![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Functietoetsen mss?
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() hoezo?
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat je pakweg F11-! zou gebruiken om een teken te tikken dat mensen die gen ironie verstaan duidelijk maakt dat het ironie is en dat de tekst verknoeid voor mensen die wel ironie herkennen en het appreciëren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Een leesteken voor ironie kan niet anders dan een idee van taalcommunisten zijn. Vast komt het van dezelfde laag die Esperanto als heilig beschouwt. Het enige nut is het quoteren van mensen in artikels indien er misverstanden kunnen bestaan.
Een nieuw leesteken invoeren is een slecht idee, gezien het in overbruig kan geraken. Je kan nog steeds nuanceren met de middelen die we hebben. Men denke aan de haakjes: b.v. "(ironisch)". Het brengt me wel op één ander ding dat ik voorsta. Het is iets wat ik officieus zelf toepas. Men zou taal de vrijheid mogen geven leestekens een "hardheid" te geven. Zo vind ik het perfect acceptabel om (o.m. na een tussenwerpsel) de zin nog niet te eindigen, doch reeds een vraag- of uitroepteken te gebruiken. De Spaanse, Gallicische, Catalaanse en Portugese talen hebben zo'n systeem. Na een vraag- of uitroepteken een kleine letter gebruiken is zo gek nog niet en vergroot de dieptegang binnen de taalkunde. Waar ik ook een voorstander van ben, voor het vak Nederlands op de derde graad van het Secundair Onderwijs: een verplichte lectuur van oude grammatica's zoals "Nederduytsche Spraakkonst, waarin de Gronden der Hollandsche Taale". Je kan het gratis via google downloaden (de auteursrechten zijn publiek). Het zou alleszins de jeugd een inzicht in taal geven en hen leren niet alles te accepteren van wat de knoeiers van de Taalunie voor hen besluiten. Ze zouden moeten leren dat een taal een product van de mens is; een fenomeen dat leeft en nooit genoeg te nuanceren valt. Het Nederlandse taalgebied telt te veel idioten die, bij een vermeende 'fout', 'argumenten' gebruiken als: "dat staat niet in de Van Dale/Groene Boekje, dus dat is fout". Ik ben zeer zeker een voorstander van een algemene taalvorm, maar net zozeer een tegenstander van woorden als "fout" waar het eerder "ongeschikt voor deze situatie" is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 maart 2007 om 23:10. Reden: diesleksievauten |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een extra tekentje dat je met ALT moet zetten ofzo. Ik zie daar geen probleem in.
Taal evolueert, en ons schrift hoort mee te evolueren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Nee, de mens verdomd en daarom moeten er meer middelen gevonden worden om dingen aan de mensen duidelijk te maken!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Iedereen staat vrij het te gebruiken, maar ik als taalstoïcijn zal er af blijven.
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind het veel leuker als alleen de ironiebegrijpers begrijpen dat een bepaalde uitspraak ironisch is. Wie het niet begrijpt, verdient niet beter. Een ironieteken is dan ook zowat de meest contraproductieve uitvinding van de laatste halve eeuw.
Net zoals de laatstenieuwe spelling (de pannenkoeken...) zal ik het zeer nooit gebruiken. Of het zou moeten zijn om u in de luren te leggen. Laatst gewijzigd door baarle : 18 maart 2007 om 16:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() fascisten !
ik kom op voor het recht op misverstanden ! (en het recht om iemand tersluiks en subtiel in het ootje te nemen ) hear hear Baarle (hear zou dat dus al achter kunnen zie ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() 2.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Als taaldilettant zal ik het teken graag gebruiken
![]() (W.F. Hermans pleitte tevens er al er eerder voor.) Welk leesteken mag ik achter een sarcastische zin plaatsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Klein vraagje, heb jij het al gedownload en het kunnen typen in word?
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ironie bestaat uit misverstanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Taal is eigendom van degene die ze gebruikt, niet van een stelletje wereldvreemde regelneven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ze willen jouw standpunt niet overpakken en daarom moeten ze daartoe gedwongen worden, bedoel je?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |