Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2007, 16:45   #21
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
In antwoord op Van der Lindens verzoek heeft een woordvoerder van de Poolse president laten weten dat het om een "misverstand" gaat: "President Kaczynsky is een ideologisch voorstander van de doodstraf, maar hij heeft er nooit voor gepleit om deze weer in te voeren."
Oud 15 maart 2007, 16:51   #22
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

De Katholieke Kerk is tegen de 'cultuur van de dood' en geen voorstander van de doodstraf.

Uit de Katechismus van de Katholieke Kerk (KKK):

nr. 469 Over de doodstraf:

De opgelegde straf moet in verhouding staan tot de ernst van het misdrijf. Vandaag de dag, tengevolge van de mogelijkheden waarover de staat beschikt om de misdaad te onderdrukken door de schuldige onschadelijk te stellen, zijn de gevallen waarin de doodstraf absoluut noodzakelijk is “uiterst zeldzaam en praktisch onbestaand

(Cfr. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven, Evangelium Vitae (25 mrt 1995), 56.)

Laatst gewijzigd door Judokus : 15 maart 2007 om 16:53.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 18:45   #23
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Polen is idd sterk catholiek en dus zeer onverdraagzaam naar alles dat daar van afwijkt. Triestige show van onze politiekers, maar kunnen we echt iets anders verwachten van mensen die enkel geïnteresseerd zijn in het behouden van hun postje en het verzekeren van hun oude dag?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:03   #24
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In antwoord op Van der Lindens verzoek heeft een woordvoerder van de Poolse president laten weten dat het om een "misverstand" gaat: "President Kaczynsky is een ideologisch voorstander van de doodstraf, maar hij heeft er nooit voor gepleit om deze weer in te voeren."
Een beetje hypocriet zoals alle goeie katholieken dus?
Hij is er voor
maar hij pleit er niet voor

:haha:

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:14   #25
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Polen is idd sterk catholiek en dus zeer onverdraagzaam naar alles dat daar van afwijkt. Triestige show van onze politiekers, maar kunnen we echt iets anders verwachten van mensen die enkel geïnteresseerd zijn in het behouden van hun postje en het verzekeren van hun oude dag?
In 1991 en 1992 heb ik Polen bezocht. Het communistische era lag toen de mensen nog vers in het geheugen.

Niettemin was de jonge vrouw, bij wie ik een tijdje te gast was, nogal erg kritisch tegenover de katholieke Kerk, spijts dat zijzelf pratikeerde. (En dat doet zij vandaag nog steeds.)

Zij legde me uit dat de macht tijdens het communisme verdeeld was: aan de ene kant de Partij, aan de andere kant de Kerk. Zij vreesde toen al dat de balans wel eens teveel in het "voordeel" (naargelang je het bekijkt) van de Kerk zou kunnen uitslaan, nu de Partij niet meer bestond.

In die context begrijp ik - zonder te willen goedkeuren - dat de katholieke Kerk op de Poolse samenleving een steviger greep heeft dan bvb. op de Belgische. Niettemin krijgt ook Polen te maken met een leegloop in de kerken: secularisatie laat zich immers door niets tegenhouden.

Volgens die vriendin, waarmee ik nog steeds contact hou, proberen bepaalde elementen de tanende kerksheid te compenseren door meer politieke macht naar zich toe te trekken. In hoeverre de Kerk daarmee een dienst bewezen wordt (of zij zichzelf daarmee een dienst bewijst) is maar zeer de vraag.

Maar mijn vriendin leeft met de hoop dat die machtsdrang slechts een relatief korte periode zal blijven duren, veel korter dan het triomfalisme dat de Europese Kerk in zijn greep hield van ruwweg 1850 tot 1960. En na die periode zal de herbronning hoe dan ook aanbreken, stelt mijn vriendin. Want teveel diepgelovigen zien een Kerk die zich te veel met politiek bezighoudt, en te weinig met geloof, écht niet zitten...

Ook ik ben van mening dat het eens te meer de gelovigen zélf zullen zijn die een uit koers geraakte boot op den lange duur wel weer onder controle zullen krijgen. Zoals 20 eeuwen kerkgeschiedenis dat telkenmale opnieuw bewezen hebben...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 18:42   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
In 1991 en 1992 heb ik Polen bezocht. Het communistische era lag toen de mensen nog vers in het geheugen.

Niettemin was de jonge vrouw, bij wie ik een tijdje te gast was, nogal erg kritisch tegenover de katholieke Kerk, spijts dat zijzelf pratikeerde. (En dat doet zij vandaag nog steeds.)

Zij legde me uit dat de macht tijdens het communisme verdeeld was: aan de ene kant de Partij, aan de andere kant de Kerk. Zij vreesde toen al dat de balans wel eens teveel in het "voordeel" (naargelang je het bekijkt) van de Kerk zou kunnen uitslaan, nu de Partij niet meer bestond.

In die context begrijp ik - zonder te willen goedkeuren - dat de katholieke Kerk op de Poolse samenleving een steviger greep heeft dan bvb. op de Belgische. Niettemin krijgt ook Polen te maken met een leegloop in de kerken: secularisatie laat zich immers door niets tegenhouden.

Volgens die vriendin, waarmee ik nog steeds contact hou, proberen bepaalde elementen de tanende kerksheid te compenseren door meer politieke macht naar zich toe te trekken. In hoeverre de Kerk daarmee een dienst bewezen wordt (of zij zichzelf daarmee een dienst bewijst) is maar zeer de vraag.

Maar mijn vriendin leeft met de hoop dat die machtsdrang slechts een relatief korte periode zal blijven duren, veel korter dan het triomfalisme dat de Europese Kerk in zijn greep hield van ruwweg 1850 tot 1960. En na die periode zal de herbronning hoe dan ook aanbreken, stelt mijn vriendin. Want teveel diepgelovigen zien een Kerk die zich te veel met politiek bezighoudt, en te weinig met geloof, écht niet zitten...

Ook ik ben van mening dat het eens te meer de gelovigen zélf zullen zijn die een uit koers geraakte boot op den lange duur wel weer onder controle zullen krijgen. Zoals 20 eeuwen kerkgeschiedenis dat telkenmale opnieuw bewezen hebben...
Maar als men dat toch allemaal overschouwt en daarover nadenkt dan is uw kerk in de loop van de geschiedenis toch zelden een 'heilige' kerk geweest. En voor een kerk die geïnspireerd wordt door de Heilige Geest is dit geen mooi palmares. Dat moet u toch toegeven.

Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 18:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 18:48   #27
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar als men dat toch allemaal overschouwt en daarover nadenkt dan is uw kerk in de loop van de geschiedenis toch zelden een 'heilige' kerk geweest. En voor een kerk die geïnspireerd wordt door de Heilige Geest is dit geen mooi palmares. Dat moet u toch toegeven.
Als u het zo eenzijdig belicht dan ben ik haast geneigd om je gelijk te geven. Maar u belicht niet de daden van de hoofdmoot katholieken op alle andere fronten, zoals op vredesvlak, naastenliefde, gezondheidszorg, cultuur, universitaire wetenschappen, ontwikkelingshulp,...de véle grote en kleine heiligen die écht een verschil konden maken, en die de kerk 'heiligden'.
Oud 17 maart 2007, 19:12   #28
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u het zo eenzijdig belicht dan ben ik haast geneigd om je gelijk te geven. Maar u belicht niet de daden van de hoofdmoot katholieken op alle andere fronten, zoals op vredesvlak, naastenliefde, gezondheidszorg, cultuur, universitaire wetenschappen, ontwikkelingshulp,...de véle grote en kleine heiligen die écht een verschil konden maken, en die de kerk 'heiligden'.
Toegegeven, daar hebt u misschien ook een punt ja. Die 'universitaire wetenschappen', dat begrijp ik niet zo. Toch niet alleen om de evolutietheorie te bestrijden hoop ik.

Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 19:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 22:56   #29
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toegegeven, daar hebt u misschien ook een punt ja. Die 'universitaire wetenschappen', dat begrijp ik niet zo. Toch niet alleen om de evolutietheorie te bestrijden hoop ik.
Ik heb het over de grote wetenschappers uit de Kerk:
Zoals Leonardus Lessius, jezuiet en de grondlegger van de moderne beurssysteem. Of Gregor Mendel, augustijnermonnik en grondlegger van de genetica. Teillard de Chardin, jezuiet die de evolutietheorie verzoende met het katholiek geloof. Georges-Henry Lemaître, wetenschapper-priester en ontdekker van de theorie van de oerknal...

Laatst gewijzigd door Judokus : 17 maart 2007 om 23:00.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 08:47   #30
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de grote wetenschappers uit de Kerk:
Zoals Leonardus Lessius, jezuiet en de grondlegger van de moderne beurssysteem. Of Gregor Mendel, augustijnermonnik en grondlegger van de genetica. Teillard de Chardin, jezuiet die de evolutietheorie verzoende met het katholiek geloof. Georges-Henry Lemaître, wetenschapper-priester en ontdekker van de theorie van de oerknal...
Als 80 of 90% van een bevolking katholiek is, dan zullen de wetenschappers die uit die bevolking opstaan ook wel meerendeels katholiek zijn. Logisch dunkt me, niks speciaals.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 09:47   #31
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Als 80 of 90% van een bevolking katholiek is, dan zullen de wetenschappers die uit die bevolking opstaan ook wel meerendeels katholiek zijn. Logisch dunkt me, niks speciaals.
Het zijn echter niet gewoon katholieken, maar clerici. Teilhard de Chardin staat er echter nogal ongelukkig bij aangezien de Katholieke Kerk hem eigenlijk tegenwerkte en zijn ideeën nooit aanvaard heeft.

Lemaître is wel een goed voorbeeld.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be