Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2007, 10:56   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Imho is een thesis in sommige richtingen vrij nutteloos. Ik heb zelf handelsir gestudeerd en ik zie in een economische richting heel weinig toegevoegde waarde in het schrijven van een thesis

Dat is relatief te noemen, denk net dat hier wel veel valt te rapen. Een thesis rondom de fundamenten van economie zou ons land (en de wereld) wel degelijk kunnen helpen. Alhoewel, ook hier werd reeds veel werk geleverd maar ligt dan ergens in de schuif.

Als we maar waarden en kapitaal kunnen creëren, dan zal het weer in orde zijn wellicht.

Geloof me vrij dat zo een werk nooit van de hand van een thesisstudent zal komen hoor, daarvoor is de tijd te beperkt en de materie in 99% van de gevallen veel te oppervlakkig. Zo een verhandeling zal eerder voortkomen uit een doctoraatsstudie. Heel veel oud economie studenten zullen het daarmee eens zijn. Over andere richtingen spreek ik me hier absoluut niet uit.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 11:27   #22
Werner
Burgemeester

Standaard

Geloof me vrij dat zo een werk nooit van de hand van een thesisstudent zal komen hoor, daarvoor is de tijd te beperkt en de materie in 99% van de gevallen veel te oppervlakkig. Zo een verhandeling zal eerder voortkomen uit een doctoraatsstudie. Heel veel oud economie studenten zullen het daarmee eens zijn. Over andere richtingen spreek ik me hier absoluut niet uit.

Oh, ben ik helemaal zo zeker niet van, het gaat over simpele dingen die we met 15-jarigen in elkaar steken. Kan nochtans simpel zijn, doe nog eens een poging hiertoe

1) fabriek 100 arbeiders, 1000 stuks
2) 1000 stukks vertegenwoordigt welzijn/welvaart, alles in orde
3) vereenvoudiging
4) resultaat 50 arbeiders werkloos, 2000 stuks productie

In dit eerste stuk hebben we de overconsumptie al aangezwengeld maar de logica van het kapitalisme gaat natuurlijk verder. Vanaf hier gaan we 'waarden' en 'kapitaal' creëren.

5) nieuw fabriek
6) iedereen terug aan het werk, 4000 stuks productie

Resultaat is dat we 4x langer werken en 4x meer produceren dan nodig (waren eerst tevreden met 1000 stuks)

Hoeveel denkfouten hebben we ondertussen gemaakt ? Resultaat is dat schaarste een centraal thema wordt.

Kinderen van 15 begrijpen dat als geen ander, wie begrijpt het niet, denk je ? Bouwen op verkeerde fundamenten vergt veel onderzoek natuurlijk en zo blijven we bezig.

Dat jongeren met bosjes zelfmoord beginnen te plegen kunnen we dan in addendum een correlatie maken.
Oud 9 mei 2007, 11:48   #23
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht

Oh, ben ik helemaal zo zeker niet van, het gaat over simpele dingen die we met 15-jarigen in elkaar steken. Kan nochtans simpel zijn, doe nog eens een poging hiertoe

1) fabriek 100 arbeiders, 1000 stuks
2) 1000 stukks vertegenwoordigt welzijn/welvaart, alles in orde
3) vereenvoudiging
4) resultaat 50 arbeiders werkloos, 2000 stuks productie

In dit eerste stuk hebben we de overconsumptie al aangezwengeld maar de logica van het kapitalisme gaat natuurlijk verder. Vanaf hier gaan we 'waarden' en 'kapitaal' creëren.

5) nieuw fabriek
6) iedereen terug aan het werk, 4000 stuks productie

Resultaat is dat we 4x langer werken en 4x meer produceren dan nodig (waren eerst tevreden met 1000 stuks)

Hoeveel denkfouten hebben we ondertussen gemaakt ? Resultaat is dat schaarste een centraal thema wordt.

Kinderen van 15 begrijpen dat als geen ander, wie begrijpt het niet, denk je ? Bouwen op verkeerde fundamenten vergt veel onderzoek natuurlijk en zo blijven we bezig.

