![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() En het is niet meteen zo dat ik vasthoud aan een strikte scheiding mens-natuur. Integendeel, zou ik zelfs denken. De groene beweging gebruikt vaak die tegenstelling tussen mens en natuur, tussen het destructieve gedrag van de mens langs de ene kant, en de rechten van diersoorten en plantensoorten anderzijds. We zouden ons kunnen afvragen of de mens ook een diersoort is en of de mens dan ook de rechten heeft die dieren hebben. Om het met een simplisme te zeggen: waarom zou een termietenheuvel wél door de beugel kunnen maar een apartementsgebouw niet? Als we ervan uitgaan dat de mens ook een diersoort is, maar dat de mens zijn gedrag zo moet aanpassen dat ze de natuur niet tot last is, dan kunnen we ons afvragen of dat ook geldt voor andere diersoorten. Als dieren het recht hebben op leven, is dit dan een afdwingbaar recht voor de mier tegenover de miereneter? Moet de leeuw zijn voedingspatroon wijzigen opdat de andere diersoorten het recht om te leven zouden behouden? (Ik heb opgevangen dat Martha Nussbaum deze vraag positief zou beantwoorden in haar laatste boek.) Je vraagt waar de mens het recht vandaan haalt de natuur te domineren - maar de mens is niet de enige diersoort die dat probeert, wel de meest succesvolle. Waarom mag de mens dat doen? Wel, waarom zou ze het niét mogen? Ik heb geen kant-en-klare oplossing voor het milieuprobleem (waarmee ik bedoel, de vraag of het milieu beschermd moet worden, waarom en tot welke mate). De nutsmaximalisatie is geen positief project dat ik vooropstel, het is een kanttekening die ik maak: waarom zouden we de natuur moeten beschermen, koste wat het kost, als dit geen enkel nut had? Dat ik die nutsmaximalisatie-metafoor niet tot in het uiterste wil drijven heeft natuurlijk alles te maken met mijn 'Oostenrijkse' overtuigingen: 'nut' is niet interpersoneel of intertemporeel meetbaar, en zeker niet optelbaar; het is dus onzinnig een 'maatschappelijke nutsfunctie' op te stellen. Mocht dat wél kunnen, dan zou het milieuprobleem makkelijk oplosbaar zijn: we leiden uit de 'maatschappelijke nutsfunctie' af hoeveel milieu we willen. Ik geef je overschot van gelijk als je zulke praktijken onzin noemt.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dat dacht ik niet. Praetorian beklemtoont vaak algemene systemen, processen, evoluties, ... en andere factoren die de rationaliteit van de mens (zouden) ondergraven, dacht ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Ik denk historisch, en mijn levenshouding neigt meer en meer naar de oosterse denkwijzes. Dit is een recente evolutie, sinds Latour en Derrida duidelijk hebben gemaakt dat het westers scientisme een verkeerde attitude vraagt van het subject. Ook Aristoteles maakt geen onderscheid tussen denken en zich gedragen, handelingen en contemplatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
De groene beweging maakt alleen maar een synthese van 200 jaar liberalistisch denken, en die scheiding is het primaat van een blind geloof in het creëren van een specifieke manier van kapitaalaccumulatie. Opnieuw foute vraagstellen. Je maakt er weer een of/of-verhaaltje van met een absolute categorisering. De mens beschouwen als een primitief wezen zal ook ons niet tot nieuwe inzichten leiden, we hebben nu eenmaal een bewustzijn dat via abstracties handelingen uitvoert in zijn omgeving. Een oordeel uitspreken over de miereneter of leeuw lijkt mij ook niet echt zinvol, zij hebben dat bewustzijn niet. Er is geen andere diersoort die tracht de natuur te domineren, dominantie is een zelfbewuste intentie. Ik denk wel dat er bij de vraagstelling van het nutsprobleem het antwoord positief zal zijn: zonder een leefbaar milieu ook geen economische processen, het nutsvraagstuk vervalt want er zal niemand nog in staat zijn die te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
De mens is inderdaad een diersoort, maar het valt niet te ontkennen dat er een fundamenteel verschil is tussen de mens en andere dieren. Als enige soort zijn wij immers in staat tot reflectie over onze invloed op de omgeving. Jammer genoeg een capaciteit die de mens te weinig gebruikt (daar verwijst mijn onderschrift trouwens naar). De mens kan de natuur niet domineren, net zo min als andere dieren dat kunnen. Het zal dus steeds bij proberen blijven. Maar er is een belangrijk verschil: de pogingen van andere dieren worden vrijwel onmiddellijk gecorrigeerd. Voor de mens zit daar een veel langere periode tussen. Met als gevolg dat de terugslag ook veel groter zal zijn. Het nut in het beschermen van de natuur zit juist in de vaststelling dat de mens een deel is van de natuur. Door verkeerdelijk vanuit het idee te vertrekken dat de mens het centrum is, wordt natuur relatief en kom je onvermijdelijk uit bij vragen als "hoeveel natuur willen we", hetgeen je terecht als onzin bestempelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() De mens staat misschien niet centraal in de natuur, maar de mens staat wel centraal in het debat over de natuur.
De mens is natuurlijk een dier, maar wel het enige dier dat zich zorgen kan maken over het al dan niet uitsterven van andere dieren. De gemiddelde neushoorn maakt zich niet druk over het mogelijke uitsterven van de neushoorn (wegens de Chinese obsessie met erecties), laat staan dat een neushoorn zich zorgen maakt over het uitsterven van de tijger. Dit is geen pleidooi voor anthropocentrisme, wel voor ecologisch humanisme, dat is iets anders.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 13 maart 2007 om 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 13 maart 2007 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk, als deze zomer er nog een paar records meer gebroken worden, kan dat basisniveau ook wel stijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementslid
|
![]() Dat de mens zich daar zorgen kan over maken, evenals in staat is om te filosoferen, religieus te denken etc. komt volgens mij omdat de mens een dier is dat sterk in staat is tot "abstract denken". Abstract denken maakt het ook mogelijk om op langere termijn te plannen, wat ooit wel eens één of ander evolutionair voordeel zal gehad hebben.
Dat denk ik tenminste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
In de huidige constellatie is het tweede luik weggevallen, de westerse mens beschouwt zijn constructie van de ratio als vrijbrief om de manipulatie a priori op te vatten als een positieve zaak. Wat opnieuw totale onzin is gezien de immense ecologische problemen, nog maar te zwijgen van de junglewetten binnen een ongelimiteerd kapitalisme. Wij zullen ons moeten heropvoeden en onze eigen tijdelijkheid en sterfelijkheid moeten aanvaarden, eveneens de onderlinge connectie tussen alle dingen binnen het ecosysteem. Leer aanschouwen, niet trachten onmiddellijk een imperiale greep te doen op de zogezegde objecten. De ratio is zondermeer alleen maar een constructie van het westers bewustzijn, evenals de claim dat wij hiermee gerechtvaardigd zijn om in te grijpen in de natuur. Het is een gift om bepaalde zaken te manipuleren in de natuur, niet een absoluut recht. De moraliteit vloeit wel niet voort uit zuiver rationele gronden, ik ben pertinent tegen de kantiaanse visie over een praktische rede die is gescheiden van de zuivere rede. Handelen, denken en moraal zijn 1 geheel, maar tegelijk dit voorstellen als een som van subjectieve factoren is ook onzin (utilitarisme). Moet iemand of iets aansprakelijk zijn om rechten te hebben? Lijkt mij een zeer gevaarlijke stelling. Kijk, het categoriseren van de zaak is fundamenteel fout en heeft geen uitstaans met de natuur op zich. Die kolibri is een deel van een geheel dat je niet kan losmaken van de rest van een interconnectie. Chaostheorie heeft ons dit al zeer zeker duidelijk gemaakt (ik wil geen misbruik maken van de wetenschappelijke implicaties van die theorie, maar epistemologisch heeft deze theorie wel een aardschok teweeg gebracht in positivistische middens). Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 maart 2007 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|