Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2007, 12:12   #21
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Waarom zouden we dat moeten doen? Omdat het ethisch verantwoord is? Ik denk het niet. Vlaanderen is losgerukt geweest van Nederland 177 jaar geleden zonder enige inspraak en meer dan 150 jaar stiefmoederlijk behandeld. Wij hoeven aan niemand iets.
Je kunt na een scheiding je partner niet berooid achter laten
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2007, 12:36   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marleen Brutyn Bekijk bericht
Dat is een antwoord waar ik mij heel slecht bij voel. Op die manier werkt het niet. Niet in het voordeel van de Walen, die ik even liefheb en ook niet in het voordeel van de Vlamingen die ik even liefheb.
En wat met de andere Nederlanders? Heeft u die ook lief?
Oud 30 april 2007, 12:54   #23
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad zo dat elke staat op de wereld een of andere regio heeft die meer werklozen, zieken, gepensioneerden enz.; huisvest dan andere regio's. Dat dit in België zou samenvallen met de "taalgrens" is een propagandastunt - dit is niet zo. Dat er in Nedrland "rijkere" en "armere gebieden" zijn is zonder meer ook zo. Wie welvaart als een criterium zou willen gebruiken kan de gemeentes St.Martens Latem, Brasschaat en >Knokke tot onafhankelijke prinsdommen promoveren & zal vlug merkendat de rijke mensen die in rijke plaatsen wonen zeer afhankelijk zijn van de profijten die ze door hun handel en wandel met de "armere" streken genereren. Een onafhankelijk Vlaanderen zal nooit bestaan : onze economie, de voornaamste hefbomen van onze economie zijn gebazeerd op onze handel met het buitenland, de openheid van ons economisch systeem, het feit dat de voornaamste industrieën en dienstenfirma's in exclusief of belangrijk medebezit zijn van buitenlandse kapitaalverschaffers. Waar het maken van promootie vroeger vooral gelinkt was aan een goede kennis van de franse taal, is dit niet meer zo:
de kennis van het engels en andere talen (Spaans, duits, arabisch, chinees...) is intussen veel belangrijker geworden. De "verfransingsdruk"
oorsprong van het bestaan vban "de vlaamse beweging" bestaat nog steeds als een "grensstrijd", niet meer als een probleem van klassetegenstelling tussen een bourgeoisie en een volkstaal. Het "vreemdelingenprobleem" is hiervoor in de plaats gekomen & dat is complexer dan een louter taal- en religieprobleem.

Als deze problemen zijn niet louter terug te brengen op "België" of op prooblemen veroorzaakt door "de belgische staat". Gelijklopende zaken spelen overal in europa en in een of andere dikwijls veel schrillere vorm overal in de wereld. Ook elders in Europa slagen er diverse bevolkingsgroepen in, die verschillende talen spreken, verschillende godsdiensten belijden, verschillende culturele interesses hebben, anders naar de wereld kijken in vrede met elkaar te leven.. zelfs dat is geen "Belgische verdienste"..

Toch meen ik dat onze staat van ontevredenheid een belangrijke bijdrage
aan een meer vreedzame wereld kan leveren door bv. uit een toestand van politiek immobilisme te treden en een omslag te maken door precies dat vermogen het bestaan van de staat zelf in vraag te stellen en hem open te gooien in te doen opgaan in een nieuwe eenheid. Het zal niet eenvoudig zijn om bv. een nieuwe Laag-Nederlandse staat op te bouwen,
waarbij men meerdere culturen en talen bijeebrengt en ook nieuwe wegen inslaat wat betreft inburgering en integratie. Oplossingen zoeken voor dergelijke problemen in een ruimere context is niet noodzakelijk eenvoudiger. Maar de huidige impasse in het streven naar een "groot EU"
maakt dit noodzakelijk, kwestie is van zo veel mogelijk mensen van dergelijke noodzaak te overtuigen.
Oud 30 april 2007, 12:56   #24
Marleen Brutyn
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En wat met de andere Nederlanders? Heeft u die ook lief?
Natuurlijk heb ik hen ook even lief. En op interpersoonlijk vlak heb ik enkele contacten in het huidige Nederland waarmee ik meer affiniteit voel dan met velen uit mijn geografische omgeving.
Marleen Brutyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2007, 13:29   #25
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Waarom zouden we dat moeten doen? Omdat het ethisch verantwoord is? Ik denk het niet. Vlaanderen is losgerukt geweest van Nederland 177 jaar geleden zonder enige inspraak en meer dan 150 jaar stiefmoederlijk behandeld. Wij hoeven aan niemand iets.
Ja leg dat eens uit aan hen, zij zijn ervan overtuigd dat tot enkele luttele decennia geleden, zij betaalden voor ons.
De Walen geen geld meer geven zou wel in ons voordeel zijn he .. Behouden we ons geld Maar wat doen die Walen met ons geld? Bitter weinig .. kent er iemand het gezegde "parels voor de zwijnen gooien?"

De geldtransfers moeten fel verminderd worden, ze kunnen enkel nog iets krijgen als volgende gerealiseerd wordt: (als het van mij afhangt natuurlijk )

Citaat:
1) Ze nog amper op de PS stemmen.
2) Ze evenveel Nederlands krijgen dan wij hun klotetaal (=Frans) moeten volgen.
3) de overbrenging van het Brussels Gewest naar Vlaanderen
4) de teruggave van min of meer gestolen gebieden aan Vlaanderen
5) de oprichting van Nederlandstalige schooltjes net over de taalgrens, al dan niet door ons gesubsidieerd.
Kunnen we de geldstroom niet koppelen aan het jaarlijks schenken van een gemeente naar onze keuze?

Maar waarom enkel aan de Walen denken? Denk eens verder? Vroeger was iedereen zo graag bij Vlaanderen (Nederlanders, Duitsers, Fransen)... Wel die mogen gerust terugkeren naar Vlaanderen hoor! De enige voorwaarden zijn een onmiddellijk uitsluitend Nederlandstalig taalstatuut, afpakken van individuele burgerrechten tot men Nederlands kent en minstens een Vlaamse zender op de buis.
Wat denk je?

Laatst gewijzigd door evilbu : 30 april 2007 om 13:30.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 02:04   #26
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
De Walen, ze mogen dan proberen bij de Fransen te gaan bedelen.

Wallonië onafhankelijk lijkt mij onrealistisch, geen derde wereldland in West-Europa ... Ik hoop dat Frankrijk Wallonië erbij wil ... anders blijven de Walen een blok aan ons been.

Dat is BS. Wallonië zal evengoed winnen bij onafhankelijkheid, op voorwaarde dat ze niemand anders vinden om hun te onderhouden.

Dat is immers de noodzakelijke voorwaarde om de macht van de PS te breken en een heropstanding van wallonië te kunnen beginnen.

Dat het kan - en zelfs op heel korte termijn - heeft Ierland wel bewezen, de enige reden dat het in Wall niet kan is omdat de machthebbers er geen belang bij hebben. Een succesvolle waal stemt immers niet op hen. Een afhankelijke waal wél.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 02:06   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Je kunt na een scheiding je partner niet berooid achter laten
Sorry in een gedwongen huwelijk spreekt men niet van een partner.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 08:19   #28
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Sorry in een gedwongen huwelijk spreekt men niet van een partner.
Oh sorry
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be