandela ooit aan zo'n goede naam heeft kunnen komen. Je kan Mandela natuurlijk ook een sociale vrijheidsstrijder noemen, maar de werkelijkheid zal wel een combinatie van die twee zijn. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hier zijn het echter Polen en geen Duitsers.
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
En ja, Mandela is mij ook door mensen van dat koor steevast voorgesteld als een toonbeeld van verdraagzaamheid, vreedzaam verzet, volharding en liefde voor de multiculturele maatschappij.
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Ik heb de kerstvakantie in Z-Afrika doorgebracht. Niet te veel in contact geweest met echte Afrikaners (de familie die ik daar heb zijn eerder engelstalig), maar op een dag heb ik in een winkel een country lied in het Afrikaans gehoord. Dat greep jouw hart vast. Ik voelde aan band met die taalgenoten van ons daar ver in het Zuiden. Heb mij sindsdien een beetje gedocumenteerd en het gaat daar in Z-Afrika idd veel slechter aan toe dan men denkt, vooral in het NO van het land. Boeren worden daar regelmatig aangevallen en de politie beschermt ze niet. Corruptie en criminaliteit stijgen. De zwarten in de regering tellen veel ordinaire poenpakkers in hun rangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat Mandela dat etiket wel degelijk verdient. Mbeki is echter een ander paar mouwen en de Zuid-Afrikanen maken zich vooral zorgen over wie Mbeki zal opvolgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zo vreedzaam was zijn verzet dus niet en zijn gevangenzetting was daar dan ook een logisch gevolg van, maar zijn verzet was natuurlijk ook een logisch gevolg op de apartheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Ik weet het allemaal niet meer - vanaf kind volg ik de geschiedenis van Afrika, mijn schrijver waren L.J. Penning, Stuart Cloethe en later Robert Ruark die, weliswaar op wat melodramatische wijze zijn visie gaf op de Mau Mau van Yomo Kenyatta en Tom MBoya.
Arthur Rimbaud, Jef Geeraerts volgden al snel. Begin '80 zat ik zelf in West-Afrika, Ghana, Togo en ietwat later Nigeria, waarvan de laatste al berucht was vanwege de excessieve criminaliteit aldaar. Frappant is dat niet een enkele schrijver een positief beeld van afrika kan schetsen. Maar dan ook niet een, bij mijn weten dan. Ik zou ook niet weten hoe en waarom. Miden '80 was het nog redelijk uit te houden in Kinshasa, in 1990 was dat finaal afgelopen. Nu gaat Zuid-Afrika dezelfde weg op als Kenya en Zimbabwe. De zwart Afrikaanse boeren hebben stomweg de kennis en de discipline niet om land in voldoende en kwalitatieve mate ter verbouwen. Dus onvoldoende voesel en moet alles worden geimporteerd. Ooit waren zij de graanschuren Zie de degeneratie van nu en nog houden deze domme zwarte politici vast aan hun standpunt dat het land naar de ondeskundige zwarte boeren toe moet. Het wordt tijd dat OSW eens duidelijk wordt gemaakt dat hun politiek alleen maar leidt tot verdere desintegratie van de landbouw in Afrika.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 2 maart 2007 om 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Vrijwillig gekomen uiteraard. Beide hadden hetzelfde doel: land bezetten dat nog niet of nauwelijks bewoond werd. En in feite zijn beide daarin geslaagd.
