Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2007, 19:31   #21
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Definiëer eens armoede, zeer concreet nu.
Wil je echte armoede kennen ga dan naar Africa. Die 15% hier zijn nog altijd mensen die meer dan 500 € trekken hoor. Is dat armoede zoals in derde wereld landen ?
luxe probleem ja, iedere arme in België heeft iedere avond minstens eten en drank.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 19:34   #22
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Moeten staat op stal duveltje.
Bovendien treed ik Metternich deze keer helemaal bij.
Geen eenzamer mens dan een rijke stinkerd die zelfs zijn beste vrienden wantrouwt omdat hij er niet zeker van is dat hij die vrienden ook zou hebben als hij niet rijk was.
Knuppel,meestal gaat echte armoede gepaard met eenzaamheid,omdat mensen nu eenmaal geld zien als en schoonheid,macht,kunnen(zonder ben je niets)
Echte armen als ik weten zoiets wel hoor !!!
Oud 3 maart 2007, 19:34   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Wil je echte armoede kennen ga dan naar Africa. Die 15% hier zijn nog altijd mensen die meer dan 500 € trekken hoor. Is dat armoede zoals in derde wereld landen ?
luxe probleem ja, iedere arme in België heeft iedere avond minstens eten en drank.
Ik kom genoeg in Afrika hoor.

Oud 3 maart 2007, 19:46   #24
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk ik haat het om arm te moeten moeten zijn,ik zou vele liever wat meer geld hebben en gelukkig leven.
Ik heb echt mijn best gedaan om uit de armoede te geraken,en geloof dat ik dit alsnog kan,dus ik geef het zeker niet op!!!
Oud 3 maart 2007, 19:53   #25
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

C2C maakt het zich wel niet gemakkelijk... Die opent een topic en is weg om elders dan weer te verschijnen onder de nickname 'Minister van Irritatie'...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 20:01   #26
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom genoeg in Afrika hoor.

Erg crimineel land vind je niet ?
Duveltje: ik geef je gelijk, ik besef welk ongeloofelijk geluk ik heb. Ik heb geen hoger diploma maar ben blij dat ik mijn ouders heb. Ik voel me zelf meer een volksmens ipv om te gaan met stijfburgerlijke zakenmensen zoals mijn vader.
Moesten jouw ouders het wat breder hebben duveltje dan zou jij nu ook meer hebben (tenminste als ze van je houden). Daarom vind ik het zo erg dat jij slachtoffer bent van deze multicultrele samenleving. Ik bedoel daarmee: jij zou perfect kunnen rondkomen in dit land, maar niet als het geld ook gedeeld word voor alle buitenlanders, so called 'nieuwe Belgen'. Jij bent verdomme hier geboren en zit in de armoede omdat men veel te gul is voor de anderen. Dit vind ik zo onrechtvaardig!
Er is gewoon geen geld meer, ik stel simpelweg zoals Le Pen voor.
Alles mag gerust blijven zoals het is, met het ene verschil dat enkel het eigen volk (les belges) daarop recht hebben. Populistisch ? neen want het is perfect haalbaar, de sociale zekerheid zou dan zeker te betalen zijn, zeker als 65% van de vlamingen werken.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 20:02   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Je hebt internet, dat is al iets.
Oud 3 maart 2007, 20:03   #28
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt internet, dat is al iets.
Daar heb je 100% gelijk in Lombas !!!!!
Oud 3 maart 2007, 20:09   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als je 48 jaar in de armoede leeft en je hoort deze onzin,dan slik je wel ff,dan denk je zouden de jongeren dit nu niet begrijpen?
Maar nee jong ,mijne zoon begrijpt dit wel en hij heeft het wel gemaakt in het leven-of beter gezegd,hij heeft wel de kansen gekregen.....
Eens ff diep over na denken hé Lombas !!!!
"Armoede" werd niet zomaar tussen haakjes gezet door Lombas, duveltje.

Er zijn mensen die zich rijk voelen met weinig geld en die er zonder al teveel moeite in slagen om geen schulden te maken, maar er zijn er ook met een riant inkomen die bezwijken onder zelf gemaakte schulden.
In een land waar de sociale zekerheid zo is uitgebouwd als in Belgique hoeft niemand nog honger te lijden uit armoede.
Echte armoede vindt je in de derde wereldlanden.

Ik weet ook wat het is om 'arm' te zijn als oudste dochter uit een gezin van negen kinderen en enkel mijn vader als kostwinner. In die tijd werd er nog kindergeld afgetrokken voor elke dag dat de kostwinner ziek werd.

Er was soms geen geld meer om het hoogstnodige te kopen zodat al het leeggoed werd bijeengezocht (toen was nog alle melk in flessen of vers van de boer) en werd er van het statiegeld een pakje margarine gekocht. Het goedkoopste merk. Een vierkant pakje van 250 gram in een papieren verpakking. De bakker, die toen nog dagelijks aan huis leverde, werd ééns per twee weken betaald als het loon van vader binnenkwam.
Toch herinner ik me niet dat we ooit honger of kou leden. Mijn vader slaagde er zelfs in een eigen huis te bouwen voor zijn gezin. Hij diende als metserknecht na zijn uren op de mijn. De twee metsers bouwden ons huis ook na hun uren en in het weekend.

