![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor onze toekomst in Europa hebben wij een efficiente en sterke Nederlanse staat nodig. De grootte vind ik eigenlijk minder van belang. Nederland was in de tijd van de Republiek veel kleiner dan nu en was toch een wereldmacht. Het fantaseren over "de Nederlanden" is leuk voor Nederlanders die van Vlaanderen houden en andersom. Toch zijn liefde (of haat) niet de elementen in dit geval om onze Staat op te bouwen ![]() ![]() Laatst gewijzigd door I amsterdam : 7 mei 2007 om 07:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
bestaande uit een paar kleine dorpen die 25 jaar geleden zijn samengevoegd tot 1 Gemeente. De burgemeester vertelde me dat er in de gemeenteraad, na al die jaren nog steeds geen overeenstemming was over een gemeenschappelijk vlag. De aanwezigen ( ieder met hun eigen vlag) vertelden me dat ze niet van plan waren hun eigen identiteit in te leveren en dat de nieuwe vlag er niet zou komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Ik het zowat het zelfde meegemaakt, toen mijn dorp zijn autonomie verloor en plots bij een stad hoorde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() Ja, maar we mogen niet te regionalistisch denken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Misschien zou je Brabant toch beter te samen laten zoals sommigen hier al zeiden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Bij een eventuele hereniging zouden Antwerpen en Vlaams-Brabant het liefst bij Vlaanderen blijven denk ik ![]() Zeeland bij de Randstad lijkt mij niet zo logisch of ben ik hier fout? PS Vanwaar komen die kaarten? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zuid-Vlaanderen vergeten?
![]()
![]() |
#32 |
Minister
|
![]() er zijn nog maar amper zo'n 50 000 Nederlandstaligen in Frans-Vlaanderen en dan vooral bij ouderen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind dat op dit forum vaak het vel van de beer verkocht wordt voor hij geschoten is.
Zolang de belgische miskleun bestaat, kan er jammer genoeg van een hereniging van de Nederlanden geen spraken zijn. Laat ons eerst dit corrupte regime zien omver te werpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe zetten we de "nieuwe staat" op de politieke agenda ? De te volgen taktiek lijkt mij te zijn ervoor zorg te dragen dat die idee over de partijgrenzen heen de geesten verovert. Vanzelfsprekend hierbij is dat niet bij voorbaat een gewest binnen of buiten een of andere staat, die in het beoogde gebied ligt "uitgesloten" wordt. Voor mijn part kunnen hier allerlei "wilde" veronderstellingen gemaakt worden (die allicht niet realistisch zijn, maar moeten illustreren dat het over een "open" project gaat) : Het aanhechten van Noord-Oost-Friesland (Landeskreis van Schleswig Holstein), het aanhechten van het Département du Nord en Elzas Lotheringen enz... Dit om Wallonië niet te noemen. Nog een evidentie is het niet afdwingen van een "Eingliederung" om Bruxelles niet te noemen... De basisidee waarover we het in wezen eens zijn is de vaststelling dat er een grote ontvevredenheid bestaat binnen de Europese Staten over diverse patstellingen (cfr. de overwinning van de Welshe en Schotse Nationalisten bij recente verkiezingen om slechts één feit te noemen). Mensen wensen hun lot op lokaal gebied (te verstaan een lokaal gebied groter dan één gemeente) resoluut zelf in handen te nemen, maar kunnen zich best verzoenen met het delen van sommige bevoegdheden met een centrale overheid : als hun beslissingsrecht, hun mandatarissen maar niet aangeduid worden door partijcenakels die ver van de burger staan. Ik geloof dat het reeds aan bod kwam : nl. er is in wezen niets mis met een "centrale staat", die voor een voldoende subsidiariteit aan localiteiten kan delegeren. De discussie over staatstructuur is eigenlijk wezenlijk niet begonnen. Indien we als actiegroep tot een resultaat willen komen is de eerste prioriteit : het winnen van de geesten van de meerderheid.... Walen, Vlamingen, Luxemburgers, Frizen, Hollanders, Brabanders, Limburgers, Gelderlanders, Drenthen en Zeeuwen.. Het is niet de bedoeling historische gebeurtenissen zoals het beleg van Leeuwarden te herhalen.
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Lijkt wel veel op iets wat ik al eerder getekent heb, dus het moet logisch zijn. (Andere kaartje was een poging om een indeling te maken waarbij het huidige gewest Vlaanderen bij elkaar blijft en waarbij de inwonersaantallen ongeveer gelijk waren, de status van Brussel was een beetje in het midden gelaten, Zeeland heb ik in beide gevallen een beetje apart ingedeeld, weet ook niet waarom.)
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 7 mei 2007 om 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eerst zullen de Vlamingen het eens moeten worden over nut en noodzaak van een onafhankelijk Vlaanderen. Na een periode van samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen zou een gezamenlijke nieuwe Staat aan de orde kunnen komen. Vooruitlopers kunnen wel hun ideaal bespreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |