Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2007, 19:33   #21

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Ik niet, die gastjes van 16 die hun brommer opfokken wagen zich vaak Koning van de Weg én het fietspad.
Levensgevaarlijk om met zo een prutsbrommertjes te hard te rijden.
En fietsers wanen zich de dag van vandaag keizer van het zebrapad en de rijweg. In heel wat gevallen niet eens nog oogcontact. De andere moet hem/haar maar gezien hebben en stoppen. Gewoon op het fietspad rijden bijvoorbeeld en van het ene moment op het andere de straat kruisen, dikwijls zonder te controleren of er iemand aankomt is tegenwoordig geen uitzondering meer. Ik noem de fietsers en de bromfietsers dan ook de grootste (zeker in getal) wegpiraten.
De meeste van die prutsbrommertjes rijden nu al veel harder dan mag en da's geen fenomeen van de dag van vandaag. Ook 35 jaar geleden was dat al het geval. Snorfietsen (dus zonder helm) rijden gemiddeld 40 tot 50 en als de bromfiets "gepakt" wordt moet hij terug worden afgesteld maar een maand later gaat hij dan toch weer even snel. Het is dus helemaal niet zo'n slecht voorstel om die wetgeving eens te herzien.
Als een bromfiets 60 mag ipv 40 zal men die misschien niet verder meer opdrijven terwijl ze nu worden opgedreven tot honderd en meer.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 19:35   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Ik niet, die gastjes van 16 die hun brommer opfokken wagen zich vaak Koning van de Weg én het fietspad.
Levensgevaarlijk om met zo een prutsbrommertjes te hard te rijden.
Geef ze beter materiaal en haal ze van het fietspad. Trouwens brommertjes moeten niet meer op het fietspad.
En er bestaan zeer degelijke brommers. Maar niet van die scooters en snorgevallen. Steek dat in klasse A
Oud 17 april 2007, 22:25   #23
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het zal je verbazen, maar de meeste "opfokkers" waar ik als 16-18 jarige mee omging zitten nu in 2 kategoriën. Goeie technici en idioten. Je weet ook in 1 keer wiens brommertjes goed gedaan waren. ('k was niet slecht bezig)
Hehe, bij mij kunt ge ze opdelen in: Dood, gehandicapt, of geluk gehad en nu mechanicien.
Oud 17 april 2007, 22:28   #24
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.
Als ge tegen 40km/u tegen een wagen ramt kunt ge ook uw benen kwijt zijn of sterven.

Tweewielers zijn zwakkere weggebruikers. Er moet veel meer gedaan worden dan een snelheidsbeperking. Die hele cultuur moet aangepakt worden zodat er verantwoord wordt omgesprongen met die dingen.
Oud 17 april 2007, 22:38   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Als ge tegen 40km/u tegen een wagen ramt kunt ge ook uw benen kwijt zijn of sterven.

Tweewielers zijn zwakkere weggebruikers. Er moet veel meer gedaan worden dan een snelheidsbeperking. Die hele cultuur moet aangepakt worden zodat er verantwoord wordt omgesprongen met die dingen.
Natuurlijk, snelheidsbeperking laten respecteren is slechts een van de maatregelen. Gebeuren moet het evenwel ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 22:50   #26
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.
Werkt gewoonweg niet. Lees je eigen post, de jonge gasten rijden met hun brommers zo snel als ze die kunnen laten gaan. In veel gevallen is dat boven de honderd. 30 jaar geleden in mijn tijd was dat 115 km per uur met een yahama RD.

Ze mogen 40 of 45, ze rijden 90 want zo snel gaat de brommer. Ze mogen 50 of 60, ze rijden 90 want zo snel gaat de brommer. Dat is toch eigen aan de jeugd.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 23:13   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Werkt gewoonweg niet. Lees je eigen post, de jonge gasten rijden met hun brommers zo snel als ze die kunnen laten gaan. In veel gevallen is dat boven de honderd. 30 jaar geleden in mijn tijd was dat 115 km per uur met een yahama RD.

Ze mogen 40 of 45, ze rijden 90 want zo snel gaat de brommer. Ze mogen 50 of 60, ze rijden 90 want zo snel gaat de brommer. Dat is toch eigen aan de jeugd.
Ja maar toch. Als ik lees dat er 90'000 pv's per jaar worden uitgeschreven vind ik dat er moet over nagedacht worden. Dat zijn dus bijna alle brommers die rondrijden. Dan denk ik, de afstelling moet eens bijgesteld worden naar omhoog voor de kwalitatieve geschikte brommers, eventueel met een iets meer aangepast rijbewijs of zo en maak van de nood een deugd om ze meteen op een legale manier meer als opstap naar zwaardere moto's te wennen aan de regels en het verkeer.

