Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2007, 14:42   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wees gerust, de jongeren van nu hebben niks te kort. De vrijheden die ze ergens kwijtspelen, krijgen ze elders wel bij hoor. Het is gewoon anders. Niet beter, niet slechter maar anders.
Nee, het is voor de jeugd wel duurder en slechter geworden.
Ze hebben dan wel meer luxe dan wij hadden, maar of deze echt de verloren vrijheden compenseerd is voor mij maar de vraag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 14:43   #22
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bier was vroeger zo goedkoop.
En een 16/17 jarige krijgt nu 5€/u
'k denk dat ge toch wel aan 9/€ komt ze voor veel zaken
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 14:45   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Voor een 18 jarige wel, maar een 16 jarige niet hoor.
Er word dikke misbruik van hen gemaakt door mijn en de daarop volgende generatie.
Oud 7 mei 2007, 14:55   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Appel pikken bij de pastoor of schoolmeester.
Nu schieten die je dood.

En ja, tijden veranderen en veel zaken worden technisch makkelijker.

Weet nog dat mijn moeder haar eerste vol-automatisch wasmachine kreeg en haar eerste droogkast.
En wij zwart/wit tv keken, allemaal verbeterd, maar is het leven echt gemakkelijker en gezelliger geworden voor de tieners?

Nee gemakkelijker en gezelliger zeker niet, maar het onze was ook niet altijd gemakkelijk en gezellig, als ik zie dat die gasten tegenwoordig bijna geen huiswerk meer krijgen, dan heb ik daar een dubbel gevoel bij,

Ja tijd genoeg om op de playstation te rammen, maar ze leren nie meer werken, dus krijgen ze gegarandeerd problemen in de hoge school of unief, of op hun werk later...

Dat is zo een van die compleet verkeerde signalen, van de linkse betuttelende mietjesmaatschappij, in hun strijd om het allemaal "makkelijk" te maken, maken ze het allemaal moeilijk...

onlangs hoorde ik nog zo, van ja, hij is in de modder gevallen of had wat boxen gekregen, ... ik zij zo, van hé, 's is ne jongen hé, die moeten van hune velo toeteren en wa kletsen krijgen en teruggeven, wat wilde dat da later worden misschien ?

Dat hoort er gewoon bij, met uw bakkes eens goe van uw velo of de schuifaf toeteren, zolang ge dat overleefd kunde daar alleen maar slimmer en wijzer uit worden, en da beeteke bloed da droogt wel op.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 14:58   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Je bent nog een aantal zaken vergeten.

Nu heeft elke jongere aan GSM en gebruikt deze overmatig veel. De wat ouderen konden vroeger nog ergens afspreken zonder dat hier tientallen gsm-gesprekken voor gevoerd moeten worden. De meeste hebben nu een mp3-spelertje, ...

Ik denk dat het voor de gemiddelde jongere toch een pak duurder is geworden om het dagdagelijkse leven door te komen. Dit is op zich zeker geen goede ontwikkeling.

Als ik zie hoeveel moet betaald worden om naar de meeste concerts te gaan, gaat dat me een pak geld kosten als mijn dochter éénmaal oud genoeg is en hier ook naar zal vragen.
Die GSM is inderdaad ook een vergif geworden, vroeger sprake wij af met nen vasten telefoon en iedereen was op de afspraak, of was fucked,

betere manier om wat orde en stiptheid te leren is er niet.
Oud 7 mei 2007, 15:05   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nee gemakkelijker en gezelliger zeker niet, maar het onze was ook niet altijd gemakkelijk en gezellig, als ik zie dat die gasten tegenwoordig bijna geen huiswerk meer krijgen, dan heb ik daar een dubbel gevoel bij,

Ja tijd genoeg om op de playstation te rammen, maar ze leren nie meer werken, dus krijgen ze gegarandeerd problemen in de hoge school of unief, of op hun werk later...

Dat is zo een van die compleet verkeerde signalen, van de linkse betuttelende mietjesmaatschappij, in hun strijd om het allemaal "makkelijk" te maken, maken ze het allemaal moeilijk...

onlangs hoorde ik nog zo, van ja, hij is in de modder gevallen of had wat boxen gekregen, ... ik zij zo, van hé, 's is ne jongen hé, die moeten van hune velo toeteren en wa kletsen krijgen en teruggeven, wat wilde dat da later worden misschien ?

Dat hoort er gewoon bij, met uw bakkes eens goe van uw velo of de schuifaf toeteren, zolang ge dat overleefd kunde daar alleen maar slimmer en wijzer uit worden, en da beeteke bloed da droogt wel op.
Idd, bijna geen huiswerk meer en iets van buiten leren is er ook bina niet meer bij.

