![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Spijtig, Blanpain heeft anders wel interessante ideeën over sommige onderwerpen.
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Kunnen we niet gewoon kinderen verbieden om het probleem op te lossen, dan lossen we ineens ook het probleem van overdreven snelheid aan de schoolpoorten op.
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Ik durf er op te wedden dat door het verbieden van roken je WINST maakt ipv verlies, puur door de vitalere bevolking, minder gezondheidsonkosten, minder werkverzuim door ziekte, productievere werknemers....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Zo'n extreme wetsvoorstellen zijn weer ongelofelijk in de laatsten tijd. Belachelijk, niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Maar, dat is natuurlijk maar een zijde van het muntstuk. Er is ook nog het feit dat de meeste mensen dan wel eens tot ver boven de negentig zouden kunnen leven en als er nu al een probleem is met het betalen van pensioenen dan stel ik dat we dik verlies maken. En uiteraard de gehele tabaksindustrie, wat doen we daarmee? Allemaal doppen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Minder gezondheidskosten is een fabeltje. Een roker die ten onder gaat aan kanker weegt niet op tegen geriatrische bijstand voor een gezond oudje, dat bovendien nog eens vele jaren langer pensioen trekt. De roker betaalt meer dan dat hij kost.
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik rook sowieso niet in de buurt van kinderen. Als er ergens waar ik mag roken een kind is, dan ga ik buiten of in een andere kamer een sigaret roken. Eigenlijk lijkt me dat niet meer dan normaal.
Ik ben wel benieuwd hoe Blanpain dit concreet ziet. Hoeveel afstand moet er tussen roker en kind zijn? En hoeveel tijd moet er zitten tussen het doven van de sigaret en het binnenkomen van het kind? Geldt het enkel voor eigen kinderen of mogen we kinderen van iemand anders vergassen? Moet ik naar een werkkamp als ik als ik alleen thuis ben een sigaretje rook in mijn berging als mijn kind opeens 4u vroeger dan verwacht thuiskomt? Neem ik een abonnement bij de schrijnwerker omdat de politie op de meest onverwachte momenten mijn deur binnentrapt om me te controleren? Is het een verzwarende omstandigheid als ik mijn crimineel gedrag probeer te verbergen met wierookstokjes?
![]() |
#28 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De cijfers zijn hoogst waarschijnlijk irrelevant, maar kwalitatief mag dit artiekel toch worden geinterpreteerd in de zin dat roken meer kost dan het opbrengt in de VS. In Europa zal het niet veel schelen, maar ik vrees dat de gemeenschap nog meer moet betalen aangezien wij veel meer overheidsgeld in gezondheidszorg stoppen ipv prive geld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het is duidelijk dat er vanwege de rokers veel respect is voor de niet-rokers, maar respect mag wel van twee kanten komen. Ik krijg de indruk dat na het bereiken van een rookverbod in de horeca men een uitgebreider rookverbod wil afdwingen door kinderen erbij te gaan betrekken. Kinderen liggen sowieso heel gevoelig bij mensen, beïnvloedbaarheid troef dus. Ik denk dat men beter vertrouwt op het gezond verstand van de ouders zelf. Elke roker is ondertussen wel bewust van de risico's van het roken voor zichzelf en de omgeving. Wanneer men het rookverbod nog meer gaan uitbreiden gaat men stilaan naar een maatschappij toe waarin rokers zich gaan geviseerd voelen en dat kan en mag niet de bedoeling zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Er was simpelweg géén respect, het is daarom dat overheid uiteindelijk heeft moeten ingrijpen door roken te verbieden op de trein, op de werkvloer enz. Dat vind ik niet meer dan normaal trouwens. Dat iemand rookt, is zijn vrije keuze en daar heeft niemand zich mee te moeien, maar niemand hoeft de giftige dampen mee in te ademen. Volwassenen niet, en kinderen zeker niet, want die kunnen zich niet altijd afzonderen van de rokende volwassenen. Om nog maar te zwijgen over eventuele beïnvloeding inzake potentieel rookgedrag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het artikel hieronder komt uit het boek "Het grote lexicon van hardnekkige misverstanden" (Lexikon der populären Irrtamer) geschreven door Walter Krämer, Götz Trenkler en Denis Krämer De gegevens en bedragen in Nederland zullen niet veel verschillen met die in Belgïe. Het plaatsen van dit artikel betekent uiteraard niet dat ik het roken wil promoten. Misverstand:Rokers drijven de kosten van de gezondheidszorg op Citaat:
A. Atkinson en J. Townsend, 'Economie Aspects of Reduced Smoking', in: The Lancet, 3 september 1977, p. 492.-495 Robert Leu en Thomas Schaub, 'Does Smoking Increase Medical Care Expenditures?', in: Social Science and Medicine 17 (1983), p. 1907-1914; idem, 'More on the Impact of Smoking on Medical Care Expenditure', in: Social Science and Medicine 21 (:1985), p. 825-'827; V. Wright, 'Will quitting Smoking Help Medicare Solve its Financial Problems?', in: Inquiry 23 (1986), p. 76-82; J. B. Shoven, O. Sundberg en J. P. Bunker, 'The Social Security Cost of Smoking', in: D.A. Wise (red.), The Economics of Aging, Chicago 1989, p. 231-253; 'Life Company Has no Ifs or Buts about Smokers', in: Financial Times, 8 augustus 1995; 'Private Rentenversieherung: Längeres Leben erhöht Risiken', in: Informationsdienst des Instituts der Deutschen Wirtschaft 22 (1995), p. 8.
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zullen altijd etatistische idioten zijn die vinden dat zij het recht hebben om uw vrijheid te beperken. Naast de - in ware soviet-stijl geformuleerde - voorgestelde aanvallen op onze vrijheid ook nog eens de verregaande diabolisering van rokers. Ik ken geen enkele roker die in de buurt van zijn kinderen rookt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De "gezondheidskosten"mantra werd al j�*ren tegengesproken door normale mensen, maar die werden verketterd nog voor ze hun mond konden openen. (Mag ik aan het artikel nog toevoegen dat ze in hun nicotinevrije maatschappij ook nog eens het bedrag aan extra taksen op rookgoed zullen moeten missen en dus ergens anders vandaan halen?). Een twintigtal jaren geleden blokletterde een Vlaamse krant eens: 12.5% van de mensen sterven door het roken. Artikel werd me door een rabiate anti-roker onder de neus geduwd, waarop ik hem gewoon vroeg of hij écht geloofde dat hijzelf onsterfelijk was. Toen werd het stil.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De pollentieker die het voorstel van Blanpain overneemt, heeft mijn stem in juni.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Schepen
|
![]() Ik ben nu net gestopt met roken omdat m'n vrouw zwanger is (zij nu ook gestopt). Dat is een vrije keuze, ook omdat we wel weten dat het niet zo gezond is voor kinderen. Voor mijn part stopt de hele wereld met roken. En dan gaan we pas paniek zien, want dan moet ons regeringske ineens 12miljard euro inkomsten ergens anders halen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Schepen
|
![]() Lol -> iedereen trekt minstens 10 jaar langer pensioen (minder gezondheidskosten betwijfel ik wel, aangezien hoe ouder men wordt, de kost van rokers MINDER WORDT)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Tijd om pensioenen te privatiseren dus en de verplichte pensioenleeftijd af te schaffen. Het wordt dan lucratief om uw gezondheid onder controle te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Schepen
|
![]() Fine by me, maar dan moeten de belastingen wel naar beneden. Anders eet de regering van twee walletjes! Maar indien de privatisering plaatsneemt, gaan we naar Amerikaanse situaties, met als gevolg nog een grotere kloof van arm & rijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |