![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Welke trein was dat?
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Op gewone treinen die uit Brussel vertrekken, zijn de mededelingen altijd tweetalig. Ik nam enige tijd geleden de piekuurtrein van Brussel naar Gent (dubbeldekkertrein) en alle aankondigingen gebeurden op Brussels grondgebied in Frans en Nederlands (in die volgorde). Eens in Vlaanderen was alles in het Nederlands (zij het wel met een zwaar Frans accent).
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Minister
|
Het was een treinstel van de Nederlandse spoorwegen.
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 18 april 2007 om 11:51. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Geschiedenis mss...
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is dus het misbruik dat triestig is hé !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://homepages.cwi.nl/~dik/nederla...jes/bnl163.jpg of http://members.lycos.nl/timgoorman/1191asd1.jpg |
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Onlangs zat ik trouwens in Hasselt te wachten tot de trein vertrok naar Brussel. Er was een technisch mankement. De vertraging duurde een twintigtal minuten. Dit werd ook in het Frans omgeroepen (allez, iets dat voor Frans moest doorgaan, want er stond bijzonder veel haar op). Ik vind dat absoluut niet storend (ook al ligt Hasselt overduidelijk in Vlaanderen) en gewoon een service aan de reizigers die geen nederlands spreken. Tenslotte gaat die trein naar Brussel (waar ze misschien overstappen op een trein richting Wallonië), en je kunt verwachten dat er mensen op die trein zitten die niet tweetalig zijn (individuele meertaligheid lijkt me voor inwoners van ons land geen verplichting). Ik vind dat gewoon een service, geen politiek statement.
|
|
|
#35 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat doet me plezier. Sommigen willen van alles een communautair probleem maken.
|
|
|
#36 |
|
Lokaal Raadslid
|
Voor mij mag het in de 3 landstalen en Engels, ik zal er mij niet aan storen. Maar nooit in het Arabisch.
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Het lijkt me niet meer dan logisch om in treinen naar de hoofdstad van Europa of naar de luchthaven ervan ook in het Duits en het Engels om te roepen, naast Nederlands en Frans.
Natuurlijk moet het niet zo zijn dat alles ineens tweetalig NL-F wordt, maar de kans daarop lijkt me niet zo groot. Ik neem aan dat tweetalige omroepberichten beperkt blijven tot de internationale treinen, d.w.z. de treinen naar Nederland, Wallonië en Frankrijk. In Nederland is het taalgebruik bij de omroepberichten in ieder geval zo: - in de Beneluxtrein en Thalys viertalig (NL, F, D, EN) en in de ICE en de sneltrein naar Berlijn drietalig (NL, D, EN) - in regionale grenstreinen zal het vaak aan de machinist liggen. - in de treinen tussen Groningen en Leer (van Arriva Nederland) is er een automatische omroep met een Nederlandse vrouwenstem die na het Nederlands met een zwaar Nederlands accent ook in het Duits omroept, echt verschrikkelijk. Aan Nederlandse kant van de grens is alleen het welkomstbericht in het Duits, aan Duitse kant van de grens is alles tweetalig. - in de trein tussen Enschede en Gronau e.v. (van de DB of de Prignitzer Eisenbahn) is er ook een automatische omroep met wel netjes een aparte Nederlandse en Duitse stem. Zo wordt bijvoorbeeld het grensplaatsje Glanerbrug in het Duits omgeroepen als "Glanerbrück". Hier is het precies omgekeerd: aan Nederlandse kant van de grens alles tweetalig, aan Duitse kant van de grens alles alleen in het Duits. - in binnenlandse treinen wordt alles alleen in het Nederlands omgeroepen, behalve bij Schiphol (NL-EN) of heel soms in treinen die naar Schiphol rijden, of juist niet en een overstap naar Schiphol nodig is (bijv. als de conducteur weet dat er een grote buitenlandse delegatie aan boord is; kan ook in de taal van die delegatie zijn trouwens als de conducteur de taal kent). - op de stations worden voor internationale treinen opgenomen standaard omroepberichten gebruikt, die worden aangekondigd met een soort toonladder i.p.v. de standaard drietonige berichtaankondiging. De Beneluxtrein en de Thalys worden omgeroepen in achtereenvolgens Nederlands, Engels en Frans; de ICE, de sneltrein naar Berlijn en andere langeafstandstreinen naar Duitsland in achtereenvolgens Nederlands, Duits en Engels. En dat is maar goed ook, want als er iets onverwachts gebeurt en de omroeper van dienst moet iets in een andere taal omroepen, klinkt het meestal voor geen meter. - op Schiphol worden alle omroepberichten in het Nederlands en het Engels gedaan. Op andere stations, met name Amsterdam Centraal, wordt ook soms in het Engels omgeroepen als het gaat om treinen naar Schiphol. Op Schiphol zijn trouwens veel aanduidingen, bijv. alle gele vertrekstaten, ook tweetalig. - voor alle andere treinen wordt op stations alles alleen in het Nederlands omgeroepen, tenzij het gaat om een bijzondere aankondiging, bijv. van zakkenrollers (daar ligt dan een standaard viertalig omroepbericht voor klaar). Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 april 2007 om 12:49. |
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In het station zelf en dan alleen voor internationale treinen. In landelijke treinen zelf alleen in Nederlands en Frans. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 18 april 2007 om 13:20. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Misschien had het ook te maken met de groep Franse backpackers die in de trein zaten.
|
|