Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat met het stakingsrecht?
Spontane stakingen moeten steeds kunnen ongeacht de gevolgen. 15 38,46%
Spontane stakingen mogen slechts uitzonderingen zijn. 9 23,08%
Mensen die getroffen worden door een spontane stakingen mogen een schadevergoeding eisen van de stakers. 11 28,21%
Stakingen dienen vooraf te worden aangekondigd. 12 30,77%
Ik weet het niet of ik denk er anders over. 2 5,13%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2007, 10:42   #21
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
en over het lot van onschuldige mensen...

Maar ja, voor mensen die meestal staken uit eigenbelang, is het lot van andere mensen natuurlijk onbelangrijk en van geen tel...
Die zijn enkel bruikbaar om te gijzelen...

In een rechtstaat stelt men wildstakers aansprakelijk (ook strafrechterlijk).
Er zijn geen onschuldigen want politiek gaat iedereen aan zelfs denk je dat het een zaak is van de professioneel politieke.
Eigenbelang is in solidariteitsoptiek het algemeen belang,indien het recht van de ene geschonden is telt dit als primus voor de anderen.
Oud 27 april 2007, 10:43   #22
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zwak, Pinbag (of is het redbag )... Flauw...

Wat doet U met de onschuldige mensen, die met dat ongenoegen niets te maken hebben? Er gewoon op cappen?

Het zou me niet verwonderen dat U ook geen last hebt met de onschuldige Irakezen die dagelijks de lucht worden ingeblazen omwille van de goede zaak...
Beetje redelijk blijven he Chipie.

Stakingsrecht mag blijven; maar ik ontken ook niet dat het onplezierig is voor de reizigers. En dat het beter anders was gedaan.

En erbij, hoe ga je die werknemers verplichten ??? geweerloop tegen het hoofd ???

En ik heb wel last, over de onschuld van de wereld. Die word verkracht en vermoord ectra... Waarom posten de meesten hier anders op de forum ? we zijn toch allen "in zekere mate" niet blij met "bepaalde" ondoordachte en eenzijdige acties. Die mensen beknopt in hun levenssfeer.
Oud 27 april 2007, 10:51   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Een hoopje stakers die zeggen "ontploft!" tegen een hoop mensen die ergens vast zitten hoeven niet te beginnen zagen over de gebrekkige verantwoordelijkheid van hun werkgevers.
Ik kon het niet beter zeggen.

Staken? Ja, maar vooraf aankondigen zodat onschuldige mensen er niet de dupe van worden. En liefst nog het soort stakingen waar uberhaupt enkel de werkgever de dupe van wordt (mensen gratis laten treinen, etc...) al is dat niet altijd mogelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 11:20   #24
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Vanzelfsprekend moeten spontane stakingen steeds kunnen ongeacht de gevolgen.
Een spontane staking verhindert dat persoon x kan gaan werken.
Wat primeert het recht op arbeid of het recht op staken?

In dit geval primeert - naar mijn mening - het recht op arbeid want de spontane stakers schenden een recht van persoon x. Een schending die in geval van aankondiging niet had hoeven te gebeuren.

Een aangekondigde staking verhindert dat persoon x kan gaan werken.
Wat primeert het recht op arbeid of het recht op staken?

In dit geval primeert - naar mijn mening - het recht op staken want persoon x had de mogelijkheid zich te schikken naar voorziene omstandigheden.

Citaat:
En het is aan de werkgevers om spontane stakingen te vermijden.
Lijkt me nogal eenzijdig. Het is aan werkgevers én werknemers om spontane stakingen te vermijden, lijkt me een bredere visie.

Citaat:
Dat spontane stakingen regel aan het worden zijn, is trouwens helemaal niet waar.
Het is een indruk, Edina. Dan nog een door de media opgedrongen indruk. Ik stel dit enkel bij wijze van provocatie omdat ze aangeeft welke impact media-berichtgeving kan hebben op de perceptie bij mensen.
Ik weet dat de meeste stakingen worden voorafgegaan door een aanzegging.

