Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2005, 00:32   #21
tutifruti
Vreemdeling

tutifruti's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is politiek voor jongeren niet echt interessant genoeg. Gewoon omdat de besproken thema's niet in hun leefwereld bestaan. Welke puber is er nu met jobs, sociale zekerheid, justitie, gezondheidszorg,.... bezig?
Ik was toen meer met drinken en drugs en uitgaan bezig. Wat kon politiek mij toen schelen. Alleen de legalisatie van cannabis interesseerde me toen. Nu ben ik content dat het niet zo ver is gekomen als in Nederland, anders zat ik er nu nog altijd aan denk ik.

Laat de jongeren gewoon in hun leefwereldje verder leven, ze zijn toch zo gelukkig. Moet je dat door politiek gaan verknoeien? Degenen die geïnteresseerd zijn, die vinden hun weg naar de politiek volgens mij zowieso.
tutifruti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 00:41   #22
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

...MAW gij denkt dus dat 't kan?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 00:42   #23
Bhairav

Standaard

Was tegen doornroosje...
Oud 23 januari 2005, 01:33   #24
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Was tegen doornroosje...
Politiek bewustzijn? niet voor iedere jongere,maar u doet u interesse ook af als miniem,maar zit wel regelmatig op politics.be .
Dus waarom niet?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 01:48   #25
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Waarom zou je geïnteresseerd zijn in iets waarmee je toch niets binnen kan bereiken. De huidige traditionele politiek kan de wereld niet veranderen, dus waarom zou ze interesse wekken.
In een systeem waar de meerdeheid toch steeds economisch onderdrukt wordt door een minderheid heeft politieke democratie en deelname aan politiek in het algemeen hoegenaamd geen zin... Waarom zou de jeugd zich dan laten meeslepen in iets dat henzelf toch niets zal opleveren (op een paar carriëristen na dan...)?
Oud 23 januari 2005, 02:01   #26
smash_the_reds
Burger

Standaard

goh, zo negatief ingesteld jonas? mag je niet buitenspelen vanavond?
smash_the_reds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 02:06   #27
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smash_the_reds
goh, zo negatief ingesteld jonas? mag je niet buitenspelen vanavond?
Tiens, u bent toch geen dubbel-account van no_red_flags?
Oud 23 januari 2005, 16:36   #28
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kwarteltje
hmm, moeilijk. Ik denk dat de jeugd doorgaans pas op latere leeftijd (eind twintiger jaren) een interesse ontwikkelt voor wat er in de maatschappij gebeurt.

Maar aangezien je toch wil over hebben, alvast 1 idee
- politicologie op school
- "kweken" van een debatcultuur
- misschien een nauwere betrokkenheid bij een bestuur, bvb deelname aan enkele debatten in bvb een geemeentehuis