Geen enkele van mijn broers en zussen zijn in de structurele armoede gesukkeld, integendeel. Ze doen het allemaal meer dan behoorlijk goed vandaag.

Ik ken echter ook een koppel met vier kinderen waarvan geen van beiden een klop deed. Van de voedselpakketten die het gezin regelmatig kreeg toegestopt werd de helft weggegooid omdat de kinderen geen yogourt of melk lustten. De dagen nadat het dopgeld van vaderlief weer was binnengekomen zag je hem echter steevast van de frituur terugkomen met een zak vol frituurkost voor het hele gezin.
Hun sociale woning verloren ze omdat ze het geld naar de frituur droegen maar niet hun huur betaalden.
In dit geval was de armoede waarin dat gezin verkeerde het gevolg van wanbeheer.

Bij mij thuis werden er varkens gevet en geslacht. Het varkensvet diende om frietjes te bakken van de aardappelen die mijn vader zelf kweekte op de grond waar hij ook zijn huis op bouwde. Een zandberg die hij voor een appel en ei kocht, maandenlang met schop en kruiwagen afgroef tot een bebouwbaar stuk grond en waar hij jaren over deed om het een beetje vruchtbaar te maken.

Het enige dat ik als bittere armoe heb ervaren in mijn jeugd, en dat me is bijgebleven tot op de dag van vandaag, is het gebrek aan aandacht dat we thuis kregen. Maar dat heeft dan weer tot gevolg gehad dat ik de aandacht en liefde die ik van mijn ventje krijg- meer dan anderen die nooit beter wisten dan dat ze alle aandacht kregen van hun ouders- kan waarderen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 maart 2007 om 20:11.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 20:21   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knuppel,meestal gaat echte armoede gepaard met eenzaamheid,omdat mensen nu eenmaal geld zien als en schoonheid,macht,kunnen(zonder ben je niets)
Echte armen als ik weten zoiets wel hoor !!!
Als 12 jarige heb ik het zelfs een paar jaar zonder muziek moeten doen, Duveltje. De luidspreker van de radio was kapot en het huis afbetalen ging voor.
We mochten nooit ergens naartoe omdat daar geen geld voor was. Toch heb ik me nooit eenzaam gevoeld behalve door gebrek aan aandacht. Ik heb immers ongestoord door bos en hei kunnen lopen, kikkers en meikevers gevangen, eitjes uit vogelnestjes gehaald, eekhoorntjes gevangen met mijn vader (waar ik nu nog altijd spijt van heb). Ik heb met de jongens indiaantje en cowboy gespeeld, pijl en boog gemaakt, hutten gebouwd, bos-en braambessen geplukt en duizende jongensboeken gelezen.
Oud 5 maart 2007, 01:50   #31
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk ik haat het om arm te moeten moeten zijn,ik zou vele liever wat meer geld hebben en gelukkig leven.
Ik heb echt mijn best gedaan om uit de armoede te geraken,en geloof dat ik dit alsnog kan,dus ik geef het zeker niet op!!!
Een job zoeken waar je meer verdient, duveltje.
Is maar een voorstel hé.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 04:01   #32
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
jij zou perfect kunnen rondkomen in dit land, maar niet als het geld ook gedeeld word voor alle buitenlanders, so called 'nieuwe Belgen'. Jij bent verdomme hier geboren en zit in de armoede omdat men veel te gul is voor de anderen.
Ik ken een aantal mensen die in de armoede zijn terecht gekomen door werkloosheid. Ze vallen terug op en uitkering, zijn te oud voor een nieuwe, billijk betaalde job en betalen een veel te hoge huur op de privémarkt (nooit in aanmerking gekomen voor sociaal huren wegens "te veel verdienen" en nu op de wachtlijst). Het netto-maandinkomen dat zij overhouden is 300€ = 10€/dag.

De huisbazen van die mensen zijn geen allochtonen, zijn geen Walen en zijn geen vertegenwoordigers van groepen die u met de vinger wijst als schuldigen. Het zijn rijkgefraudeerde Vlaamse zelfstandigen die in het stemhokje "eigen volk eerst" aankruisen. Eens buiten het stembureau huldigen zij het principe "eigen portefeuille eerst" en buiten zij hun Vlaamse medeburgers gewetenloos uit.

D�*t is de realiteit. Wat u doet is hokjesdenken in een saus van valse pathos.
Oud 5 maart 2007, 08:18   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zoals Hubert Van Humbeeck, na de officiële publicatie van de verpletterende cijfers door de EU, terecht stelt in Knack: er is vandaag maar één echt politiek thema: de enorme en stijgende armoede in ons land (nu al 15%), en de groeiende sociale ongelijkheid.

Alle andere thema's zijn bijkomstig. Ook op dit forum.

De vraag is dus eenvoudig: hoe gaan we de enorme armoede in ons land aanpakken, en de sociale ongelijkheid. Wat stelt u voor om actief het huidige sociaal-economische, kapitalistische systeem aanpakken dat deze twee-sporen maatschappij aanvuurt?

Graag een concreet antwoord. Het is tenslotte de enige kwestie die bij de komende verkiezingen echt van belang is.

Beginnen met werkelozensteun te beperken in tijd.

Belastingsverlaging voor laagste inkomens (van mensen die werken natuurlijk)

Papierwinkel voor bedrijven drastisch verminderen

Wie een eigen zaak start vrijstellen van belastingen voor X jaar.

Het overwegen van een flattax en bekijken wat de haalbaarheid daarvan is.

Doorgedreven besparings en informatiseringsronde op alle ministeries. Alle politieke benoemingen daar buitengooien.

Actief opsporen en uitzetten van uitgeprocedeerde illigalen, de procedure drastisch inperken.

Gezinsherening afschaffen

En ik kan er zo nog wel een hoop verzinnen die sterk kostenbesparend zijn, met de kostenbesparing blijft er geld over voor investering en voor belastingsverlaging,

met een belastingsverlaging verhoogt de koopkracht en schiet de economie vanzelf in gang.

Maar alle pamperwetten moeten eruit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 08:26   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daphne Bekijk bericht
Ik ken een aantal mensen die in de armoede zijn terecht gekomen door werkloosheid. Ze vallen terug op en uitkering, zijn te oud voor een nieuwe, billijk betaalde job en betalen een veel te hoge huur op de privémarkt (nooit in aanmerking gekomen voor sociaal huren wegens "te veel verdienen" en nu op de wachtlijst). Het netto-maandinkomen dat zij overhouden is 300€ = 10€/dag.

De huisbazen van die mensen zijn geen allochtonen, zijn geen Walen en zijn geen vertegenwoordigers van groepen die u met de vinger wijst als schuldigen. Het zijn rijkgefraudeerde Vlaamse zelfstandigen die in het stemhokje "eigen volk eerst" aankruisen. Eens buiten het stembureau huldigen zij het principe "eigen portefeuille eerst" en buiten zij hun Vlaamse medeburgers gewetenloos uit.

D�*t is de realiteit. Wat u doet is hokjesdenken in een saus van valse pathos.

Nochtans, moet u die rijkgefraudeerde vlaamse zelfstandigen op uw blote knieetjes danken, dat ze hun geld in de verhuur van woningen willen steken.

België is immers een van de landen in europa die zijn inwoners op dat vlak serieus in de steek laat, er is nauwelijks sociale woningbouw... (althans voor verhuur).

Als de staat het dus morgen die zelfstandigen wat lastig begint te maken, is het gedaan met verhuren, aan de klasse die het het hardst nodig heeft...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 09:12   #35
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

De armen gaan dat toch vooral zelf moeten doen.

Om even een algerijns gezegde aan te halen "recht krijg je niet, je neem het". T'is met die motivatie dat bv het AEL is opgestart.

Door te gaan roepen hoe de staat de armoede moet oplossen, ga je nog lang mogen wachten. En wat ik ook niet bedoel is dat armen zich moeten organiseren in een Vierde Wereldsyndicaat zodat ze in koor kunnen bedelen...

Armen moeten zichzelf uit de boot sleuren. En dat is de handen uit de mouwen steken. Actief werk zoeken, en als ze niet aan't zoeken zijn, een vak leren. De VDAB biedt genoeg richtingen aan die je voor een appel en een ei kunt aanleren. Al betekent dat 12u per dag werken. Zweer de cigaretten en de drank af, en op enkele jaren tijd ben je iemand totaal anders.
Oud 5 maart 2007, 12:54   #36
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
België is immers een van de landen in europa die zijn inwoners op dat vlak serieus in de steek laat, er is nauwelijks sociale woningbouw... (althans voor verhuur).
U heeft gelijk. Als we vergelijken met de streefcijfers in Nederland (zie nieuw regeerakkoord) staan we inderdaad nergens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nochtans, moet u die rijkgefraudeerde vlaamse zelfstandigen op uw blote knieetjes danken, dat ze hun geld in de verhuur van woningen willen steken.
Als de staat het dus morgen die zelfstandigen wat lastig begint te maken, is het gedaan met verhuren, aan de klasse die het het hardst nodig heeft...
Hier volg ik u niet. Waarom moeten wij mensen bedanken die eerst de schatkist oplichten en dan met dat donkergrijze geld de zwakken in de samenleving nog 's uitbuiten? Een kromme redenering, vind ik. Via een rechtvaardige fiscaliteit én streng toezicht op de naleving ervan verwerft de overheid de nodige middelen voor sociale woningbouw. Waarom hebben buitenlandse fraudeurs (waaronder Nederlanders) hun actieterrein naar Vlaanderen verlegd denkt u? Precies ja, en gaat het daarom slechter in Nederland? Ik dacht van niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be