![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat met het stakingsrecht? | |||
Spontane stakingen moeten steeds kunnen ongeacht de gevolgen. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 38,46% |
Spontane stakingen mogen slechts uitzonderingen zijn. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 23,08% |
Mensen die getroffen worden door een spontane stakingen mogen een schadevergoeding eisen van de stakers. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 28,21% |
Stakingen dienen vooraf te worden aangekondigd. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 30,77% |
Ik weet het niet of ik denk er anders over. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Eigenbelang is in solidariteitsoptiek het algemeen belang,indien het recht van de ene geschonden is telt dit als primus voor de anderen.
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Stakingsrecht mag blijven; maar ik ontken ook niet dat het onplezierig is voor de reizigers. En dat het beter anders was gedaan. En erbij, hoe ga je die werknemers verplichten ??? geweerloop tegen het hoofd ??? En ik heb wel last, over de onschuld van de wereld. Die word verkracht en vermoord ectra... Waarom posten de meesten hier anders op de forum ? we zijn toch allen "in zekere mate" niet blij met "bepaalde" ondoordachte en eenzijdige acties. Die mensen beknopt in hun levenssfeer.
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Staken? Ja, maar vooraf aankondigen zodat onschuldige mensen er niet de dupe van worden. En liefst nog het soort stakingen waar uberhaupt enkel de werkgever de dupe van wordt (mensen gratis laten treinen, etc...) al is dat niet altijd mogelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Wat primeert het recht op arbeid of het recht op staken? In dit geval primeert - naar mijn mening - het recht op arbeid want de spontane stakers schenden een recht van persoon x. Een schending die in geval van aankondiging niet had hoeven te gebeuren. Een aangekondigde staking verhindert dat persoon x kan gaan werken. Wat primeert het recht op arbeid of het recht op staken? In dit geval primeert - naar mijn mening - het recht op staken want persoon x had de mogelijkheid zich te schikken naar voorziene omstandigheden. Citaat:
Citaat:
Ik weet dat de meeste stakingen worden voorafgegaan door een aanzegging. Misschien niet de meeste. Vorige vrijdag Bombardier Brugge? Citaat:
Nu reageerden de stakers impulsief en kan hun actie op zeer weinig bijval rekenen. Citaat:
Of willen we regeltjes gaan opleggen wanneer iemand zich benadeeld mag voelen? Dat zou natuurlijk de rechterlijke achterstand met één vingerknip wegwerken. Citaat:
Ik treed je wel bij dat bepaalde noodzakelijke diensten op bijvoorbeeld een luchthaven ten allen tijde moeten verzekerd worden. Deze spontane staking toonde aan dat dit niet het geval is en daarin schiet BIAC dus duidelijk tekort. Maar dit staat los van de klacht. Mochten de ontevredenen in plaats van spontaan hebben gestaakt, plots allemaal getroffen zijn door één of ander virus dat hen in de onmogelijkheid stelde te werken, dan was het resultaat ook last geweest voor zij die nu klacht neerleggen. Voor eventuele schade zou echter enkel BIAC kunnen worden verantwoordelijk gesteld. Sommigen opperen dat de last voor derden niet was voorgevallen indien er geen spontane staking was. Dat is volledig terecht. Er is hoe dan ook een oorzakelijk verband tussen de last en de staking. Toch moet nog worden aangetoond indien de last ook aantoonbare schade betekent. Citaat:
Citaat:
Als ze beginnen over wettelijke beperkingen dan zijn ze bij mij nooit aan het goede adres. Tja, als een overheid zich onder druk van deze en gene geroepen voelt om voor elk detail van het leven een wet goed te keuren, dan kunnen we - ter relativering van de tristesse daarvan - bij tijd en stonde nog eens goed lachen met de dwaasheid die het begrip 'overheid' inhoudt.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 27 april 2007 om 11:23. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Het mooiste was dat verleden week een arbeider van Ford zich enorm kwaad maakte op de wildstakers (meestal zijn dat ook wilde stakers
![]() Twee jaar geleden legde hijzelf Ford plat (en SML) om zijn job te beschermen... Toen moest iedereen daar maar mee akkoord gaan uit solidariteit... Eigenbelang kent schijnbaar weinig solidariteit... Vooral niet als anderen dat eigenbelang schaadt... Behalve luilinks... dat is met alles wat niet beweegt, solidair... ![]() Een hoofddoek verbieden in een rechtszaak... dat is een probleem... 26.000 mensen gijzelen voor het profijt van enkelen (en dan nog zonder de spelregels te respecteren)... dat is voor diezelfden geen probleem... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 27 april 2007 om 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tijd dat de energie sector eens in staking gaat en heel het land zonder bezine, diesel of stroom zet, eens zien of men dan nog vind dat staken een recht is waarmee een paar enkellingen een hele maatschappij mogen mee gijzelen zonder zich te moeten verantwoorden.