Dat jongeren met bosjes zelfmoord beginnen te plegen kunnen we dan in addendum een correlatie maken.
Bon ja, ik wou een deftige discussie over het al dan niet nuttig zijn van een eindwerk en dan vind jij het weer nodig om economie en economische studies te gaan ridiculiseren.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 12:04   #24
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
inderdaad niet erg maar ik wist wel dat er zoiets als een openbare verdediging bestaat.

maar dat neemt niet weg dat je een doctoraat door een ander kan laten schrijven en veel denk en opzoekwerk kan uitbesteden.

je moet de afgewerkte thesis dan alleen nog maar bestuderen zodat je ze openbaar kan verdedigen - een pak minder werk lijkt me dat toch al

zelf kunnen denken moet je dan ook niet meer kunnen - je moet alleen nog maar papegaaienkwaliteiten bezitten
Een gemiddeld doctoraat duurt in de exacte wetenschappen 4 jaar. 4 jaar waarin je je expertise ivm een deelfacet van een bepaald onderwerp uitbouwt aan de hand van de al aanwezige litteratuur en je eigen experimenteel werk, met de betrachting om dat eigen experimenteel werk te publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift.Papegaaienkwaliteiten zullen u niet ver brengen, want een nieuwe publicatie moet een toegevoegde waarde hebben aan de al aanwezige kennis over het onderwerp, anders geraakt dat gewoon niet gepubliceerd. Kun je je bevindingen publiceren, dan mag je beginnen aan je doctoraatsthesis (want 1 van de voorwaarden is 1 publicatie als eerste auteur in een peer-reviewed tijdschrift). En dan zou je dat uitbesteden aan iemand anders, die er meer dan waarschijnlijk niet zo veel vanaf weet als jij. Straf. Echt. Straf.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 12:11   #25
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Een gemiddeld doctoraat duurt in de exacte wetenschappen 4 jaar. 4 jaar waarin je je expertise ivm een deelfacet van een bepaald onderwerp uitbouwt aan de hand van de al aanwezige litteratuur en je eigen experimenteel werk, met de betrachting om dat eigen experimenteel werk te publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift.Papegaaienkwaliteiten zullen u niet ver brengen, want een nieuwe publicatie moet een toegevoegde waarde hebben aan de al aanwezige kennis over het onderwerp, anders geraakt dat gewoon niet gepubliceerd. Kun je je bevindingen publiceren, dan mag je beginnen aan je doctoraatsthesis (want 1 van de voorwaarden is 1 publicatie als eerste auteur in een peer-reviewed tijdschrift). En dan zou je dat uitbesteden aan iemand anders, die er meer dan waarschijnlijk niet zo veel vanaf weet als jij. Straf. Echt. Straf.
ik ben het ermee eens dat je mss niet alles kan uitbesteden maar kan je een deel van al het werk dat kruipt in je thesis uitbesteden of niet ?

zo ja dan kunnen rijken zich dit wel permiteren en armen niet - da s het enige dat ik wou zeggen

(hetzelfde geldt bvb ook voor het volgen van bijlessen )

op alle vlakken zijn rijken bevoordeeld tov armen in een wereld waar alles rond geld draait en niks zonder geld kan

dat is in het leven zo
bij het studeren
en ook bij het schrijven van thesisen en doctoraten.

een arme met een beurs en voldoende kwaliteiten zal het echter wel halen, maar gewoon een kwestie van een kat een kat noemen he.
armoede is ook voor studenten een extra handicap
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 mei 2007 om 12:13.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 12:14   #26
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Antiplagiaatsoftware niet waterdicht

Antiplagiaatsoftware niet waterdicht
Afbeeldingen of vertalingen niet op te sporen

