Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2007, 22:01   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Dat ze 17-jarigen met zulke argumenten deel nemen om te gaan jagen, zal je moeilijk kunnen voorkomen. De nieuwe wapenwet zal het aantal kandidaat jagers enkel doen toenemen.

Dat men zulke mensen geen jachtverlof geeft, kan ik inkomen. Ik pleit tegen jacht voor de jacht, maar pleit wel voor een verantwoord natuurbehoud.

En ik weet dat er laffe manieren van jagen zijn, bv op uitgezette fazanten en ga zo verder. Dat mag wat mij betreft ook meteen verboden worden.
Jagers jagen omwille van het plezier. Alle andere redenen zijn excuses om hun morbiede hobby te rechtvaardigen. De uitspraak van de jongen die ik citeerde zal geen enkele invloed hebben op het al dan niet krijgen van een jachtverlof. Ik herhaal het nog eens: jagers streven helemaal niet naar evenwichten, want dat zou impliceren dat ze hun idiote "hobby" moeten opgeven. En dat is het laatste wat ze willen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:01   #22
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Laat die mensen toch doen, wat doen die dan verkeerd?

We eten toch allemaal wel eens een stukje vlees? Wel dan?

Edit: Hela! ik merk juist dat ik burgemeester ben. Waar blijven die centen?

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 1 mei 2007 om 22:16.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:16   #23
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik denk dat we in ons land jagen gerust mogen verbieden.
Ik vrees dat als het zo blijft, we binnenkort meer jagers dan wild gaan krijgen.
Oud 1 mei 2007, 22:20   #24
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Jagers jagen omwille van het plezier. Alle andere redenen zijn excuses om hun morbiede hobby te rechtvaardigen. De uitspraak van de jongen die ik citeerde zal geen enkele invloed hebben op het al dan niet krijgen van een jachtverlof. Ik herhaal het nog eens: jagers streven helemaal niet naar evenwichten, want dat zou impliceren dat ze hun idiote "hobby" moeten opgeven. En dat is het laatste wat ze willen.
Ik heb het niet over Rambo stropers. Die jongen uit jouw voorbeeld, zou eigenlijk beter met een geweer naar een schietstand trekken, als hij zich zo beter kan uitleven, maar ik heb het over een selecte groep, die met kennis ter zake, voor het natuurlijke evenwicht in onze bossen kan instaan.
Persoonlijk ben ik ook een groot dierenliefhebber, maar ik denk dat het in niemands belang is dat bv de herten en everzwijnenpopulatie vrij kan blijven kweken, zonder enige vijand. Dan krijgt men overpopulatie en daar zijn die dieren dan ook meteen de dupe van.
Ik pleit er inderdaad eerder voor om de wolf terug in onze bossen te brengen, dan om te gaan jagen, maar zoals ik al zei: ik vrees dat we daar nog niet klaar voor zijn.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 1 mei 2007 om 22:20.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:22   #25
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over Rambo stropers. Die jongen uit jouw voorbeeld, zou eigenlijk beter met een geweer naar een schietstand trekken, als hij zich zo beter kan uitleven, maar ik heb het over een selecte groep, die met kennis ter zake, voor het natuurlijke evenwicht in onze bossen kan instaan.
Persoonlijk ben ik ook een groot dierenliefhebber, maar ik denk dat het in niemands belang is dat bv de herten en everzwijnenpopulatie vrij kan blijven kweken, zonder enige vijand. Dan krijgt men overpopulatie en daar zijn die dieren dan ook meteen de dupe van.
Ik pleit er inderdaad eerder voor om de wolf terug in onze bossen te brengen, dan om te gaan jagen, maar zoals ik al zei: ik vrees dat we daar nog niet klaar voor zijn.
zijn onze bossen daar niet te klein, en te "beschaafd" voor (menselijke invloeden)?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:23   #26
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Laat die mensen toch doen, wat doen die dan verkeerd?