Wat doen ze nu? Allerlei sluipwegen nemen, crossen over fietspaden, gedurend achter hun zitten kijken voor de politie en met minderwaardig materiaal uitkomen.
Dan zijn ze 18. Doen een test, hebben hun rijbewijs en kopen zo'n koersgeval en rijden zich steendood.
En er rijden zich veel dood, of kreupel.

Dus 1 dag voor hun 18 mogen ze maar 45 en 1 dag nadien zitten ze op één die misschien wel 300 gaat.
Niks er tussen?
Kom, niet zo normaal toch?
Oud 17 april 2007, 23:28   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht

Ik betwijfel of dat ingebakken zit in de jeugd. Ik denk dat het veel te maken heeft met de cultuur die er rond hangt. En die cultuur valt vrij makkelijk te beinvloeden, vooral op die leeftijd.
Oud 17 april 2007, 23:30   #29
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus 1 dag voor hun 18 mogen ze maar 45 en 1 dag nadien zitten ze op één die misschien wel 300 gaat.
Niks er tussen?
1 dag voor ze 16 zijn zitten ze op de fiets, den dag dat ze 16 zijn krijgen ze een brommerke dat 60 - 100 km/u gaat? Degenen die er geen krijgen zitten gaan op hun 18 plots van de tram naar een wagen die misschien wel 220 kan? Ik ben er niet zeker van dat een verhogen van de max snelheid van die brommertjes veel gaat uithalen.
Oud 17 april 2007, 23:43   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
1 dag voor ze 16 zijn zitten ze op de fiets, den dag dat ze 16 zijn krijgen ze een brommerke dat 60 - 100 km/u gaat? Degenen die er geen krijgen zitten gaan op hun 18 plots van de tram naar een wagen die misschien wel 220 kan? Ik ben er niet zeker van dat een verhogen van de max snelheid van die brommertjes veel gaat uithalen.
Ben er nog zo zeker niet van. Veel motoclubs en opleidingscentrums proberen toch meer aangepaste opleidingen te voorzien voor beginnende rijders van moto's.
Hun voorstel tot hiertoe is bv eerst een 125 cc en pas na een paar jaar wat zwaarder te gaan.
Er is ook al eens gezegd om ze vanaf 16 met 125 cc te laten rijden, mits aangepaste opleiding natuurlijk.
Dus ik weet niet, als tussenstap?
Oud genoeg om te mogen rijden, te jong om moto te rijden, benut die twee jaar denk ik dan. Eenmaal 18 zetten ze die stap toch niet meer terug.

In andere landen zitten ze ook dikwijls zo niet op de 45km limiet bezig en ik denk niet dat er meer of minder ongevallen door gebeuren. Er is toch geen één die maar 45 rijdt, en het is tergend traag ook. 60 of zo zou beter zijn denk ik.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2007 om 23:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 23:48   #31
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks er tussen?
Euhm. Ge kunt op uw 18e nie zomaar op een zware motor kruipen.

Citaat:
Motor Rijbewijs

Het praktijkexamen voor de motor is er in twee categorieën, een lichte categorie (’A beperkt’) en een zware categorie zonder beperkingen (’A’). Als u jonger bent dan 21 jaar, moet u het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 35 kW. De cilinderinhoud van deze motor moet meer dan 120 cc zijn en hij moet minstens honderd kilometer per uur kunnen rijden.

Bent u 21 jaar of ouder, dan mag u kiezen of u het examen wilt afleggen op een lichte motor of een zware. Zo’n zware motor moet een vermogen hebben van 35 kW of meer.

Examen met een lichte motor
Als u slaagt voor een examen op een lichte motor, krijgt u (ongeacht uw leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht’. Pas na twee jaar mag u overstappen op een zwaardere motor; daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.

Examen met een zware motor
Slaagt u voor een examen op een zware motor, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag daarmee direct op elke motor rijden.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 17 april 2007 om 23:50.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 23:52   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Euhm. Ge kunt op uw 18e nie zomaar op een zware motor kruipen.
Ik ken er anders toch een paar die het wel doen, en deden. En ook iemand die al een tijdje aan het revalideren is en kreupel zal blijven.
En die moto's van vandaag, dat zijn raketten.

Noodgedwongen van mijn vrouwtje moet ik met een custom het doen. Dat gaat wat trager.
Oud 17 april 2007, 23:55   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en misschien moeten scholieren maarmet go-carts naar 't school beginnen gaan. Kwestie van al wat te wennen aan die vier wielen voor ze op hun 18e opeens met een auto de baan op mogen. Voor hun 16e mogen ze 25 met hun go-cart, daarna 60.
Oud 17 april 2007, 23:56   #34
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noodgedwongen van mijn vrouwtje moet ik met een custom het doen. Dat gaat wat trager.
't zal aan 't late uur liggen en het feit dat mijn hormonen tilt slaan, maar ik dacht eerst iets heel anders te lezen
Oud 17 april 2007, 23:58   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't zal aan 't late uur liggen en het feit dat mijn hormonen tilt slaan, maar ik dacht eerst iets heel anders te lezen
Wat is er met uw hormonen, wat heb je gelezen?