Wij waren vroeger zelf jantje van om de hoek.

Kapote broek, of een ruit kapot, was voor mama en papa betalen.

Nu kan je er donder op zeggen, dat als je kinderen op straat ziet met een bal, de politie reeds op komst is.

Nee, wij maken het onze kids echt niet gemakkelijk en gunnen of leren ze eigenlijk niets meer.
Oud 7 mei 2007, 15:06   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Boh, minderjarigen mogen wel een beetje beschermd worden e.
Verder, als je op die leeftijd al echt geld nodig hebt, komen ofwel je ouders amper rond, of denk ik dat je teveel wil.
teveel wil, of al veel te veel zomaar gekregen hebt, ...

ik ben niet zo veel ouder, maar er is al een wezenlijk verschil tussen 10 laat staan 20 of 30 jaar geleden...

En dan bedoel ik van wat een kind zowiezo al krijgt, (in de middenklasse hé, )

Ne kleinen van 12 heeft meestal ne playstation of X-box, ne GSM, Ne PSP of Gameboy, soms al een eigen TV op zijn kamer, ne stereo en of MP3 speler,

wordt naar school gevoerd met den SUV of monovolume van pa of ma...

Als ik 12 was kreeg ik mijnen eerste grote Velo, en mochten we spelen met den afgedankte casetterecorder van Pa en ne Pickup die we ergens versierd hadden, (natuurlijk leerden we daar wel uit om die pokkedingen te verbinden met mekaar, of te repareren enz... ) Ik heb hemel en aarde moeten bewegen om op mijn 15 nen PC voor mekaar te krijgen, en wij hadden da nodig voor 't school... als ik daar extra hardware voor wou kon ik bij nen pc boer gaan werken, in 't weekend... en op mijn 18 mocht ik met mijn vader zijn bescheiden 2 ' hands middenklasser rijden...

Dat is een heel verschil, op amper 1 generatie, pas op, ik ben daar niet kwaad om, in tegendeel, ik ben eigenlijk blij dak het nog gehad heb op die manier, ik weet tenminste hoe ge stereo's aan mekaar koppelt, ben daardoor heel handig met draadjes en ellentriek geworden,

en kan nu de rommel van mijn "verwende" neefkes repareren een aansluiten.
Oud 7 mei 2007, 15:09   #28
warrekop
Vreemdeling

warrekop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik denk dat het voor de gemiddelde jongere toch een pak duurder is geworden om het dagdagelijkse leven door te komen. Dit is op zich zeker geen goede ontwikkeling.
Ook voor de "gemiddelde volwassene" is het duurder geworden om het "dagdagelijkse leven" door te komen!
En neen dat is geen goeie ontwikkeling, maar moeder haar eerste loonbrief verteld me dat ze in 1975, 22.000 frank per maand verdiende, fulltime!! Ondertussen dertig jaar later verdient mama, bijna het 4-voudige! Het compenseert toch allemaal een beetje!
warrekop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 15:24   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door warrekop Bekijk bericht
Ook voor de "gemiddelde volwassene" is het duurder geworden om het "dagdagelijkse leven" door te komen!
En neen dat is geen goeie ontwikkeling, maar moeder haar eerste loonbrief verteld me dat ze in 1975, 22.000 frank per maand verdiende, fulltime!! Ondertussen dertig jaar later verdient mama, bijna het 4-voudige! Het compenseert toch allemaal een beetje!
Dat lijkt zo, maar niets is minder waar.
Een nieuwe auto kostte 5 maandlonen en die zelfde auto kost nu vaak meer dan 10 maandlonen.

Een liter benzine kost nog geen 1/20ste van een netto uurloon, nu kost diesel vaak al meer dan 1/10 van een brutto uurloon.

Een brood kost 15bfr, en het gemiddelde brutto uurloon was 150 bfr dus 1/10de van een brutto uurloon voor een brood.
Nu kost een brood vaak 2€ en is het gemiddelde brutto uurloon 10€, dus 1/5de van een brutto uurloon
Je kan dus stellen dat de levenskost gemiddeld is verdubbeld tegenover het gemiddelde uurloon.
Oud 7 mei 2007, 15:25   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door warrekop Bekijk bericht
Maar in weze, verdient ze eigenlijk niet veel meer dan 30 jaar geleden, ... de opslag heeft niet meer gedaan dan gewoon de inflatie een beetje goedmaken, en een kleine opslag, genereren.
Oud 7 mei 2007, 15:29   #31
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt zo, maar niets is minder waar.
Een nieuwe auto kostte 5 maandlonen en die zelfde auto kost nu vaak meer dan 10 maandlonen.

Een liter benzine kost nog geen 1/20ste van een netto uurloon, nu kost diesel vaak al meer dan 1/10 van een brutto uurloon.

Een brood kost 15bfr, en het gemiddelde brutto uurloon was 150 bfr dus 1/10de van een brutto uurloon voor een brood.
Nu kost een brood vaak 2€ en is het gemiddelde brutto uurloon 10€, dus 1/5de van een brutto uurloon
Je kan dus stellen dat de levenskost gemiddeld is verdubbeld tegenover het gemiddelde uurloon.

Een nieuwe pc koste vroeger 2 brutomaandlonen en tegenwoordig kost hij nog amper 1/2 brutomaandloon.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 15:46   #32
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bier was vroeger zo goedkoop.
En een 16/17 jarige krijgt nu 5€/u terwijl wij op dezelfde leeftijd reeds 100Bfr(2.5€) verdienden.
Klopt, en een bak bier kost 8 a 10 euro. Dus (bijna) twee uurlonen ipv drie
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 15:48   #33
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wettelijk minimumuurloon voor 16-jarig is nog geen 5 euro.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 15:59   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
wettelijk minimumuurloon voor 16-jarig is nog geen 5 euro.
Ik had da in mijnen tijd wel een pak beter betaald, maar ik had dan ook wel wa sjans dak goe betaalde jobkes vasthad, waar ik niet te moe van werd,

een jobke bestond erin van in de zon te zitten, 's avonds wa op te ruimen en geld te tellen...

en het andere was copy'kes maken, voor een firma die dat schandalig veel betaalde en ons dan nog in de watten legde met gratis luch, drank en ijscréme om ons toch maar te houden, om in de zomer heel den dag copykes te maken voor een proces voor te bereiden in de states. (dat moest goed gedaan worden, en was nu niet echt spannend werk... ) maar ik had da rap al wa verder gebracht, (ah ja technisch handig,) en had al rap een productiemachien, mijne maat kon zelf zijn roes uitslapen, ik duwde gewoon op copy, en moest gewoon zien dat er genoeg inkt en papier in da machien zat... (we hadden da al rap zo gespeeld dat wij enkel de makkelijke dossiers kregen ) (zogezegd omdat het productiemachien dat wij hadden, dan veel makkelijker en efficienter kon draaien... ) Dat was met holandse advocaten, dus als ge die met functionaliteit en efficientie en productie rond hun oren slaat, zijn die direct verkocht hé,

Ja da verdiende nie slecht, meer dan 300 ballen per uur, om papier in een machien te laden en op een knoppeke te drukken, en had die voze wet er nie geweest dat ge nie meer dan X mocht verdienen en langer dan X tijd mocht werken, had ik daar nog het dubbele kunnen scheppen.
Oud 7 mei 2007, 16:23   #35
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ne kleinen van 12 heeft meestal ne playstation of X-box, ne GSM, Ne PSP of Gameboy, soms al een eigen TV op zijn kamer, ne stereo en of MP3 speler,

wordt naar school gevoerd met den SUV of monovolume van pa of ma...
Boh, ook een cliché me dunkt.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 21:00   #36
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar toch niet helemaal een cliché.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 22:10   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En als je dan aan die ouders vraagt waarom ze hu kinderen met de uato brengen, krijg je als antwoord dat het te gevaarlijk is aan de schoolpoort, om met de fiets te komen.
Al die ouders die hun kinderen met de auto brengen en zitten te wringen voor een parkeerplaats, maken het wel heel gevaarlijk hier aan de schoolpoort, hoor.

En dan mag je niet reageren of in de lach schieten.
Oud 8 mei 2007, 04:01   #38
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
idd, ge zou verschieten. kheb het zelf gezien toen ik int middelbaar zat. soms, echt ongelooflijk.

ben blij dat ik student ben en zelf bepaal hoe mijn leven eruit ziet.

(amai, zeker nu nee geen details)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 06:28   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, een cliché misschien, maar het komt wel van ergens hé...

en met de Dacia Logan gevoerd worden of 8 km door de gutsende regen op uw veloke, met een bachke over uw kop is nog altijd een serieuse verbetering, nietwaar ?
Oud 8 mei 2007, 06:49   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, een cliché misschien, maar het komt wel van ergens hé...

en met de Dacia Logan gevoerd worden of 8 km door de gutsende regen op uw veloke, met een bachke over uw kop is nog altijd een serieuse verbetering, nietwaar ?
Niet overdrijven he, de kinderen van de lagere scholen wonen geen 8km van de school vandaan. sommige worden zelfs voor 500meter me de auto gebracht. Echt waar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be