Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2004, 20:21   #21
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

de grootste handicap in communicatie is de gebrekkige taalkennis en bijna allle Waalse ministers zijn daar het beste voorbeeld van
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2004, 20:59   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ydde
't Is misschien niet waar!
Misschien wel! Maar ervan uitgaande dat hij een doctoraat heeft behaald schat ik hem nu minimum tussen de 25 en 30j oud! Maw de periode LO-SO moet men in de jaren '80 plaatsen toen het aantal migranten in de scholen door hun geringe aanwezigheid niet zo'n probleem vormde! Het is trouwens niet omdat de school in een migrantenwijk lag dat er daarom ook migranten in de school aanwezig waren, zeker niet als het een nederlandstalige school in het Brusselse was!
In een migrantenwijk in het Antwerpse...en de migranten waren meer dan ruim vertegenwoordigd in de diverse scholen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2004, 21:14   #23
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
de grootste handicap in communicatie is de gebrekkige taalkennis en bijna allle Waalse ministers zijn daar het beste voorbeeld van
denkt u niet dat de Walen hetzelfde denken wanneer SS of Filip De Winter op TV zien?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2004, 22:23   #24
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
denkt u niet dat de Walen hetzelfde denken wanneer SS of Filip De Winter op TV zien?
Als je hiermee wil beweren dat taalkennis van Vlamingen en Walen gelijkaardig is, dan leef je op de maan.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2004, 22:33   #25
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Als je hiermee wil beweren dat taalkennis van Vlamingen en Walen gelijkaardig is, dan leef je op de maan.
Kennis vh NL bij de Walen is lang slecht geweest, maar is gevoelig verbeterd, wat niets heeft veranderd aan de kritiek van Vlamingen erop, hoewel de kennis Frans van heel wat Vlamingen, politici inbegrepen, ook vatbaar is voor kritiek en eerder slechter geworden is.
Oud 28 januari 2004, 23:09   #26
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Kennis vh NL bij de Walen is lang slecht geweest, maar is gevoelig verbeterd, wat niets heeft veranderd aan de kritiek van Vlamingen erop, hoewel de kennis Frans van heel wat Vlamingen, politici inbegrepen, ook vatbaar is voor kritiek en eerder slechter geworden is.
De kennis van het Frans bij Vlamingen is inderdaad veel achteruitgegaan, maar ze spreken nu veel beter Engels.
Tweede taal op school is in Vlaanderen nog steeds Frans, dus is er nog een behoorlijke kennis verzekerd.
In Wallonië is de keuze van de tweede taal vrij. Ik heb hier niet de juiste cijfers maar herinner me dat een minderheid Nederlands kiest als tweede taal (Heeft iemand de juiste cijfers?). Daarom zou het me ten zeerste verbazen dat de kennis Nederlands bij de Walen gevoelig verbetert. Walen die behoorlijk Engels spreken heb ik nog nooit gehoord. De DRIE Franstalige ministers van onderwijs moeten wat meer hun best doen!
Bescheidenheid is een mooie deugd, maar het verbaast me toch ten zeerste dat 'linkse' filosofen er een masochistisch genot in scheppen de andere steeds beter in te schatten en zichzelf slechter.
Oud 28 januari 2004, 23:13   #27
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Allez Jan, eindelijk kom je tot je zaak, bijna toch. Je lijkt wel een echte politieker (das geen compliment hoor). Lastige vragen ontwijk je vakkundig, wat rond de pot draaier en een verwijt sturen naar de vraagsteller zonder rechtstreeks te antwoorden met een andere vraag toch een manier vinden om niet te hoeven antwoorden. Zeer fijn voor jou maar ik blijf met m'n vraag zitten en dat is nu net wat me stoort bij jou en je partij.
Populistische slogans genoeg maar een concrete vvaar word afgedaan al een belediging en geeft een vrijgeleide om vervelende vragen van diezelfde persoon in de toekomst te vermijden. In deze beoog je het separatisme maar persoonlijk vind ik het lovenswaardig dat anderstaligen de hoge kwaliteit van het vlaamse onderwijs erkennen en dat onze, o zo, belanrijke taal op deze wijze levendig word gehouden zelfs in andere taalgemeenschapopen. Moest ik bekommerd zijn om de vlaamse eigenheid zou ik dergelijke evolutie eerder toejuichen en me in de eerste plaats verzetten tegen anderstalig onderwijs in vlaanderen zoals engels in het hoger onderwijs. Dit laatste istaakundig een verlies, anderstaligen die "vlaams" leren is een winst. Toch voor de o zo belangrijke vlaamse cultuur voor de vlaaams nationalisten.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2004, 23:38   #28
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Oh ja Jan, voor ik het vergeet. Je hoeft niet verbaasd te zijn dat ik nog op je posts reageer. Ik zou niet weten tot welke partij ik behoor maar ik respecteer wel andermans mening en zoek er niet onderuit te komen door de persoon die het niet met me eens is te negeren. Als ik ervan uit mag gaan dat jij een belangrijk woordvoerder van het blok bent hier dan stel ik vast dat je mij oa. negeert. Negeren en toegeven is al een groot verschil maar wat kan ik dan verwachten van het blok moest ik erop stemmen? (Vl. ) nationaal 60% van de stemmen. Negeren van 40% van de mensen? Zeer democratisch hoor.

Uit de lucht gegrepen? Dacht het niet. De top van uw partij geeft aan in de propaganda geen compomissen te willen sluiten,
jij bevestigd hier dat standpunt.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2004, 23:50   #29
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
De kennis van het Frans bij Vlamingen is inderdaad veel achteruitgegaan, maar ze spreken nu veel beter Engels.
Tweede taal op school is in Vlaanderen nog steeds Frans, dus is er nog een behoorlijke kennis verzekerd.
In Wallonië is de keuze van de tweede taal vrij. Ik heb hier niet de juiste cijfers maar herinner me dat een minderheid Nederlands kiest als tweede taal (Heeft iemand de juiste cijfers?). Daarom zou het me ten zeerste verbazen dat de kennis Nederlands bij de Walen gevoelig verbetert. Walen die behoorlijk Engels spreken heb ik nog nooit gehoord. De DRIE Franstalige ministers van onderwijs moeten wat meer hun best doen!
Bescheidenheid is een mooie deugd, maar het verbaast me toch ten zeerste dat 'linkse' filosofen er een masochistisch genot in scheppen de andere steeds beter in te schatten en zichzelf slechter.
Mezelf slechter? masochistisch genot? Het aantal talen dat ik spreek ligt wel lichtjes boven het vlaamse gemiddelde . Idem voor mijn vrouw(die waalse ouders heeft, maar in het NL school liep), zoon en schoondochter(die een Waalse is, maar in het NL school liep, univ inbegrepen, haar thesis in het Eng opstelde, maar ze vlug op het laatste moment naar het NL vertaalde, toen de buitenlander die voor de juri uitgenodigd was het op het laatste moment liet afweten)
Oud 29 januari 2004, 00:04   #30
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat ik moet teleurstellen, maar ondanks wij dat al te graag denken is onze talenkennis in vergelijking met andere Europese landen (Nederland bijvoorbeeld) niet eens zo bijzonder goed.
(ik zal morgen eens zien of ik die studie nog ergens vind)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 00:30   #31
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens

Misschien wel! Maar ervan uitgaande dat hij een doctoraat heeft behaald schat ik hem nu minimum tussen de 25 en 30j oud! Maw de periode LO-SO moet men in de jaren '80 plaatsen toen het aantal migranten in de scholen door hun geringe aanwezigheid niet zo'n probleem vormde! Het is trouwens niet omdat de school in een migrantenwijk lag dat er daarom ook migranten in de school aanwezig waren, zeker niet als het een nederlandstalige school in het Brusselse was!
In een migrantenwijk in het Antwerpse...en de migranten waren meer dan ruim vertegenwoordigd in de diverse scholen.
Dat zijn daar supergoede leerkrachten! Ik heb ook altijd in het onderwijs gestaan en zelfs met één anderstalige in de klas had ik al problemen om de andere leerlingen de aandacht te geven waar ze recht op hadden! Een (te) groot deel van mijn tijd ging naar die ene leerling!
Oud 29 januari 2004, 02:14   #32
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Dat zijn daar supergoede leerkrachten! Ik heb ook altijd in het onderwijs gestaan en zelfs met één anderstalige in de klas had ik al problemen om de andere leerlingen de aandacht te geven waar ze recht op hadden! Een (te) groot deel van mijn tijd ging naar die ene leerling!
Ik zal je compliment doorspelen!
Oud 29 januari 2004, 09:31   #33
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mezelf slechter? masochistisch genot? Het aantal talen dat ik spreek ligt wel lichtjes boven het vlaamse gemiddelde . Idem voor mijn vrouw(die waalse ouders heeft, maar in het NL school liep), zoon en schoondochter(die een Waalse is, maar in het NL school liep, univ inbegrepen, haar thesis in het Eng opstelde, maar ze vlug op het laatste moment naar het NL vertaalde, toen de buitenlander die voor de juri uitgenodigd was het op het laatste moment liet afweten)
Filosoof, met ZICHZELF bedoel ik de eigen gemeenschap. Goed dat jou taalkennis (en die van je familie) lichtjes boven het Vlaams gemiddelde ligt. De mijne ligt ver boven dat gemiddelde, daar gaat het echter niet over.
Hoe kan nu de kennis Nederlands bij de Walen gevoelig verbeteren als meer dan de helft die taal niet meer leert als tweede taal. Als Franstaligen nu beter Nederlands kennen dan vroeger, waarom vindt men dan in Brussel geen Franstalig rechters (en anderen) meer die voldoende Nederlands kennen. Met alle respect voor de taalkennis van je familie, maar waarop baseer jij de stelling dat Walen nu gevoelig meer Nederlands kennen dan vroeger? Daarop wil ik graag een antwoord. Let wel, ik zal verheugd zijn te vernemen dat je gelijk hebt.
Oud 29 januari 2004, 15:59   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Filosoof, met ZICHZELF bedoel ik de eigen gemeenschap. Goed dat jou taalkennis (en die van je familie) lichtjes boven het Vlaams gemiddelde ligt. De mijne ligt ver boven dat gemiddelde, daar gaat het echter niet over.
Hoe kan nu de kennis Nederlands bij de Walen gevoelig verbeteren als meer dan de helft die taal niet meer leert als tweede taal. Als Franstaligen nu beter Nederlands kennen dan vroeger, waarom vindt men dan in Brussel geen Franstalig rechters (en anderen) meer die voldoende Nederlands kennen. Met alle respect voor de taalkennis van je familie, maar waarop baseer jij de stelling dat Walen nu gevoelig meer Nederlands kennen dan vroeger? Daarop wil ik graag een antwoord. Let wel, ik zal verheugd zijn te vernemen dat je gelijk hebt.
persoonlijke en professionele contacten, maar laat d�*t je niet storen in je vooroordelen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Broes
met ZICHZELF bedoel ik de eigen gemeenschap.
IK NIET DUS... Je uitbreiding van persoon naar gemeenschap trekt op egocentrisme. "De mens is de maat van alle dingen"?
Oud 29 januari 2004, 16:46   #35
luc broes

Standaard

Filosoof, je voert geen rationele discussie. Als in Waalse scholen het Nederlands geen tweede taal meer is voor de meerderheid, is het toch zo goed als uitgesloten dat de kennis van het Nederlands gevoelig verbetert. Dit feit weegt toch zwaarder dan persoonlijke contacten.
Hoe kun je dan zeggen dat ik bevooroordeeld ben?
Oud 29 januari 2004, 17:03   #36
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Insinuaties, niet bewezen. ....
Inderdaad; dat VUB-onderzoek heeft natuurlijk niets met wetesnchap te maken én meg mag er al evenmin kritische bedenkingen bij maken. Imemrs, zelfs al geloven ze aan de VUB niet in God, hun studies, maar vooral hun verklaringen zijn met een goddemijk gezag en autoriteit bekleed. Er heeft nog nooit iemand één fout in kunnen vinden.