Kwarteltje
Zorg ervoor dat politiek interessant wordt voor de jongeren tiens.
debatjes organiseren op school is mooi, maar ofwel gaan ze over de lulligste onderwerpen eerst (een snoepautomaat op de speelplaats ja of nee?) of wel wordt er geen gevolg aan het debat gegeven. Jongeren voelen de gevolgen van de politiek direct, aan den lijven (budget onderwijs, openbaar vervoer, beleid tv). Om jongeren te intersseren voor politiek moet je hen het besef geven dat ze erbij betrokken zijn, en dat als ze zich organiseren, ze ook iets kunnen veranderen. Maar dat zullen de traditionele partijen net niet graag hebben. Want een zelfzekere jongere zal ook een zelfzekere arbeider zijn, die mee een strijdbare vakbondsdelegatie zal (trachten) op (te) bouwen. A pain in the ass of the boss. En dat willen de traditionele partijen vermijden als de pest. Vandaar: het zoveelste ongevaarlijke debatje dat zonder gevolg zal blijven, maar waar alleen de carrieristjes, de toekomstige hielenlikkers van het partijapparaat op blijven en zich in de schijnwerper zettten.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 16:56   #29
tjampie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Zorg ervoor dat politiek interessant wordt voor de jongeren tiens.
debatjes organiseren op school is mooi, maar ofwel gaan ze over de lulligste onderwerpen eerst (een snoepautomaat op de speelplaats ja of nee?) of wel wordt er geen gevolg aan het debat gegeven. Jongeren voelen de gevolgen van de politiek direct, aan den lijven (budget onderwijs, openbaar vervoer, beleid tv). Om jongeren te intersseren voor politiek moet je hen het besef geven dat ze erbij betrokken zijn, en dat als ze zich organiseren, ze ook iets kunnen veranderen. Maar dat zullen de traditionele partijen net niet graag hebben. Want een zelfzekere jongere zal ook een zelfzekere arbeider zijn, die mee een strijdbare vakbondsdelegatie zal (trachten) op (te) bouwen. A pain in the ass of the boss. En dat willen de traditionele partijen vermijden als de pest. Vandaar: het zoveelste ongevaarlijke debatje dat zonder gevolg zal blijven, maar waar alleen de carrieristjes, de toekomstige hielenlikkers van het partijapparaat op blijven en zich in de schijnwerper zettten.
Bijzonder goed gesproken. IK ben zelf nog maar 15 jaar en ik behoor nog tot de jeugd. Je hebt een punt dat wij op school discuteren over de meest domme onderwerpen, om een paar voorbeelden te geven: een automaat op de speelplaats, de schaakclub vroeger geopend. Echt belachlijke onderwerpen. Ik zie mijzelf bijzonder geintreseert in politiek, te wijten dat mijn ouders in de politiek zitten. Maar der zijn niet veel mensen van mijn leeftijd die de werken van Marx en Engels lezen. Een concrete oplossing is er volgens mij niet, wat ik wel intressant vind is een programma in Nederland, het noemt Lagerhuis. Een bijzonder intressant discussieprogramma waarbij de jeugd zijn mening geeft. Misschien een idee voor de VRT ( nu éen ).
tjampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 17:49   #30
casperl
Vreemdeling

Standaard

weet iemand een goede website waar ik goede informatie kan afhalen over kinderen tegenover de politiek het is nog altyd voor mijn jaarwerkje van ncz ik zou graag meerdere bronnen raadplegen dan dit forum.
casperl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 17:58   #31
Meliza
Vreemdeling

Meliza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tjampie
Bijzonder goed gesproken. IK ben zelf nog maar 15 jaar en ik behoor nog tot de jeugd. Je hebt een punt dat wij op school discuteren over de meest domme onderwerpen, om een paar voorbeelden te geven: een automaat op de speelplaats, de schaakclub vroeger geopend. Echt belachlijke onderwerpen. Ik zie mijzelf bijzonder geintreseert in politiek, te wijten dat mijn ouders in de politiek zitten. Maar der zijn niet veel mensen van mijn leeftijd die de werken van Marx en Engels lezen. Een concrete oplossing is er volgens mij niet, wat ik wel intressant vind is een programma in Nederland, het noemt Lagerhuis. Een bijzonder intressant discussieprogramma waarbij de jeugd zijn mening geeft. Misschien een idee voor de VRT ( nu éen ).
Wij moeten debatteren, discussiëren en verhandeling schrijven over bepaalde thema's (vrij actueel op dat moment)
*doodstraf opnieuw invoeren
*cannabis legaliseren
en zo van die dingen...
Bij geschiedenis krijgen wij informatie over 't Parlement, de Senaat, Gewesten, Gemeenschappen, info over belangenconflicten,...
nu zijn we bezig met de europese éénmaking EGKS, EEG, EU, ...
in 't kader van die lessen gaan we ook op 3daagse naar Straatsburg (Parlement bezoeken, presentaties geven over een onderwerp dat ermee verband houdt)

ik denk wel dat er genoeg moeite gedaan wordt om iets of wat interesse te wekken bij de jongeren. 't probleem is dat de meeste zich liever met uitgaan bezig houden
Ik kan mij toch zo ergeren aan die onverschilligheid van de mensen van mijn klas ... zijn ook van niets op de hoogte enzo

mja...
Oud 23 januari 2005, 18:03   #32
Kielse bulldog
Banneling

Kielse bulldog's schermafbeelding

Standaard

Een vlaamse La Ciccolina ,dan zou ik elke week naar villa politica zien
Kielse bulldog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 18:16   #33
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ja, alle Vlaamse koppeltjes eens laten wandelen door Antwerpen Berchem, Genk, Brussel, Mechelen, Borgerhout of Beringen....

Allemaal zullen ze Vlaams Belanger zijn, Allemaal extreem rechts.

Ook ideaal om mensen, verziekt door Extreem links, terug op het goede pad te helpen. (dit 'fenomeen' is trouwens ook de reden waarom het Vlaams Belang zo gestaag blijft stijgen, en alsmaar feller onder de jeugd)
Oud 23 januari 2005, 18:19   #34
Bhairav

Standaard

Bij de jeugd is rechts populair omdat ze marrokanen haten.
Veel meer niet...

Laatst gewijzigd door Bhairav : 23 januari 2005 om 18:19.
Oud 23 januari 2005, 20:17   #35
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Bij de jeugd is rechts populair omdat ze marrokanen haten.
Veel meer niet...
En vice versa
Oud 23 januari 2005, 21:13   #36
Bhairav

Standaard

Ge gaf de indruk dat ze er voor een andere reden op stemmen...
Oud 23 januari 2005, 23:05   #37
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
WTF
zonder inzicht en kennis = geen participatie = geen democratie. Point final.
De Grieken hebben er zelf enorm veel moeite voor gedaan om elke burger welsprekend en in staat tot besturen te maken, dat hoorde gewoon bij de democratie. Dat stukske zijn ze nu vergeten.

Een degelijke maatschappelijke vorming zou bijvoorbeeld al heel wat mensen weerhouden een blinde haat tegenover het VB (of indien vb, haat tegen de rest) op te bouwen, en de irrationele kritiek op het bestuur in het algemeen verminderen.
Effe voor de volledigheid.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:27   #38
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Laat de jongeren stemmen via sms en verbindt er prijzen aan. Vat het op als een spel.
Vraag 1; welke partij wint de volgende verkiezingen?
Vraag 2; wie haalt de meeste voorkeurstemen?

Schiftingsvraag. Hoeveel voorkeurstemmen behaald de winnaar.

Eerste prijs een auto, 10 volgende ne deftige gsm en verder nog wat belwaarde en/of tickets voor film of evenementen.

Over politieke agendapunten kun je dan kleinere spelletjes organiseren. Lagere prijzen.
bv. wanneer komt de slitsing BHV erdoor en wat zal de prijs zijn?

Als de jongeren een kans willen maken om te winnen moeten ze zich wat gaan informeren en zo komen ze vanzelf tot een politiek beeld en misschien zelfs bewustzijn.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 20:35   #39
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

Het probleem met de meeste jongeren nu is dat ze absoluut 0.00% verstand hebben van politiek (uiteraard met een paar uizonderingen). Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling de jeugd verplichten hun neus in de politiek te steken, maar een soort van politieke voorlichting zou zeker geen kwaad kunnen! Omschrijven vanwaar elke partij komt, wat ze inhoud, waar ze allemaal voor staan, etc... Het zal velen de kans geven ZELF eens een oordeel te vormen over politiek zonder dat hen een mening wordt opgedrongen door ouders, leerkrachten e.d. En veel tijd van de kostbare jeugd zal het wel niet innemen
Oud 24 januari 2005, 21:39   #40
Meliza
Vreemdeling

Meliza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre
Het probleem met de meeste jongeren nu is dat ze absoluut 0.00% verstand hebben van politiek (uiteraard met een paar uizonderingen). Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling de jeugd verplichten hun neus in de politiek te steken, maar een soort van politieke voorlichting zou zeker geen kwaad kunnen! Omschrijven vanwaar elke partij komt, wat ze inhoud, waar ze allemaal voor staan, etc... Het zal velen de kans geven ZELF eens een oordeel te vormen over politiek zonder dat hen een mening wordt opgedrongen door ouders, leerkrachten e.d. En veel tijd van de kostbare jeugd zal het wel niet innemen
vind ik ook... ik ben zelfs van mening om 1uur geschiedenis te vervangen door 'politiek' ofzo...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be