![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Katholieke Kerk is tegen de 'cultuur van de dood' en geen voorstander van de doodstraf.
Uit de Katechismus van de Katholieke Kerk (KKK): nr. 469 Over de doodstraf: De opgelegde straf moet in verhouding staan tot de ernst van het misdrijf. Vandaag de dag, tengevolge van de mogelijkheden waarover de staat beschikt om de misdaad te onderdrukken door de schuldige onschadelijk te stellen, zijn de gevallen waarin de doodstraf absoluut noodzakelijk is “uiterst zeldzaam en praktisch onbestaand” (Cfr. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven, Evangelium Vitae (25 mrt 1995), 56.)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 15 maart 2007 om 16:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Polen is idd sterk catholiek en dus zeer onverdraagzaam naar alles dat daar van afwijkt. Triestige show van onze politiekers, maar kunnen we echt iets anders verwachten van mensen die enkel geïnteresseerd zijn in het behouden van hun postje en het verzekeren van hun oude dag?
![]() |
#24 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij is er voor maar hij pleit er niet voor :haha:
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niettemin was de jonge vrouw, bij wie ik een tijdje te gast was, nogal erg kritisch tegenover de katholieke Kerk, spijts dat zijzelf pratikeerde. (En dat doet zij vandaag nog steeds.) Zij legde me uit dat de macht tijdens het communisme verdeeld was: aan de ene kant de Partij, aan de andere kant de Kerk. Zij vreesde toen al dat de balans wel eens teveel in het "voordeel" (naargelang je het bekijkt) van de Kerk zou kunnen uitslaan, nu de Partij niet meer bestond. In die context begrijp ik - zonder te willen goedkeuren - dat de katholieke Kerk op de Poolse samenleving een steviger greep heeft dan bvb. op de Belgische. Niettemin krijgt ook Polen te maken met een leegloop in de kerken: secularisatie laat zich immers door niets tegenhouden. Volgens die vriendin, waarmee ik nog steeds contact hou, proberen bepaalde elementen de tanende kerksheid te compenseren door meer politieke macht naar zich toe te trekken. In hoeverre de Kerk daarmee een dienst bewezen wordt (of zij zichzelf daarmee een dienst bewijst) is maar zeer de vraag. Maar mijn vriendin leeft met de hoop dat die machtsdrang slechts een relatief korte periode zal blijven duren, veel korter dan het triomfalisme dat de Europese Kerk in zijn greep hield van ruwweg 1850 tot 1960. En na die periode zal de herbronning hoe dan ook aanbreken, stelt mijn vriendin. Want teveel diepgelovigen zien een Kerk die zich te veel met politiek bezighoudt, en te weinig met geloof, écht niet zitten... Ook ik ben van mening dat het eens te meer de gelovigen zélf zullen zijn die een uit koers geraakte boot op den lange duur wel weer onder controle zullen krijgen. Zoals 20 eeuwen kerkgeschiedenis dat telkenmale opnieuw bewezen hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 19:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoals Leonardus Lessius, jezuiet en de grondlegger van de moderne beurssysteem. Of Gregor Mendel, augustijnermonnik en grondlegger van de genetica. Teillard de Chardin, jezuiet die de evolutietheorie verzoende met het katholiek geloof. Georges-Henry Lemaître, wetenschapper-priester en ontdekker van de theorie van de oerknal...
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 17 maart 2007 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |