Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari "Ooit was hij een van de sterkhouders binnen de VU. Hij was zelfs tot driemaal toe lid van de regering. De laatste maal kwam er een abrupt einde aan door een bezoek aan Sint-Maartensfonds. Na het uiteenvallen van de partij vond hij politiek onderdak

Discussietools
Oud 6 februari 2004, 16:32   #21
Johan Sauwens
Vreemdeling

Standaard

Ik ben niet bang van een referendum over meer autonomie. Wat de koning betreft, persoonlijk ben ik niet voor een monarchie, maar als die zich beperkt tot een zuiver protocol en de politiek aan de politiekers overlaat stoort zijn populariteit mij allerminst.
Johan Sauwens is offline  
Oud 6 februari 2004, 17:55   #22
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik ben niet bang van een referendum over meer autonomie.
Dat zegt iedereen die tegen referenda is. Wanneer krijgen we dan zo'n referendum? Al was het maar in één landsdeel?

Citaat:
Wat de koning betreft, persoonlijk ben ik niet voor een monarchie, maar als die zich beperkt tot een zuiver protocol en de politiek aan de politiekers overlaat stoort zijn populariteit mij allerminst.
Het is "politici", beste. Ik had toch wat meer taalpurisme verwacht van een overtuigde flamingant Uw partij spreekt zich uit tégen een protocollaire monarchie. Uw mening is dan ook de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie ?
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 18:07   #23
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Het enige alternatief was een bloedige secessieoorlog of een verrottingsstrategie
Denkt u nu echt dat de vreedzame Belgische bevolking gaat vechten om een paar dwaze, nationalistische ideeën? Wie is het populairst: u of Koning Albert II?
Als je de populariteit van beide politici vergelijkt, dan is het overduidelijk:

Sauwens: 21.666 stemmen (18 mei 2003)
Albert II: 0 stemmen

Sauwens is dus veruit de populairste.
John Stufflebeam is offline  
Oud 6 februari 2004, 18:08   #24
Bruno*
Banneling

Standaard

Ja, voor wanneer de Kroning? 8)
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 18:11   #25
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Probleem is dat het staatshoofd ervoor terugdeinst om zijn politiek mandaat aan de kiezer voor te leggen.
Oud 6 februari 2004, 18:13   #26
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Probleem is dat het staatshoofd ervoor terugdeinst om zijn politiek mandaat aan de kiezer voor te leggen.
Helemaal niet: ik zit hier constant bezig over bindende referenda, wanneer krijgen we ze eindelijk?
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 18:28   #27
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Helemaal niet: ik zit hier constant bezig over bindende referenda, wanneer krijgen we ze eindelijk?
De meeste politici (op Albert II na) worden verkozen door vrije verkiezingen, niet door referenda. Waarom deze democratische traditie niet uitbreiden tot het mandaat van Albert II?

Koningsverkiezingen vinden hier echter niet plaats. Albert II kan daar makkelijk een mouw aan passen: Het volstaat dat hij in zijn volgende 20 juli toespraak het onderwerp aansnijdt. Grote kans dat het parlement dan snel de grondwet wijzigt, en vierjaarlijkse koningsverkiezingen toelaat.

Ik denk echter dat Albert II niet opgewassen is tegen de democratische politici, vandaar dat hij het onderwerp "koningsverkiezingen" nooit aansnijdt.
Oud 6 februari 2004, 18:34   #28
Bruno*
Banneling

Standaard

Koningen worden nooit - bijna nooit (er zijn inderdaad voorbeelden van hier en daar, Maleisië zeker?)- verkozen.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:05   #29
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Koningen worden nooit - bijna nooit (er zijn inderdaad voorbeelden van hier en daar, Maleisië zeker?)- verkozen.
Juist, ook in andere landen mijden de koningen (en koninginnen) de confrontatie met de kiezer. Hoog tijd om dat te veranderen.
Oud 6 februari 2004, 20:33   #30
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Juist, ook in andere landen mijden de koningen (en koninginnen) de confrontatie met de kiezer. Hoog tijd om dat te veranderen.
Doe d�*�*r dan eerst een referendum over. Als het volk z'n Koning niet wil kiezen, ja, dan kunt ge het niet verplichten he.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 21:15   #31
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Doe d�*�*r dan eerst een referendum over. Als het volk z'n Koning niet wil kiezen, ja, dan kunt ge het niet verplichten he.
Daar is geen referendum voor nodig. Als de kiezer Albert II een geschikte koning vindt, dan wint die met gemak de koningsverkiezingen.
Oud 6 februari 2004, 22:07   #32
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:

Daar is geen referendum voor nodig. Als de kiezer Albert II een geschikte koning vindt, dan wint die met gemak de koningsverkiezingen.

Wil het volk dan koningsverkiezingen ?
Patriot! is offline  
Oud 6 februari 2004, 23:32   #33
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:

Wil het volk dan koningsverkiezingen ?
Wil het volk gratis bussen?
Wil het volk 200.000 extra arbeidsplaatsen?
Wil het volk dat DHL in Zaventem blijft?

Dat zijn ook vragen waar de mening van de bevolking niet rechtstreeks gevraagd wordt. De volksvertegenwoordigers stemmen daar namelijk over.

Voor koningsverkiezingen kan een gelijkaardige procedure gevolgd worden. Het parlement geeft dan een oplossing voor het chronisch probleem met de Belgische monarchie: wat te doen met criminele Coburgs. Van de zes Belgische koningen hebben er twee het grondig verknoeid, en telkens was het uiterst moeilijk om hen te stoppen.

Leopold II liet miljoenen Kongolezen vermoorden. De Belgische instellingen konden hem niet stoppen of afzetten.

leopold III kon pas na een volksopstand (en een drietal doden) tot aftreden worden gedwongen.

Dat is twee keer op zes. Vroeg of laat komt er nog een intelligente, meedogeloze Coburg op de troon, en dan is het weer raak.

Met koningsverkiezingen kan je zo iemand stoppen, zonder dat er doden vallen.

En zoals gezegd, als Albert II dan toch zo populair is, wat heeft hij dan te te vrezen?
Oud 7 februari 2004, 01:24   #34
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Een schitterend argument dus tegen het koningsschap. U met uw hele antidemocratische "rethoriek" beseft dat natuurlijk niet.
Oud 7 februari 2004, 12:16   #35
IndiePendendie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het is "politici", beste. Ik had toch wat meer taalpurisme verwacht van een overtuigde flamingant
Mijn God, ben jij een arrogante persoon... Of Sauwens jouw ideologieën verkondigt of niet, enige beleefdheid lijkt me toch op zijn plaats... De regels IRL gelden ook op het internet...

Het Algemeen Nederlands is toevallig mijn stokpaardje, dus je hebt met bovenstaand (irrelevant) commentaar het risico op je bek te gaan erg groot gemaakt:

1/ Het woord "politieker" IS een taalpurisme... Een purisme is immers een (al dan niet aanvaarde) vertaling van een woord dat niet van dezelfde origine is als de moedertaal (bv. douche > stortbad, politicus > politieker). Ik stel voor dat je wat dat betreft alvast je tweede geciteerde zin terugtrekt.
2/ Het woord "politieker" is Vlaams, maar staat wel degelijk in de Van Dale... Het is immers niet aan jou te bepalen of "politieker" Algemeen Nederlands is of niet... Voor jou zal een Vlaams woord uiteraard geen Algemeen Nederlands zijn - voor mij wel...

Waarover je niet spreken kan, moet je zwijgen... Verontschuldigingen tegenover de hr. Sauwens lijken me erg op hun plaats, hoewel ik veronderstel dat je daar zelf al was achter gekomen...

(Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat de moderatoren hun leden wat meer controleerden - Sauwens, De Wever, ... komen immers op dit forum om ONS een plezier te doen, en niet omgekeerd...)

Met Vlaamse groet

IndiePendendie
IndiePendendie is offline  
Oud 7 februari 2004, 13:01   #36
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
1/ Het woord "politieker" IS een taalpurisme... Een purisme is immers een (al dan niet aanvaarde) vertaling van een woord dat niet van dezelfde origine is als de moedertaal (bv. douche > stortbad, politicus > politieker). Ik stel voor dat je wat dat betreft alvast je tweede geciteerde zin terugtrekt.
Ja, dat klopt. Onbezonnen comment Relativeer wel wat he, er stond een smiley naast
Bruno* is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be