Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 08:20   #21
laurens274
Partijlid

Standaard

Ik ben voorstander van een privatisering van de pensioenen in verzekeringsfirma's.
1)Iedereen kan eruit stappen wanneer hij wil
2)Alles wat je als premie betaalt krijg je zowiezo terug
3)niet onderhevig aan demografische factoren
4)Verzekeringsfirma's doen aan kapitaalsvorming. De intrestvoet blijft laag: leningen zijn goedkoper en meer ondernemingen.
laurens274 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 10:05   #22
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
In Roemenië krijgt een gepenioneerde licentiate M.O. momenteel € 40,- per maand.
Jij vergelijkt hier appelen met peren.
Hier kost een brood weldra 2 euro. Hoeveel is dat in Roemenië?
Een doodgewoon appartementje huur je hier voor 500 Euro. Hoeveel in R?

Laatst gewijzigd door Freddie : 19 augustus 2007 om 10:06.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 10:14   #23
duncan
Banneling

Standaard

Pensioenen zen VEELS te laag en onze NETTO inkomsten ook zo doende neemt ONZE koop kracht af want ONS geld werd gestolen ( belastings wetten ....) door ONZE politiekers .

*Hoogste loonkost in dees apenland en benelux en europa bijna .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 10:20   #24
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Jij vergelijkt hier appelen met peren.
Hier kost een brood weldra 2 euro. Hoeveel is dat in Roemenië?
Een doodgewoon appartementje huur je hier voor 500 Euro. Hoeveel in R?
..

De meeste prijzen zijn gelijk aan de prijzen "bij ons".. De mensen moeten het daar eerder van een parallelle markt hebben, groenten die ze zelf kweken enz..

Het vergelijken van armoede en levensstandaard is een hachelijke zaak omdat men zichzelf steeds in een spectrum van een gepercepteerde middelnmoot plaatst.
Oud 19 augustus 2007, 10:24   #25
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een privatisering van de pensioenen in verzekeringsfirma's.
1)Iedereen kan eruit stappen wanneer hij wil
2)Alles wat je als premie betaalt krijg je zowiezo terug
3)niet onderhevig aan demografische factoren
4)Verzekeringsfirma's doen aan kapitaalsvorming. De intrestvoet blijft laag: leningen zijn goedkoper en meer ondernemingen.

De waarde van de pesioenfondsen is in delaatste weken met zo'n 15 % gemiiddeld gedaald. De beurscommentatoren zeggen hirvan dat het effect op langere termijn niet voelbaar zal zijn.. wat prettig is voor diegenen die nu van dat pensioen zouden willen genieten.. die moeten wachten met hun rekeningen te betalen tot de beurs wat aangetrokken is zeker ?
Probeer de netto-lonen eens met 15 % te verlagen omdat er idioten over de oceaan met het vooruitzicht op grote winsten roekeloos leningen verstrekten...
Oud 19 augustus 2007, 11:31   #26
duncan
Banneling

Standaard

ik zen voorstander van een inkomens garantie en dus per definitie een onvoorwaardelijke basis inkomen zoals dhr.T.Wlaslac op vws ( vierde wereld syndicaat ) verkondigde .

Laatst gewijzigd door duncan : 19 augustus 2007 om 11:31.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 11:54   #27
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
De waarde van de pesioenfondsen is in delaatste weken met zo'n 15 % gemiiddeld gedaald. De beurscommentatoren zeggen hirvan dat het effect op langere termijn niet voelbaar zal zijn.. wat prettig is voor diegenen die nu van dat pensioen zouden willen genieten.. die moeten wachten met hun rekeningen te betalen tot de beurs wat aangetrokken is zeker ?
Probeer de netto-lonen eens met 15 % te verlagen omdat er idioten over de oceaan met het vooruitzicht op grote winsten roekeloos leningen verstrekten...
Die beurscommentatoren hebben gelijk. Als je jong bent wordt een pensioenfonds hoofdzakelijk belegd in aandelen. Hoe ouder je wordt hoe meer men verschuift van aandelen naar risicoloze beleggingen(zoals obligaties). Als de beurs daalt zal je pensioenfonds enigszins dalen in waarde. Voor een gepensioneerde zal dit niet zodanig veel zijn. Het is wel natuurlijk beter om te wachten tegen dat de beurs herstelt maar het is niet zo erg mocht je het niet doen want het percentage van aandelen is tamelijk klein in de portefeuille.

Ik verkies toch mijn systeem want de vergrijzingskost wordt geraamd op 1024 miljard euro, minder dan 4 maal onze staatsschuld en dat moet worden betaald binnen de 20 jaar. Het lukt om ons niet om de staatsschuld af te lossen hoe zouden we dan de vergrijzing kunnen betalen.
Oud 19 augustus 2007, 13:45   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Samen met de verplichte ziekteverzekering is het pensioenstelsel één van de kroonjuwelen van onze moderne democratische samenleving : solidariteit georganiseerd door de staat en met als doel het bieden van een menswaardig bestaan aan alle burgers, ook zij die in moeilijkheden verkeren.
Alleen is de solidariteit wel georganiseerd door de staat, maar is er bij het pensioen van hun talloze ambtenaren niet veel van die solidariteit te merken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 13:48   #29
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
.

Ik verkies toch mijn systeem want de vergrijzingskost wordt geraamd op 1024 miljard euro, minder dan 4 maal onze staatsschuld en dat moet worden betaald binnen de 20 jaar. Het lukt om ons niet om de staatsschuld af te lossen hoe zouden we dan de vergrijzing kunnen betalen.
Met een fikse vermogenbelasting, oa op sommen getrokken uit pensioenfondsen
Oud 20 augustus 2007, 11:35   #30
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Samen met de verplichte ziekteverzekering is het pensioenstelsel één van de kroonjuwelen van onze moderne democratische samenleving : solidariteit georganiseerd door de staat en met als doel het bieden van een menswaardig bestaan aan alle burgers, ook zij die in moeilijkheden verkeren.

Als we aan dat solidariteitsprincipe beginnen te morrelen dan zijn we verkeerd bezig. Dan krijgen we op de kortste tijd amerikaanse toestanden. Er wordt al een hele tijd geroepen dat het systeem te duur wordt, en dat het met de vergrijzing van de bevolking helemaal onbetaalbaar zal worden. Die conclusie is grotendeels gebaseerd op projecties, maar ik weet niet in hoeverre die bijvoorbeeld voldoende rekening houden met de instroom van jonge migranten. Maar goed, laat ons ervan uit gaan dat het effectief te duur wordt om al die gepensioneerden te blijven uitbetalen. Wat kan en moet de staat daar dan aan doen? Met het generatiepact heeft de regering een poging ondernomen om bij te sturen, maar het is de vraag of die poging niet te veel blijven steken is in tijdsrovende discussies over specifieke regelingen, dit terwijl er aan de grote lijnen zo goed als niets is gewijzigd.

Het is een heel complexe materie, maar eigenlijk is het basisprincipe eenvoudig : Een mens trekt zich op een gegeven moment in zijn of haar leven terug uit het professionele leven, en is van dan af aangewezen op bijeengespaard kapitaal of hulp van anderen. Vroeger stierven mensen doorgaans vrij jong en de meesten bleven één of andere vorm van activiteit uitvoeren tot op hoge leeftijd. Ze waren dus "verminderd productief". Ook konden de meesten rekenen op naaste familie voor zorg en dagelijks onderhoud. Gaandeweg is één en ander geformaliseerd en kregen we een wettige pensioenleeftijd en een uitkering door de staat. Eigenlijk heeft het pensioenstelsel van in het begin een pervers effect gehad, namelijk dat mensen in hun leven een nieuw soort van mijlpaal plantten en tegen zichzelf zeiden "Vanaf die dag ga ik van het leven profiteren." Daarvoor had zo'n "nieuwe levensfase" gewoonweg nooit bestaan, en mensen werkten gewoon verder tot het niet meer ging. Hoe langer het stelsel bestond, hoe meer afwijkingen en uitzonderingen er ook kwamen, zoals het prépensioen. En nu zitten we dus met een stelsel dat nog steeds gebaseerd is op het nobele principe van de solidariteit, maar dat een heel aantal bizarre uitwassen vertoont, zoals bepaalde beroepen waar men op 56 met pensioen kan. Dat is veel te jong, en dat moet iedereen nu maar eens beginnen begrijpen. Natuurlijk wordt het stelsel te duur als iemand zich op 56 in de nazomer van zijn leven volledig op nonactief stelt, en dan aan de staat vraagt om hem of haar nog 40 jaar lang te blijven uitbetalen.

Deze discussie is bij de voorstelling van het generatiepact spijtig genoeg verzand in gekibbel over de exacte leeftijd voor het prépensioen en zomeer. Nochthans zijn er een paar interessante ideeën geopperd. De sleutel voor het betaalbaar houden van de pensioenen ligt in het langer actief houden van de mens. Of we dat nu graag horen of niet, maar daar kan je niet omheen. Eens een mens echt niet meer kan werken wegens zijn ouderdom, dan moet de staat klaarstaan met voldoende middelen om een menswaardig bestaan te verzekeren tot aan het levenseinde. En dat wil zeggen een uitkering die de gepensioneerde toelaat van nog wat meer te doen dan de huur te betalen en te eten. Die uitkeringen moeten absoluut worden gekoppeld aan de index, want zoals het nu is boert de gemiddelde gepensioneerde financieel alsmaar achteruit.

Ik ben voor het optrekken van de minimale pensioenleeftijd naar 70 jaar (met eventueel een paar uitzonderingen voor fysiek belastende beroepen), en met een open plafond dwz als ik wil blijven werken tot 80 dan kan dat en dan wordt ik daar voor beloond door de staat, bijvoorbeeld door vrijstelling van belastingen. Ook ben ik voor maatregelen die de vastgoedspeculatie stevig bestrijden, zoals een plafond voor huur- en verkoopsprijzen per m2, en een actief stimulatiebeleid voor het aankopen van een eigen woning, samen met een uitbreiding van het aantal sociale woningen en service flats. Dat vormt nog steeds de beste bescherming voor de gepensioneerde tegen verarming. Verder moet er meer gebruik gemaakt worden van regelingen als viagerverkoop.
Ons solidariteitsprincipe moet inderdaad kunnen blijven bestaan ! En het is inderdaad een complex gegeven. Maar het mag niet uitgezogen worden. Zo begrijp ik best dat asielzoekers naar België komen om een beter leven op te kunnen bouwen, maar niet ten koste van mijn pensioen en liever een optrekken van de laagste pensioenen naar 800 euro ! En hoe erg ook : ons asielbeleid zal toch moeten wijzigen ! Eerder een green card voor mensen die hier kunnen werken vinden en geen legalisering van illegalen die dan meer ontvangen dan degene met een laag pensioen ! Ook geen kosteloze tandheelkundige verzorging voor kinderen en geen bijkomend kindergeld in september en geen familiehereniging meer. Want de misbruiken zijn er ten overvloede.

En pensioenleeftijd overal verhogen tot minimaal 60 jaar maar ook dat is een complex gegeven want waar vind je werk als je 55 bent en je firma overkop is gegaan ? Een oplossing kan zijn dat men enkel ambtenaar kan worden vanaf 50 jaar. Zodat er een plaats is waar je als oudere aan de slag kan en ik ben ervan overtuigd dat deze beter zullen presteren dan de huidige ambtenaar van 40 jaar die al 20 jaar vastgeroest zit !
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 11:46   #31
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Men kan op de duur al beter niet aan pensioensparen doen.
Iedere maand geld van je rekening houden en thuis in een kous onder je matras leggen. Na 40 jaar heb je dan wel zoooooooooooo'n bult onder de matras, maar er blijft van je geld tenminste nog iets over.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 11:50   #32
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Als alleenstaande met een doorsnee inkomen blijft er weinig over om aan pensioensparen of aan sparen te doen. Mijn matras is gewoon lekker zacht en heeft ook geen bult !
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 11:50   #33
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Men kan op de duur al beter niet aan pensioensparen doen.
Iedere maand geld van je rekening houden en thuis in een kous onder je matras leggen. Na 40 jaar heb je dan wel zoooooooooooo'n bult onder de matras, maar er blijft van je geld tenminste nog iets over.
Dan is het gewoon papier zonder een waarde want inflatie zal het wel wegbelasten.
Oud 20 augustus 2007, 12:01   #34
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
ik zen voorstander van een inkomens garantie en dus per definitie een onvoorwaardelijke basis inkomen zoals dhr.T.Wlaslac op vws ( vierde wereld syndicaat ) verkondigde .
Wie is dat?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 20:40   #35

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boppa47 Bekijk bericht
Wel mijn beste, ik heb tijdens mijn loopbaan aan pensioensparen gedaan en dat is uitbetaald bij mijn pensionering, daarvan hebben we enkele leningen die nog liepen afbetaald en onze woning gerenoveerd. Krijg ik toch van de pensioenkas een schrijven dat ze schatten dat ik op de uitbetaalde som, waar toch al 16,5% is afgehouden, een FICTIEVE rente zal hebben van 845 € per jaar, op deze FICTIEVE rente gaan ze nu per maand 16 € MEER solidariteits bijdragen afhouden. Het geld dat ik reeds uitgegeven heb, daar wordt geen rekening mee gehouden kreeg ik als antwoord. Weeral een bewijs dat de spaarzame en hard werkende Jan Modaal wordt gestroopt tot hij doodvalt.
De lancering van het pensioensparen is eigenlijk een grote valkuil vermits het een verdoken manier is om op termijn minder pensioen te moeten geven van de staat uit ("ge moest maar aan pensioensparen gedaan hebben, mijnheer, mevrouw"). Eigenlijk had beter niemand hieraan meegedaan.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 20:41   #36

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Wie is dat?
Kabouter Plop.

Laatst gewijzigd door Karma : 20 augustus 2007 om 20:43.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 20:56   #37
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Kabouter Plop.

HOP, HOP …. KABOUTER PLOP ….
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 23:33   #38
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De lancering van het pensioensparen is eigenlijk een grote valkuil vermits het een verdoken manier is om op termijn minder pensioen te moeten geven van de staat uit ("ge moest maar aan pensioensparen gedaan hebben, mijnheer, mevrouw"). Eigenlijk had beter niemand hieraan meegedaan.
Als er in de toekomst nog wel pensioenen zullen zijn Veel economen zijn daar vrij pessimistisch over.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 09:45   #39
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk had beter niemand destijds geloofd dat de staat voor onze pensioenen ging zorgen.
Oud 21 augustus 2007, 14:52   #40
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dacht wel dat pensioenfondsen (tenminste deze die bedoeld worden) werken met een vast doel (vergelijk het met fondsen met gewaarborgde terugbetaling).
Dus een echt argument tegen privé-pensioenfondsen is dit ook niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be