De veiligheidsdiensten hebben immers in de eerste plaats te denken aan de mensen hun veiligheid en pas daarna aan zich zelf. Trouwens als ik van mijn werkgever niet het loon krijg dat ik vraag, ga ik gewoon op zoek naar beter betaald werk. Bij indienen van massale ontslagen van de werknemers binden de werkgevers ook wel in hoor. En bij plotse massale ziekte ook., want dit legd de verantwoordelijkheid wel bij hem en kost hem nog geld ook, zonder dat iemand anders er last van heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door DaBlacky : 27 april 2007 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De werkgevers gaan met een redelijk mooi loon naar huis ja en dat verdienen ze ook aangezien er maar weinig mensen gekwalificeerd zijn om dit te doen. Miljoenenverdieners zijn trouwens heel erg uitzonderlijk hoor. En dat het personeel niet meer rond zou komen is ronduit belachelijk. Ze verdienen zowieso meer dan het minimumloon en als ze daar niet mee toekomen moeten ze maar wat zuiniger leven of beter betaald werk zoeken. Citaat:
Ze hebben idd een verantwoordelijkheid naar hun klanten toe, maar de meeste klanten begrijpen dus duidelijk dat de directie er weinig aan kan veranderen als enkelen de luchthaven gewoon gijzelen. Dit ligt buiten de macht van de directie en is de verantwoordelijkheid van de gijzelaars. Die gijzelaars moeten dus nu ook maar de gevolgen van hun criminele daden dragen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder zijn deze uitlatingen niet meer dan wat gefrustreerd gezannik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Deprivatiseren? Is de luchthaven een privébedrijf, dan?
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Als werkgever had ik de 46 spontane stakers, spontaan buitengegooid. Maar helaas kan dat niet want hun collega's zouden de dag daarna nieuwe gijzelingsacties beginnen. Zo zie je wel wie de echte baas is, de vakbond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Luchthaven wordt uitgebaat door BAC. Is voor het grootste deel in handen van een bende Australiers. De Belgische staat heeft daar ook nog ergens een minderheidsaandeel in, maar de juiste verdeling ken ik niet echt.
Laatst gewijzigd door fox : 27 april 2007 om 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() indien met het stakingsrecht zal afschaffen, zal er gestaakt worden toch het stakingsrecht weer ingevoerd wordt.
![]() beginnen we gewoon weer van voor af aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en uw gezin gaat leven van mana?
![]() |
#38 |
Schepen
|
![]() Ik schrok toen ik op de radio hoorde dat die advocaat (ik zou hem trouwens nooit inhuren; ik dacht nog "hopelijk heeft die man een goede advocaat die het beter kan uitleggen" totdat ik hoorde dat hij zelf advocaat is) de vakbonden niet kan aanklagen omdat die geen rechtspersoonlijkheid zouden hebben.
Of die man is echt op een rare manier aan zijn diploma gekomen of we leven in dit land met een maffia die wettelijk erkend is, maar wettelijk niet kan aangevallen worden... Ik erken het stakingsrecht, maar het moet in proportie staan en dat was hier niet het geval. Trouwens, al die stakingen de laatste tijd, zijn gewoon een gevolg van de opwarming van de aarde. Een mooie vrijdag of zonninge maandag is voldoende reden om te blijven staken. Zoals ik al had beschreven in mijn blog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Staken moet steeds kunnen wanneer de werknemers een gegronde rede hebben. Wanneer mensen met lage lonen het moeilijker en moeilijker krijgen door de hoge huur of woningprijzen dan is een maaltijdcheck veel waart. 50 euro in de maand erbij is voor hoe langer hoe meer mensen zeer zeer veel geld. Dat dat peanuts is voor de hoernalisten, politici en bedrijfsleiders weten we ondertussen ook wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die 26.000 gegijzelde burgers waren maar kiekens... |
|
![]() |
![]() |