Citaat:
Spontane stakingen gebeuren niet voor bagatellen.
Misschien niet de meeste.
Vorige vrijdag Bombardier Brugge?

Citaat:
Meestal (en dat was ook nu zo op de luchthaven: het ging natuurlijk niet louter om een extra maaltijdcheque zoals sommigen willen doen geloven) gaat daar trouwens een hele periode van terechte onvrede aan vooraf die de werkgever totaal negeert. En dan kan er wel eens een druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Ok, maar dan begrijp ik niet waarom ze geen stakingsaanzegging doen. De aanzegging zou de druk op de directie hebben verhoogd en de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van de staking kwam ook volledig bij de directie te liggen.
Nu reageerden de stakers impulsief en kan hun actie op zeer weinig bijval rekenen.

Citaat:
Ik vind de klacht tegen de stakers dan ook een regelrechte schande.
Het is nooit een schande wanneer iemand die zich benadeeld voelt, poogt recht te halen via juridische weg.
Of willen we regeltjes gaan opleggen wanneer iemand zich benadeeld mag voelen? Dat zou natuurlijk de rechterlijke achterstand met één vingerknip wegwerken.

Citaat:
Het is BIAC die zou moeten worden aangeklaagd omdat zij het zover hebben laten komen, omdat zij bovendien duidelijk totaal niet voorbereid zijn op zo'n staking én omdat zij het tenslotte hebben nagelaten om sneller tot een vergelijk met de stakers te komen (wat wel degelijk had gekund).
Nogmaals het is aan zij die denken schade te hebben geleden om hen die ze daarvoor verantwoordelijk achten ter verantwoording te roepen. De rechter zal oordelen.

Ik treed je wel bij dat bepaalde noodzakelijke diensten op bijvoorbeeld een luchthaven ten allen tijde moeten verzekerd worden. Deze spontane staking toonde aan dat dit niet het geval is en daarin schiet BIAC dus duidelijk tekort. Maar dit staat los van de klacht.
Mochten de ontevredenen in plaats van spontaan hebben gestaakt, plots allemaal getroffen zijn door één of ander virus dat hen in de onmogelijkheid stelde te werken, dan was het resultaat ook last geweest voor zij die nu klacht neerleggen. Voor eventuele schade zou echter enkel BIAC kunnen worden verantwoordelijk gesteld.

Sommigen opperen dat de last voor derden niet was voorgevallen indien er geen spontane staking was. Dat is volledig terecht. Er is hoe dan ook een oorzakelijk verband tussen de last en de staking. Toch moet nog worden aangetoond indien de last ook aantoonbare schade betekent.

Citaat:
De advocaat (Peter Cafmeyer) die de klacht indient, weet ook duidelijk helemaal niet echt waarover hij praat zoals vanmorgen duidelijk op de radio bleek. Hij zal dan ook zo goed als zeker van een kale reis terugkomen.
Hij zal er alvast niet armer van worden ongeacht de uitspraak. Maar nog eens de mensen die denken schade te hebben opgelopen, hebben het recht om via de rechtbank hun gelijk pogen te halen. De schade moet worden aangetoond.

Citaat:
Wat mij nog het meeste stoort is dat het hem niet alleen te doen is om de schadevergoeding zelf, maar bovendien ook nog eens een ontradingseffect beoogt én een wettelijke beperking op het stakinsrecht wil afdwingen.
Het is zijn goed recht om een daad te stellen die het staken eventueel zou ontraden. Ik vraag me af indien dergelijke klacht hiertoe bijdraagt. Het lijkt me meer op iets als de rode lap en de stier.
Als ze beginnen over wettelijke beperkingen dan zijn ze bij mij nooit aan het goede adres.

Citaat:
Het lijkt wel in de mode tegenwoordig om via de rechtbank politieke spelletjes te spelen ten koste van individuele personen (en hiermee verwijs ik naar de rechter die zich geroepen voelt om plots van hoofddeksels zijn voornaamste bekommernis te maken.
Tja, als een overheid zich onder druk van deze en gene geroepen voelt om voor elk detail van het leven een wet goed te keuren, dan kunnen we - ter relativering van de tristesse daarvan - bij tijd en stonde nog eens goed lachen met de dwaasheid die het begrip 'overheid' inhoudt.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 27 april 2007 om 11:23.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 11:28   #25
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Maw, je wil het stakingsrecht eigenlijk afschaffen.
Stakingsrecht is niet absoluut en rechten komen niet zonder plichten...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 11:46   #26
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het mooiste was dat verleden week een arbeider van Ford zich enorm kwaad maakte op de wildstakers (meestal zijn dat ook wilde stakers )van SML, omdat hij vreesde dat die staking voor Ford Genk (en zijn werk dus) enorme catastrofale gevolgen zou kunnen hebben...

Twee jaar geleden legde hijzelf Ford plat (en SML) om zijn job te beschermen... Toen moest iedereen daar maar mee akkoord gaan uit solidariteit...

Eigenbelang kent schijnbaar weinig solidariteit... Vooral niet als anderen dat eigenbelang schaadt...

Behalve luilinks... dat is met alles wat niet beweegt, solidair...

Een hoofddoek verbieden in een rechtszaak... dat is een probleem...
26.000 mensen gijzelen voor het profijt van enkelen (en dan nog zonder de spelregels te respecteren)... dat is voor diezelfden geen probleem...

Laatst gewijzigd door Chipie : 27 april 2007 om 11:49.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 11:58   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tijd dat de energie sector eens in staking gaat en heel het land zonder bezine, diesel of stroom zet, eens zien of men dan nog vind dat staken een recht is waarmee een paar enkellingen een hele maatschappij mogen mee gijzelen zonder zich te moeten verantwoorden.

De veiligheidsdiensten hebben immers in de eerste plaats te denken aan de mensen hun veiligheid en pas daarna aan zich zelf.
Trouwens als ik van mijn werkgever niet het loon krijg dat ik vraag, ga ik gewoon op zoek naar beter betaald werk.
Bij indienen van massale ontslagen van de werknemers binden de werkgevers ook wel in hoor. En bij plotse massale ziekte ook., want dit legd de verantwoordelijkheid wel bij hem en kost hem nog geld ook, zonder dat iemand anders er last van heeft.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 12:33   #28
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En liefst nog het soort stakingen waar uberhaupt enkel de werkgever de dupe van wordt (mensen gratis laten treinen, etc...) al is dat niet altijd mogelijk.
Dat vind ik ook de meest geweldige stakingen Jammer dat ze die methodes niet snel hanteren

