Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2007, 07:27   #21
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Daar had ik ook al bij stilgestaan. Als het woestijnzand is...waarom waren de metingen dan zo hoog ? Of is dat zand ook al ongezond.
wat gemeten wordt is het aantal stofdeeltjes per m3. dus zand, dat totaal geen kwaad kan wordt idd meegemeten.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 07:58   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
De filters waarover men nu vandaag de dag spreekt zijn wel degelijk iets anders dan de katalysator die we al langer kenden. Ik heb wel de indruk dat de meeste nieuwe auto's al maar meer standaard met een roetfilter worden verkocht.
Idd in mijn vb is het een oude soort. Maar het principe blijft hetzelfde dus.
Oud 28 maart 2007, 14:18   #23
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Benzinemotoren zijn minder vervuilend. In de meeste landen worden diesel en/of dieselwagens dan ook extra belast, zo niet in Belgie uiteraard want dat is veel te vanzelfsprekend.
READ THIS!
Bezin voor je begin ... ga eens na welke onverbrandde koolwaterstoffen worden uitgestoten door een benzine en een diesel moter ... ga dan eens na welke het meest kankerverwekkend en schadelijk voor de gezondheid zijn

In diesel zitten bijvoorbeeld geen benzeenringen en qua chemische verbindingen stoot een diesel- enkel meer stikstofoxiden uit uit dan een benzine-motor.

Uit onderzoek is trouwens ook gebleken dat de moderne direct ingespoten benzinemotor ook kleine hoeveelheden fijnstof uitstoten. Deze kleine hoeveelheden hebben een groter gezondheidsrisico omdat ze een stuk kleiner zijn dan de fijnstofdeeltjes uit een dieselmotor.

Diesel brandstof is op een andere manier vervuilend dan benzine. Bij de verbranding van diesel komt per saldo minder CO2 vrij dan bij benzine. Een diesel is dus beter tegen het broeikas effect.

Benzinemotor vuiler dan diesel

De nieuwste generatie direct ingespoten benzinemotoren is een gevaar voor de volksgezondheid.

Ze produceren meer fijn stof dan moderne dieselmotoren zonder filter en omdat de deeltjes kleiner zijn dan dieselroet, richten ze meer schade aan in het lichaam.

Dat stelt universitair hoofddocent en uitlaatgasdeskundige Michiel Makkee van de TU in Delft. De Nederlander, die aan de wieg stond van het roetfilter voor diesels, baseert zich op onderzoek dat emissie-expert David Kittelson deed in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Energie. Zijn conclusie luidt dat direct ingespoten benzinemotoren niet alleen meer, maar ook kleinere deeltjes - 20 tot 80 nanometer- uitstoten.

De minuscule roetdeeltjes kunnen dieper in organen als de longen doordringen. Uit onderzoeken van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat dit bijzonder schadelijk is. Volgens het Nederlandse Milieu en Natuur Planbureau overlijden jaarlijks tussen de 2300 en 3500 mensen voortijdig door inademing van roetdeeltjes.

Bij een gewone injectiemotor wordt een fijne benzinemist ingespoten vlak voor de inlaatklep van de verbrandingskamer. Bij directe inspuiting wordt via de inlaatklep alleen lucht aangezogen, de benzine wordt rechtstreeks in de cilinder gespoten. Dat levert in theorie een bezinebesparing van 10 �* 15 procent op, in de praktijk blijkt dat echter vaak minder te zijn.
Anders dan bij dieselmotoren bestaat er geen EU-norm voor de uitstoot van fijn stof door benzinemotoren. Onder meer Alfa Romeo, BMW en de merken van de Volkswagen-Audi Groep leveren al motoren met directe benzine-inspuiting. De meeste andere Europese autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling ervan.

BMW zegt dat de techniek uiteindelijk in alle benzinemotoren van het merk te vinden zal zijn. Volgens een woordvoerder speelt het thema fijn stof in de ontwikkeling van de nieuwe motoren geen rol van betekenis. Voor andere merken geldt in grote lijnen hetzelfde. Volgens toeleverancier Siemens VDO is over drie jaar al bijna een op de drie benzinemotoren in Europa voorzien van directe injectie.

Het ministerie van VROM ziet de uitstoot van fijn stof door benzineauto's niet als een probleem. Volgens VROM zijn er nog niet zoveel van dit soort wagens op de weg en zal de uitstoot sterk worden teruggedrongen wanneer de nieuwe Euro 5 emissie-eisen van kracht worden. Benzinemotoren zouden dan net zo veel fijn stof mogen uitstoten als dieselmotoren met filter nu doen. Vooralsnog mikt de Europese Unie daarbij op 2010.

bron o.a. www.ad.nl
Oud 28 maart 2007, 15:49   #24
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Uit een artikel van de Standaar van 16 maart:

Citaat:
De schadelijke effecten van fijn stof op de gezondheid worden volgens de recentste wetenschappelijke inzichten hoger ingeschat dan vroeger. In 2001 lagen de zogenaamde externe kosten (schade aan gezondheid, milieu...) van een benzinewagen op 0,8 euro per honderd kilometer en 3,3 euro voor een diesel, bij gebruik in de stad. Vandaag worden ze becijferd op respectievelijk 1,6 en 8,3 euro. Een dieselwagen met roetfilter komt op 2,5 euro, nog altijd slechter dan een benzinewagen.

Toch rijden er steeds meer dieselwagens op onze wegen. Sinds 2006 rijden er zelfs meer dieselmotoren dan andere rond: 2,57 miljoen tegenover 2,29 miljoen benzinewagens. www.febiac.be
Het fijn stof bij direct ingespoten benzines is inderdaad een nieuw gegeven en er zal bij de komende uitstootnormen(Euro6 denk ik?) rekening mee gehouden moeten worden. Er is bij mijn weten echter nog geen eensgezindheid over de kwaadaardigheid van dat fijn stof in vergelijking met diesels.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 16:54   #25
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het fijn stof bij direct ingespoten benzines is inderdaad een nieuw gegeven en er zal bij de komende uitstootnormen(Euro6 denk ik?) rekening mee gehouden moeten worden. Er is bij mijn weten echter nog geen eensgezindheid over de kwaadaardigheid van dat fijn stof in vergelijking met diesels.
Wanneer men het heeft over de vervuiling van dieselrijders is ook het vrachtverkeer meegerekend, allemaal diesels en grootverbruikers.
Oud 28 maart 2007, 17:48   #26
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Dankzij die stofwolk heb ik mijn bolide mogen poetsen !!!!
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 23:28   #27
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Wanneer men het heeft over de vervuiling van dieselrijders is ook het vrachtverkeer meegerekend, allemaal diesels en grootverbruikers.
Het gaat hier wel degelijk over personenwagens.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 09:42   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Onderschat de zandverstuivingen bij ons dorp niet:

Dank zij de toenemende erosie en de opwarming zit er al veel zand in eenieders verstand. Maar wat is hier oorzaak en gevolg? Misschien is het omgekeerd...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 09:46   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
wat gemeten wordt is het aantal stofdeeltjes per m3. dus zand, dat totaal geen kwaad kan wordt idd meegemeten.
Hoe weet jij of Kalima in totaal geen kwaad kan?
Ik heb er jarenlang woestijnzand ingeademd. .. Maar ik leef toch niet lang meer genoeg om de longkanker te incasseren van deze fijne stofdeeltjes...
Oud 30 maart 2007, 10:49   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Jawel, de Gobi.
En waar ligt de Gobi?
Oud 30 maart 2007, 12:29   #31
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En waar ligt de Gobi?
Gobi

Van Wikipedia

Satellietfoto van de Gobi woestijn

De Gobi woestijn (Chinees: 戈壁(沙漠) Gēbì (Shāmò); Mongools: Говь (Gowi)) is de grootste woestijn van het continent Azië. De woestijn ligt in het noorden van Volksrepubliek China en in het zuiden van Mongolië.
Het meet 1600 kilometer van zuidwest naar noordoost tot 800 kilometer van noord naar zuid, en is 1,295,000 vierkante kilometer groot. Hierdoor is de woestijn ook meteen één der grootste woestijnen ter wereld. Voor een groot deel bestaat de woestijn niet uit zand maar uit rots. Gobi betekent in het Mongools "heel groot en droog".

Bayanzag, een rotsachtig gebied in Gobi, is bekend door de eerste vondsten van dinosauriër eieren.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 13:03   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Gobi

Van Wikipedia

Satellietfoto van de Gobi woestijn

De Gobi woestijn (Chinees: 戈壁(沙漠) Gēbì (Shāmò); Mongools: Говь (Gowi)) is de grootste woestijn van het continent Azië. De woestijn ligt in het noorden van Volksrepubliek China en in het zuiden van Mongolië.
Het meet 1600 kilometer van zuidwest naar noordoost tot 800 kilometer van noord naar zuid, en is 1,295,000 vierkante kilometer groot. Hierdoor is de woestijn ook meteen één der grootste woestijnen ter wereld. Voor een groot deel bestaat de woestijn niet uit zand maar uit rots. Gobi betekent in het Mongools "heel groot en droog".