Overigens, wedden dat als er straks specifieke cijfers ebschikbaar komen voor Antwerpen-stad, of voor Gent, beide steden met vergelijkbaar hoge percentages allochtonen, maar géén fransatligen, dat men dan wel degelijk BETERE slaagkansen zal vaststellen dan in Brussel? Nochtans kennen ook Antwerpen én Gent alle verleidingen an afleidingen van studie, net zoals Brussel. M.a.w. er moet een factor in het spel zijn die de zéér lage cijfers voor Vlaamse scholen in brussel verklaart.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:06   #37
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo

Ik zal je compliment doorspelen!
heeft die gast nu zijn diploma gehaald ? That's the question !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 29 januari 2004, 20:56   #38
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Speciaal voor Filosoof

Lage slaagkansen Brusselse leerlingen gevolg van enorme toevloed anderstaligen in Brussels Nederlandstalig onderwijs.

Dit weekeinde werden de cijfers bekendgemaakt van een VUB-onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Vlaams minister van onderwijs Marleen Vanderpoorten. Uit het onderzoek blijkt dat Brusselse leerlingen veel minder kans hebben om aan de universiteit of de hogeschool te slagen dan leerlingen uit de rest van Vlaanderen. 53.9% van de Westvlaamse studenten stroomt zonder te dubbelen direct door naar het tweede jaar. Het Vlaamse gemiddelde ligt op 44%. Van de Brusselse leerlingen haalt echter slechts 38.8% zonder problemen het tweede jaar.

Sociologen en professoren hebben reeds hun uitleg klaar. Brusselse jongeren zouden geen realistische studiekeuze maken. Brusselse jongeren kennen een gezagsprobleem. Brusselse jongeren zijn door het grote aanbod aan ontspanningsmogelijkheden in de stad minder geneigd tot studeren. Maar een belangrijke factor wordt natuurlijk verzwegen, want niet politiek-correct.

De Nederlandstalige scholen in Brussel worden overspoeld door Franstaligen en vreemdelingen. Hun kennis van het Nederlands is meestal ondermaats, en zodoende trekken ze de onderwijskwaliteit in deze scholen sterk naar beneden. Hierdoor lopen ook de Nederlandstalige leerlingen een aanzienlijke leerachterstand op. Het niveau van het onderwijs wordt er nu aangepast aan de grote groep anderstaligen, wat een nivellering naar beneden betekent. Dit wordt zelfs met zoveel woorden door de verantwoordelijke beleidsvoerders toegegeven. Artikel vijf van het Brusselse non-discriminatieverdrag stelt uitdrukkelijk dat de scholen er zich toe verbinden om een onderwijspraktijk uit te bouwen die rekening houdt met de taalachterstand en de culturele verscheidenheid van de "doelgroepleerlingen".

De cijfers uit de VUB-studie zeggen dus eigenlijk wat het Vlaams Blok reeds jaar en dag zegt: er moet dringend, zeer dringend actie worden ondernomen om de toevloed van anderstaligen in onze scholen te kaderen, teneinde de kwaliteit van ons Nederlandstalig Brussels onderwijs weer op te trekken. Spijtig genoeg worden echter enkel maatregelen getroffen die net het tegenovergestelde bewerkstelligen. In plaats van een ondubbelzinnig voorrangsbeleid voor Nederlandstalige kinderen te voeren wordt in tegendeel een zogenaamd ‘gelijke kansen’ beleid gevoerd.

Vrijdag 30 januari zal Dominiek Lootens, fractieleider van het Vlaams Blok in het Brussels Gewest, hierover in de Vlaamse Gemeenschapscommissie het bevoegde Collegelid Guy Vanhengel alvast interpelleren. Ook in het Vlaams Parlement zal hij minister Vanderpoorten hierover ondervragen.
Oud 29 januari 2004, 20:58   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Gaat elke Zwart Blokker dit tekstje hier tot den treure blijven posten?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 21:15   #40
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Ja, want zij denken dat zij betere en waarheidsgetrouwere conclusies kunnen trekken dan professoren aan de universiteit.

(Het komt erop neer: migranten zijn van alles de schuld, en als de wereld stopt met draaien dan komt het doordat een migrant een scheet heeft gelaten)
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be