Citaat:
Wat bedoel je met je eerste vraag? Zoals in de meeste landen is het bevolkingsaantal in de loop der tijd steeds gestegen, pas in de jaren negentig is het aantal blanken door massale emigratie gestagneerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
![]() Citaat:
(Vast geen gemakkelijke vraag want er worden een pak talen gesproken in Zuid-Afrika) De Engelsen zitten er pas vanaf de negentiende eeuw (de Nederlandse Kaapkolonie werd in de Franse tijd door de Britten bezet en in 1815 niet meer teruggegeven; hadden ze dat wel gedaan dan had de Grote Trek en de oprichting van de Boerenrepublieken misschien wel nooit plaatsgevonden), dus die zijn nog 'allochtoner' dan de Afrikaners. Maar Engelstaligen en Afrikaners zijn deels ook vermengd met elkaar.[/quote] Wel, ik heb ook de indruk dat ze het nu met mekaar vinden, maar ik vind het toch raar als ze zo videoclips maken met beelden van vrouw en kind in kampen. Vroeger is er toch ook een oorlog tussen Holland en Friesland geweest? Zou het niet gek zijn moest Twarres daar liedjes over zingen en de "Hollanders" als agressievelingen voorstellen daarin? ![]() Dat zou een beetje zijn zoals Ninovieters die nog steeds jammeren over hun ruzie met Aalst. (O wacht, dat doen ze dan ook. ![]() Citaat:
Afrikaners kan je eigenlijk blijkbaar toch meer "settlers" dan kolonisten noemen. Ik bedoel, voelden velen daarvan zich nog Nederlanders? Zijn hun voorouders die er zich vestigden vergelijkbaar met die in Suriname en Indonesië? Heeft het bestuur van Nederland eigenlijk ooit zelf iets te zeggen gehad over gebieden in Zuid-Afrika. (Ik dacht vroeger dat Zuid-Afrika gewoon een kolonie was zoals een ander) Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#37 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mede daarom denk ik niet dat men zich Nederlander voelt. Men voelt zich verbonden met Zuid-Afrika, dat is het land dat zij en hun voorouders hebben opgebouwd. In Suriname en op de Antillen waren veel kolonisten van Joodse afkomst, maar ook veel van Nederlandse afkomst. Hugenoten waren daar weinig te vinden. Je moet wel bedenken dat deze gebieden vergeleken met de Kaapkolonie en Nederlands-Indië erg klein waren. In NL-Indië was het aantal buitenlandse kolonisten erg laag, omdat de Nederlanders gewoon gebruik maakten van de bestaande maatschappelijke verhoudingen. Het was geen ongebruikt land dat gekoloniseerd hoefde te worden. De plaatselijke elite werd in stand gehouden en in ruil moest een deel van de opbrengst van de plantages aan NL afgestaan worden. De Nederlanders waren hier alleen als controleur, bestuurder of militair bij de Nederlandse overheid aan het werk. Zoals je misschien weet werden de Nederlandse kolonies pas eind achttiende eeuw genationaliseerd. Daarvoor waren ze in handen van de VOC en de WIC (Oost- en West-Indische Compagnie), die indirect door de Staten-Generaal gecontroleerd werden. Het bestuur was dus in handen van de compagnieën. Vlak nadat de VOC en WIC failliet gingen en de kolonies in handen van de staat kwamen, brak de Franse tijd aan en werden bijna alle kolonies, waaronder de Kaapkolonie, bezet door de Britten. In 1815 op het Congres van Wenen kreeg NL alleen NL-Indië, Suriname (de oostelijke helft van het vroegere Nederlands Guijana, dat ook het bij GB gebleven westelijk deel van Guyana - Brits Guyana - omvatte), de Antillen en enkele handelsposten aan de Goudkust (nu Ghana) terug. De Kaapkolonie, Ceylon (nu Sri Lanka) en westelijk Guyana bleven Brits, waarschijnlijk vanwege hun strategisch belang. Daardoor ging dus wel de meest Nederlandse van alle koloniën, de Kaapkolonie, verloren. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Dat zullen we natuurlijk nooit weten. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | ||||
|
![]() Citaat:
Die talen bestonden natuurlijk al eerder, want ze waren de taal van de betreffende stam. Maar aangezien de stam is verhuisd, is ook het spreekgebied van de taal verhuisd. Citaat:
De meeste mensen van Britse afkomst zijn waarschijnlijk in de 19e eeuw aangekomen in Zuid-Afrika. Bij de Tweede Boerenoorlog (1899-1902), waar dit lied over gaat, waren er al zeer veel Britten. Je moet bedenken dat de Afrikaanstaligen destijds in tweeën gesplitst waren: het deel dat in de vrije Boerenrepublieken woonde, die officieel Nederlandstalig waren maar waar de volkstaal Afrikaans (toen nog beschouwd als dialect van het Nederlands) was, en het deel dat in de Britse Kaapkolonie woonde samen met of naast de Engelstalige Britse kolonisten. In die Kaapkolonie waren het zowel blanken als kleurlingen die Afrikaans spraken. De Tweede Boerenoorlog eindigde in 1902 met de onderwerping van alle Boerenrepublieken, maar al in 1910 werd de Britse kolonie omgevormd tot de volledig autonome Unie van Zuid-Afrika, met alleen nog een personele unie met GB (het Britse staatshoofd was ook staatshoofd van de UZA). In 1961 verbrak men dan de banden met het moederland om een republiek te worden. Na 1902 zullen er ongetwijfeld nog wel immigranten geweest zijn, maar ik denk niet zoveel meer uit GB. Toen kwamen er trouwens wel Nederlandse immigranten bij, vooral in de jaren 20 en 30 en vlak na WOII. Citaat:
Ik denk niet dat een VKN wel de Britse overmacht had kunnen weerstaan. GB was destijds gewoon dé wereldmacht. Citaat:
Zo zie je dat ook onder Nederlands bestuur er wel conflicten waren tussen overheid en kolonisten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Is in ieder geval een prachtig lied.
Ik zoek eigenlijk een vlag van Oranje-Vrystaat.
![]() |