Citaat:
De software kan geen teksten uit verschillende talen vergelijken. Als u dus knipt uit een Engelse of Franse verhandeling, kan enkel de docent zelf onraad ruiken. "Vertaalsoftware staat nog in zijn kinderschoenen. Daarom is het nu onmogelijk om met een vreemde taal te vergelijken. Al zal dit in de toekomst ook kunnen", zegt De Weirdt. De thesissen worden vergeleken met alle beschikbare teksten op internet. Daarnaast gaat de software vergelijken met de eigen database. Deze is gebonden aan de universiteit en heeft dus niets te maken met Ephorus. Tot slot kunt u nog altijd uw toevlucht zoeken tot afbeeldingen. Foto's en grafieken merkt Ephorus niet op. Wie een beetje handig is, kan een tekst als afbeelding in een PDF verbergen. De docent ziet uw tekst, de scanner ziet de afbeelding.
http://www.zdnet.be/news.cfm?id=68084&mxp=177
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 12:16   #27
Werner
Burgemeester

Standaard

Bon ja, ik wou een deftige discussie over het al dan niet nuttig zijn van een eindwerk en dan vind jij het weer nodig om economie en economische studies te gaan ridiculiseren.

Je begrijpt blijkbaar niet wat er staat maar zijn we ondertussen gewoon. Als we zelf een studie binnenbrengen bij universiteiten stelt men dat het een commercieel karakter moet hebben en/of dat het niet wetenschappelijk onderbouwd is.

Men weet ons dus letterlijk te zeggen dat wetenschap geen wetenschap is en tot daar ging het verhaal van onze integrale studie. Als je de bewijzen wil zien en de studie die eraan voorafging, kan je die altijd krijgen. Het gaat dus helemaal niet om ridiculiseren, als je de bovenstaande oefening zou bekijken weet je ook waarom we nu zo'n milieuproblemen hebben en 20 % van België als ziek beschouwd wordt. Slapen we dan echt ?

Hopen op beterschap.

Laatst gewijzigd door Werner : 9 mei 2007 om 12:17.
Werner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 12:42   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik herinner me dat in mijn niet-universitaire hogere studies indertijd(dat heette toen nog Graduaat Electronica) de thesisbegeleiders heel goed wisten wat de verschllende thesisgroepjes aan het uitspoken waren gedurende dat jaar....

De geschreven thesis groeide eigenlijk "vanzelf" tijdens het opbouwen van het project....geen nood om ergens vandaan te kopieren....

En de "mondelinge verdediging" mochten we ons "verhaaltje" doen totdat ,gegarandeerd,een van de juryleden wakker werd en begon door te vragen....

Ik neem aan dat het er in de Technische Bachelor en Master-opleidingen tegenwoordig nog "erger" er aan toe gaat?

maar in die alfa-richtingen (pretpakketten heb ik ze nog horen omschrijven :s ...tja,misschien moet men vooral "poco" schrijven,en liefst zonder dt fouten ???? :s

Laatst gewijzigd door kelt : 9 mei 2007 om 12:43.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 13:09   #29
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben het ermee eens dat je mss niet alles kan uitbesteden maar kan je een deel van al het werk dat kruipt in je thesis uitbesteden of niet ?
Welk deel? De inleiding, waarin je de achtergrond en de heersende kennis over je onderwerp schetst (en dat je nodig hebt om je experimenteel werk te verantwoorden)? De conclusie? Je eigen experimenteel werk? Geen enkel onderdeel wordt zo grondig beheerst als jezelf. Dus nee, volgens mij kan je geen enkel deel van je doctoraatsthesis uitbesteden.

Citaat:
zo ja dan kunnen rijken zich dit wel permiteren en armen niet - da s het enige dat ik wou zeggen

(hetzelfde geldt bvb ook voor het volgen van bijlessen )
Ik heb zelf nog bijlessen gegeven, en inderdaad, dat is niet goedkoop. Maar der zijn andere manieren, zoals wij het deden: kleine groepjes die samenkwamen en de theorie besproken, en het aan elkaar uitlegden als het door iemand niet begrepen werd.

Citaat:
op alle vlakken zijn rijken bevoordeeld tov armen in een wereld waar alles rond geld draait en niks zonder geld kan
dat is in het leven zo
bij het studeren
en ook bij het schrijven van thesisen en doctoraten.
Voor doctoraten zou me dat ten zeerste verwonderen.
Als doctoraatsstudent ontvang je een loon, dat soms belastingsvrij is.