We eten toch allemaal wel eens een stukje vlees? Wel dan?

Edit: Hela! ik merk juist dat ik burgemeester ben. Waar blijven die centen?
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:25   #27
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boadicea
Uiteraard als er wilde dieren rondlopen zullen de mensen zich moeten wapenen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:42   #28
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Uiteraard als er wilde dieren rondlopen zullen de mensen zich moeten wapenen.
Nee, dan zouden die dieren het wildbestand op peil houden en hoeven de mensen het niet meer te doen. In die omstandigheden, kunnen we de jacht verbieden.
Oud 2 mei 2007, 00:21   #29
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in Frankrijk proberen ze om wilde dieren terug in te voeren, zoals wolven en beren. Probleem is dat , zelfs in Frankrijk, waar toch wel meer plaats daarvoor overblijft als in België, dat zelfs daar veel mensen er tegen zijn. Ten eerste , de schaapherders.Vanwege de urbanisatie gaan die met hun troepen veel hoger de bergen in als vroeger, net daar waar wolven en beren wonen.De natuurlijke prooien van wolven en beren, zoals bvb wilde berggeiten , die vroeger veel voorkwamen, zijn eveneens bijna onbestaande, en dus gaan ze als ze honger krijgen rustig een paar schapen in hun kloten slagen.Beren dalen ook af tot vlak bij de dorpjes in de bergen, gaan daar in de vuilbakken wroeten s'nachts.Ze zijn wel beschermd door de wet, ge moogt er niet op schieten, maar als die nu opeens voor u staat? Dat is dus gebeurd vorig jaar ofzo, een jager die oog in oog kwam te staan met een beer.En de beer was niet tevreden, krijg d�*�*r maar eens een mot van, dan vertelt ge het niet verder. Die jager nu had een geweer vast,en schoot hem dus voor zijn raap, maar stel je voor dat je daar gewoon rustig een wandeling doet?Zonder wapens, en ge komt een berin met kleintjes tegen...Met jong zijn ze bijzonder nerveus, alles is te vrezen...ik denk dat we tegenwoordig in ons kanten met te veel zijn om vreedzaam met wildedieren samen te leven.Wat de jagers betreft, een paar zijn nuttig, om de populatie op peil te houden, maar die hele troepen zondags jagers kan ik ook missen als kiespijn, die lopen daar gewoon in de weg op de buiten, met hun geweren.Ze zijn gevaarlijk voor andere wandelaars, en voor zichzelf.nog iets: de boswachters gaan op stap in de jachtgebieden om de vergunningen te kontroleren, maar ze zouden die jagers ook eens in't zakske mogen laten blazen! Als ge in uw auto zit, moet ge blazen,ge mmogt niet zat zijn want een auto dat kan gevaarlijk zijn.Juist! En een geweer? In handen van een zatlap? Gevaarlijk of niet?ik heb al een paar van die gasten tegengekomen, die behoorlijk naar den alkool stonken...Dat is traditie bij hun, hé! Bivakeren en een stukske eten, en flink wat zuip daarbij, en dan Pif! Paf! Poef!Allemaal heel plezant mischien, maar ge moet u niet verwonderen dat ze elkaar daarna per vergissing omver schieten, of erger nog, andere voorbijgangers een lading schroot kaddoo doen...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 04:38   #30
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Als ge de jacht wenst toe te laten in een dichtbevolkt gebied zonder gun culture, moet het veel sterker gereguleerd worden. Fietsers die geraakt worden e.d. zijn het gevolg van een toch wel heel domme jager.
Daarmee dat er weer stemmen opdoken in Amerika voor een verbod op wapens na het drama in Virginia tech. Amerika is gewoon een agressieve indianen cultuur and you're part of it
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 04:45   #31
born2bewild
Banneling

Standaard

de CarolusGustaaf kan toch in feite over alle dingen des levens meepraten.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 04:46   #32
born2bewild
Banneling

Standaard

wanneer gaat de jacht op stalinisten eigenlijk open dit jaar?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 08:23   #33
araneus
Gouverneur

Standaard

Weer een draadje over de jacht, waarbij de meeste mensen de jachtwet duidelijk nog niet hebben gelezen. Die is eenvoudig raadpleegbaar op het internet.

Als er weer argumenten komen zoals het loslaten van fazanten e.d., dan bewijst men hiermee dat men geen kennis over deze materie heeft. Dit is immers al meer dan 10 jaar verboden. Het wordt nog te weinig gecontroleerd, maar dat is een ander aspect.

Het wildbeheer overlaten aan de natuurverenigingen is absolute onzin. In vele verenigingen is geen kennis over ecologie aanwezig. Dit is net hetzelfde als bij Groen! wat in de forumsessies hier al aan het licht is gekomen.

Verdiep u eerst eens in de materie vooraleer je je mening begint uit te kramen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 09:14   #34
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Weer een draadje over de jacht, waarbij de meeste mensen de jachtwet duidelijk nog niet hebben gelezen. Die is eenvoudig raadpleegbaar op het internet.

Als er weer argumenten komen zoals het loslaten van fazanten e.d., dan bewijst men hiermee dat men geen kennis over deze materie heeft. Dit is immers al meer dan 10 jaar verboden. Het wordt nog te weinig gecontroleerd, maar dat is een ander aspect.

Het wildbeheer overlaten aan de natuurverenigingen is absolute onzin. In vele verenigingen is geen kennis over ecologie aanwezig. Dit is net hetzelfde als bij Groen! wat in de forumsessies hier al aan het licht is gekomen.

Verdiep u eerst eens in de materie vooraleer je je mening begint uit te kramen.
Deze post is gewoonweg hilarisch! Natuurverenigingen zouden geen kennis hebben over ecologie en jagers wel! Laat me niet lachen aub... Natuurlijk zijn er jagers met een goede kennis van ecologie, maar voor de meerderheid geldt dat absoluut niet. En het interesseert hen ook geen bal. Zij willen gewoon hun idiote hobby uitoefenen. En dat is onverzoenbaar met wildbeheer zoals ik al tal van keren heb uitgelegd. Het is dus nogal vanzelfsprekend dat wildbeheer dient uitgevoerd te worden door de overheid en natuurverenigingen. En zij hebben daar wel degelijk de nodige kennis voor.

Wat het uitzetten van fazanten betreft: de jagersverenigingen hebben wel een uitzonderingsmaatregel bedongen hé. Ze mogen nog broedsels rapen "waarvan het nest bedreigd is door maaiwerkzaamheden" en die vervolgens uitbroeden, opkweken en uitzetten. En het valt natuurlijk totaal niet te controleren of die eieren daadwerkelijk uit een bedreigd nest kwamen... Bovendien gebeurt het gewoon illegaal uitzetten van fazanten door jagers ook nog steeds aan de lopende band. Net zoals vele andere overtredingen op de jachtwet, die overigens veel te soepel is. Hopelijk wordt het nieuwe jachtbesluit een pak strenger, maar aangezien minister Peeters nog steeds niet beseft dat natuur ook onder zijn bevoegdheden valt, is die kans uiterst klein. De vogelbescherming en andere natuurverenigingen zullen er in ieder geval alles aan doen om het nieuwe jachtbesluit zo streng mogelijk te maken. Een echt verbod zit er jammer genoeg nog niet in.

Laatst gewijzigd door Edina : 2 mei 2007 om 09:20.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 09:22   #35
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
de CarolusGustaaf kan toch in feite over alle dingen des levens meepraten.
bemerk ik hier een zekere ironie? Of heb ik weer een aanval van paranoïa?
Ik kom dikwijls jagers tegen hoor.Waar ik de helft van mijn tijd doorbreng loopt het er vol van.En de geweerschoten hoor ik soms van héél dichtbij...
Oud 2 mei 2007, 09:24   #36
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wanneer gaat de jacht op stalinisten eigenlijk open dit jaar?
daar moogt ge heel het jaar op jagen, maar wel op eigen risiko.Dat is een beschermde soort, moogt ge niet zomaar omverknallen...
Oud 2 mei 2007, 09:29   #37
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Als ge de jacht wenst toe te laten in een dichtbevolkt gebied zonder gun culture, moet het veel sterker gereguleerd worden. Fietsers die geraakt worden e.d. zijn het gevolg van een toch wel heel domme jager.
En nu eens zeggen hoeveel fietsers er al geraakt zijn...
Oud 2 mei 2007, 09:29   #38
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze post is gewoonweg hilarisch! Natuurverenigingen zouden geen kennis hebben over ecologie en jagers wel! Laat me niet lachen aub... Natuurlijk zijn er jagers met een goede kennis van ecologie, maar voor de meerderheid geldt dat absoluut niet. En het interesseert hen ook geen bal. Zij willen gewoon hun idiote hobby uitoefenen. En dat is onverzoenbaar met wildbeheer zoals ik al tal van keren heb uitgelegd. Het is dus nogal vanzelfsprekend dat wildbeheer dient uitgevoerd te worden door de overheid en natuurverenigingen. En zij hebben daar wel degelijk de nodige kennis voor.

Wat het uitzetten van fazanten betreft: de jagersverenigingen hebben wel een uitzonderingsmaatregel bedongen hé. Ze mogen nog broedsels rapen "waarvan het nest bedreigd is door maaiwerkzaamheden" en die vervolgens uitbroeden, opkweken en uitzetten. En het valt natuurlijk totaal niet te controleren of die eieren daadwerkelijk uit een bedreigd nest kwamen... Bovendien gebeurt het gewoon illegaal uitzetten van fazanten door jagers ook nog steeds aan de lopende band. Net zoals vele andere overtredingen op de jachtwet, die overigens veel te soepel is. Hopelijk wordt het nieuwe jachtbesluit een pak strenger, maar aangezien minister Peeters nog steeds niet beseft dat natuur ook onder zijn bevoegdheden valt, is die kans uiterst klein. De vogelbescherming en andere natuurverenigingen zullen er in ieder geval alles aan doen om het nieuwe jachtbesluit zo streng mogelijk te maken. Een echt verbod zit er jammer genoeg nog niet in.
jacht op Edina's is echter toegelaten Maar niet met een geweer: ge moet die verleiden, dan krijgenze mischien gezondere ideeên, en een beter humeur make love, not war
Oud 2 mei 2007, 09:32   #39
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
En nu eens zeggen hoeveel fietsers er al geraakt zijn...
dikwijls schieten ze elkaar overhoop, die jagers.Voor een tijdje nog gelezen:één jager die op handen en voeten in een struik iets op de grond bestudeerde, sporen of uitwerpselen van een dier, werd omvergeknald door een kollega-jager, die dacht dat hij met een everzwijn te doen had.Paddestoel-zoekers, opgelet!
Oud 2 mei 2007, 11:06   #40
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Er zijn helaas al te veel natuurverenigingen die absoluut geen kennis hebben van ecologie. Zij beheren hun 'wandelparkjes' en noemen dit natuur. Ik heb dit meermaals meegemaakt wanneer ik voor mijn werk contact had met meerdere afdelingen van Natuurpunt. Er zijn een paar afdelingen die zeer goed werk doen, maar helaas zijn het er weinige. Deze afdelingen worden dan nog dikwijls tegengewerkt door de hoofdzetel van Natuurpunt in Mechelen.

Ik ken heel wat jagers en heb contact met meerdere WBE's. De mensen die nog fazanten uitzetten of die bijvoorbeeld roofvogels zouden schieten zijn zo zeldzaam dat ik ze niet tegenkom.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be