Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat gebruik je?
Als Vlaamsgezinde gebruik ik AZERTY 32 58,18%
Als Vlaamsgezinde gebruik ik QWERTY 15 27,27%
Als belgicist gebruik ik AZERTY 7 12,73%
Als belgicist gebruik ik QWERTY 1 1,82%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2007, 16:22   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Azerty, omdat ik het gewoon ben. qwerty heb ik ook al getypt en er is gewoon geen verschil in snelheid, het blijft de gewoonte die belangrijk is. hoe je sneller op een qwerty zou kunnen typen in het Nederlands dan met Azerty, dat is toch een raadsel voor mij hoor.
Oud 9 maart 2007, 16:25   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Je moet niet telkens de shift induwen om een . te kunnen tikken vb.
De bovenste rij (cijfers en andere leestekens) behoeven evenmin het gebruik van de shifttoets. Dit scheelt een pak in snelheid. (Ik spreek nu wel over héél snel tikken hoor).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 16:26   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je moet niet telkens de shift induwen om een . te kunnen tikken vb.
De bovenste rij (cijfers en andere leestekens) behoeven evenmin het gebruik van de shifttoets. Dit scheelt een pak in snelheid. (Ik spreek nu wel over héél snel tikken hoor).
wie echt snel kan typen kan even snel typen met die shifttoets ingedrukt hé

neen, je kan me niet overtuigen dat ik sneller zou kunnen typen op een qwerty.
Oud 9 maart 2007, 16:27   #24
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Idem. Indertijd heb ik een paar eerste prijzen weggekaapt met typen en bijgevolg zou ik het jammer vinden mijn vingervlugheid te moeten opgeven. Met azerty werk ik immers het vlugst, bijna op automatische piloot. Louter door mijn opleiding indertijd.

Natuurlijk is azerty niet het geëigende toetsenbord voor onze Nederlandse taal. Ik denk evenwel dat qwerty dat ook niet is. Als ik me niet vergis, bestaan er andere systemen die nauwer aansluiten bij de eigen taal waarbij men bepaalde letters bij de lenigste vingers plaatst.
Waarom gebruiken ze in scholen eigenlijk azerty heb ik me steeds afgevraagd??
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 16:28   #25
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Ik schrijf met een qwerty toetsenbord. Ik kan geen dactilo, maar kan wel snel typen. Het enigste wat me stoort is die oervervelende caps-lock toets, omdat ik vaak de tab-toets gebruik.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 16:34   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Waarom gebruiken ze in scholen eigenlijk azerty heb ik me steeds afgevraagd??
De macht der gewoonte... Ik denk trouwens dat geen enkele school bereid is een dergelijke beslissing op z'n eentje te nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 16:36   #27
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Azerty graag.

1) Als je wiskunde bedrijft, moet je voortdurend ronde haakjes ( en ) zetten. Bij Azerty staan die boven de letters, en je moet SHIFT gebruiken om de cijfers daar te gebruiken. Bij Qwerty is het omgekeerd. Dat vind ik zinloos, omdat er rechts toch al een numerieke zone is.

2) Ik heb een Franstalige voornaam (ook al spreekt iedereen, ikzelf inclusief, die op de Nederlandse wijze uit). Het is niet fijn als je je eigen naam niet kan schrijven. Ook laat Azerty om bijvoorbeeld umlauts te maken. Helaas geen essetz.

Op een andere faculteit heb ik nog meegemaakt dat een hele computerklas QWERTY was, omdat er daar misschien een hoekje een of zelfs twee (!) Chinese of zo studenten konden zitten die dat niet gewoon waren. Maak daar practica en examens op. (naast de cursussen en lessen in het Engels een van de vele voorbeeldjes van de Vlaamse ruggengraatsloosheid in het onderwijs )
Trouwens, het feit dat men aan de unief vaak met Qwerty werkt heeft mij, door het feit dat mijn naam botst met het systeem, al in administratieve moeilijkheden gebracht.
Maar de oplossing daarvoor is niet allen omschakelen naar Qwerty.

Laatst gewijzigd door evilbu : 9 maart 2007 om 16:38.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 18:14   #28
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb een Franstalige voornaam (ook al spreekt iedereen, ikzelf inclusief, die op de Nederlandse wijze uit). Het is niet fijn als je je eigen naam niet kan schrijven. Ook laat Azerty om bijvoorbeeld umlauts te maken. Helaas geen essetz.
Met een Qwerty-US international toetsenbord kan je quasi elk accent, teken,... gebruiken die gebruikt worden in Westerse talen(umlauts, essetz, Franse, Scandinavische accenten,...).

on-topic: een communtaire rel over Qwerty-Azerty is ietsje teveel van het goede, maar dat neemt niet weg dat een qwerty-toetsenbord superieur is, bovendien is een qwerty toetsenbord zowat de standaard(BE&FR:Azerty, DE:Qwertz, quasi al de rest:Qwerty).
Oud 9 maart 2007, 18:44   #29
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Als Belgiciste gebruik ik Azerty (niet bewust of zo, ik kijk bij de aankoop van een laptop enkel naar de prestaties en de prijs, niet naar het toetsenbord).

Ondertussen is het een jarenlange gewoonte en ik zou moeite hebben om van de ene dag op de andere over te schakelen naar Qwerty (gezien ik blind typ en dus redelijk wat fouten zou maken met een qwertytoetsenbord).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 18:49   #30
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Azerty. Ik heb wel niet gestemd in de peiling omdat ik niet zeker weet of ik een Vlaamsgezinde of Belgiciste ben lol.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 19:25   #31
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Azerty graag.

1) Als je wiskunde bedrijft, moet je voortdurend ronde haakjes ( en ) zetten. Bij Azerty staan die boven de letters, en je moet SHIFT gebruiken om de cijfers daar te gebruiken. Bij Qwerty is het omgekeerd. Dat vind ik zinloos, omdat er rechts toch al een numerieke zone is.
Bij mijn Amerikaanse QWERTY staan de ronde haakjes boven de 9 en de 0 en moet je ook SHIFT gebruiken. Dat is dus geen verschil. Je hebt wel gelijk dat twee plaatsen met cijfers - boven de letters en in het rechter veld - een beetje overdreven is.

Citaat:
2) Ik heb een Franstalige voornaam (ook al spreekt iedereen, ikzelf inclusief, die op de Nederlandse wijze uit). Het is niet fijn als je je eigen naam niet kan schrijven. Ook laat Azerty om bijvoorbeeld umlauts te maken. Helaas geen essetz.
Met een Amerikaanse QWERTY kun je elk leesteken maken, zonder daarvoor vreemde codes in te hoeven vullen (ALT+drie cijfers, zoals sommige mensen nog steeds doen).

Accent grave - in NL beter bekend als 'streepje naar links' - maak je met ` (haakje openen) in combinatie met een klinker, accent aigu - streepje naar rechts - en cedille maak je met ' (enkel aanhalingsteken), accent circonflexe - dakje - zit boven de zes, ringel-s (ß) krijg je door ALT+S in te drukken, trema's en umlauten door " (dubbele aanhalingstekens) in combinatie met een klinker. Met ALT kun je ook allerlei Scandinavische (å, þ, ð, ø, æ), Spaanse (¿, ¡) en wiskundige/economische/andere tekens (€, ¾, ½, ¼, ³, ², ¥, ©, ®, ¶, ¬, «, », …, ×, ¤, ’, ‘) tevoorschijn toveren, naast trema- en accentklinkers die je makkelijker met aanhalingstekens kunt maken. Het is dus niet zo dat je met een QWERTY bepaalde leestekens niet meer kunt maken. Je moet al echt een Turkse naam hebben wil je in de problemen komen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 19:43   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ondertussen is het een jarenlange gewoonte en ik zou moeite hebben om van de ene dag op de andere over te schakelen naar Qwerty (gezien ik blind typ en dus redelijk wat fouten zou maken met een qwertytoetsenbord).
Ik heb ooit lessen dactylo gevolgd op azerty maar ben later vrij probleemloos overgegaan op querty. Na een dag of twee zit dat al geheel in je vingers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 19:48   #33
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik heb ooit lessen dactylo gevolgd op azerty maar ben later vrij probleemloos overgegaan op querty. Na een dag of twee zit dat al geheel in je vingers.
Hm, ik ga er alleszins niet speciaal voor overschakelen...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 19:59   #34
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Laatst gewijzigd door ZERO : 9 maart 2007 om 19:59.
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 20:22   #35
Heftruck

Standaard

Kwestie van gewoonte. En ik vind het best handig dat ik die "franse" tekentjes snel terug kan vinden wanneer ik eens in een andere taal moet typen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 20:47   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik heb QWERTY, nooit anders gehad, en wil nooit anders.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 21:01   #37
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
De macht der gewoonte... Ik denk trouwens dat geen enkele school bereid is een dergelijke beslissing op z'n eentje te nemen.
En het besturingssyteem is ook overal in alle scholen denk ik windows.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2007, 06:53   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
En het besturingssyteem is ook overal in alle scholen denk ik windows.
Nog zoiets...

Overschakelen op Linux zou een enorme besparing betekenen in de werkingskosten. Ook hier louter de macht der gewoonte.
Oud 10 maart 2007, 07:56   #39
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog zoiets...

Overschakelen op Linux zou een enorme besparing betekenen in de werkingskosten. Ook hier louter de macht der gewoonte.
Nu ben ikzelf een enthousiaste Linuxgebruiker, maar aangezien 90% van de arbeidsmarkt met Windows werkt, lijkt het mij redelijk onrealistisch om als school daar geen rekening mee te houden.
Oud 10 maart 2007, 09:17   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Nu ben ikzelf een enthousiaste Linuxgebruiker, maar aangezien 90% van de arbeidsmarkt met Windows werkt, lijkt het mij redelijk onrealistisch om als school daar geen rekening mee te houden.
Natuurlijk moet het onderwijs dat ook aanbrengen. Vraag is evenwel of het zo eenzijdig hoort te zijn zoals het nu is. Op dat vlak kan men gerust eens kijken naar het Franstalig onderwijs waar men gekozen heeft voor Mac/Apple, zonder daarom de lessen PC/Windows te vergeten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be