![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat werkt tegelijkertijd de stabilisatie in die landen en die regio in de hand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op dit ogenblik weet ik er niet zoveel van. Het klopt dat die vlag de oude vlag van Georgië is, en dan bedoel ik de tijd van Koning David Agmashenebeli (David de Bouwer) 1073-1125, en dateert van de eerste kruistochten. Koning David is de beroemdste koning, en heeft als grote verdienste dat hij het land verenigde. Daarom ook dat hij zo symbolisch is voor de Georgiërs van vandaag, zeker met al die problemen met drie van haar provincies.
Stuiptrekkingen van eeuwenoud nationalisme, toen het land nog in verschillende koninkrijken was opgesplitst. Koning David bouwde ook in 1106 het kloostercomplex van Gelati, dat een door de Unesco geklasseerd wereldmonument is. De vlag is ook al een aantal jaren de vlag van de partij van de nieuwe Georgische president Saakashvili. Zondag vond zijn inauguratie plaats als president, maar de dag ervoor vond de religieuze inauguratie plaats in... juist: het kloostercomplex van Gelati die Koning David de Bouwer heeft gesticht en waar hij ook begraven ligt. Het kloostercomplex bevatte ook een academie waar de belangrijkste wetenschappenw werden onderwezen. Hoe dat precies zit met de Orde van de Tempeliers en de Kruistochten, weet ik jullie later nog wel te vertellen. Bovendien werd in dezelfde periode (?) in Jeruzalem een Georgische kerk/klooster gesticht. Het hangt dus wel degelijk allemaal samen.
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, Piano, als ik dat zo lees denk ik dat er toch nog iets van aan is. Darwin zal ergens toch nog gelijk hebben. Het kiezen van de vlag met het kruis van de tempeliers en de kruisvaarders zou inderdaad wel eens een bewust bedoelde verwijzing naar het verleden kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() Meer dan een verwijzing naar het verleden is het een afwijzing van de zeer recente geschiedenis. De oude vlag was de vlag van de eerste Republiek Georgië (1918-1921) die na drie jaar door de Sovjets werd overrompeld (mislukking nr. 1). De vlag was ook die van de Republiek Georgië na 1991, een staat die geteisterd werd door corruptie, burgeroorlog, separatisme, economische achteruitgang, vervalste verkiezingen (mislukking nr. 2). De vlag is m.i. eerder een verwijzing naar een nieuw begin dan een ver verleden.
Sahakashvili is Georgië's laatste kans. Als het hem lukt te hervormen en de corrupte ex-KGBers en ex-KPers uit het staatsbestel te verdrijven kan Georgië potentieel zeer welvarend worden. Als hij mislukt valt het land definitief uiteen; een bloedbad is dan niet uit te sluiten. Het is nu alles of niks in Georgië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Moest Georgië nu wel aan de voorwaarden voldoen, zou ik zeggen: kom maar binnen, of er nu een landbrug is of niet (anders zou bv. Griekenland ook nooit toegelaten zijn). Mits uiteraard Georgië een min of meer democratisch (lees: particratisch) land is dat de mensenrechten respecteerd. Ik denk dat onze Piano daar wel meer over kan zeggen. Het is daar vooral dat het schoentje knelt bij Turkije. En de voorspraak van Bush voor Turkije was vooral van geopolitieke aard: van daar uit kon hij Irak perfect aanvallen. Nu Saddam gevallen is, klinkt het heel wat stiller aan Amerikaanse kant.
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Shebernadza was zetman van de Russen, Powell's aanwezigheid is niet elke "nieuwe democratie" gegund...
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nieuwe vlag drukt volgens mij een enggeestig nationalisme uit, zoals begin jaren '90, en dat kan weinig goeds voorspellen voor de relaties met de afvallige republieken Ossetië en abchazië, die nu nog minder zin hebben om ooit terug in georgië te integreren. Het monasterie van Gelatri is desalniettemin een prachtig complex in een fantastische omgeving, vooral de schilderingen en ikonen spreken tot de verbeelding. (de architectuur zelf is weinig indrukwekkend als je vergelijkt met onze kathedralen) Georgië heeft een min of meer Europese cultuur (hoewel dan duidelijk de Russische variant van de Europese cultuur) dus het zou moeten kunnen lid worden van de Europese Unie. Bovendien heeft het land zeker potentieel, ze erfden van de Soviet-Unie een zeer ontwikkelde bevolking, goed onderwijs, industriële infrastructuur (die nu wel volledig platligt), etc. helaas is er de afgelopen 15 jaar veel verval geweest op alle vlakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister