![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Hier in dit bananenland mag je zo hard werken als je wil, een gedeelte van Uw zuurverdiende centen komt maar in aanmerking voor de berekening van Uw pensioen, er is namelijk een plafont ingesteld, hetgene dat men meer verdiend heet dan solidariteit, voor wie, om de ambtenarij een mooi pensioen te geven, mensen die nooit hebben willen werken, asiel zoekers die hier nog geen enkele cent hebben afgedragen. Onze regeringen zijn nooit benouwd geweest om van een goed verdienende arbeider die een mooi loon had door in ploegen te werken, voor 65% te beroven van zijn inkomen, maar als die brave mensen met pensioen gaan blijkt dat er geen rekening wordt gehouden met wat hij in totaal heeft verdiend.
De werkende massa die toch de economie mede draaiende houden, draaien nog altijd op voor de profiteurs. Spijtig dat ik in dit klote land ben geboren, ben er ook maar achter gekomen nadat ik met pensioen ben gegaan, een ware schande dat een van de welvarendste landen in de wereld bij de laagste pensioenen staan, bij deze voel ik mij bij de neus genomen door alle regeringen ( dieven en hypokrieten ) die er al geweest zijn. De CD-V heeft nu het licht gezien, maar laat U niet verleiden, het blijft een wolf in schapenvacht, zij hebben al sinds het ontstaan van België het beleid bepaald, zij waren ook de grootste dieven, zij zullen niet veranderen bij een mogelijke verkiezing, men zal blijven bestolen worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Idd,cd&v zijn de grootste geldluizers qua gebied belastingen betalen.
Feit is wel;men zal altijd belastingen moeten blijven betalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Boppa : een correctie het zijn de laagste pensioenen ie. die pensioenen van
asielzoekers en ongeregeld laangverdienend en werkschuw tuig die "het laagst" zijn - Indien we aansluiting zoeken met "de" rest van Europa zouden het uitgerekend die mensen zijn die volgens U een "onverdiend" pensioen genieten die méér gaan krijgen. "De hardwerkende Vlaming" of "Jan modaal" zijn pensioen zou in de (nog niet geplande) inhaalbeweging niet meer krijgen. De bittere waarheid is dat al wie tijdens zijn aktieve jaren geen investering doet in een "eigen huis" of niet aan "pensioensparen" deed het altijd moeilijk zal hebben. In Roemenië krijgt een gepenioneerde licentiate M.O. momenteel € 40,- per maand. Politiekers beloven iedereen even rijk te maken, maar iedereen even arm maken schijnt toch nog gemakkelijker.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Als je ziet hoeveel geld ze weggeven en verbrasselen ieder jaar en dit al in feite sinds het bestaan van belgie.........
![]() En dan nu afkomen dat mensen geen pensioen meer kunnen hebben. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In Engeland krijgt een gepensioneerde 60 pond per week en dat terwijl je voor een kleine kamer 45 pond dient te betalen, er blijft weinig over om van te leven
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Samen met de verplichte ziekteverzekering is het pensioenstelsel één van de kroonjuwelen van onze moderne democratische samenleving : solidariteit georganiseerd door de staat en met als doel het bieden van een menswaardig bestaan aan alle burgers, ook zij die in moeilijkheden verkeren.
Als we aan dat solidariteitsprincipe beginnen te morrelen dan zijn we verkeerd bezig. Dan krijgen we op de kortste tijd amerikaanse toestanden. Er wordt al een hele tijd geroepen dat het systeem te duur wordt, en dat het met de vergrijzing van de bevolking helemaal onbetaalbaar zal worden. Die conclusie is grotendeels gebaseerd op projecties, maar ik weet niet in hoeverre die bijvoorbeeld voldoende rekening houden met de instroom van jonge migranten. Maar goed, laat ons ervan uit gaan dat het effectief te duur wordt om al die gepensioneerden te blijven uitbetalen. Wat kan en moet de staat daar dan aan doen? Met het generatiepact heeft de regering een poging ondernomen om bij te sturen, maar het is de vraag of die poging niet te veel blijven steken is in tijdsrovende discussies over specifieke regelingen, dit terwijl er aan de grote lijnen zo goed als niets is gewijzigd. Het is een heel complexe materie, maar eigenlijk is het basisprincipe eenvoudig : Een mens trekt zich op een gegeven moment in zijn of haar leven terug uit het professionele leven, en is van dan af aangewezen op bijeengespaard kapitaal of hulp van anderen. Vroeger stierven mensen doorgaans vrij jong en de meesten bleven één of andere vorm van activiteit uitvoeren tot op hoge leeftijd. Ze waren dus "verminderd productief". Ook konden de meesten rekenen op naaste familie voor zorg en dagelijks onderhoud. Gaandeweg is één en ander geformaliseerd en kregen we een wettige pensioenleeftijd en een uitkering door de staat. Eigenlijk heeft het pensioenstelsel van in het begin een pervers effect gehad, namelijk dat mensen in hun leven een nieuw soort van mijlpaal plantten en tegen zichzelf zeiden "Vanaf die dag ga ik van het leven profiteren." Daarvoor had zo'n "nieuwe levensfase" gewoonweg nooit bestaan, en mensen werkten gewoon verder tot het niet meer ging. Hoe langer het stelsel bestond, hoe meer afwijkingen en uitzonderingen er ook kwamen, zoals het prépensioen. En nu zitten we dus met een stelsel dat nog steeds gebaseerd is op het nobele principe van de solidariteit, maar dat een heel aantal bizarre uitwassen vertoont, zoals bepaalde beroepen waar men op 56 met pensioen kan. Dat is veel te jong, en dat moet iedereen nu maar eens beginnen begrijpen. Natuurlijk wordt het stelsel te duur als iemand zich op 56 in de nazomer van zijn leven volledig op nonactief stelt, en dan aan de staat vraagt om hem of haar nog 40 jaar lang te blijven uitbetalen. Deze discussie is bij de voorstelling van het generatiepact spijtig genoeg verzand in gekibbel over de exacte leeftijd voor het prépensioen en zomeer. Nochthans zijn er een paar interessante ideeën geopperd. De sleutel voor het betaalbaar houden van de pensioenen ligt in het langer actief houden van de mens. Of we dat nu graag horen of niet, maar daar kan je niet omheen. Eens een mens echt niet meer kan werken wegens zijn ouderdom, dan moet de staat klaarstaan met voldoende middelen om een menswaardig bestaan te verzekeren tot aan het levenseinde. En dat wil zeggen een uitkering die de gepensioneerde toelaat van nog wat meer te doen dan de huur te betalen en te eten. Die uitkeringen moeten absoluut worden gekoppeld aan de index, want zoals het nu is boert de gemiddelde gepensioneerde financieel alsmaar achteruit. Ik ben voor het optrekken van de minimale pensioenleeftijd naar 70 jaar (met eventueel een paar uitzonderingen voor fysiek belastende beroepen), en met een open plafond dwz als ik wil blijven werken tot 80 dan kan dat en dan wordt ik daar voor beloond door de staat, bijvoorbeeld door vrijstelling van belastingen. Ook ben ik voor maatregelen die de vastgoedspeculatie stevig bestrijden, zoals een plafond voor huur- en verkoopsprijzen per m2, en een actief stimulatiebeleid voor het aankopen van een eigen woning, samen met een uitbreiding van het aantal sociale woningen en service flats. Dat vormt nog steeds de beste bescherming voor de gepensioneerde tegen verarming. Verder moet er meer gebruik gemaakt worden van regelingen als viagerverkoop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Terwijl de één op pensioen kan en mag op bv 50 of 55 terwijl die dikwijls maar beginnen werken is op z’n 30 of later mag de andere tot zijn 65 verder werken en is die laatste ook meestal beginnen werken voor z’n 20é
En dit terwijl men altijd zegt, een pensioen vraagt 45 jaar actieve dienst. Blijkbaar dus enkel voor de sullen die men werkmensen noemt. De rest �* volonté En zo gaat dat altijd en altijd bij ons. Politbureau contra plebs.
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() De hoogte van het pensioen is bepaald door goede lieden die zelf een dik pensioen hebben.
De goede lieden die aangesteld zijn om de hoogte van het pensioen te bepalen, zijn aangesteld door de lieden zelf die de armzalige pensioenen gaan "genieten". Het lijkt me dus allemaal in orde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik mede forummer Don gelijk geven in zijn stelling dat de lompste de slimste aanstellen.....
![]() |
#12 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Pontus : 10 maart 2007 om 06:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() in engeland betaal je wel degelijk rsz al is die slechts 19 procent ....dus een pak lager dan in belgie ..
je hebt hier een belastingssysteem pay as you go , dat regelmatig aangepast wordt en op het einde van het jaar dus geen bijkomende belastingen te betalen |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() 300 euro krijgt men ma , die kent ocmw mensen en ziet dat niet zitten om aan te schuiven bij het ocmw DUS is men moeder volgend jaar weg van dees apenland .
* Sommige mensen raken niet bij het ocmw ; hebben recht op nen rolstoel en des betreffende rolstoel pré maar in haar geval is het intriest . Dit NA 30 jaar werken als zelfstandige vindt ik laag en respectloos van onze overheid en zij is niet de enige ....meeste kom IK persoonlijk tegen bij voedsel diensten en banken zodat ze als BELG kunnen en MOGEN ETEN . Welk pensioens stelsel ?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() Wel mijn beste, ik heb tijdens mijn loopbaan aan pensioensparen gedaan en dat is uitbetaald bij mijn pensionering, daarvan hebben we enkele leningen die nog liepen afbetaald en onze woning gerenoveerd. Krijg ik toch van de pensioenkas een schrijven dat ze schatten dat ik op de uitbetaalde som, waar toch al 16,5% is afgehouden, een FICTIEVE rente zal hebben van 845 € per jaar, op deze FICTIEVE rente gaan ze nu per maand 16 € MEER solidariteits bijdragen afhouden. Het geld dat ik reeds uitgegeven heb, daar wordt geen rekening mee gehouden kreeg ik als antwoord. Weeral een bewijs dat de spaarzame en hard werkende Jan Modaal wordt gestroopt tot hij doodvalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() Ik voel mij nog altijd bedrogen en bestolen.
Laatst gewijzigd door Boppa47 : 18 augustus 2007 om 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In België betaalt je 13,07% rsz (sociale zekerheid, voor pensioenen, ziekte). Daarna betaal je nog eens belasting, en die is: 15% op je jaarinkomen tot 25.000€, op het bedrag erboven betaal je 35% belasting. |
|
![]() |
![]() |