Bayanzag, een rotsachtig gebied in Gobi, is bekend door de eerste vondsten van dinosauriër eieren.
Ah ja, een rotswoestijn. Ik heb echter geen rotsen zien rondvliegen.
De Gobi ligt nog wat verder dan de Sahara, een halve aardbol ver...
Zoek maar een andere verklaring.
Oud 30 maart 2007, 13:20   #33
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt U het tegen mij?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 13:24   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hebt U het tegen mij?...
Zelden
Oud 30 maart 2007, 23:03   #35
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In het Oosten ligt geen woestijn.

Kalima bij Oostenwind kan niet.
Het is niet omdat die luchtmassa vanuit het Oosten België binnenkomt, dat ze daarvoor ook altijd alleen maar van oost naar west heeft bewogen. Het is best mogelijk dat die lucht in de dagen tevoren bv eerder van zuid naar noord ging, en nog wat vroeger eerder van west naar oost. De meeste zich verplaatsende luchtmassa's volgen gebogen trajecten rond hoog- of lagedrukgebieden. Een doorwinterde klimaat- en milieuprofeet zoals jij weet dat toch, mag ik hopen.
Oud 31 maart 2007, 04:05   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

De Gobi woestijn is bijna even groot als heel west europa. Alsof het in heel west europa allemaal lintbebouwing is. Er zijn stukken rotswoestijn, maar ook enorme vlaktes met zandduinen.

Om maar een klein dingetje aan de halen. Löss ook well Loess genaamd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loess

En om natuurlijk het ultime argument aan te halen Tjernobil. De radioactive wolk is eerst helemaal naar Finland gewaaid (de eerste melding in het westen kwam uit Zweden trouwens), om dan met de wind over heel Europa te waaien. Dus, het Sahara zand dat via een omwegje hier geraakt is voor mij geen enkel probleem.

Of moet ik nog een voorbeeld aanhalen. Fijnstof door vulkanen uitgebraakt kunnen we hier ook meten, een paar jaar nadat een vulkaan een uitbarsting van caliber heeft gehad. En 't is niet alsof er een vulkaan in de achtertuin staat.

Laatst gewijzigd door maddox : 31 maart 2007 om 04:08.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 10:15   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Gobi woestijn is bijna even groot als heel west europa. Alsof het in heel west europa allemaal lintbebouwing is. Er zijn stukken rotswoestijn, maar ook enorme vlaktes met zandduinen.

Om maar een klein dingetje aan de halen. Löss ook well Loess genaamd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loess

En om natuurlijk het ultime argument aan te halen Tjernobil. De radioactive wolk is eerst helemaal naar Finland gewaaid (de eerste melding in het westen kwam uit Zweden trouwens), om dan met de wind over heel Europa te waaien. Dus, het Sahara zand dat via een omwegje hier geraakt is voor mij geen enkel probleem.

Of moet ik nog een voorbeeld aanhalen. Fijnstof door vulkanen uitgebraakt kunnen we hier ook meten, een paar jaar nadat een vulkaan een uitbarsting van caliber heeft gehad. En 't is niet alsof er een vulkaan in de achtertuin staat.
Jajajajajajaja, kweettet tis niet allemaal fijn stof van diesels dat rondzweeft.

Maar waarom vertellen ze ons dan niet op het nieuws waar die langdurige pieken dan wél vandaan kwamen?

Omdat niemand het weet, misschien?
Oud 31 maart 2007, 10:18   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Het is niet omdat die luchtmassa vanuit het Oosten België binnenkomt, dat ze daarvoor ook altijd alleen maar van oost naar west heeft bewogen. Het is best mogelijk dat die lucht in de dagen tevoren bv eerder van zuid naar noord ging, en nog wat vroeger eerder van west naar oost. De meeste zich verplaatsende luchtmassa's volgen gebogen trajecten rond hoog- of lagedrukgebieden. Een doorwinterde klimaat- en milieuprofeet zoals jij weet dat toch, mag ik hopen.
Jos, je moet mij niet met zo'n eervolle kwalificaties bestoken die helemaal jezelf toekomen!

Pas op! Ik herkauwde zopas de laatste Lovelock, dat zal je misschien beter liggen, zo'n geniale gek?
Oud 31 maart 2007, 15:04   #39
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Het is wel het aantal stofdeeltjes per miljoen deeltjes = ppm =parts pro million
Oud 31 maart 2007, 23:11   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Stofwind is geen vervuiling. En toch krijgt men een hogere meting en zijn de normen overschreden.
Rest dan de vraag; hoe kunnen ze het verschil maken? En als ze het niet kunnen, voor wat waarschuwen ze dan telkens?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be