![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari "Ooit was hij een van de sterkhouders binnen de VU. Hij was zelfs tot driemaal toe lid van de regering. De laatste maal kwam er een abrupt einde aan door een bezoek aan Sint-Maartensfonds. Na het uiteenvallen van de partij vond hij politiek onderdak |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Ja? Staat dat in hun programma?Wij verzetten ons uitdrukkelijk tegen elke andere staatsvorm i.c. het confederalisme of het separatisme die het einde van de Belgische staat zou inluiden (Sp-toekomstcongres 1998)
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Ik vraag mij ook af wat mijnheer Sauwens de meerwaarde van een confederaal model vindt op een secessionistisch.
|
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() De discussie over het theoretische model van een staat vind ik eigenlijk op zich een belachelijke discussie, het theoretisch model doet er niet toe.
De discussies die ook hier op dit forum aanwezig zijn staan zover af van de effectieve beleidsbeslissingen dat het dreigt zijn doel voorbij te lopen. Laat ons eens een strategisch plan uitwerken over hoe Vlaanderen of België moet evolueren in de toekomst. Hierbij wordt het tijd dat duidelijke prioriteiten worden vastgelegd: afbouw van staatsschuld, aanpakken vergrijzing, goudenfonds, investeringsbeleid in België, .... dit zijn structurele problemen die door iedereen op de lange baan geschoven worden. Laat een regering eerst maar eens het volgende principe leren: geen woorden maar daden. Voor de anderen, laat die ideologische (eindeloze) discussies toch varen en kom eens met concrete voorstellen waar iedereen baat bij heeft. |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Hoe is het daar bij de blauwtjes? Al lid van de loge? ps. Hopelijks lopen jullie geen blauwtje op, want van beloven weten ze daar alles.... |
||
![]() |
![]() |
#26 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je moet stekedoof zijn om na een bezoekje aan enkele volkscafé's de volgende vaststellingen niet te maken : 1. Het ouwe flamingantisme is (zeker bij de jeugd) op sterven na dood. 2. Het belgisisme is niet alleen morsdood maar ook al begraven. De meeste mensen willen, net als ikzelf, onze eigen boontjes doppen. Wat we zelf doen is dan mogelijk niet beter, maar dan hebben we dat alleen aan ons zelf te wijten. En niet aan een of andere verwaaide Waalse marxist die ons streek zo gebrekkig kent dat hij zelfs onze taal verkracht. Toegeven : ook de jonge Vlamingen spreken een afschuwelijk Frans. Maar ze hebben tenminste niet de pretentie om ze in Charleroi de les te gaan spellen. Een goede raad : Berg uw driekleur maar op. Zelfs de Vlamingen die nog nooit op zgn. Vlaamse partijen stemden, hebben er de buik van vol om Sinterklaas te spelen voor de Walen. Net op de Radio 1 gehoord : bij de meest recente peiling is CD&V de grootste partij in Vlaanderen. Was ze eigenlijk bij de vorige verkiezingen ook nog, sommigen vergeten dat. Zeker de lui van de Vlaamse Rode Televisie. ps. : De NV-A haalt nog...2 %... |
|
![]() |
![]() |
#27 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten haalde de CVP bij de laatste federale verkiezingen 20% tegenover 25% SP.A en 25% VLD. Ik denk dat u die stelling een beetje moet verduidelijken. |
||
![]() |
![]() |
#28 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Secundo: waarom geen Vlaamse republiek maar wel een statenbond (wat op hetzelfde neerkomt)? |
|||
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() Het gaat in elk geval die richting uit. Zelfs de meest overtuigde oude en nieuwe belgicisten voelen dat met hun ellebogen aan.
|
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Alweer een slordig betoog. 'Het gaat die richting uit'...'ge voelt dat'... Dat zijn allemaal geen gefundeerde opmerkingen, dat is deterministische stemmingmakerij.
|
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() Ik wil er nog aan toevoegen: het móet ook die richting uitgaan. Want dat is beter voor Vlaanderen en Wallonië. De culturele en sociaal-economische verschillen zijn er. Ze negeren is schadelijk voor de nationale gezondheid. De realiteit miskennen is geen optie op langere termijn. Steeds meer mensen zien dat in en dat is onomkeerbaar. Tenzij de verschillen plots verdampen en we morgen dezelfde taal spreken, maar dat zou een minwaarde zijn voor de multiculturele diversiteit, het culturele lappendeken dat Europa is.
|
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Afijn, ik ben hier niet veel geweest, maar veel meer dan wat demagogie, determinisme en sloganesk gezwam ben ik hier van uw zijde nog niet tegengekomen. Uit de vorige post van Tacitus blijkt dat hij ruim uw meerdere is. Drogredenen worden hier onmiddellijk en zonder pardon ontmaskerd.
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, van mij mogen Antwerpen en West Vlaanderen autonome staten worden in groter confederaal verband.
![]()
![]() |
#36 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() Ben ik eveneens voor te vinden; als het van mij zou afhangen, zouden bevoegdheden via de gemeente mogen worden verdeeld
![]() ![]() Hoe lager de bevoegdheden verdeeld zijn, hoe meer mensen "content" zijn, zo lijkt me... |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet het anders zeggen: hoe lager de bevoegdheden, hoe meer controle het volk kan uitoefenen op de bureaucratie.
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Confederatie. Dus weg met het unitarisme! Logisch gevolg zou dan zijn:
-provinciale parlementen (jawel! de grote nachtmerie van de BUB'ers, meerdere parlementen, waarvan het laagste niveau met de meeste macht ![]() -opgaan in groter confederaal verband (nedl, frankrijk, duitsland, europa) zodat het Belgisch niveau eigenlijk niet meer bestaat -en de REPUBLIEK! ![]()