Citaat:
een arme met een beurs en voldoende kwaliteiten zal het echter wel halen, maar gewoon een kwestie van een kat een kat noemen he.
armoede is ook voor studenten een extra handicap
Ik ken genoeg voorbeelden van beursstudenten die hun beurs gebruikte als springplank op de maatschappelijke ladder. Niet gemakkelijk, dat geef ik toe, de combinatie werk-student, ook ik heb gewerkt tijdens mijn studentenjaren (en dan heb ik het niet over de vakantiewerken tussen 2 akademiejaren in).
En dat er iets scheelt aan het beurssysteem, daar heb ik ook voorbeelden van gezien, en dat er iets te veranderen is, daar kan ik ook inkomen.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 13:21   #30
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat sommigen een verkeerd beeld hebben van wat plagiaat precies inhoudt. Het gaat niet om hele studies overnemen, maar wel om het kopiëren van stukken tekst zonder bronvermelding of zonder te vermelden dat het een citaat is. Want zelfs de bron vermelden is geen vrijgeleide om tekst letterlijk te kopiëren. En dat plagiaat gebeurt aan de lopende band, niet alleen in licentiaatsthesissen, maar wel degelijk ook in doctoraten en zelfs in artikels. Dat is niet nieuw, maar nu meer en meer zaken digitaal beschikbaar zijn, gebeurt het wel steeds frequenter. En ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat men dit probeert tegen te gaan. Van universiteitsstudenten mag men wel verwachten dat ze zelf een wetenschappelijk werk kunnen schrijven.

Ik vind een thesis bovendien alles behalve nutteloos. Maar het moeten schrijven van eigen teksten zou niet beperkt mogen blijven tot de thesis zoals soms nog het geval is (gelukkig minder en minder). Want als de opleiding quasi beperkt is tot het reproduceren van voorgekauwde stof en het schrijven van een thesis, vind ik die eerlijk gezegd maar weinig waard.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 13:32   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Ik neem aan dat het er in de Technische Bachelor en Master-opleidingen tegenwoordig nog "erger" er aan toe gaat?
Ik heb een openbare verdedeging gedaan voor ongeveer 50 personen waaronder familie, vrienden, mensen uit het bedrijfsleven, de comissie en de staf van de vakgroep. Deze duurde ongeveer een uur. Dan kwam een openbare vragenronde van een kwartiertje tot een half uur.

En daarna de doorzaagronde in de gesloten verdedeging bij de comissie.

neen, plagiaat werkt niet bij een TU.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 13:55   #32
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Fijntjes, Percalion
Voor meer info verwijs ik u naar: OLDBAND, G. (2007), De waarde van alfathesissen, in: UNCAN, D. (ed.), Universitaire plagiaten doen we al jaren en nu plots niet ?, Maatschappelijke discussies, p. 1
Oud 9 mei 2007, 13:58   #33
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die fundamenten van de economie zijn bovendien al goed gedocumenteerd.

o.a.
Oud 9 mei 2007, 14:25   #34
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Doktoraten worden echt wel zelf geschreven hoor. Als je 4 jaar met iets bezig bent en dus ook 4 jaar nauw samenwerkt met een prof en andere mensen die je moeten beoordelen dan is het eigenlijk zo goed als onmogelijk om plagiaat te plegen.
Ik vrees dat ik hierbij toch een kleine nuance moet stellen daar ik vermoed dat uw stelling enkel betrekking heeft op de zogenaamde universiteitsassistenten.
U zou er immers versteld van staan hoeveel doctoraten niet of amper door de persoon in kwestie worden geschreven.
Zo is het een publiek geheim dat binnen verscheidene ministeries/FOD's topambtenaren en bureauchefs een groot deel van hun doctoraat laten opstellen door hun eigen dienstpersoneel.
Daarnaast durven politieke studiebureaus en zelfs kabinetten zich ook wel eens af en toe aan een doctoraat zetten, hetwelk dienstig zal zijn voor de zoon of dochter van een politicus.
Meer zelfs, bepaalde politici hebben een bijberoep als professor of bestuurder van een universiteit en zij zijn vaak de eersten om andere lesgevers onder druk te zetten om milder te zijn ten aanzien van zonen en dochters met de juiste politieke toekomst.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be