(als ik kan helpen?)
Oud 18 april 2007, 00:01   #36
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dat uw vrouw ne custom is en het daarom wat trager gaat

ik denk dat ik wat hulp kan gebruiken, ja.
Oud 18 april 2007, 00:02   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat uw vrouw ne custom is en het daarom wat trager gaat

ik denk dat ik wat hulp kan gebruiken, ja.
Kruip maar in uw bedje en draai maar eens aan uw demareur.
Oud 18 april 2007, 06:12   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het belachelijke aan de hele zaak is dat een doorsnee moderne brommer van fabriek uit tussen de 50 en 90km/u kan gaan, afhankelijk van type en fabrikant. Een goeie ouderwetse zundapp of kreidler, maar ook niet te vergeten de 4takt honda CB zijn zelfs nu snelle jongens. De Italiaanse "race" replica's doen het niet veel beter, desondanks de 30 jaar jongere techniek. Het enige wat eigenlijk veranderd is is de electronica (ipv vis-platinés puur electronische onsteking) en het gebruikte materiaal. Meer aluminium en kunststof.

De traagste brommertjes blazen dan ook het meeste rotzooi in de lucht.
Niet moeilijk als je de afstelmethodes kent.
De uitlaat limiteren.Waardoor je een minder hoog toerental kan lopen en minder vermogen ontwikkeld, helaas ook nog steeds evenveel benzine in de verbrandingskamer brengt als bij een hoger toerental-
De variomatic limiteren, waardoor je met een hoger toerental toch trager rijd, weerom benzine nodeloos verbrand om niks te doen.
De electronische ontsteking begrenzen in toerental, wat hetzelfde doet als de gelimiteerde uitlaat (de zogenaamde "rondel"). Weerom de boel onefficienter maken.
De best opgefokte modellen die doen het tegenovergestelde.
De kunst van het tunen van deze lichte motortjes is er zo veel mogelijk brandstof/lucht mengsel erin te krijgen en dat zo optimaal mogelijk te verbranden.

Wat ik zou voorstellen is het gebruiken van emmisienormen als leidraad. Dat zou de fabrikanten verplichten of elektrisch te gaan- voor de tragere brommers zeker een optie- of voor de modellen met meer pit (de nu 45km/u klasse) kleinere CC inhoud maar 4takt met turbo.
Milieutechnisch is 2 takt niet meer te verantwoorden,en als bijkomend nadeel te gemakkelijk en te goedkoop op te fokken.

Trouwens, met mijn huidige kennis en hobbymachinepark zou ik heel vies kunnen doen met een 2 takt motortje. Iemand interesse in een gezamelijk nostaglisch projectje?
Oud 18 april 2007, 09:47   #39
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ne camino , rond de 120 p/u .
Euro 90 en een proma-uitlaatje ondergestoken .

3 dagen later op de rollen . Gene camino meer
Motor en uitlaat mocht ik achterlaten. De week erachter moest ik hem terug naar de politie brengen om te laten zien dat hij terug "normaal" afgesteld was door een garage. 25 p/u vond ik wa traag , dan werd je soms voorbijgestoken door een fietser .
Laat de bromfietsen minstens 50 rijden , dan kunnen ze zeker mee in het verkeer , 70 is nog beter , er zijn banen genoeg waar auto's tegen die snelheid rijden.
En het huidige rij-examen is zever en geldklopperij. Een rijvaardigheidscursus die op regelmatige basis de jongeren bijleert helpt meer. Maak die dan ook verplicht en gratis
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 10:16   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat het huidige rij-eksamen alleen maar geldklopperij is, daar ga ik mee akkoord.

Rijvaardigheidskursussen organiseren voor zoveel kandidaten: gewoonweg onmogelijk.
Gratis dan nog: helemaal onmogelijk.

Daar zit maar één ding op dat doenbaar is: zeer veilige wettelijk limieten (en dus zeker niet meer dan nu , en een beetje de wetten toch kennen: tegenwoordig moeten ook die trage 25-per-uurtjes een pot op hunne kop zetten hoor);
en dan de wet toepassen, liefst zo simpel mogelijk als volgt:
de kleine die te snel rijdt: een boete aan zijn gat en vb. een half jaar uitstel om zijn autorijbewijs te mogen behalen; daarbij op een zaterdag naar een filmke van dokteur Bookoer gaan kijken bij de flikken
de ouders van de kleine: een boete aan hun gat wegens onvoldoende effektief ouderlijk gezag uit te oefenen; daarbij hunne kleine vergezellen bij het filmke bij de flikken.

Streng maar rechtvaardig,
niet te zachtaardig,
geef al die zakkendraaiers ... of hoe ging dat ook weer?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be