![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleszins lijkt het mij maar een dubieus onderzoekje, om uit een spelletje te concluderen wat iedereen al lang wist. Dat aangeboren collectivisme impliceert niet dat enig streven naar eigenbelang (individualisme, zo je wil) n�*et aangeboren is. Het is niet het één of het ander: ze zijn sowieso allebei aanwezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals, individualisme heeft met streven naar eigenbelang niets te maken - dan zit je in de sfeer van ethisch en rationeel egoïsme, egotisme &c aan de ene kant en altruïsme aan de andere kant.
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht dat, maar ik durfde het niet te zeggen.
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zowel vanuit historisch, antropologisch als evolutionair perspectief, gaat het eigenlijk om een relatief onbelangrijk verschijnsel. Ons brein zit vol met de echt belangrijke connecties: solidariteit, collectivisme, cooperatie - allemaal mechanismen die wij nodig hebben om echt te overleven en die volop boven komen in tijden van crisis. Crisismomenten tonen goed aan waarin de essentie van ons wezen eigenlijk ligt. De rest is oppervlakkig geruis. Dat oppervlakkig geruis mag er van mij gerust zijn hoor, het mag alleen niet overheersen of de pretentie hebben onze essentie te kunnen aantasten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het individualistische denken preekt overigens niet dat eeuwenoude regels die leiden tot solidariteit en samenwerking moeten worden 'afgeschaft'. In deze stroming vinden we vooral een aversie tegen ideologieën die het collectief - dat bestaat uit deze samenwerkingsverbanden - willen sturen in een bepaalde richting.
![]() |