Laatst gewijzigd door DaBlacky : 27 april 2007 om 12:33.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 13:17   #29
TomT
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je vindt dat je niet genoeg betaald wordt dan onderhandel je maar met uw werkgever. Als hij je niet meer wil betalen dan zoek je maar een werkgever die dat wel wil doen. Duizenden mensen gijzelen voor geld is crimineel en zou dus bestraft moeten worden.
Een werknemer die zelf ontslag neemt kan niet meer gaan stempelen, daarom heeft hij geen keuze, de werkgevers spelen daar slim op in, dat moet daarom ook dringend veranderen. Volgens u moet het dus zomaar kunnen dat werkgevers met de miljoenen gaan lopen terwijl hun personeel niet eens een loon krijgt waarmee ze de maand niet mee rondkomen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Werkgevers zijn hier dus niet verantwoordelijk voor. Als een mens niet akkoord is met zijn wedde dan kan die opstappen en dan zoekt de werkgever iemand anders die dat wel wil doen zodat de dienstverlening niet in het gedrang komt. Dat is de verantwoordelijkheid van de directie. Ze zijn niet verantwoordelijk voor werknemers die een luchthaven lam leggen en die men op de koop toe zelfs niet mag buiten gooien!
Werkgevers zijn de mensen die met hun dure maatpak en das, wonende in een dure villa en rijdende met de duurste BMW en zitten rond te lopen en te stoefen over hun o zo grote verantwoordelijkheden die ze hebben. Wel nu is de kans dat ze hun verantwoordelijkheid bewijzen ook, zij zijn de bron van het probleem dat duizenden reizigers vastzaten op dat moment dat de laagstbetaalden van hun bedrijf hun loon probeerden te verdedigen.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 13:28   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Een werknemer die zelf ontslag neemt kan niet meer gaan stempelen, daarom heeft hij geen keuze, de werkgevers spelen daar slim op in, dat moet daarom ook dringend veranderen. Volgens u moet het dus zomaar kunnen dat werkgevers met de miljoenen gaan lopen terwijl hun personeel niet eens een loon krijgt waarmee ze de maand niet mee rondkomen?
Eerst ander werk zoeken en dan ontslag nemen is de logische volgorden. Het is nogal dom om je ontslag in te dienen en dan eens rond te kijken achter ander werk.

De werkgevers gaan met een redelijk mooi loon naar huis ja en dat verdienen ze ook aangezien er maar weinig mensen gekwalificeerd zijn om dit te doen. Miljoenenverdieners zijn trouwens heel erg uitzonderlijk hoor. En dat het personeel niet meer rond zou komen is ronduit belachelijk. Ze verdienen zowieso meer dan het minimumloon en als ze daar niet mee toekomen moeten ze maar wat zuiniger leven of beter betaald werk zoeken.

Citaat:
Werkgevers zijn de mensen die met hun dure maatpak en das, wonende in een dure villa en rijdende met de duurste BMW en zitten rond te lopen en te stoefen over hun o zo grote verantwoordelijkheden die ze hebben. Wel nu is de kans dat ze hun verantwoordelijkheid bewijzen ook, zij zijn de bron van het probleem dat duizenden reizigers vastzaten op dat moment dat de laagstbetaalden van hun bedrijf hun loon probeerden te verdedigen.
Je klinkt een beetje verbitterd en jaloers. Die mensen werken nu eenmaal veel langer dan de gemiddelde security agent. Het is ook een stresserende job, zeker als je met wandelende stakingsbommen opgescheept zit.
Ze hebben idd een verantwoordelijkheid naar hun klanten toe, maar de meeste klanten begrijpen dus duidelijk dat de directie er weinig aan kan veranderen als enkelen de luchthaven gewoon gijzelen. Dit ligt buiten de macht van de directie en is de verantwoordelijkheid van de gijzelaars. Die gijzelaars moeten dus nu ook maar de gevolgen van hun criminele daden dragen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 14:23   #31
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Het is niet de fout van de werkgever dat de werknemer met zijn loon de maand niet rondkomt. De werkgever stuurt de uitgaven van de werknemer immers niet; dat doet die werknemer zelf. Als die werknemer vindt dat hij niet genoeg verdient, dan moet ie maar mee vragen of elders gaan werken.

Citaat:
Nee, dat is de verantwoordelijkheid van die stakers. Zij hebben de boel stilgelegd, niet het management.
Verder zijn deze uitlatingen niet meer dan wat gefrustreerd gezannik.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 15:07   #32
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een deprivatisering van de luchthavens zou dit probleem grotendeels kunnen oplossen.

And last but not least, ik heb het openbaar vervoer nooit echt goed gevonden...
Deprivatiseren? Is de luchthaven een privébedrijf, dan?
Oud 27 april 2007, 15:43   #33
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Als werkgever had ik de 46 spontane stakers, spontaan buitengegooid. Maar helaas kan dat niet want hun collega's zouden de dag daarna nieuwe gijzelingsacties beginnen. Zo zie je wel wie de echte baas is, de vakbond.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 15:47   #34
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Deprivatiseren? Is de luchthaven een privébedrijf, dan?
Luchthaven wordt uitgebaat door BAC. Is voor het grootste deel in handen van een bende Australiers. De Belgische staat heeft daar ook nog ergens een minderheidsaandeel in, maar de juiste verdeling ken ik niet echt.

Laatst gewijzigd door fox : 27 april 2007 om 15:47.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 15:47   #35
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Beetje redelijk blijven he Chipie.

Stakingsrecht mag blijven; maar ik ontken ook niet dat het onplezierig is voor de reizigers. En dat het beter anders was gedaan.

En erbij, hoe ga je die werknemers verplichten ??? geweerloop tegen het hoofd ???

En ik heb wel last, over de onschuld van de wereld. Die word verkracht en vermoord ectra... Waarom posten de meesten hier anders op de forum ? we zijn toch allen "in zekere mate" niet blij met "bepaalde" ondoordachte en eenzijdige acties. Die mensen beknopt in hun levenssfeer.
Bij mij op mijn werk wordt je gewoon opgevorderd,zo simpel is dan,en ik vind dat maar normaal ook
Oud 27 april 2007, 15:57   #36
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

indien met het stakingsrecht zal afschaffen, zal er gestaakt worden toch het stakingsrecht weer ingevoerd wordt.
beginnen we gewoon weer van voor af aan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 16:51   #37
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
indien met het stakingsrecht zal afschaffen, zal er gestaakt worden toch het stakingsrecht weer ingevoerd wordt.
beginnen we gewoon weer van voor af aan.
en uw gezin gaat leven van mana?
Oud 27 april 2007, 17:03   #38
davidg
Schepen

davidg's schermafbeelding

Standaard

Ik schrok toen ik op de radio hoorde dat die advocaat (ik zou hem trouwens nooit inhuren; ik dacht nog "hopelijk heeft die man een goede advocaat die het beter kan uitleggen" totdat ik hoorde dat hij zelf advocaat is) de vakbonden niet kan aanklagen omdat die geen rechtspersoonlijkheid zouden hebben.

Of die man is echt op een rare manier aan zijn diploma gekomen of we leven in dit land met een maffia die wettelijk erkend is, maar wettelijk niet kan aangevallen worden...

Ik erken het stakingsrecht, maar het moet in proportie staan en dat was hier niet het geval.

Trouwens, al die stakingen de laatste tijd, zijn gewoon een gevolg van de opwarming van de aarde.
Een mooie vrijdag of zonninge maandag is voldoende reden om te blijven staken.

Zoals ik al had beschreven in mijn blog...

davidg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 17:22   #39
skaldis
Banneling

Standaard

Staken moet steeds kunnen wanneer de werknemers een gegronde rede hebben. Wanneer mensen met lage lonen het moeilijker en moeilijker krijgen door de hoge huur of woningprijzen dan is een maaltijdcheck veel waart. 50 euro in de maand erbij is voor hoe langer hoe meer mensen zeer zeer veel geld. Dat dat peanuts is voor de hoernalisten, politici en bedrijfsleiders weten we ondertussen ook wel.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 18:38   #40
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Staken moet steeds kunnen wanneer de werknemers een gegronde rede hebben. Wanneer mensen met lage lonen het moeilijker en moeilijker krijgen door de hoge huur of woningprijzen dan is een maaltijdcheck veel waart. 50 euro in de maand erbij is voor hoe langer hoe meer mensen zeer zeer veel geld. Dat dat peanuts is voor de hoernalisten, politici en bedrijfsleiders weten we ondertussen ook wel.
Gelijk hebt U...

Die 26.000 gegijzelde burgers waren maar kiekens...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be